Vem har lyssnat på M1i ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jeppe

Vem har lyssnat på M1i ?

Inläggav jeppe » 2008-02-24 23:49

Jag tänker på den lilla högtalaren från Transmission Audio, låter den lika bra som den ser ut?

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-02-25 00:49

Här på sista sidan i ett annat forums tråd vars medlemmar var hembjudna till Bo Bengtsson under Gignos helgen kan du läsa lite grand i alla fall, för uppenbarligen så lyssnade de på just den lilla bokhylle varianten.

http://sweetspotforum.forum24.se/sweets ... c-100.html
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2008-02-25 12:31

Tack! Intressant läsning. Den verkade imponera. Verkar vara ett sjysst forum f.ö

Någon på faktiskt som har lyssnat och har en åsikt?

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-02-25 20:15

Här är ännu fler bilder och på M1i och kommentarer... samma forum, men i en annan tråd. Ja tydligen så gjorde Bo's små-burkar ett enormt positivt intryck hos deltagarna som hörde dem.

http://sweetspotforum.forum24.se/sweets ... 3-140.html
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-02-25 20:48

Supersnygga!

Skulle vara jättekul att lyssna på. Finns de i någon Stockholmsbutik?

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2008-02-25 23:58

KarlXII skrev:Supersnygga!

Skulle vara jättekul att lyssna på. Finns de i någon Stockholmsbutik?

Frågan om Stockholmsbutik är löst om ung. 2 veckor.

Mvh//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-26 00:18

Drakens stativ är helt makalösa :)

Smart av bo om han teamar upp med Draken!

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-02-26 00:42

M1i kostar 25 000 tisslas det om lite här och där!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-02-26 02:05

Ser fram mot att lyssna på de där stativarna. Basen är ju en av de mest kapabla 5" på marknaden och att avlasta den i toppen med ett band är nog tårta det. Fullrange är den ju inget vidare.

/Peter

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2008-02-26 10:55

Kod: Markera allt
Ser fram mot att lyssna på de där stativarna. Basen är ju en av de mest kapabla 5" på marknaden och att avlasta den i toppen med ett band är nog tårta det. Fullrange är den ju inget vidare.

Är det en Jordan?
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-02-26 11:56

jonasz skrev:
Kod: Markera allt

Är det en Jordan?

Jepp det är det... Bo och Ted Jordan samarbetar, och de lär vara modifierade verisioner(elementen).

akelius

Inläggav akelius » 2008-02-28 21:49

Dessa måste helt enkel gå en match mot piP,en vinnare måste utses efter en sånt duell.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-28 22:10

Basen är ju en av de mest kapabla 5" på marknaden

var hittar man data på denna?
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-02-28 22:24

Piotr skrev:Ser fram mot att lyssna på de där stativarna. Basen är ju en av de mest kapabla 5" på marknaden och att avlasta den i toppen med ett band är nog tårta det. Fullrange är den ju inget vidare.

/Peter

Håller med. Jag hörde den på hifi kit, och det var ju ingen höjdarupplevelse direkt. Inte ens en upplevelse faktiskt.

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-02-29 14:23

Har lyssnat på de. Och tycker att de låter lite "fel konstruerade".
Diskanten är makalöst bra, och basen går sjukt djupt. Men det är också problemet. Basen lät svampig, bottnade fort, mellanregistret tappade fokus, blåljud var inga problem att få.

Hade basen inte gått lika djupt och riktat sig mer emot mellanregistret samt att man skulle byta terminalerna emot ett par finare (de nuvarande kändes lite väl billiga för en högtalare utav den kalibern) och porten emot en slit eller aeroport så skulle de nog bli mycket bra!
Sedan så var hålen för basarna i lådan lite större än basen villket inte såg så snyggt ut. (men hörde för att det var att det var tänkt att det skulle vara en annan bas först). Och om frontskyddet skulle sitta med magnet istället för de klassiska plastpinnarna så skulle det nog bli en väldigt fin högtalare!

Tror kunderna hellre skulle betala 2000:- mer och få det lilla extra när de t gäller exlusivitet än inte och gå på det praktiska :)

Var väldigt bra fart i högtalarna iaf. Man hörde att de var oerhört snabba.
Diskanten kan jag inte kommentera så mycket förutom att jag kan säga att det lätt var en utav de bästa jag någonsin har hört!

Nu är det bara för BO att sälja alla färdiga exemplar till kina och börja att jobba på abrnsjukdommarna :)
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2008-03-02 00:47

Bredin skrev:Har lyssnat på de. Och tycker att de låter lite "fel konstruerade".

Det är din självklara rätt att tycka så :wink:

Diskanten är makalöst bra,

Tack för lovorden! :wink:

och basen går sjukt djupt.

Thanks again. :wink: Som konstruktör har man alltid ett eller flera val, i detta fallet har jag prioriterat djupet över maximalt uppnåeligt ljudtryck.

Men det är också problemet. Basen lät svampig,

Det är en punkt där jag förbehåller mig att ha en avvikande uppfattning. Åtar mig gärna att kommentera detta tydligare om du förklarar var du har hört högtalarna (och på vilken utrustning). Vi har vid upprepade tillfällen spelat bl.a. kontrabasupptagningar där lyssnarna har påpekat just frånvaron av svampighet trots i sammanhanget mycket höga ljudtryck.

bottnade fort,

Personligen har jag inte hört någon annan högtalare på marknaden, utrustad med en 4,5”-woofer som kan spela högre eller som inte säger ifrån tidigare (givet att de kan gå lika lågt).

mellanregistret tappade fokus,

Dopplerdistortion är hörbart i vissa kombinationer av musikmaterial på alla tvåvägs-högtalare*, en ofrånkomlig följd av att (ett litet) baselement samtidigt skall klara att återge stora membranamplituder vid låga frekvenser samtidigt med MF-registret. Fysikens lagar sätter gränser tyvärr, framför allt i en låda med så små dimensioner och ett 4,5”-element.

* Ett undantag här är bl.a. optimalt belastade ljudledningshögtalare med lite större element där det är näst intill omöjligt att få stora konutslag. När Statens Provningsanstalt på den tiden vi hade ”Stereohandboken” gav ut uppgifter på dist och frekvensgång bl.a., så trodde man initialt att det var fel på provningsanstaltens mätutrustning när man mätte på våra CM3, då distorsionen från baselementen i stort var oberoende av ljudtrycket). Konutslaget i den del av basområdet som belastades strålningsresistansmässigt av ljudledningen, var med andra ord i stort en konstant oavsett inmatad effekt.

blåljud var inga problem att få.

Målsättningen med M1 har varit att åstadkomma högsta möjliga ljudkvalitet i minsta möjliga format, Den respons M1 har fått internationellt pekar mot att vi lyckats rimligt väl. Min blygsamhet förbjuder mig att avslöja mer angående detta…

Hade basen inte gått lika djupt

Personligen prioriterar jag bandbredd och låg distorsion över ljudtryck.

och riktat sig mer emot mellanregistret

Där förstår jag inte alls vad du menar…?

samt att man skulle byta terminalerna emot ett par finare (de nuvarande kändes lite väl billiga för en högtalare utav den kalibern)

Jag har viss förståelse för denna uppfattning. Min förklaring ser ut så här:

Alla konstruktörer måste hålla sig inom vissa kostnadsramar för ett givet projekt. Med ett givet utpris får då de ingående komponenterna ha ett viss maximalt inpris. Om inte, spricker budgeten ofrånkomligen.

Det finns flera metoder att lösa detta: En är att kunden mot pristillägg kan få precis den utformning han/hon önskar. En annan är att kompromissa på elementsidan. Det sista är något som jag aldrig har gjort och aldrig kommer att göra.

De polskruvar som sitter där är elektriskt mer än tillfyllest för att uppfylla alla kriterier vad avser förmågan att överföra signalen. Du vet säkerligen själv vad ett par WBT-kontakter kostar vid en jämförelse? :wink:

Vi har istället valt att lägga kostnaderna på det som verkligen har betydelse för det ljudande resultatet. Banddiskanten kostar oerhört mycket i jämförelse med andra alternativ. Vi tycker att den är värd varenda krona och vad som gör M1 till vad den är.

Sak samma med aluminium-woofern. Den är resultatet av en marknadsgenomgång som tog många år i anspråk att genomföra. Ted Jordans element är något av det yppersta jag kommit i kontakt med. Att de sedan gick att vidareutveckla och optimera är bara en extra bonus. Då jag genomgående arbetar med 6dB-lösningar, är hög bandbredd ett givet krav som jag ställer på baselementet. Just den höga bandbredden är en förutsättning för en gynnsam implementering av 6dB-lösningar. (Du kommer aldrig att se en lösning från oss som endast består av ett element för alla frekvenser).

och porten emot en slit eller aeroport så skulle de nog bli mycket bra!

Det kommer! Vänta tills vi får fram de större modellerna i den här serien… :wink:

Sedan så var hålen för basarna i lådan lite större än basen villket inte såg så snyggt ut.

Den 2 mm större ytterdiametern på ”hålet” har en silikonring som upptar hela mellanrummet och som dessutom faktiskt hörbart/gynnsamt påverkar ljudet.

(men hörde för att det var att det var tänkt att det skulle vara en annan bas först).

Inte en annan bas, men väl ett annat chassie för just den här konen. Av olika skäl valdes ett chassie med gynnsammare egenskaper vad avser rigiditet.

Och om frontskyddet skulle sitta med magnet istället för de klassiska plastpinnarna så skulle det nog bli en väldigt fin högtalare!

Återigen en fråga om utpris till konsument.

Tror kunderna hellre skulle betala 2000:- mer och få det lilla extra när de t gäller exlusivitet än inte och gå på det praktiska :)

Där tillåter jag mig att ha en avvikande uppfattning. Och den baseras på omfattande utfrågningar av just kunder. Men som sagt, mot pristillägg tillhandahåller vi gladeligen i stort sett vilken customizing som helst.

Var väldigt bra fart i högtalarna iaf. Man hörde att de var oerhört snabba.
Diskanten kan jag inte kommentera så mycket förutom att jag kan säga att det lätt var en utav de bästa jag någonsin har hört!

Trevligt att du uppskattade detta!

Nu är det bara för BO att sälja alla färdiga exemplar till kina och börja att jobba på abrnsjukdommarna :)

Mjae… barnsjukdomar..? Håller nog inte riktigt med dig där… Valen är medvetet gjorda och med hänsyn taget till högsta möjliga ljudkvalité som funktion av ett givet utpris.

Med vänliga ljudhälsningar.

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-03-02 13:33

Jag kan väl sammanfatta med med att det inte var en högtalare för mig.
Men nu är inte jag konstruktören heller. Alla tycker olika.
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2008-03-02 18:03

Bredin skrev:Jag kan väl sammanfatta med med att det inte var en högtalare för mig.
Men nu är inte jag konstruktören heller. Alla tycker olika.

Jag tycker det är en bra sammanfattning du gör.

Du håller ju själv på med spännande saker, vilket framgår av:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ht=#505037

Lycka till med bygget. Och det är uppriktigt menat.

Bästa hälsningar,
//BB

Densen

Inläggav Densen » 2008-03-11 20:01

Vad denna tråd dog snabbt.

Tycker mig se fler och fler högtalare med banddiskant, eller är det beroende på det vanliga sättet att man får upp ögonen för något nytt för dig som betraktare, som gör att man därför tycker sig se sådana överallt.
Om nu antalet högtalare med banddiskant ökat relativt vanliga, beror det på tekniksprång eller är det en modetrend?
Det verkar i varje fall vara en intressant teknik. Kan detta medföra en markant förbättrad ljudupplevelse, så får vi hoppas att det kan innebära en prispress nedåt på dessa element, så de sprids till bredare lager av kunder. F.n. ligger de väl snäppet över min budget. De har också i mitt tycke en snygg design. Dessa måste jag vid tillfälle lyssna till.
Du verkar onekligen ha haft en långvarig relation till denna teknik, liknande en annan svensk ljudprofil, som är/var övertygad om sin idé. Hoppas för din skull att det nu kan ge utdelning, i form av ett genombrott. Kanske till audiofilers lycka?
Gratulerar eller tack för en mycket informativ och bra/intressant hemsida. Skall försöka ta mig tid att läsa igenom denna vid tillfälle.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2008-03-13 03:28

Densen skrev:Vad denna tråd dog snabbt.

År du säker? :)
Tycker mig se fler och fler högtalare med banddiskant, eller är det beroende på det vanliga sättet att man får upp ögonen för något nytt för dig som betraktare, som gör att man därför tycker sig se sådana överallt.

Det är nog en riktig iakttagelse att högtalare med banddiskant så smått börjar plocka marknadsandelar.
Om nu antalet högtalare med banddiskant ökat relativt vanliga, beror det på tekniksprång eller är det en modetrend?

Tror snarare att det beror på en gryende insikt i konsumentled om att band, rätt utformade, har god upplösning.
Det verkar i varje fall vara en intressant teknik.

Rätt utformad konkurrerar ribbontekniken förmånligt när det gäller ljudkvalitet i det högfrekventa området med vilken teknik som helst, vilket kanske inte är så konstigt om man tar i beaktande att bandet i princip är en talspole som agerar membran på en och samma gång.
Kan detta medföra en markant förbättrad ljudupplevelse, så får vi hoppas att det kan innebära en prispress nedåt på dessa element, så de sprids till bredare lager av kunder.

En äkta ribbondiskant är tyvärr ganska dyr att tillverka.
F.n. ligger de väl snäppet över min budget. De har också i mitt tycke en snygg design. Dessa måste jag vid tillfälle lyssna till.

Lyssning är inga problem, det är bara att mejla… :)
Du verkar onekligen ha haft en långvarig relation till denna teknik,

Det har rullat på sedan 1976 och inga tecken på avmattning... :)
liknande en annan svensk ljudprofil, som är/var övertygad om sin idé. Hoppas för din skull att det nu kan ge utdelning, i form av ett genombrott. Kanske till audiofilers lycka?

Jag ser framtiden an med tillförsikt. :)
Gratulerar eller tack för en mycket informativ och bra/intressant hemsida.

Tack för de vänliga orden!

//BB

Återgå till Generellt om hifi