Varför tycker jag om bose på hög volym?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n0p

Inläggav n0p » 2008-03-21 10:01

Alltså, det finns en klädbutik som har som en del av sin grej att spela house ofta. Alltså typisk klubb musik med en stadig basgång och rötterna i funk ungefär.

I butiken så har dom valt bose högtalare. Det är lite svårt att se vad vilka eftersom dom är takmonterade och dom försökt gömma basarna. Men jag kan tänka mig att det är något sådant här ungefär - http://www.bose.se/SE/sv/home-entertain ... /index.jsp

Alltså deras kuber som är staplade två på höjden och som man kan vrida som är ett sub/sat system.

Dom spelar på ganska hög volym, inte riktigt som på ett disco, men man måste höja rösten lite ialla fall för att göra sig hörd. Vanlig samtalston funkar bara om man står nära med den man snackar med.

Jag blir alltid glad i den butiken, dels för att jag älskar musiken dom spelar men oxå för mig så är det ett mycket trevligt ljud. Märk väl jag säger trevligt, kanske inte transparant, korrekt eller analytiskt.

Men dom kan spela på en hög volym och det är aldrig en tillstymmelse till att låta vasst som det så ofta gör ute på krogen eller på konsert. Alltså det är något helt annat än dom pa-system som jag har hört.

Min främsta invändning oavset om det är i hifi eller i pa sammanhang är att det ofta låter vasst, särskilt när volymen skruvas upp. Kan vara min hörsel som är känslig eller så är det väl bara en personlig preferens?

Jag antar att det är reflektionerna som är en del av varför man blir imponerad. Alltså, eftersom det sitter fler högtalare så kan dom sprida ljudet mera. Till skillnad från andra butiker som har en vanlig hemmastereo och försöker täcka upp en stor yta.

Och nej, jag förhåller mig inte helt okritiskt till Bose, men den här tråden handlar mera om ljudet som dom kan återge och vad som kännetecknar det mera än själva märket.

Någon som känner igen sig?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-21 10:04

Jag kan inte uttala mig om just Bose, men däremot klaga på det alltid så fruktansvärda ljudet man får ofrivilligt rakt in i örat på kaféer, i butiker, på korgen osv.

Jag tror många av de där systemen man stöter på är direkt farliga för min hörsel. Jag önskar jag fick ha din upplevelse lite oftare.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-21 10:13

Tja, en klädbutik är väl ett mellanting mellan ett vanligt vardagsrum och ett död-dämpat mätrum. Inte mycket reflexer där inte, i vart fall så avtar de med stigande frekvens. Jag har också hört Bose låta utmärkt i "offentliga miljöer" så de har säkert sin applikation. Om jag inte minns fel så sitter det ett par 3" eller så i "toppsystemen" och element i den storleken har ju sina begränsningar på toppen samt mindre spridning än vi annars är bortskämda med.

/Jocke

PS. Funk är coolt!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-21 11:55

Tycker du kanske om "trycket" i basen?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-03-21 12:09

självplågeri?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-03-21 12:11

Jocke skrev:Tja, en klädbutik är väl ett mellanting mellan ett vanligt vardagsrum och ett död-dämpat mätrum. Inte mycket reflexer där inte, i vart fall så avtar de med stigande frekvens. Jag har också hört Bose låta utmärkt i "offentliga miljöer" så de har säkert sin applikation. Om jag inte minns fel så sitter det ett par 3" eller så i "toppsystemen" och element i den storleken har ju sina begränsningar på toppen samt mindre spridning än vi annars är bortskämda med.

/Jocke

PS. Funk är coolt!

Tänkte just påpeka samma sak som dig 8)

Användarvisningsbild
n0p

Inläggav n0p » 2008-03-21 12:42

Kaffekoppen skrev:Tycker du kanske om "trycket" i basen?

ptja, nu är jag inte riktigt säker på att jag förstår frågan...

Men, ja, basen är en central del i house/electronica/techno. Där musiken tar sitt avstamp, imho.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-03-21 13:53

Bose är väl mer eller mindre tänkta för bakgrundsmusik snarare än "finlyssning" så det är kanske inte så konstigt att det funkar bra. Dessutom är en klädbutik ofta en ganska trevlig akustisk miljö eftersom mängden tyg gör att otäcka reflexer lyser med sin frånvaro.

Användarvisningsbild
n0p

Inläggav n0p » 2008-03-21 13:56

Magnuz: Helt korrekt att de ska användas som bakgrundsmusik oftast, men lite förvånande för mig att de hänger med såpass bra även när ljudet höjs och det spelas "krävande" musik.

Litegrann som humlan som inte borde kunna flyga, typ.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-03-21 14:01

Undra om de inte nischat sig lite mot offentliga miljöer också (jag har iaf sett dem i en del butiker, caféer o.s.v.) och då är det väl ett krav att de ska kunna prestera lite ljudtryck också utan att låta illa, annars skulle det inte funka i större lokaler.

Användarvisningsbild
n0p

Inläggav n0p » 2008-03-22 00:27

Jo, dom har nog riktat in sig på butiker, tycker mig sett ett par system här i Umeå.

Det som är mest avancerat, men låter inget vidare enlig mig, är väl Waynes Coffee, sitter lite andra prylar än det man är van att se från bose, gissningsvis något från deras proffs-sortiment.

Även 4Sound i verkar tycka om bose:s mindre pa-anläggningar, dom som sprider ljudet i 180grader ser ungefär ut som ett par svarta ganska smala stolpar för diskant och mellanregister, och kan (fråga mig inte hur) användas som medhörning och pa i ett och samma.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-22 00:57

De har tidigare haft en liten hissad bas, lite missad mellanbas och relativt ok topp, funkar helt ok just som bakgrundsmusik, lite loudness...

Återgå till Generellt om hifi