Hifi och biorum i nytt hus. Vilket hus skulle ni välja?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Saim

Hifi och biorum i nytt hus. Vilket hus skulle ni välja?

Inläggav Saim » 2008-03-15 16:08

Hej!
Vi funderar på att köpa oss ett hus, och väljer mellan de två (JM-hus) som finns att välja på för området.

1) (vardagsrum stort)
Bild

2) (vardagsrum långsmalt (3,6m brett, vilket jag tycker är undre gränsen för hifirum))
Bild

Min tanke är att antingen ha bio och lyssningsrum kombinerat, eller att ha hifi i vardagsrummet (kan ju va trevligt om man får till det, samt att det är trevligt att sitta och lyssna i rum som inte är helt mörkmålat, vilket biorummet kommer att vara) och bio i något annat (mindre) rum.
Att ha kombierat bio och lyssningsrum har såklart fördelen att man kan få riktigt bra ljud även till film.

Vilket hus av ovan skulle ni valt, samt var skulle ni haft vad?

/Simon

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-03-15 16:17

Har du tagit denna diskussion med din partner? :D
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2008-03-15 16:20

Jag kan förresten nämna ett par alternativ jag funderat på för hus #2.

Man skulle kunna sätta upp en ca 110cm hög vägg (med genomfart vi ena kanten) ungefär på 2/3delar av vardagsrumslängden och ha högtalarna där framför, för att slippa ha dem framför ett fönsterparti (vilket ju inte går att dämpa så bra). Oavsett hus och lösning så kommer ju vardagsrummet att "läcka bas" ganska rejält, men det gör redan mitt nuvarande, så jag är van vid "tunnt" ljud, och gillar det på sitt sätt (inga basresonanser)...

En annan sak man skulle kunna göra med hus #2 är att ha bio och kanske t.o.m. lyssningsrum i allrummet (14m2 + trappa) på ovanvåningen. Med soffan framför trappräcket (på 110cm) skulle man komma en bit ifrån bakväggen med huvet (ca 1,2 m), och ändå inte komma fööör nära frontväggen (ca 3,6m, vilket också är bredden på det rummet). Detta rum skulle jag nog kunna gå loss på rejält med akustikförbättningar och mörk färg osv... till skillnad ifrån vardagsrummet, som ju ska funka som sällskapsrum också...

/Simon

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2008-03-15 16:25

Nefilim skrev:Har du tagit denna diskussion med din partner? :D

Jodå, hon är med på noterna och väldigt förstående. Hon skulle inte godkänna att måla vardagsrummet mörkt och sätta diffusorer och absorbenter i taket där, men det vill nog inte jag heller...
F.ö. är hon också medveten om att vi tänkt skaffa hus :D .

/S

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-03-15 17:11

28m2 är ju inte fel :) när jag går in på hemnet.se brukar jag också fasna på planlösningarna, spelar ingen roll hur trevliga bilderna är finns det inget bra lyssnings rum går det fetbort :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-15 18:17

Jag får gratulera till husköp. :D

Rent planlösningsmässigt skulle jag nog själv välja hus 1 men jag tror att det kan vara svårare att få till ljudet där eftersom vardagsrummet är betydligt mer öppet och trappen är i dess anslutning.

Då är det bättre med hus 2 för ljudets skull.

Men jag tycker planlösningen på hus 2 är betydligt sämre eftersom hallen som man inte befinner sig så ofta i tar för mycket utrymme. :?

Sedan är dom där mysfåtöljerna bättre placerade mot altan i hus 1. :)

Å andra sidan är ju kök och matsal i anslutning till terrassen i hus 2 och då är det enkelt att förtära sommarmåltider på terrassen å det är ju inte att förakta.
Allrummet i hus 2 verkar vara den självklara platsen för biorum men jag skulle lägga en del energi på att ljudisolera mot sovrummen utifall någon vill sova medans herren i huset vill titta på action. :-)

:D Gud vad det är svårt att välja hus. Men roligt. :-)

Lycka till med ert nya boende
Peter Steindl

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-03-15 20:13

Jag tycker alt 2 är bäst. Alt 1 är dåligt därför att vardagsrummet är öppet och kyl/frys är placerade ensamma mitt i boytan, det gillar inte jag pga brum, springande därikring och att köket blir så öppet mot vardagsrummet. Det som är bäst med alt 1 är att övervåningen har en kompakt och centralt placerad hall. En bra sak med alt 2:s övervåning är de 3 klädkamrarna som är direkt anslutna till sovrummen. De kommer verka som extra ljudisolering mellan de två sovrummen också om man skulle vilja bjuda hem nattgäster som snarkar eller om man vill ha biorum i ett av rummen.

Om ni tar den där option-väggen i alt 2 så får vardagsrummet en bra form ljudmässigt tror jag. Då kan man även sitta i lugn och ro i "bilblioteket" och läsa samtidigt som någon lagar mat och tittar på TV/lyssnar på musik.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-03-18 17:24

Jag skulle ta hus 1 DÄRFÖR att vardagsrummet är öppet och man kan njuta av god musik mens man gör något annat. Alltså gratis multirums HiFi, så att säga. I alla fall i köket, där man ju tenderar att visstas en del.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-18 18:14

Hur många sovrum behöver ni? ;)

Hur nummer 1 kan ju ändras lite snabbt så att sovrum 3 och allrummet slås ihop till ett musik/biorum. Bort med klädgarderoben. :)

I övrigt en mycket mer tilltalande planlösning!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-03-18 18:19

Hus nr. 2 har också en öppning mot köket.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-03-18 20:11

Hur är vädersträcken? (Inte för att det påverkar hifin, men man ska ju bo där också.)

WuXian

!

Inläggav WuXian » 2008-03-18 22:20

Vad är huset byggt av; se till att få en garanti på mer än två år !

http://www.byggvarlden.se/byggprojekt/article73253.ece

/Den tio-åriga garantin är värd vatten

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2008-03-19 00:03

Kaffekoppen skrev:Hur många sovrum behöver ni? ;)

Hur nummer 1 kan ju ändras lite snabbt så att sovrum 3 och allrummet slås ihop till ett musik/biorum. Bort med klädgarderoben. :)

I övrigt en mycket mer tilltalande planlösning!

Bra ide :idea: en skjutdörr mot trapphuset skulle vara toppen i så fall :)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Magnus

Re: !

Inläggav Magnus » 2008-03-19 00:08

WuXian skrev:Vad är huset byggt av; se till att få en garanti på mer än två år !

http://www.byggvarlden.se/byggprojekt/article73253.ece

/Den tio-åriga garantin är värd vatten

Det är väl 10års garanti till privatpersoner alltid? trodde jag....kanske kan börja slarva lite på jobbet då :roll:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2008-03-19 16:30

Halloj igen,

Problemet jag ser med Hus 1 (som jag håller med om har trevligare planlösning nere) är att det inte finns något Bio-rum alls.
Att slå samman allrum och sovrum 3 blir väldigt långsmalt (3m brett).

Vädersträcken är samma (terass mot sydväst) så det är toppen.

Att ljudet sprider sig mellan kök och vardagsrum är negativt när man är mer än en i familjen (vi är f.n. 2 :) )

Vad tror ni om en "halvvägg", ca 110cm hög att ha högtalarna framför i vardagsrummet i hus #2? Blir det konstigt ljud, eller kan det bli riktigt bra om denna vägg är rejält dämpat?
Väggen skulle såklart också fungera som rumsavdelare till en fåtöljgrupp eller liknande..
Man skulle då kunna få till högtalare på 1/3 av rumslängden och lyssningsplats på ca 2/3 - 3/4 av rumslängden, vilket jag har för mig är optimalt för att slippa stående vågor.

BTW, f.n. är högtalarna ett par B&W N804. Det är inte omöjligt att de tjockar till sig lite och blir flintskalliga i framtiden dock.... Särskilt om ljudet blir för tunnt i nya huset...

/S

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-03-19 18:03

Saim skrev:Halloj igen,

Problemet jag ser med Hus 1 (som jag håller med om har trevligare planlösning nere) är att det inte finns något Bio-rum alls.
Att slå samman allrum och sovrum 3 blir väldigt långsmalt (3m brett).

Vädersträcken är samma (terass mot sydväst) så det är toppen.

Att ljudet sprider sig mellan kök och vardagsrum är negativt när man är mer än en i familjen (vi är f.n. 2 :) )

Vad tror ni om en "halvvägg", ca 110cm hög att ha högtalarna framför i vardagsrummet i hus #2? Blir det konstigt ljud, eller kan det bli riktigt bra om denna vägg är rejält dämpat?
Väggen skulle såklart också fungera som rumsavdelare till en fåtöljgrupp eller liknande..
Man skulle då kunna få till högtalare på 1/3 av rumslängden och lyssningsplats på ca 2/3 - 3/4 av rumslängden, vilket jag har för mig är optimalt för att slippa stående vågor.

BTW, f.n. är högtalarna ett par B&W N804. Det är inte omöjligt att de tjockar till sig lite och blir flintskalliga i framtiden dock.... Särskilt om ljudet blir för tunnt i nya huset...

/S

Tumregeln som du har när det gäller stående vågor är inte hela sanningen. Det kommer skapas maximan och miniman lite överallt i rummet beroende på frekvens. Du får inte glömma att tak, golv och väggar bidrar till problemet :)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-03-19 18:12

Hus nummer 2 har störst potential anser jag ifall du vill slippa ha hifi:n i vardagsrummet. Gör som Koppen sa och riv ner Klädkammarna och bygg ett ljudrum (har precis själv gjort det). Personligen skulle jag aldrig köpa ett hus som inte har potentialen att inrymma ett ljud/bio rum 8) .

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-19 20:48

Jag kan inte längre se planlösningarna på de båda husen. :? Det står image not found. Vad beror det på?

PS

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-03-19 21:16

Antagligen har du inte betalt nya TV-licensen för datorer. 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Återgå till Generellt om hifi