Alltså, det finns en klädbutik som har som en del av sin grej att spela house ofta. Alltså typisk klubb musik med en stadig basgång och rötterna i funk ungefär.
I butiken så har dom valt bose högtalare. Det är lite svårt att se vad vilka eftersom dom är takmonterade och dom försökt gömma basarna. Men jag kan tänka mig att det är något sådant här ungefär - http://www.bose.se/SE/sv/home-entertain ... /index.jsp
Alltså deras kuber som är staplade två på höjden och som man kan vrida som är ett sub/sat system.
Dom spelar på ganska hög volym, inte riktigt som på ett disco, men man måste höja rösten lite ialla fall för att göra sig hörd. Vanlig samtalston funkar bara om man står nära med den man snackar med.
Jag blir alltid glad i den butiken, dels för att jag älskar musiken dom spelar men oxå för mig så är det ett mycket trevligt ljud. Märk väl jag säger trevligt, kanske inte transparant, korrekt eller analytiskt.
Men dom kan spela på en hög volym och det är aldrig en tillstymmelse till att låta vasst som det så ofta gör ute på krogen eller på konsert. Alltså det är något helt annat än dom pa-system som jag har hört.
Min främsta invändning oavset om det är i hifi eller i pa sammanhang är att det ofta låter vasst, särskilt när volymen skruvas upp. Kan vara min hörsel som är känslig eller så är det väl bara en personlig preferens?
Jag antar att det är reflektionerna som är en del av varför man blir imponerad. Alltså, eftersom det sitter fler högtalare så kan dom sprida ljudet mera. Till skillnad från andra butiker som har en vanlig hemmastereo och försöker täcka upp en stor yta.
Och nej, jag förhåller mig inte helt okritiskt till Bose, men den här tråden handlar mera om ljudet som dom kan återge och vad som kännetecknar det mera än själva märket.
Någon som känner igen sig?