Långtidstest

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Style

Långtidstest

Inläggav Style » 2004-03-08 23:43

Jag är inte särskilt tekniskt kunning inom audio. Dock är jag civilingenjör D med 13 års arbetserfarenhet så jag tycker mig ha en hygglig teknisk allmänbildning. Jag är dessutom ganska väl insatt i allmän testmetodik efter att ha arbetat ganska mycket inom just det området.

Jag är dessutom subjektivist - tycker jag att det låter bra är det bra. Vad som mäter bra är, eller är mer likt orginalet (hur man nu kan veta vad det lät som) är mindre intressant. Detta påverkar dock inte testmetoden, bara preferenserna.

En sak jag tycker verkar ganska underlig är att många av de som misstror blindtest verkar vara av åsikten att man måste långtidstesta. Jag tycker att det verkar väldigt suspekt. Hjärnans perceptoriska minne är mycket kort och ju längre tid det går mellan A och B desto mer inbillning är man utsatt för. Personligen tycker jag att en switchtid mellan A och B på mer än några sekunder är högst tvivelaktig om man ska kunna säga nåt om A eller Bs egenskaper.

Nån som kan förklara vad jag inte har förstått?

En annan erfarenhet jag kan dela med mig av. Vi testade nyligen två användarinterface i en mycket kontrollerad situation. Interface A föredrogs av 95% av respondenterna. Jag tyckte det var märkligt eftersom det förväntade var B. Vi bytte då testledare och fick omvänt resultat. Det visade sig att testledarna genom tonfall och subtilt omedvetet ordval hade styrt både test 1 och 2. I ett tredje test med skriftlig instruktion fick vi 40-60 istället (samtliga resultat hade alfa 0,01 signifikans). Slutsats: tester av subjektiva åsikter är mycket svårt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-03-09 08:54

Tja... en liten retorisk fråga: Hur hinner du testa lyssningströtthet vid sekundsnabba växlingar?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-03-09 20:12

ja parametern lyssningströtthet kanske kräver långtidstest. Frågan är vad det är för något?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-03-09 21:55

Style, ditt sista stycke visar med all önskvärd tydlighet att enbart blinda tester inte räcker så långt. Dubbelblint ska det vara.

När det gäller lyssningströtthet ställer även jag mig frågan vad det egentligen är. Är det så att vissa apparater generellt orsakar lyssningströtthet, eller är det lyssnarens humör/dagsform, eller är det en kombination av båda och i så fall hur testar man detta överhuvudtaget? Själv är jag lyckligtvis ganska förskonad från lyssningströtthet. Ibland känner jag mig "trött i öronen" om jag lyssnar mycket på mp3 eller bilstereon, men jag tror knappt jag någonsin upplevt det med någon "riktig" stereoanläggning.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-03-09 22:49

Magnuz, självklart ska det vara dubbelblint, det var liksom poängen med min anekdot (dock svårt att testa användarinterface blint :wink: ).

Trött vet jag vad det är. Lyssningströtthet=trött på att lyssna (typ när frun pratar om behovet av att städa oftare i garaget)?

Man kanske kan tänka sig att vissa system skickar ut ut infra eller ultraljud som påverkar hjärnan. Det har visats i empiriska studier att byggnader med mycket ultrasoniskt buller gör människor trötta, illamående och allmänt illa. Detsamma kanske kan gälla andra änden av frekvensbandet? Dessa fenomen lär ju inte märkas i korttidstester.

Återgå till Generellt om hifi