Mastering, behövs det ALLS?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Mastering, behövs det ALLS?

Inläggav subjektivisten » 2008-03-06 23:08

Nu snackar jag om nya digitala inspelningar som ska släppas på CD eller Flac/MP3. Behövs mastering överhuvudtaget då? Finns det någon bra anledning att mastering behövs?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-03-06 23:47

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-16 14:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-07 00:12

johanrohm skrev:Absolut så behövs masteringar!
Vet du vad en mastrare gör?
Nämn anledningar till varför inte mastering skulle behövas.

Jag hoppas nu innerligt att Bertil Alvin hittar hit, till den här tråden. :roll:
Eller, åtminstone Ingvar Öhman.

Hälsningar
JR

Jaså? Vad är det en masterare gör som man inte kan göra i studion? Compression, EQ val, limiters mm kan du göra i studion. Vad jag vet kan du även fixa alla koder som behövs på masterskivan men i studion. Så varför behövs dom?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Thomazo

Inläggav Thomazo » 2008-03-07 00:15

Nej.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-03-07 00:20

Nej !

Skjut packet ! (skojar bara). :oops:

Men så länge de (masterpularna) utgör en etablerad yrkesgrupp
kan de nog bli svåra att helt bli av med. Gissar jag.

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2008-03-07 00:22

Nämn anledningar till varför inte mastering skulle behövas.

Kanksje når det er aktuelt å gjenutgi en innspilling, når originalen er fra 1970-80årene, da er den ferdigmastered "från børjan", eller hur?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-07 00:26

realist skrev:Nämn anledningar till varför inte mastering skulle behövas.

Läs vad jag skrev igen:
"Nu snackar jag om nya digitala inspelningar som ska släppas på CD eller Flac/MP3. Behövs mastering överhuvudtaget då? Finns det någon bra anledning att mastering behövs?"

Mastering är ju onödigt eftersom allt du gör i masteringen kan du göra i studion. Kan du förklara vad man inte kan göra i studion som man måste göra i masteringen?

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-03-07 00:43

är det inte bättre att ni nämner varför dom behövs, för jag vet inte :)

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-03-07 01:01

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-16 14:28, redigerad totalt 1 gång.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-03-07 01:04

Klart man kan göra det i studion. Det är ju knappast "raketforskning".

Orsaken att man lämnar iväg sitt material är (eller i alla fall var) bl a för att låta någon som är speciellt bra på att polera till materialet gör just det och för att få en bra helhet. Men i dag vette tusan. Nu verkar det vara yxa som gäller och jag begriper inte varför man betala extra för det. Det är ju inget finlir precis. Yxa kan man lika gärna göra i studion. Kanske klarar studiofolket det inte att sabortera materialet själva, så någon annan får göra det skitiga jobbet...
Skulle gissa att det mesta låter fan så mycket bättre i studion än på platta, förutsatt att de inte gör krossen själva.

Mastringssteget behövs dock fortfarande. Alltså slutputsningen av produktionen. Det sista momentet där man får alla låtarna att passa ihop klangmässigt och nivåmässigt på ett lämpligt sätt. Rent konstnärligt är det helt obegripligt att man lämna ut det till en utomstående. Det är ju verkligen något som låtskrivare, musiker och ljudtekniker borde ha stort inflytande över.

Jag snackade med en storbandsledare för ett tag sedan. De hade precis mixat en ny Cd och jobbat mycket och länge för att göra övergångarna snygga och passa bra ihop och få till ett helhetssound. När de fick tillbaka den slutgiltiga produkten var allt nivåmaximerat och krossat. Cdproducenten hade, utan förvarning, gett sig in och hjälpt till att maximera för att nivån var ju så svag! Förutom att allt lät tillplattat så blev vissa övergångar helt groteska. Klangena stämde inte. Finstämdhet blev till vrål och av vrålen blev intet... Releasepartyt fick ställas in och skjutas på framtiden och Cdproducenten fick en ilsken bakläxa.
I popsvängen hade man nog sketet i vilket... VÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄS i tre minuter ska det vara och sedan tre minuter VÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄS igen. :x Inget starkt, ingen punch, inget svagt, inga nyanser. Urk

Jag är ganska säker på att om man inte hade lämnat ut materialen till mästerkrossarna så hade betydligt mer varit mindre krossat och nivåtävlingen inte nått så låga snitt höjder på kvaliten heller. Det man bygger själv är svårt att förstöra.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-07 01:08

johanrohm skrev:OK. Teoretiskt så behövs de inte, om man ”bara” ägnar sig åt att göra Punk-produktioner exempelvis.

Hälsningar
JR

Va? Men kan du förklara varför dom behövs?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-07 01:09

RogerJoensson skrev:Mastringssteget behövs dock fortfarande. Alltså slutputsningen av produktionen. Det sista momentet där man får alla låtarna att passa ihop klangmässigt och nivåmässigt på ett lämpligt sätt. Rent konstnärligt är det helt obegripligt att man lämna ut det till en utomstående. Det är ju verkligen något som låtskrivare, musiker och ljudtekniker borde ha stort inflytande över.

Men det med få låtarna passa ihop klangmässigt borde kan också kunna göra i studion med väl?

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-03-07 01:33

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-16 14:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-07 01:36

johanrohm skrev:Det finns betydligt större chans till en riktigt bra slutprodukt om man, fortfarande i dessa dagar, vågar släppa materialet till en erfaren mastrare. Det släpps in allt för mycket löst folk i studios i dag som rattar utan någon som helst kunskap.

Hälsningar
JR

Och du påstår, på allvar, att masteringtekniker idag släpper kvalitetsprodukter? 8O
Att ratta EQn på 2-kanalsmixen och förstöra dynamiken är ju knappast något som förbättrar ljudet

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-03-07 01:39

Subjektivisten har (som så ofta) helt rätt. Dvs han tycker här likadant som jag :wink: Äver några av de övriga inläggen är inne på rätt linje: När jag lägger sista handen vid en produktion har jag redan gjort "mastringen" och så ska ingen dj*vul sedan komma och masturbera (förlåt, mastra menar jag) sönder det som jag efter mycket övervägningar och kännedom om materialet försökt optimera till en ljudteknisk och konstnärlig helhet :!: :!: :!:

När jag lämnar ifrån mig en färdig CD-master så är jag noga med att påtala att endast en 1:1 digital överföring till glasmaster får göras, inte ett enda samplingsvärde får ändras och inga start- eller slutpunkter för de olika tracken får justeras. Jag berättar att jag kommer att jämföra den färdiga produktionen med min master, bit för bit (det finns ju programvara för detta), och om något är ändrat så får dom göra om hela produktionen på egen bekostnad! :twisted:

Under de gångna 20 åren har denna min linje inte alltid varit så lätt att försvara, en del skivbolag har fallit offer för mastringsföretagens övertalningsförmåga, och ett skivbolag ville att alla deras produktioner skulle mastras av samma ställe för att på så sätt skulle alla detta skivbolags produktioner få ett speciellt sound som skulle känneteckna detta skivbolag... Maken till dumheter är sällsynta. Eller det kanske dom inte är?

Det är bara en av mina produktioner som blivit totalt förvanskad av ett helt vansinnigt reverbpålägg i efterhand, jag valde dock att inte sätta hårt mot hårt eftersom det var en liten lokal produktion och de ansvariga handlade i oförstånd utan ont uppsåt. Min inspelning blev spolierad men jag valde i detta speciella fall att inte bråka eftersom det skulle få katastrofala konsekvenser för några välmenande kulturmänniskor. Skivan gjordes i väldigt liten upplaga och jag hoppas att ingen Hifi-människa någonsin får tag på den.

I övrigt så är jag heligt förbannad på den idiotiska upp-pumpningen av den dynamiska medelnivån och det utslätade lyssningsintryck det medför!

Kunde inte låta bli att skriva det här, skulle egentligen bara ta en jättesnabb liten nyfiken titt på forumet innan jag går och lägger mig med en begynnande influensa. Borde ha sovit för länge sen. Fast jag har ju faktiskt sovit för länge sen, många gånger till och med! 8)

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-03-07 01:49

Ett förtydligande: mastring kan behövas om produktionen gjorts av en eller flera ljudtekniker som har svårt för att få grepp om helheten, det är faktiskt inte så lätt att anpassa ettantal låtar till varandra så att albumet får en helhetskänsla.

Men om "mastringen" redan är gjord så är det galenskap att mastra igen. Tänk er själva hur det blir när man skruvar och "antiskruvar" på dynamik och frekvensgång i flera instanser efter varandra. Att komprimera 3 gånger i följd efter varandra är värre än att göra ungefär motsvarande komprimering i ett steg på ett känsligt och genomtänkt sätt.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-03-07 02:06

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-16 14:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
xcisum

Inläggav xcisum » 2008-03-07 02:50

När en inspelning är mixad och klar så vidtar masteringarbetet.

Mastering bör endast bestå av justering av låtordning,val av pauslängd mellan låtarna,nivå på låtarna sinsemellan,mm.
'
En redbook orginalmaster ska göras för framställande av glasmaster.
Skit in skit ut.......

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-03-07 10:30

På pop och rock skivor är väl sällan alla låtar inspelade av samma personer. Eller ens vid samma tillfälle eller i samma studios. Och alla musikerna kanske
inte ens träffades. Så någon med helhetsansvar behövs säkert.
Att denna person inte skall ramponera produktionen är väl en helt annan sak.

mvh/Harry

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2008-03-07 10:34

Det är rätt så skojigt att läsa här vad många tror mastering är för nåt, tur att några har koll i alla fall. Tänk så många av era skivor som hade varit riktigt trista att lyssna på utan mastering, alltså innan pumpa-upp-nivåerna-kriget började.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-03-07 10:51

beyond skrev:Det är rätt så skojigt att läsa här vad många tror mastering är för nåt, tur att några har koll i alla fall. Tänk så många av era skivor som hade varit riktigt trista att lyssna på utan mastering, alltså innan pumpa-upp-nivåerna-kriget började.

Du menar alltså att musiker och ljudtekniker satt och mixade ihop trist musik?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-03-07 10:59

beyond skrev:Det är rätt så skojigt att läsa här vad många tror mastering är för nåt, tur att några har koll i alla fall. Tänk så många av era skivor som hade varit riktigt trista att lyssna på utan mastering, alltså innan pumpa-upp-nivåerna-kriget började.

Och tänk vilka trista tavlor det finns med bleka färger. Nä, efter att konstnären är färdig behöver han/hon hjälp av en expert, en färgmastrare som pumpar upp färgmättnaden, justerar färgtemperaturen och blurrar till lite. Då blir tavlorna kul att titta på!

:)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-03-07 11:01

mapem skrev:

Och tänk vilka trista tavlor det finns med bleka färger. Nä, efter att konstnären är färdig behöver han/hon hjälp av en expert, en färgmastrare som pumpar upp färgmättnaden, justerar färgtemperaturen och blurrar till lite. Då blir tavlorna kul att titta på!

Jämförelsen haltar.
Be 10 konstnärer att rita varsin del till en tavla utan att dom ens träffas så kan det vara bra om det finns en kordinator.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-03-07 11:12

Harryup skrev:
mapem skrev:

Jämförelsen haltar.
Be 10 konstnärer att rita varsin del till en tavla utan att dom ens träffas så kan det vara bra om det finns en kordinator.

Är det så det går till när man gör skivor så är det ett kardinalfel i själva produktionen. Sånt skit vill jag inte lyssna på.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-07 11:24

Utöver att lägga in tidskoder så behövs ingen mastring. När väl 2-spårsmixen är gjord, så är det (läs: ska/borde vara) spikat. Klang och kompression ska man jobba med i flerspårsmixen, inte senare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-03-07 11:55

subjektivisten skrev:
RogerJoensson skrev:Mastringssteget behövs dock fortfarande. Alltså slutputsningen av produktionen. Det sista momentet där man får alla låtarna att passa ihop klangmässigt och nivåmässigt på ett lämpligt sätt. Rent konstnärligt är det helt obegripligt att man lämna ut det till en utomstående. Det är ju verkligen något som låtskrivare, musiker och ljudtekniker borde ha stort inflytande över.

Men det med få låtarna passa ihop klangmässigt borde kan också kunna göra i studion med väl?

Naturligtvis. Som ett sista steg. Det var så jag menade.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-03-07 12:04

Harryup skrev:Jämförelsen haltar.

Problemet är inte gigantiskt och jag lyssnar sällan på alla låtarna, på en platta samtidigt...
Jag tar gärna tio låtar som låter olika och inte helt passar ihop i övergångarna om jag bara slipper det krossade mastringseländet.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-03-07 12:34

Man kan se det så här:
Om studiofolket inte klarar att mastra, hur tusan klarar de då att mixa och spela in...

Och om de inte klarar att mixa och spela in, finns det något värt att masta då...

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-03-07 13:19

jag vet ärligt talat inte hur jag ska bemöta "kritiken" i denna tråd, jag inser att den inte är personlig men ärligt talat, om era favoritartister väljer en viss mastrare och ett visst sound så får ni väl respektera det.

Man kan ha hur många åsikter som helst om ljud på en skiva men i slutändan så spelar det ingen roll vad jag och du tycker. det enda som är viktigt är att artisten är nöjd.

Är inte artisten nöjd så är det katastrof såklart men det är en helt annan fråga som vi rimligtvis inte kan spekulera om här.

ni förstår inte:
Hästarna ni sitter på är så höga att ni helt missar att det är artistens musik, inte er. Den tillhör alltså inte er utan ni kan välja om ni vill lyssna eller inte.
tycker ni musiken är bra men att ljudet är dåligt så är det iförsig tråkigt men musik ÄR SUBJEKTIVT. Ni vet inte hur det ska låta, den enda som vet är artisten.

//Philip

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-03-07 13:22

johanrohm skrev:subjektivisten skrev
Va? Men kan du förklara varför dom behövs?

Det finns betydligt större chans till en riktigt bra slutprodukt om man, fortfarande i dessa dagar, vågar släppa materialet till en erfaren mastrare. Det släpps in allt för mycket löst folk i studios i dag som rattar utan någon som helst kunskap.

Hälsningar
JR

Hur mycket löst folk släpps det in i en mastringsstudio då?
Är den speciellt skyddad på något sätt?

Speciella inträdeskrav eller auktarisation? Finns någon mastringslag i lagboken?

Kort frågat, hur fungerar antagningen till en mastringsverkstad?
Senast redigerad av phon 2008-03-07 13:27, redigerad totalt 3 gånger.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi