/Jonas
Moderator: Redaktörer
Jonas skrev:Hade ett ärende till Alingsås i fredags eftermiddag och passasde på att slinka in hos Hificonsult för att ta en titt.... Det var inga andra kunder än jag själv i butiken och jag vandrade runt mellan de olika lyssningsrummen och tittade och knackade på högtalarlådor, det brukar ju vara ett bra mått på om en högtalare är bra eller ej hur det låter när man knackar på dom.... Ungefär som att sparka på däcken på en bil man kanske tänker köpa. Jag hade tagit med mig ett par skivor just ifall jag hittade något intressant jag ville lyssna på. Men allt eftersom jag vandrade från rum till rum så noterade jag hur starkt bakgrundsbruset i de olika rummen var, i de största rummen som låg ut mot den angränsande gatan hördes trafiken utanför väldigt starkt och i de mindre rummen som låg inåt i fastigheten hördes ett tydligt ventilationsbrus (detta hördes även i de större rummen men här var trafikbruset ännu mer störande). I det större av rummen stod något som kallades för "Alingsåssystemet" uppställt ett par högtalare en förstärkare och cd-spelare tror jag att det var till det facila priset av 89 000kr... Kan man verkligen provlyssna (klart man kan provlyssna var som helst
) och bedöma om ett system/apparat är något man vill ha när bakgrundbruset är på en nivå där det är hörbart störande
Tur att jag bara hade vägarna förbi och inte åkt långt i förhoppningen om en stor musikåtergivningsupplevelse. Jag tog mina skivor olyssnade och åkte in till Alingsås för en fika istället och det var mycket trevligt (fikastämmning
)... Borde det inte finnas vissa krav på butiker som säljer seriös / "dyr" hifi att det kan provlyssnas i en miljö där man kan göra en rimlig bedömning om hur det låter utan yttre störningar?
/Jonas
dwain1 skrev:Jonas: Får jag fråga dig en sak. Hur ser ditt lyssningsrum ut? Du kanske sitter i ett totalt ljudisolerat rum? du kanske kan höra en nål falla på 5 meters avstånd?
Dom flesta har nog standard rum där man faktiskt kan höra bilar som kör förbi utanför eller när värmepumpen blåser ut varmluft. Jag har en teori. Får se om du anser att den teorin stämmer överrens med verkligheten. Det kan inte vara så att du har orimliga krav?
Jonas skrev:Synd att man upfattas som gnällig. Snarare är det väl synd att Ingemar inte var inne så att man kunnat påpeka problemet och att han kunnat kommentera direkt, det får väl bli en annan gång.
Och ja! mitt lyssningsrum är mycket tyst och jag är därav medveten om hur viktigt det är för musikåtrgivningen![]()
/Jonas
Birger skrev:I den butiken sätter jag aldrig mer min fot.
Värre ormoljekrängare får man leta efter. Dessutom är ju karln (sladd) rent otrevlig. Att dom överhuvudtaget har kunder är för mig helt obegripligt
dwain1 skrev:En annan fråga har du ingen hobby? Kanske hifin är din hobby? Hur vore det om du då istället sätter på någon bra platta och lyssnar lite istället för att sitta här och skriva en massa totalt onödiga och gnälliga inlägg?
Birger skrev:Annars tycker jag att det är bra att en butik inte har helt ljudisolerat som i en studio. Sådana förutsättningar har man ju inte hemma heller.
dwain1 skrev:Tyvärr är det väldigt mycket folk som har en tråkig attityd gentemot hifi-consult. Och för den delen mycket andra butiker som säljer diverse tweaks och grejor. Eller som ni vill kalla det ormolje-produkter.
soundbrigade skrev:Och lika spontant, Om vi skulle gå till botten med våra problem skulle vi aldrig ha några diskussioner.

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster