Efter att ha suttit och läst lite om cdspelare och vad LTS hade för åsikter kring det hela började jag fundera lite mer seriöst kring det hela och tänkte att det nog var mest rätt att ställa frågan på detta forumet.
Själv strävar jag efter att få så transparent ljud som möjligt, lika med, high fidelity, dvs det som hifi står för men inte alltför sällan verkar vara det som folk INTE eftersträvar.
Det snackas om apparater som låter si och som låter så, man blir ju bara förvirrad och irriterad av alla åsikter, denna spelaren låter ljust och hårt, denna spelaren funkar bra med hårdrock och liknande idiotiska påståenden (enligt mig). För mig ska elektroniken inte låta alls, den skall förmedla den som finns på skivan så ofärgat som möjligt. Och det är här jag börjar bli förvirrad igen efter att ha tagit del utav LTS inställning. De skriver bl.a:
”Vi focuserar här på de återgivande egenskaperna (d v s apparatens brist på ljudpåverkan)”
och jag (tror det är Ingvar Öhman som skriver) har erfarenheter från inhemska tillverkare av de dyraste audiofila produkter och där var det sannerligen
inte om det lät som orginalet, utan mer om det lät bra, som var ledstjärnan.
Nu kan vi naturligtvis inte säga att de nämnda produkterna inte är bra i ett vidare perspektiv. De kan vara alldeles ypperliga i fråga om design, andrahandsvärde, funktionalitet, driftsäkerhet och att få de skivor du lyssnar på, att låta bra i dina öron.
Det enda som vi kan bedömma objektivt (och som därmed
ÄR allmängiltigt) är hur mycket som apparaterna färgar insignalen
dynamiskt, tonalt och hur mycket dist som tillförs. Eller snarare om apparaten inte färgar ljudet på något sätt så kan vi rekommendera den, så fort det hörs den minsta lilla färgning så blir det faktiskt en fråga om tycke och smak. I rimlighetens namn så borde det
vara fullt möjligt att tillverka en CD-spelare runt 5000 kr som
låter lika lite (och bara släpper fram insignalen) som en Sentec DiAna”.
Nu börjar man ju undra hur det egentligen står till bland alla dyrare cdspelare för 10-20kkr och uppåt. Är de överlägset mycket bättre än alla budget cdspelare eller är de mest annorlunda?
Jag har själv aldrig haft möjlighet att göra seriösa tester av så pass dyra cdspelare men ni som har kanske har ett och annat att bidraga med.
Själv tänker jag att om att en skiva med bra inspelningskvalitet låter bättre i en cdspelare än en annan så är helt enkelt den ena cdspelaren bättre byggd och färgar ljudet mindre, dvs den släpper fram informationen på skivan utan att färga och det gör att det låter bättre.
Samtidigt bör då en dålig inspelning låta sämre ju bättre cdspelaren är.
Eller blir allt bättre, oavsett om inspelningen är bra eller dålig? Detta är knepigt.
Det jag också undrar över är nämligen när LTS skriver att det enda de kan ta reda på är hur mycket som apparaterna färgar insignalen dynamiskt, tonalt och hur mycket dist som tillförs. Men säger detta verkligen allt? Kan inte olika typer av d/a omvandlare få det att låta bättre/sämre utan att det påverkar mätbara resultat?
(alltså, jag vet inte om det är så, det är därför jag undrar!)
Man har ju även läst om att det är viktigt med separat strömförsörjning och att hålla jitter så lågt som möjligt, hur påverkar dessa parametrar ljudet och hur pass långt är möjligt att mäta upp jittrets påverkan på insignalen?
Meridian t.ex. gör ganska dyrare cdspelare som kostar runt 20-40kkr och jag tycker deras konstruktioner verkar vara väldigt ambitiösa (ur en lekmans perspektiv).
Men hur är det egentligen? Färgar verkligen vissa billiga cdspelare ljudet mindre än dyrare?
Jag har alltid trott att det var tvärtom…..
Eller är det bara så att man är förblindad av priset och tror att det skall ha att göra med prestandan också? Någon som vet vilka cdspelare LTS testat och vilka av de dyrare som färgade ljudet mer än de billiga? Skulle ju helt klart vara intressant att veta.
Slutligen, finns det någon dyrare cdspelare, för över 10kkr som LTS inte anser färgar ljudet hörbart? Just nu har de vänt upp och ner på ens föreställningar något.
Mvh,
ursäkta om det blev ett låååångt inlägg