Hej!
Tänkte försöka skapa en lite annorlunda typ av tråd. Det är nämligen så att jag är och har varit ägare av ett par Keilidh sedan de kom ut på marknaden, kan det ha varit 1992 kanske?
I alla fall så har jag lagt ner en hel del tid på att få dessa att låta så bra som möjligt och nu tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter och ideér i ämnet. Tråden är väl tänkt att var nåt mellanting av en recension, DIY-tråd och en typ av subjektiv produktinformation. Det ska bli intressant att se hur detta mottas av er forumläsare. För de flesta kanske detta är gammal skåpmat, men jag hoppas ändå att någon kan bli mer nöjd med sina Keilidh efter att ha läst denna tråd.
Jag skulle gärna själv vilja läsa sånt här om andra produkter här på forumet.
Inledning
Keilidh är en högtalare från Linn i mellanprisklass, den tillverkas inte längre och kostade ungefär 10000 kr 1993.
Någon gång i början av 90-talet köpte jag ett par Keilidh, de installerades av en återförsäljare och drevs av en Linn majik-1 och en LK-100. Signalkällan var en Mimik. Detta var början till en rätt besvärlig men mycket lärorik bekantskap för mig.
1. Subjektivt om Keilidh
Linn Keilidh är som helhet en trevlig högtalare. Dess största stryka är att den är lätt att lyssna på. Keilidh lyckas skapa ett engagemang hos lyssnaren och musiken hålls ihop på ett ganska bra sätt. Den är transientsnabb och spelar sammanfattningsvis musik med godtagbar pondus.
Keilidh har inte speciellt bra basåtergivning. I passiv drift är basen inte djup eller egentligen särskilt tydlig. I aktiv drift är basen väsentligt tydligare men återgivningen är fortfarande ganska tunn. Röster låter därför inte riktigt naturligt och instrument saknar verklig botten. Man bör komplettera med en riktigt musikalisk subwoofer om man vill ha ett system som klarar detta.
Man kan också ifrågasätta hur tydlig högtalaren är. I passiv drift och i orginalutförande är återgivningen kanske alltför återhållsam och oprecis. Ljudbilden är ganska platt och inte alltför stor. Med aktiv drift förbättras allt, men Keilidh har ändå brister vad gäller detaljer och luftighet.
Vad gäller prisvärdheten så anser jag att Keilidh i orginalutförande, utan stativ, skeets och med passiv drift var något för dyr. Den borde enligt mig ha kostat cirka 6000 kr, trots möjligheterna att uppgradera i flera steg och den mycket goda byggkvaliteén.
2. Installation
Det allmänna omdömet verkar vara att Keilidh visserligen låter rätt bra men att den spelar en aning instängt. Och visst håller jag med om det, men detta kan man faktiskt helt eller delvis råda bot på med ganska enkla medel.
Den här högtalaren kräver en hel del jobb vid installation. Den är extremt känslig vad gäller placering. Speciellt avståndet till bakväggen och toe-in är mycket viktiga. Det är en lång process att installera ett par Keilidh riktigt ordentligt.
2.1 Bakre vägg
I korthet är min erfarenhet att undvika placering nära bakväggen, även om en sådan placering ger lite mer knuff i basen. Det är ganska lätt att bli lurad av basförstärkningen som väggen ger och tycka att det "svänger" bättre, men i slutändan ger detta bara en odetaljerad och "instängd" ljudbild. Personligen tror jag att de flesta omdömen gällande instängdheten beror på placering alltför nära bakväggen.
I bruksanvisningen står ungefär 12 till 30 cm, men min erfarenhet är att man aldrig bör placera dem närmare väggen än 28 cm i ett normalt vardadsrum. Kör man dem aktivt bör man defenitivt prova placering kring 30-45 cm från bakre vägg. För att få ut maximalt av Keilidh måste man testa förflyttningar ända ned till 1 cm.
2.2 Bredd
Placeringen i sidled är också viktig och även här har jag hittat ett fenomen som kan vara en orsak till att högtalaren kan upplevas lite instängd och tråkigt. Min uppfattning är att Keilidh låter "exakt och analytiskt" om man placerar dem alltför tätt. Det är väl visserligen bra men det är svårt att få sång och instrument att "släppa" från högtalaren med en sådan placering. Det låter ofta lite instängt. Prova att placera dem med utgångspunkt i en likbent triangel istället och prova dig fram successivt genom att flytta dem närmare varandra. Det är väldigt noga hur de står vad gäller bredd, ett par centimeter kan göra väldigt stor skillnad vad gäller instängdhet/luftig ljudbild.
2.3 Toe-in
Nu till den del av installationen som gett mig de största förbättringarna/försämringarna i återgivning. Regeln verkar vara: Ju mindre toe-in desto bättre. Mellan 2 och 10 mm har jag nått de bästa resultaten. För mycket toe-in ger ett grötigt ljud.
2.4 Höjd, stativ och lutning
Höjd? Jo, Keilidh spelar nämligen bäst musik efter golvet! Prova sitt framför soffan så får ni se. Det är inte konstigt att ploymerstativen och skeetsen ger en så stor förbättring. Staiven är ju visserligen viktiga för att dessa höga och smala högtalare ska stå stadigt men förändringen i höjd gör enligt mig minst lika mycket. Testa att tillverka egna skeets i trä eller ännu hellre, ett hårt plastmaterial. Gör dessa 6-8 cm höga och bli inte förvånad om ljudbilden växer dramatiskt i höjd och att Keilidhen får bättre precision. Se till att högtalarna står absolut stadigt.
Lutning är också viktigt. De bör stå rakt och absolut inte luta framåt. Cirka 3-5 grader lutning bakåt ger en klar förbättring i mitt rum. Om detta beror på parallella ytorna mellan högtalare och bakre vägg eller om det bara är en egenhet för Keilidh kan jag alldeles för lite om för att egentligen spekulera i. Ett vattenpass med digital display är i alla fall mycket användbart
3. Tätning av element
Att släppa upp och efterdra elementen varje halvår är en viktig serviceåtgärd. Att smörja in tätningslisten med lite vaselin eller siliconfett ger en ännu tätare högtalare.
4. Element
De första diskanterna var egentligen lite bra alls. De nyaste diskanterna är en stor uppdradering och väl värda att prova.
5. Förstärkare
Keilidh är tungdrivna. Eller, de låter mycket bättre med mycket mer effekt. En Majik är för lite, en Majik och en LK 100 är fortfarande alldeles för lite. Med två Klout blir Keilidh en helt annan högtalare. Jag skulle gärna vilja testa ett par 2250 på mina Keilidh.
De har inte speciellt bra delningsfilter heller. Bi-amp är ganska stort lyft. Aktiv drift är ett enormt lyft. För DIY-folk så kan det vara intressant att veta att byte av komponenter i de passiva delningsfilten ger en ganska stor förbättring på alla sätt.