Trovärdig faktasida om hifi

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
okke

Trovärdig faktasida om hifi

Inläggav okke » 2008-03-22 18:13

Hej! Vi håller just på nu på med ett projektarbete där huvuddelen består av att vi bygger en bärbar stereo. Vid sidan om detta ska vi skriva en rapport om hifi och ljud i allmänt.

Har nu googlat i evigheter och har väldigt svårt att hitta bra sidor som dessutom är tillräckligt trovärdiga för att använda som källor.

Någon som har några tips?

Url till DIY-tråd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-22 18:58

En rapport om hifi och ljud i allmänhet.

På så allmänna begrepp kan du nog googla tills du har blivit pensionär. Det är nog nödvändigt att begränsa ämnet för att få någon relevans!

Man kanske ska börja med hörseln och hur man uppfattar ljud.

Sen går det att fortsätta med hur musik spelas in.

Och, hur det återges (för att vara övertygande och/eller i allmänhet).

Samt, vilka krav det då ställs på utrustning (och ev rum) för en naturtrogen återgivning (HiFi).

Fast det blir inte så lite det heller! :wink:

/Jocke

PS. Kolla lite efter uppslag på wikipedia så kanske du kan begränsa ämnet och söka vidare på begrepp som anknyter.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-22 20:30

luminous här på forumet gjorde ett arbete som ligger på så hög nivå att det är ofattbart för ett gymnasiearbete!
http://www.tekno.chalmers.se/~gunnarsv/pa04.pdf
Där har ni säkert en bra utgångspunkt.

Se tråden om detta här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&p=38227

Sedan har ju Morgan här på forumet skrivit en artikel om akustik:
http://www.analogue.org/network/snabble ... kustik.htm

Tråden om detta:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=510858
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
okke

Inläggav okke » 2008-03-23 18:38

Har börjat läsa igenom projektarbetet som verkar väldigt välgjort. Dock är det är det väl ganska problematiskt att lämna ett annat projektarbete som källa för ett projektarbete då man inte har en aning om personens kunskap om ämnet i fråga.

Vet ni vad Viktor Gunnarsson heter på forumet? I så fall hade jag kunnat fråga honom om källförteckning till arbetet.

Artikeln som paa tipsade om, vet ni vad skribenten har för koppling till ämnet?

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-03-23 18:43

Han heter luminous här...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2008-03-23 23:58

Hej okke, källorna till informationen i mitt projektarbete finns löpande i texten som fotnoter. En del källor är lite tveksamma webadresser som kanske inte ens finns kvar men det är grundläggande saker som finns i alla övergripande böcker om respektive ämne i vilket fall.

Jag kan rekommendera boken The Complete Guide to High-End Audio till dig, den innehåller en jättebra introduktion till ämnet hifi, mitt projektarbete handlar ju mer specifikt om högtalarkonstruktion. Jag vet att boken åtminstonde finns att låna på gbg's stadsbibliotek, finns säkert på många andra ställen.

Förövrigt kan jag rekommendera WinISD för alla lådberäkningar, enkelt att använda och enkelt att lära sig, finns bra hjälpavsnitt inbyggt i programmet.

Användarvisningsbild
okke

Inläggav okke » 2008-03-24 04:20

luminous skrev:Hej okke, källorna till informationen i mitt projektarbete finns löpande i texten som fotnoter. En del källor är lite tveksamma webadresser som kanske inte ens finns kvar men det är grundläggande saker som finns i alla övergripande böcker om respektive ämne i vilket fall.

Jag kan rekommendera boken The Complete Guide to High-End Audio till dig, den innehåller en jättebra introduktion till ämnet hifi, mitt projektarbete handlar ju mer specifikt om högtalarkonstruktion. Jag vet att boken åtminstonde finns att låna på gbg's stadsbibliotek, finns säkert på många andra ställen.

Förövrigt kan jag rekommendera WinISD för alla lådberäkningar, enkelt att använda och enkelt att lära sig, finns bra hjälpavsnitt inbyggt i programmet.

Tack så hemskt mycket :D. Har letat i evigheter efter bra källor och arbetet ska vara klart om två veckor så riktigt skönt att hitta nån som gjort liknande som kan tipsa!

Användarvisningsbild
brimstone

Inläggav brimstone » 2008-03-27 17:32

Jag tycker inte Robert Harley är särskilt trovärdig. Jag har bläddrat igenom boken och det förs fram många påståenden om vad som ger bäst återgivning utan att det förklaras eller underbyggs särskilt väl. Sedan verkar korrektheten i faktan också vara under all kritik, se t.ex. David Rich i The Audio Critic (s. 74):

http://www.theaudiocritic.com/back_issu ... c_24_r.pdf

och uppföljning (s. 66):

http://www.theaudiocritic.com/back_issu ... c_25_r.pdf

Om jag ska rekommendera en bok själv (så här i sista stund) så blir det The Art of Sound Reproduction av John Watkinson som jag tycker är riktigt bra. Lycka till med arbetet.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-03-27 18:41

Watkinson är rätt bra, men sista avsnittet om ljudkvalitet var min lärare lite tveksam till. Observera att han har skrivit ett antal böcker. Jag talar om den röda från 1998 med en hel del analogteknikstoff.

I ämnet ljudperception är Moores "An Introduction To the Psychology of Hearing" en bra faktakälla.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
brimstone

Inläggav brimstone » 2008-03-27 18:50

guldfisk skrev:Watkinson är rätt bra, men sista avsnittet om ljudkvalitet var min lärare lite tveksam till. Observera att han har skrivit ett antal böcker. Jag talar om den röda från 1998 med en hel del analogteknikstoff.

I ämnet ljudperception är Moores "An Introduction To the Psychology of Hearing" en bra faktakälla.

Jag kan också hålla med om att det sista avsnittet kändes lite tveksamt, men i övrigt tyckte jag boken var bra. Största behållningen för mig var det som handlade om hur musik spelas in o.s.v. för det är sådant som man ofta inte får så stor inblick i som "vanlig musikkonsument".

Användarvisningsbild
okke

Inläggav okke » 2008-03-29 15:15

Tack så mycket för alla svar! Nu börjar tiden rinna ut och det vi fortfarande saknar är en bra källa som handlar om själva högtalarkonstruktionen. Finns ingenting i bokväg på varesig högskole- eller stadsbiblioteket.

På internet är det enda jag hittat wikipedia och någon drkrupp som inte skriver någonting om hans trovärdighet.

Någon som har några tips? Väldigt gärna på internet om det finns.

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2008-03-29 18:32

drkrupp kan vara en bra utgångspunkt, finns inte så många internetsidor med samlad info om alla moment inom högtalarkonstruktion. Visst finns det böcker i ämnet, iaf på göteborgs stadsbibliotek om man söker på "loudspeaker" eller "högtalare". T.ex. "Introduction to loudspeaker design " av John L. Murphy, har för mig att den är hyfsad.

I ditt projekt så behöver du nog inte jätteavancerade böcker. Men tänk på att bra källor har man inte bara med i sitt arbete för att bevisa att det man skriver är korrekt eller alltid garantera att det är från den angivna källan man fått sin information utan mycket för att den som är intresserad ska kunna läsa mer. (det man skrivit ska givetvis stämma med den angivna källan) Så det skadar inte att ange en bok i ämnet istället för en internetsida även om man tagit det mesta av sin info från internetsidan.

Återgå till Generellt om hifi