Butiksbesök

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonas

Butiksbesök

Inläggav Jonas » 2008-03-15 22:13

Hade ett ärende till Alingsås i fredags eftermiddag och passasde på att slinka in hos Hificonsult för att ta en titt.... Det var inga andra kunder än jag själv i butiken och jag vandrade runt mellan de olika lyssningsrummen och tittade och knackade på högtalarlådor, det brukar ju vara ett bra mått på om en högtalare är bra eller ej hur det låter när man knackar på dom.... Ungefär som att sparka på däcken på en bil man kanske tänker köpa. Jag hade tagit med mig ett par skivor just ifall jag hittade något intressant jag ville lyssna på. Men allt eftersom jag vandrade från rum till rum så noterade jag hur starkt bakgrundsbruset i de olika rummen var, i de största rummen som låg ut mot den angränsande gatan hördes trafiken utanför väldigt starkt och i de mindre rummen som låg inåt i fastigheten hördes ett tydligt ventilationsbrus (detta hördes även i de större rummen men här var trafikbruset ännu mer störande). I det större av rummen stod något som kallades för "Alingsåssystemet" uppställt ett par högtalare en förstärkare och cd-spelare tror jag att det var till det facila priset av 89 000kr :? ... Kan man verkligen provlyssna (klart man kan provlyssna var som helst 8) ) och bedöma om ett system/apparat är något man vill ha när bakgrundbruset är på en nivå där det är hörbart störande :?: Tur att jag bara hade vägarna förbi och inte åkt långt i förhoppningen om en stor musikåtergivningsupplevelse. Jag tog mina skivor olyssnade och åkte in till Alingsås för en fika istället och det var mycket trevligt (fikastämmning :wink: )... Borde det inte finnas vissa krav på butiker som säljer seriös / "dyr" hifi att det kan provlyssnas i en miljö där man kan göra en rimlig bedömning om hur det låter utan yttre störningar?

/Jonas

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: Butiksbesök

Inläggav rhenrics » 2008-03-15 22:23

Jonas skrev:Hade ett ärende till Alingsås i fredags eftermiddag och passasde på att slinka in hos Hificonsult för att ta en titt.... Det var inga andra kunder än jag själv i butiken och jag vandrade runt mellan de olika lyssningsrummen och tittade och knackade på högtalarlådor, det brukar ju vara ett bra mått på om en högtalare är bra eller ej hur det låter när man knackar på dom.... Ungefär som att sparka på däcken på en bil man kanske tänker köpa. Jag hade tagit med mig ett par skivor just ifall jag hittade något intressant jag ville lyssna på. Men allt eftersom jag vandrade från rum till rum så noterade jag hur starkt bakgrundsbruset i de olika rummen var, i de största rummen som låg ut mot den angränsande gatan hördes trafiken utanför väldigt starkt och i de mindre rummen som låg inåt i fastigheten hördes ett tydligt ventilationsbrus (detta hördes även i de större rummen men här var trafikbruset ännu mer störande). I det större av rummen stod något som kallades för "Alingsåssystemet" uppställt ett par högtalare en förstärkare och cd-spelare tror jag att det var till det facila priset av 89 000kr :? ... Kan man verkligen provlyssna (klart man kan provlyssna var som helst 8) ) och bedöma om ett system/apparat är något man vill ha när bakgrundbruset är på en nivå där det är hörbart störande :?: Tur att jag bara hade vägarna förbi och inte åkt långt i förhoppningen om en stor musikåtergivningsupplevelse. Jag tog mina skivor olyssnade och åkte in till Alingsås för en fika istället och det var mycket trevligt (fikastämmning :wink: )... Borde det inte finnas vissa krav på butiker som säljer seriös / "dyr" hifi att det kan provlyssnas i en miljö där man kan göra en rimlig bedömning om hur det låter utan yttre störningar?

/Jonas

Låter väl som ett spörsmål som rimligen bör ställas direkt till butiksinnehavaren?

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-03-15 22:29

volymreglachet brukar vara effektivt mot bakgrundsbrus annars :D

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2008-03-15 23:45

Jo, jag tänkte fråga om bakgrundsbruset men en kille kom fram till mig och sa att om jag ville något så fick jag vänta en stund för "han" var på posten och kom strax tillbaka... Sedan hade jag tröttnat (på bruset..). Det är nog bäst att skaffa sig en bra nätkabel istället, för det fanns det nog många bra att köpa 8) .
/Jonas

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-16 01:46

Ägaren hade nog uppskattat dina synpunkter.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-03-16 02:18

Alldeles utmärkt miljö med andra ord. Mer det man har hemma, och inte en inspelningstudio. Uppskattas! :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-16 02:20

Jag tror inte alls att det är Ingemars tanke med ett uppfattat ev högt bakgrundsbrus.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-03-16 02:31

Jonas: Får jag fråga dig en sak. Hur ser ditt lyssningsrum ut? Du kanske sitter i ett totalt ljudisolerat rum? du kanske kan höra en nål falla på 5 meters avstånd?

Dom flesta har nog standard rum där man faktiskt kan höra bilar som kör förbi utanför eller när värmepumpen blåser ut varmluft. Jag har en teori. Får se om du anser att den teorin stämmer överrens med verkligheten. Det kan inte vara så att du har orimliga krav?

Man kan ju undra.....

En annan fråga har du ingen hobby? Kanske hifin är din hobby? Hur vore det om du då istället sätter på någon bra platta och lyssnar lite istället för att sitta här och skriva en massa totalt onödiga och gnälliga inlägg?
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-03-16 03:00

dwain1 !

Det var rackarns ! Snacka om att kasta snöboll
i en igloo. Det var ju ett "trevlig välkomnande"
till en "relativt"(nåja :))ny medlem ?
:? :

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-16 03:22

dwain1 skrev:Jonas: Får jag fråga dig en sak. Hur ser ditt lyssningsrum ut? Du kanske sitter i ett totalt ljudisolerat rum? du kanske kan höra en nål falla på 5 meters avstånd?

Dom flesta har nog standard rum där man faktiskt kan höra bilar som kör förbi utanför eller när värmepumpen blåser ut varmluft. Jag har en teori. Får se om du anser att den teorin stämmer överrens med verkligheten. Det kan inte vara så att du har orimliga krav?

En tanke, en affär kan skilja sig från vanliga rum hemma och göra det BÄTTRE. Det borde ju vara en fördel om affären inte hade massa väsen i onödan eller hur?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2008-03-16 08:49

Synd att man upfattas som gnällig. Snarare är det väl synd att Ingemar inte var inne så att man kunnat påpeka problemet och att han kunnat kommentera direkt, det får väl bli en annan gång.
Och ja! mitt lyssningsrum är mycket tyst och jag är därav medveten om hur viktigt det är för musikåtrgivningen :D
/Jonas

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-03-16 10:13

Jag känner inte till så mycket om HiHiConsults policy och värdegrund - men med tanke på allt krimskrams som säljs som ska få kablar och annat att låta bättre, kan det ju vara en tanke att en affär som säljer allehanda "tweaks" vilka ska få ljudet att låta bättre, rimligtvis borde ha en en lyssningsmiljö i vilken man kan detektera 1/2dB skillnad.
Att vi själva inte har optimala lyssningsomständigheter betyder inte att affären kan köra vilken ljudmiljö som helst, därfar att det inte spelar roll.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-03-16 10:23

Jonas skrev:Synd att man upfattas som gnällig. Snarare är det väl synd att Ingemar inte var inne så att man kunnat påpeka problemet och att han kunnat kommentera direkt, det får väl bli en annan gång.
Och ja! mitt lyssningsrum är mycket tyst och jag är därav medveten om hur viktigt det är för musikåtrgivningen :D
/Jonas

Jag tycker inte att du uppfattas som gnällig. Jag stör mig också på bakgrundsbruset, om det är av lågfrekvent sort. Om du hade framfört klagomålet till Ingemar och om du också hade nämnt i förbifarten att du haft piP, så hade nog klagomålet avfärdats som "oj, här kommer en till av dom här tokiga människorna". Det är iaf min uppfattning om den butikens bemötande 8)

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2008-03-16 10:29

I den butiken sätter jag aldrig mer min fot.

Värre ormoljekrängare får man leta efter. Dessutom är ju karln (sladd) rent otrevlig. Att dom överhuvudtaget har kunder är för mig helt obegripligt :evil:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-16 10:31

Din uppfattning stämmer inte alls med min Merkurius ;)

Jag har alltid uppfattat Ingvar/Sladd som tillmötesgående även om delar av hans sortiment inte tilltalar mig det minsta.

Men det kan kanske låtit så eftersom skaparen till piP och Ingvar i egenskap av drivare/ägare till Aken-mässan haft kontroverser minst sagt.

ps.. jag har inte heller uppfattat Jonas inlägg som dwain1 gjorde.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-16 10:32

Birger skrev:I den butiken sätter jag aldrig mer min fot.

Värre ormoljekrängare får man leta efter. Dessutom är ju karln (sladd) rent otrevlig. Att dom överhuvudtaget har kunder är för mig helt obegripligt :evil:

Nu handlar ju tråden om lyssninsmiljö och mindre om sortiment.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-03-16 10:59

dwain1 skrev:En annan fråga har du ingen hobby? Kanske hifin är din hobby? Hur vore det om du då istället sätter på någon bra platta och lyssnar lite istället för att sitta här och skriva en massa totalt onödiga och gnälliga inlägg?

Har du mens idag?

Tycker frågan är helt relevant. Ska man jämföra dyra grejor med varandra så är det väl bra att lyssningsmiljön är så optimal som möjligt. Det gäller inte bara bakgrundsbrus utan även högtalarplacering, att inte kontakter har oxiderat osv. Hemma brukar sådana saker inte alltid gå att optimera, högtalarna får flytta på sig för bokhyllan måste få plats, kylskåpet brummar osv.

Sedan kan man ju fråga sig hur relevant det är att sitta och lyssna på superduperinspelad kubansk jazz med oändlig dynamik när man utvärderar utrustning för att sedan slänga på senaste pop-skivor med max 3 dB dynamik när man kommer hem? Med sådana skivor spelar förresten ev bakgrundsbrus ingen roll...

/ B

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2008-03-16 11:45

Lyssningsmiljöerna på mässor är oftast ännu sämre än i butiker.

Att sladd och LTS har haft kontroverser är väl inte så underligt. LTS avfärdar väl antagligen 90% av HCs sortiment som bullshit. Där håller jag visserligen med er. Dessutom har ni ju sprungit omkring och fånat er med vita rockar och stetoskop på några mässor. Sen har ni mage och kräva plats på mässan trots att ni ju är antihifi i grunden :)

Inte konstigt att snarstuckne Sladd blir ännu mer otrevlig än han är normalt. Inte konstigt heller att förra frontfiguren för LTS och sladd har svårt att komma överens. Dom tror och tycker ju helt olika när det gäller hifi.

Annars tycker jag att det är bra att en butik inte har helt ljudisolerat som i en studio. Sådana förutsättningar har man ju inte hemma heller.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-16 11:55

Hehe, många gissningar där ;)

LTS kommer medverka på Arken 2008. De tidigare kontroverserna är utredda.

Och nog tror jag butiken ifråga, precis son Jonas också tror, skulle uppskatta om man påpekade sådant som man känner har betydelse för bedömningsmöjligheterna.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-03-16 13:25

Hmm jag kanske tog i lite onödigt hårt :oops:

Samtidigt så tycker jag att istället för att skriva och beklaga på forumet så ring sladd och dela det hela med honom. Han är väldigt trevlig om man bara har rätt attityd. Ringer man upp eller allmänt har en tråkig attityd så är det klart att man får samma attityd tillbacks,

Å ja att lyssningsrummen inte är helt tysta är precis som det ska vara. Sen låter det inte så mycket som man skulle kunna tro.

Tyvärr är det väldigt mycket folk som har en tråkig attityd gentemot hifi-consult. Och för den delen mycket andra butiker som säljer diverse tweaks och grejor. Eller som ni vill kalla det ormolje-produkter.

För övrigt välkommen till detta forat. Men det var väll ett mycket tråkigt sätt att starta sin karriär på ett forum med?
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-03-16 13:35

Birger skrev:Annars tycker jag att det är bra att en butik inte har helt ljudisolerat som i en studio. Sådana förutsättningar har man ju inte hemma heller.

Du kanske inte har det medan andra potentiella kunder kanske har det. Vem ska man då tillfredställa? De med sämst förutsättningar eller de med bäst?

Rent tekniskt så kan man ju tillfredställa båda grupperna om man ser till att rummen är ljudisolerade. Det är bara att tillsätta artificiella miljöljud för de som önskar. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-03-16 14:10

Men då är man ju inne i en loop av transparens vs färgning. Vad för högtalare skall spela naturligt bakgrundsbrus isf? Är de bättre rent tekniskt än de som verkligen skall lyssnas? :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-16 14:45

dwain1 skrev:Tyvärr är det väldigt mycket folk som har en tråkig attityd gentemot hifi-consult. Och för den delen mycket andra butiker som säljer diverse tweaks och grejor. Eller som ni vill kalla det ormolje-produkter.

Jag har varit i butiken flera gånger men efter en viss person tog över det mer och mer så vill jag inte mer dit eftersom han har varit otrevlig flera gånger och är inget jag vill stödja.

Tillbaka till rummet, om vi drar en paralell, om du går till en bra hemmabio affär, vill du då att dom visar deras nya fina projektorer med ännu bättre kontrast än innan, i ett helt vitt rum med fönster som släpper in ljus? Bara för rätt många hem har så?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-03-16 14:55

Beträffande bakgrundsbrus:

Jag minns en gång som jag besökte en ansedd Stockholmsbutik där det demades först eftyer att ett antal personer kommit in i butiken. När vi alla satt oss ned gick det runt en kille och samlade in våra armbandsur. Detta var på den tiden de flesta hade digitalklockor varav somliga plingade till varje hel timma. Enligt firmans företrädare fick det inte finnas något som som kunde distrahera under demonstrationen. Idén var ganska god men vad han inte tänkte på (eller ville notera) låg det strax utanför det gigantiska skyltfönstret en busshållplats som trafikerades mycket ofta. Varje gång en buss startade från busshållplatsen skakade skyltfönstret betänkligt. Det diskreta plingande från en armandklocka torde utgöra en ganska disktret störning i denn a jämförelse.
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-03-16 15:44

:lol:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-03-16 15:58

Vovven:
Jag hörde en historia om en affär, måste vara samma, där besökare fick lämna ifrån sig armbandsur och andra prylar som kunde "resonera" i butiken.
En kille tyckte, sa han, att det lät skit och tog upp en gammal hederlig telefon med snurrmojj ur sin väska - "Kan det vara den här som ger dåligt ljud?" frågade han och blev nästan utslängd.

Spontant kan jag tycka att när jag (sällan) lyssnar i affärer är jag skapligt fokuserad på lyssningsprocessen och ganska avskärmad från omvärlden.

Och lika spontant, Om vi skulle gå till botten med våra problem skulle vi aldrig ha några diskussioner.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-03-16 16:08

soundbrigade skrev:Och lika spontant, Om vi skulle gå till botten med våra problem skulle vi aldrig ha några diskussioner.

:) Det där tolkar jag på mer än ett sätt :mrgreen:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-03-16 16:15

Jag bara menade att om vi läste manualer, ringde upp leverantörer och butiker, rensade luften och pratade ur skägget skulle det inte bli så många trådar ....

Jag tror du menade något sådant här också ...

Bild

Återgå till Generellt om hifi