Moderator: Redaktörer
johanrohm skrev:Absolut så behövs masteringar!
Vet du vad en mastrare gör?
Nämn anledningar till varför inte mastering skulle behövas.
Jag hoppas nu innerligt att Bertil Alvin hittar hit, till den här tråden.![]()
Eller, åtminstone Ingvar Öhman.
Hälsningar
JR
realist skrev:Nämn anledningar till varför inte mastering skulle behövas.
johanrohm skrev:OK. Teoretiskt så behövs de inte, om man ”bara” ägnar sig åt att göra Punk-produktioner exempelvis.
Hälsningar
JR
RogerJoensson skrev:Mastringssteget behövs dock fortfarande. Alltså slutputsningen av produktionen. Det sista momentet där man får alla låtarna att passa ihop klangmässigt och nivåmässigt på ett lämpligt sätt. Rent konstnärligt är det helt obegripligt att man lämna ut det till en utomstående. Det är ju verkligen något som låtskrivare, musiker och ljudtekniker borde ha stort inflytande över.
johanrohm skrev:Det finns betydligt större chans till en riktigt bra slutprodukt om man, fortfarande i dessa dagar, vågar släppa materialet till en erfaren mastrare. Det släpps in allt för mycket löst folk i studios i dag som rattar utan någon som helst kunskap.
Hälsningar
JR
beyond skrev:Det är rätt så skojigt att läsa här vad många tror mastering är för nåt, tur att några har koll i alla fall. Tänk så många av era skivor som hade varit riktigt trista att lyssna på utan mastering, alltså innan pumpa-upp-nivåerna-kriget började.
beyond skrev:Det är rätt så skojigt att läsa här vad många tror mastering är för nåt, tur att några har koll i alla fall. Tänk så många av era skivor som hade varit riktigt trista att lyssna på utan mastering, alltså innan pumpa-upp-nivåerna-kriget började.
mapem skrev:beyond skrev:Det är rätt så skojigt att läsa här vad många tror mastering är för nåt, tur att några har koll i alla fall. Tänk så många av era skivor som hade varit riktigt trista att lyssna på utan mastering, alltså innan pumpa-upp-nivåerna-kriget började.
Och tänk vilka trista tavlor det finns med bleka färger. Nä, efter att konstnären är färdig behöver han/hon hjälp av en expert, en färgmastrare som pumpar upp färgmättnaden, justerar färgtemperaturen och blurrar till lite. Då blir tavlorna kul att titta på!
Harryup skrev:mapem skrev:beyond skrev:Det är rätt så skojigt att läsa här vad många tror mastering är för nåt, tur att några har koll i alla fall. Tänk så många av era skivor som hade varit riktigt trista att lyssna på utan mastering, alltså innan pumpa-upp-nivåerna-kriget började.
Och tänk vilka trista tavlor det finns med bleka färger. Nä, efter att konstnären är färdig behöver han/hon hjälp av en expert, en färgmastrare som pumpar upp färgmättnaden, justerar färgtemperaturen och blurrar till lite. Då blir tavlorna kul att titta på!
Jämförelsen haltar.
Be 10 konstnärer att rita varsin del till en tavla utan att dom ens träffas så kan det vara bra om det finns en kordinator.
subjektivisten skrev:RogerJoensson skrev:Mastringssteget behövs dock fortfarande. Alltså slutputsningen av produktionen. Det sista momentet där man får alla låtarna att passa ihop klangmässigt och nivåmässigt på ett lämpligt sätt. Rent konstnärligt är det helt obegripligt att man lämna ut det till en utomstående. Det är ju verkligen något som låtskrivare, musiker och ljudtekniker borde ha stort inflytande över.
Men det med få låtarna passa ihop klangmässigt borde kan också kunna göra i studion med väl?
Harryup skrev:Jämförelsen haltar.
Be 10 konstnärer att rita varsin del till en tavla utan att dom ens träffas så kan det vara bra om det finns en kordinator.
johanrohm skrev:subjektivisten skrevVa? Men kan du förklara varför dom behövs?
Det finns betydligt större chans till en riktigt bra slutprodukt om man, fortfarande i dessa dagar, vågar släppa materialet till en erfaren mastrare. Det släpps in allt för mycket löst folk i studios i dag som rattar utan någon som helst kunskap.
Hälsningar
JR
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster