Thule hos Hifi Klubben

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Thule hos Hifi Klubben

Inläggav Hotspur » 2003-09-09 20:40

:!: Har man sett, Thule finns nu hos Hifi Klubben:

http://www.cybertainment.dk/files/318_.pdf

Några 20 %-iga prissänkningar (som Hifi Klubben skriver om) hittar jag dock inte, IA60 och CD100 kostar istället exakt lika mkt som hos Hifi Punkten... :twisted:
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8197
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2003-09-10 10:35

Jupp, det var en överraskning i den nya katalogen!

Hur är det egentligen med driftsäkerheten på Thule? På det andra forumet, där det är OK att ifrågasätta driftsäkerheten på just Thule men inte på t ex SAT Amplifix har det ju gnällts lite om Thular som går sönder. Från moderatorshåll alltså. :? :cry:

Någon här som har en nyanserad bild?

mvh
J.P.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2003-09-10 10:39

Thule brukar ha vissa mindre problem på sina nya modeller, normalt sett är det bättre att vänta ett tag innan man köper en ny Thule.

Men exakt samma sak gäller de flesta tillverkarna idag, så varför skulle Amplifix eller Advantage vara bättre ??? T.ex. så fattas fortfarande en hel del på Advantage S1 som jag aldrig sett, och dess byggkvalitet har jag mycket stora problem med....

Bta så har även TAG, problem alltså, så ingen kommer undan. Detta inkluderar Krell, Classé och ARC oxå - jag har provat dessvärre....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
ryst
 
Inlägg: 849
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Typ Stockholm

Inläggav ryst » 2003-09-10 10:41

Nu har jag iofs bara haft mitt Thuleförsteg sen i våras (runt 2 år gammalt) & det fungerar utmärkt.

Det enda knasiga jag märkt är att siffrorna på displayen kan hoppa till ibland, en 5 kan bli en 8 typ, dock inget som påverkar ljudet.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8197
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2003-09-10 10:55

Att man har inkörningsproblem verkar drabba både stora och små tillverkare. Det är ju lätt att tänka sig. (Det finns inget som säger att stora organisationer klarar sådant bättre bara för att de är just stora!)

Men vilka är de riktiga kvalitetsmärkena då, som gör saker rätt från början?!? Av de jag själv har provat vill jag inte nämna något, något småstrul har funnits på de flesta av mina apparater... :x

Inget allvarligare dock. Värst var en NAD 216 som eldade upp ett av sina motstånd. Då slutade den givetvis att fungera helt, även om skyddskretsarna snällt stängde av steget. Ingen rökutveckling med andra ord. Gick på garantin.

Jag har en Sony CD-växlare som bara spelar CD-R skivor när den själv vill och vars digitalutgång nu börjat krångla. Den åt en skiva också en gång - skivan trillade ner bakom tallriken (det är en tallriksväxlare med fem skivor i en cirkel). Det tog mig fem minuter att få ut skivan - en timme att återställa tallriksmekanismen med alla sina små plastmojänger och grejor... :oops:

Min Pioneer DVD fungerar klanderfritt - utom när den spottar ut en skiva jag vill spela! Händer ytterst sällan. Det är bara att mata in den igen.

Mitt försteg (NAD) är faktiskt helt problemfritt. Likaså radiodelen (Pioneer).

mvh
J.P.

Användarvisningsbild
dali
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Luleå

Inläggav dali » 2003-09-10 11:16

Det är onekligen rätt lustigt att man får gå ner i pris för att hitta prylar som fungerar klockrent. Yamaha verkar "aldrig" krångla och kostar inte i närheten så mycket som Thule, Advantage mfl.

Mina gamla Onkyo-prylar snurrade i 11 år innan jag bytte ut dem, absolut problemfritt. Samma med min lika gamla Rotel-receiver.

För mig är det en självklarhet att dyra prylar håller hög kvalitet, även vad gäller byggkvalitet, livslängd och pålitlighet. Men i hifivärlden verkar det inte fungera så ... :(
Har ingen relation till danska högtalare.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2003-09-10 11:20

Jag skulle kunna säga såhär: de billiga anlägningar jag ägt eller införskaffat har normalt sett MYCKET bättre driftstatistik än något av det high-end aktiga jag äger eller ägt.

Exempel 1: Köpte ett system till mitt x, bestående av KEF 2005 system, Pioneer DV444 + C100X. Ett slimat och snyggt system, praktiskt om man så vill, och WAF. Inga problem what so ever, utom det att lagerbyten på DVD filmer ibland är 2 sekunder. Men det systemet har tame17on lirat från start.

Exempel 2: Jag ägde ett Sony DVD+AV-reciver system under en tid, minns inte exakt benämning, 725 var nog siffrorna (DB725 och öhh ja DVDn hade nog samma siffror typ). Samma sak här, inga som helst problem what so ever. Tom supersnabba lagerbyten....

Exempel 3: Efter sonyn ovan böt jag till Pioneer 737 och Classé SSP-25. Nu började problemen kan jag säga. Pioneern ville inte sända en signal som SSPn klarade av så ljudet var noll vid lagerbyten + 5 sekunder (Classé SSP-25 behövde 5 sekunder att låsa på signalen), samma vid pause och ibland vid långa tytsa partier mitt inne i filmer....... Helt normalt enligt tillverkaren..... Inget sådant problem visade sig på system 1 eller 2 ovan.

Exempel 4: TAG har då en underbar byggkvalitet, och deras kretskort är oklanderliga. Men deras DVD är et sorgebarn. Min DVD32R har varit hos TAG vid 3 tillfällen under drygt två år, totalt frånvarotid måste vara i trakten 8-9 månader. DET är mycket, speciellt som drive f*n kostar 55.000 sek. Och inte klarar den av DVD-A, SACD eller ens att plocka ut bildsignalen i digital form. Den är ett stängt projekt, no upgrades what so ever. Snacka om waste of money.... TAGs T32R tuner hade så mycket buggar i sig under första året av ägande att jag nästan kastade ut det genom fönstret... Det enda som fungerat perfekt är deras slutsteg 100x5R (jag har två), dock har en skruv släppt från det ena slutsteget - inte för att det gör något rent byggtekniskt, det finns andra skruvar, men va 17on en skruv lös ???? Sist då deras processor, AV32R, har då fått ca 20 till 30 programvaruversioner sedan jag köpte processorn. Inget fel i det, det har varit gratis tills nu. Men om man nu tar betalt för dom, programuppdateringarna alltså, då får dom nog börja anstränga sig lite. Jag är trots allt med i BETA test teamet, men inte ens vi får gehör på det sätt som det borde ske....

Krell hade överhörning mellan ingångarna och r+l på sin KRC-2, High fidelity älskade detta försteg - det var riktigt dåligt, krapp.

ARCs Reference One preamp, samma sak här, fast inte lika illa som KRC-2.... Överprisade rörhäck.

Usch vad negativ jag låter - måste gå och duscha tror jag :lol: :lol:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2003-09-10 11:51

Verkar som vi börjar närma oss datorbranschen där i princip inget verkar fungera från början utan uppgraderingar.. Oavsett storlek på företaget.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
besan
 
Inlägg: 731
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: STHLM

Inläggav besan » 2003-09-10 12:21

ja vad skall man säga... man är inte alltid på top//besan
Senast redigerad av besan 2003-09-10 14:08, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8197
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2003-09-10 14:15

Naqref, liknelsen med datorbranschen är inte dum alls.

Speciellt DVD-spelare och hemmabiomojänger innehåller ju en hel programvara, och komplexiteten och mängden finesser ökar ju hela tiden. (Å andra sidan har de ju långt kvar till 27 miljoner rad kod i W2K, eller hur många det nu var...)

Bamsefar, det var en förfärlig historia du hade om McLaren... jag tycker nog att det låter oacceptabelt på så dyra produkter. Eller på vilken produkt som helst förresten. Oavsett pris måste den ju fungera!

Personligen hade jag aldrig betalat för den finish Classé och McLaren har - helt enkelt för att alla mina elektronikkomponenter är osynliga i mitt möblemang! Men det är kanske en annan historia...

/J.P.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2003-09-10 15:04

Kanske värt att ha en egen tråd om kvaliteten på en del saker?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Almen, Kalle_H, sammel och 8 gäster