Marantz - Denon

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Marantz - Denon

Inläggav Nefilim » 2008-03-15 15:20

Vad jag förstår så är det samma ägare till dessa produkter. Eller?

Varför jag startar denna tråd beror på att jag sedan ett par veckor tillbaka är en lycklig ägare av Marantz SR 8001 receiver.

Är det samma ljudideal numer i Marantz och Denon, om det nu är samma ägare? Enl mig så borde det ju vara så, eftersom det handlar om ekonomi, så varför ska man konkurrera med varandra och syssla med utvecklingar på två olika håll?

Är dessa produkter konstruerade på samma sätt tro?

Någon som sitter med kunskaper eller åsikter om detta?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-03-15 16:06

Skulle säga att D&M Holdings utvecklar grundkonstruktionerna, därefter "tunas" dem av Denon respektive Marantz. D.v.s det är samma grundmodell men anpassad mot respektive märkes ideal. Det är alltså inte exakt samma produkter utan varsin anpassning av en basmodell.

Tittar man på sortimentet känns det som att Denon är mer inriktat mot hemmabio och bildhantering etc medan Marantz är mer inriktat mot ljudet.

Ett exempel på det är konstruktionslösningar (HDAM t.ex) som enbart finns hos Marantz m.m.

Det bästa hade varit om båda märkena fanns hos samma återförsäljare så man enkelt kunde jämföra side-by-side. Det är en nackdel att Denon enbart finns hos HiFi-klubben, det hade varit bättre om de affärer som säljer Marantz också haft syskonmärket.

Denon brukar släppa bildtekniska lösningar först (t.ex BD) och därefter anpassar Marantz ljuddelen hos grundapparaten och släpper den under sitt namn. Ett exempel på det är Denon BD3800 som släpptes först, därefter kommer Marantz anpassade version, BD8002.

Jag tror inte märkena konkurrerar allt för mycket med varandra utan D&M Holdings ser till att de lockar olika kundgrupper, åtminstone är det så jag uppfattar saken.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-03-21 09:37

Ingen som vet huruvida dessa två Brands har samma ljudideologi eller inte?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-03-21 09:59

tillkänner sig inte denon till ljudtalibanerna de sk "ljudets ord"
marantz har väl en model som är tunad för carlssonantusaster
sr8001oa :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

tantal

Inläggav tantal » 2008-03-21 13:14

Nefilim skrev:Ingen som vet huruvida dessa två Brands har samma ljudideologi eller inte?

Ideologin vet jag inte hur det är med, men min Marantz SR4001 lät inte likadant som min Denon AVR-2805 i alla fall (enligt mina öron i ett öppet test, så jag lägger in en brasklapp för placeboeffekter :D ).

Jag har ingen djupgående analys, men skillnaden framträdde tydligast när jag spelade hårdrocksmusik. Då var det nåt som saknades i Marantzen. Däremot fick jag känslan av att Marantzen hade ett "finare" ljud (ja, jag vet, det blir väldigt många flummiga uttalanden), detta märktes tex på skivan "Kära du" med Louise Hoffsten.

Ovanstående är helt subjektiva iaktagelser alltså, men summa summarum, vid jämförelse av ovanstående förstärkare så fick jag inte intrycket av att de hade samma ljudideal.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-03-21 19:08

Jag kan inte heller göra några vetenskapliga anspråk men jag har ägt ett antal Marantz-maskiner och i mina öron har de alla, förutom DV7600 (multispelare, dvd, sacd etc) haft en varm klang, lite skimrande med en blöthet i basen eller hur man nu ska uttrycka det. Denon som jag numer har erfarenhet av uppvisar inte samma klangideal.

Skulle vara kul med lite mer kvalificerade kommentarer. Jag litar inte ens på mig själv :)

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-03-21 19:13

AVR4000 skrev:Denon brukar släppa bildtekniska lösningar först (t.ex BD) och därefter anpassar Marantz ljuddelen hos grundapparaten och släpper den under sitt namn.
Jo det låter ju lite som om neutralt inte duger, anpassning av ljuddelen till något som låter subjektivt trevligt... Själv tycker jag ju att min Denon 2106 och Rotel 1080 låter mycket trevligt ihop!

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-03-21 23:48

Är Denon det neutrala ljudet? Är resten "färgningar"?

Inget emot Denon men jag har lite svårt att förstå den "hype" som märket i vissa fall skapat sedan en AVR-2105 passerade ett F/E-test.

Skulle alltså inte säga att Denon är neutrala och Marantz en "färgad version av Denon".;)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-03-22 15:09

AVR4000 skrev:Är Denon det neutrala ljudet? Är resten "färgningar"?

Inget emot Denon men jag har lite svårt att förstå den "hype" som märket i vissa fall skapat sedan en AVR-2105 passerade ett F/E-test.

Skulle alltså inte säga att Denon är neutrala och Marantz en "färgad version av Denon".;)

Nä, det är lite lustigt det där. Samma sak med NAD, de gör någon/några enstaka bra apparater och plötsligt får hela märket någon sorts superkvalitetsstämpel. Säger något om hur man kan göra bra marknadsföring...

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-03-22 15:23

AVR4000 skrev:Är Denon det neutrala ljudet? Är resten "färgningar"?

Nej. Ett företag kan väl inte vara en färgning? Man kan inte dra alla produkter från ett företag över samma kam och tro att alla låter likadant.
AVR4000 skrev:Inget emot Denon men jag har lite svårt att förstå den "hype" som märket i vissa fall skapat sedan en AVR-2105 passerade ett F/E-test.
"Passera" gör väl alla apparater som testas? Ingen går ju sönder. AVR-2105 kunde dock, precis som tidigare och senare modeller av Denon, detekteras ganska enkelt har jag för mig. Den har alltså hörbara färgningar, men snälla sådana och ganska små.

Återgå till Generellt om hifi