Moderator: Redaktörer
lennartj skrev:Direktljud med i stort sett rak frekvensgång, svagt fallande kan vara ok.
Reflekterat ljud mycket likt direktljudet, men får falla lite mer i diskanten.
lennartj skrev:Det är många som misstolkat Fletcher-Munson kurvorna i samband med loudnesskompensering.
Kompensationen ska vara skillnaden mellan två kurvor vid återgivning på en nivå som är lika mycket lägre än avståndet mellan de båda kurvorna vid 1 kHz.
Kompensationen ska alltså inte se ut som en av kurvorna vid en viss nivå!
Sedan ifrågasätts om Fletcher-Munson är riktigt rätt. De mätningarna är mycket gamla och det har gjorts senare mätningar (minns inte forskarnamnen just nu).
1947 skrev:Tidigare fanns ju nästan alltid en loudnessfunktion på förstärkare som skulle kompensera för att örats har olika känslighet vid olika frekvenser. Den funktionen gillades inte alls av audiofiler men de flesta andra gillade den och använde den. Slog man av den hos någon så undrade de varför. Nästa gång man besökte dom så var loudnessknappen garanterat intryckt.
Det är klart att det kostar lite extra att ha en sådan funktion på förstärkare och då har man väl skippat den idag men nog var det mysigt med loudnessen på och ganska låg volym.
Så varför kan det inte variera hemma?
Callisto skrev:Jag skulle vilja ställa följande fråga;
Hur vill du/ni att frekvenskurvan ska vara i lyssningspositionen?
Försökatt vara så specifika som möjligt.
Vore intressant ifall de som är insatta i psykoakustik också vill tillföra information/kunskap till tråden.
Dahlqvist skrev:Om vi skulle avsluta med något personligt så är jag känslig mot allmän "bumlighet" och "förtjockning" av nedre röstområdet: hellre för "tunnt" än för "tjockt". Luftigt är min melodi.
Almen skrev:Vid lyssning på en mycket påkostad anläggning i ett mycket påkostat lyssningsrum, där frekvensgången enligt uppgift var "+- 3 dB från 23-10000 Hz vid lyssningsposition" upplevde jag att basen var på tok för låg. Så med utgångspunkt från det, samt med vad jag vet om de anläggningar jag lyssnat på med vad jag upplever som en naturlig basåtergivning så behöver jag en höjning i basen; exakt hur stor vet jag inte.
Fast den varierar ju inte då. Det är ju likadan hela tiden vad man än spelar upp för artistiska intentioner eller lokalers akustik.bill50x skrev:Men i verkligheten varierar frekvensgången kraftigt, såväl beroende på artistiska intentioner som lokalens akustik. Så varför kan det inte variera hemma?
lennartj skrev:Det är många som misstolkat Fletcher-Munson kurvorna i samband med loudnesskompensering.
Kompensationen ska vara skillnaden mellan två kurvor vid återgivning på en nivå som är lika mycket lägre än avståndet mellan de båda kurvorna vid 1 kHz.
Kompensationen ska alltså inte se ut som en av kurvorna vid en viss nivå!
Sedan ifrågasätts om Fletcher-Munson är riktigt rätt. De mätningarna är mycket gamla och det har gjorts senare mätningar (minns inte forskarnamnen just nu).
Max_Headroom skrev:En av anledningarna till att jag gillar/gillade Yamahas förstärkare. Dom hade variabel loudness och den var fullt användbar.
Edit: Vanliga loudnessknappar är för grova och ger oftast en för kraftig komensation + att man måste dra ned volymkontollen.
Ragnwald skrev:Var det inte så att många satt förr i tiden hade små sk tryckkammarhögtalare (sluten låda) med starkt sjunkande verkningsgrad i basen.
Då blev loudnessfunktionen en nödvändighet, för att få något som liknade hifi.
Martin skrev:Det är ju inga loudnessknappar på svaga ljud i verkligheten.
lennartj skrev:Förvisso, men syftet med loudnesskompensationen är ju att skapa en illusion av "verkligheten", när man av något skäl inte kan eller vill spela med "verklighetens" ljudnivå.
Alltså om du minns den relativa nivån på basregistret relativt mellanregistret från en konsert med 100dB och sedan spelar upp en inspelning av motsvarande med 80 dB med korrekt loudnesskompensation ska din hörsel tro att det spelas med 100 dB om man saknar absolut referens.
I praktiken faller ju en del av illusionen av höga ljudtryck eftersom vi uppfattar dem med känseln också.
BertilAlving skrev:Stig Carlsson hade en smart loudnesskontroll på sin monoförstärkare till Kolboxen (Lund 1001 Orthoacoutic System). Förförstärkaren hade en ratt för volym och en ratt för loudness (något förvirrande för dom som inte förstod nånting). Normalläget för loudnessratten var maximalt medurs, dvs i det läget påverkades varken utgångsnivå eller tonkurva.
Tanken var att man i egenskap av kunnig Hifi-lyssnare normalt lyssnade med någolunda realistisk ljudstyrka (dvs med rimligt hög nivå, anpassad till typen av musik och inspelningssituation). Och denna lyssningsnivå reglerades alltid med ordinarie volymratten. Men, om man av någon anledning ville spela svagare, t.ex. för att inte störa grannarna mitt i natten, då lät man volymkontrollen stå kvar i sitt läge för realistiskt stark ljudnivå, men dämpade signalen med loudnessratten som då dessutom progressivt påverkade tonkurvan enligt känt mönster för att kompensera att man sänkt nivån. Mycket fiffig konstruktion, som så mycket annat från Stig!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 92 gäster