Vad är ni känsliga mot?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Vad är ni känsliga mot?

Inläggav DQ-20 » 2004-03-15 22:56

Jag satt och justerade in högtalarna härom dagen efter att temporär givit dem en mer skyddad placering. (Barnkalas 8O). Eftersom jag har rumanpassade högtalare (LTS F1) så spelar placeringen i förhållande till rumelipsen ganska stor roll för tonkurvan i basområdet. För mig är det mycket en fråga om att minminera felen snarare än att "optimera". Men vilka fel minimerar jag då? Ja, det undrade jag med och satte mig att fundera. Följande korta list framkom:

1. Svullna röster. Placeringar som får kvinnliga sångare att verka som om deras bröstkorg var på ca 117 liter gillar jag inte. Hellre lite för slank bas än svullna röster.

2. Placering där man inte drabbas (så ofta) av stående vågor.

Nu undrar jag: vad är det ni inte tål och som påverkas av högtalarplaceringen?

Undrar,

Dahlqvist

Den nya placeringen är för övrigt bättre än den gamla. Där ser man. :)
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-03-15 23:53

Hellre en smula för fett, än för tunt 8) Hissat mellanregister är jag ganska allergisk mot 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-03-16 00:01

Har en klen mid-bas som kan vara ganska irriterande ibland... :(
Har börjat bearbeta rumsproblemen ytterligare men inser samtidigt hur svårt det är...också irriterande... :x

Mvh,

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-03-16 00:02

Skulle nog hålla med dig Dahlqvist! Verkar vara rimligt okänslig mot problem i diskant jämfört med problem i basområdet. Jag placerar hellre högtalarna troligen lite tightare än för brett. Misstänker jag! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-03-16 00:40

Tycker att stora toppar i basregistret kan vara riktigt irriterande, riktigt jobbigt om de ligger lite högre som de kan göra i små betongrum...

...fast mest irriterande är nog när man letar fel att irritera sig på... :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-03-16 00:42

norman skrev:...fast mest irriterande är nog när man letar fel att irritera sig på... :)

Menar du när man tror sig veta att det finns ett fel men man vet inte vad?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-03-16 00:49

Naqref skrev:
norman skrev:...fast mest irriterande är nog när man letar fel att irritera sig på... :)

Menar du när man tror sig veta att det finns ett fel men man vet inte vad?

nja, menar bara allmännt när man ibland börjar irritera sig på vissa fel när man lyssnar på musik... fast det är väl priset man får betala för att man är en audionörd... :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-03-16 00:55

Mjo så kan det vara! :)

Letade fel med EPS som jag trodde fanns men kunde inte hitta... måste var hjänspöken! :)

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-03-16 01:43

Imponatorbas. Som låter jättetrevligt när man spelar nåt lugnt stycke med en röst och fina, spröda detaljer men sedan när man vill spela en låt där det händer mycket på samma gång blir det pannkaka av allt. Sen kan man påpeka att basen inte kan vara snabb eller slö men jag säger trött, konturlös och allmänt såsig bas. Det är den jag är känslig mot. :P
Let forever be

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-03-16 09:45

Naqref skrev:Skulle nog hålla med dig Dahlqvist! :)

Bra. Då måste du har rätt. :D

Intressant att höra medlemmarnas inlägg. Jag tycker mig se rudiment av mönster mot känslighet mot för mycket bas. Men jag tänker mig att detta är starkt beroende av högtalare. Har man rumsanpassade högtalare så kan man ju skaffa sig både "för mycket" eller "för lite". Har man inte det så blir det ju i princip antingen "för mycket" eller "för lite" oavsett placering. Att lära sig leva med problemen när man gjort så gott man kunnat verkar dock vara en mycket bra lösning tycker jag. Men för att citera Paul Simon:

"So what's the point of this story?
What information pertains?
The thought that life could be better
Is woven indelibly
Into our hearts
And our brains."

(Train in a distance)

Tycker,

Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-16 10:36

hmm få se..

det måste svänga
måste "släppa" från högtalarna och får inte vara för laidback.
Basbummel är ju jobbigt men det är nog jobbigare med vassa diskantljud.
Ljudbilden får inte skeva(förutsatt att det inte är så på skivan)
Attack.. det måste vara attack i ljudet inga tråkiga bandhögtalare (magnepan... :x )

Ah jag vet inte.. så länge det spelar musik och inte är några överdrivna tonfel så brukar det funka..

edit: just det.. jag har nog hellre högtalarna brett än för nära varandra.. jag upplever liksidig triangel som bästa uppställningen.. med mindre justeringar för rummet förstås..

Användarvisningsbild
majjen04

Hembio!

Inläggav majjen04 » 2004-03-16 12:12

Hej Dalquist!

Tål inte grannens hembio!
Den består av ett par av Denons sorrundförstärkare modell dyr, dvd spelare från Sony, enorm tv samt 13 högtalare av blandat ursprung, t ex Cerwinvega, Proson, Audio Pro, Yamaha mfa, dessa är uppsatta i ett rum på ca: 15 kvm.
På båda sidorna av tv:n har han ett par enorma CW ovanpå dessa ett par Yamaha NS 1000 burkar, på tv:n en centerhögtalare från Martinlogan. Bakom soffan har han två stycken AP Blue högtalare med ett par Proson högtalare ovanpå, på väggen hänger det också ett par JWS burkar modell stora, vid sidorna har han två "subbar" en från AP och en från Yamaha.
Rundgången i det lilla rummet är fantastiskt, mellanregistret är frånvarande och diskanten är "ettrig".
Totalsumman han lagt ned på detta "unika" koncept är mycket högt, dock lite bortkastat kan tänkas.
Han älskar även att spela klassisk musik samt slager på denna anläggning.
Som tur är har jag några grannar emellan oss.
Tror inte att hans högtalare uppsättning är optimal i detta lilla rum. :wink:
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-03-16 12:43

Jag är känslig mot/retar mig på:

orenhet i mellanregistret, speciellt på kvinnoröster

ljud som inte släpper från högtalarna

för mycket och inexakt bas

dålig attack på cymbaler & kantslag

oförmåga att lösa upp "Five Miles Out" (Mike Oldfield) :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-03-16 12:57

*onaturlig klang
*vissa typer av lådfärgningar
*frekvensen antagligen eftersom jag retade mig som fan på vissa utsläckningar i basen innan, m.m. Har fått bukt med det nu dock. Ren tur dock ;)
*akustiska problem i allmänhet
*icke homogenitet 8) jobbigt.
*Hur högtalaren sprider. som nattlorden sa. ljud som stannar kvar i elementet. jobbigt.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Hembio!

Inläggav Nattlorden » 2004-03-16 13:05

majjen04 skrev:På båda sidorna av tv:n har han ett par enorma CW ovanpå dessa ett par Yamaha NS 1000 burkar, på tv:n en centerhögtalare från Martinlogan. Bakom soffan har han två stycken AP Blue högtalare med ett par Proson högtalare ovanpå, på väggen hänger det också ett par JWS burkar modell stora, vid sidorna har han två "subbar" en från AP och en från Yamaha.
Rundgången i det lilla rummet är fantastiskt, mellanregistret är frånvarande och diskanten är "ettrig".

Eeek! 8O 8O Jag får allergireaktion bara jag tänker på det!

(förstår inte resten om man haft råd med ML-center - den är ju långt ifrån gratis!)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-03-16 13:11

majjen04 skrev:Hej Dalquist!

Tål inte grannens hembio!
Den består av ett par av Denons sorrundförstärkare modell dyr, dvd spelare från Sony, enorm tv samt 13 högtalare av blandat ursprung, t ex Cerwinvega, Proson, Audio Pro, Yamaha mfa, dessa är uppsatta i ett rum på ca: 15 kvm.
På båda sidorna av tv:n har han ett par enorma CW ovanpå dessa ett par Yamaha NS 1000 burkar, på tv:n en centerhögtalare från Martinlogan. Bakom soffan har han två stycken AP Blue högtalare med ett par Proson högtalare ovanpå, på väggen hänger det också ett par JWS burkar modell stora, vid sidorna har han två "subbar" en från AP och en från Yamaha.

Mvh
Kenth

Ungefär här => <= skulle passa med en smiley som kräks. Det var faktiskt den vidrigaste uppställningen som jag har hört talas om. Den har allt! Det kanske vore ett bra ämne för en ny tråd: det jävligaste vi har sett och hört i anläggningsväg. Din granne har faktiskt lyckats ganska väl tycker jag. Just tilltaget att stapla ett par NS 1000 på ett par Cervin Wega är helt enkelt maxat. Påminner lite om en snubbe som florerade i hifi-tidiningarnas "hemma hos-reportage" för 15-20 år sedan. Han konstruerade visst några kommersiella högtalare. Iallafall verkade han ha ungefär samma förhållande till högtalarelement som Nattlorden har till whisky :D . Han hade förbanne mig halva Hifikits dåvarande sortiment i studenlägenheten. Bergis 10-15 olika element per kanal. Ena väggen var helt full av högtalarelement, med eller utan kabinett. Är det någon som minns? Som förmildrande omständighet fanns att det var helt och hållet DIY.

I övrigt verkar det finnas mycket man kan reta sig på i återgivningsväg. Grundidén till mitt ursprungliga ilägg var att jag tror jag främst försöker minimera störande fel snarare än maximera de goda egenskaperna. Om jag måste välja alltså.

Tycker,

Dahlqvist

(DeAHåEllKuuVeIEssTe)
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-03-16 13:14

Nattlorden skrev:Eeek! 8O 8O Jag får allergireaktion bara jag tänker på det!

(förstår inte resten om man haft råd med ML-center - den är ju långt ifrån gratis!)

Just det. Det är ett sant mysterium! Är man snäll kan man kalla det en eklektisk blandning. :) Är man inte snäll kan man kalla det något annat. ;)

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-03-16 13:29

Dahlqvist skrev:Iallafall verkade han ha ungefär samma förhållande till högtalarelement som Nattlorden har till whisky :D .

Bara kvalitetselement då alltså? :wink:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-03-16 13:47

Nattlorden skrev:
Dahlqvist skrev:Iallafall verkade han ha ungefär samma förhållande till högtalarelement som Nattlorden har till whisky :D .

Bara kvalitetselement då alltså? :wink:

Japp. Bara kvalitetselement. :). Fast det beror kanske på var man drar gränsen. Vad skall vi t.ex. likna Sipe diskanten vid? The Macallan Forties replica? ;)

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-03-16 13:57

Dahlqvist skrev:Japp. Bara kvalitetselement. :). Fast det beror kanske på var man drar gränsen. Vad skall vi t.ex. likna Sipe diskanten vid? The Macallan Forties replica? ;)

Macallan generellt får man väl likna vid en Vifa D25AG-35-06 :wink:

Fourties har jag inte provsmakat, så just den kan jag inte säga något om. Likaså Sipe har jag ingen kunskap om heller.

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2004-03-16 14:22

Dahlqvist skrev:
Nattlorden skrev:Eeek! 8O 8O Jag får allergireaktion bara jag tänker på det!

Just det. Det är ett sant mysterium! Är man snäll kan man kalla det en eklektisk blandning. :) Är man inte snäll kan man kalla det något annat. ;)

/Dahlqvist

Hej Dahlqvist!

Han köpte faktiskt ML centern pga handlaren rekomenderade den till hans övriga "prylar". Handlaren menade på att centern skulle lyfta mellanregistret, och därmed balancera hans utrustning.
Säljaren arbetar på en av stockholms bättre hifibutiker så han borde väl veta vad som passsar eller hur? :D
Hans fru tycker inte heller om "ljudmattan" som cirkulerar i rummet.
Det bästa man kan säga om anläggningen är att den levererar ett högt tryck, själv kommer jag ej upp i grannens nivå.
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-03-16 14:42

Det som jag är mest allergisk emot är registret mellan 2.5-4 kHz. Om systemet uppvisar en höjning där går det kalla kårar i min kropp.

Vissa skivor: Den BIS-skiva som jag spelade en snutt av här för ett tag sedan. Jag tror fler som hörde den "live" vid Uppsala-mötet håller med om den obehagliga klangen vid vissa partier av rösten...

T

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-03-16 16:22

Thomas_A skrev:Det som jag är mest allergisk emot är registret mellan 2.5-4 kHz. Om systemet uppvisar en höjning där går det kalla kårar i min kropp.

Vissa skivor: Den BIS-skiva som jag spelade en snutt av här för ett tag sedan. Jag tror fler som hörde den "live" vid Uppsala-mötet håller med om den obehagliga klangen vid vissa partier av rösten...

T

Ja, det är verkligen inte kul. Jag sitter och drömmer om att Naqref äntligen skall få klart sitt försteg så att man kan få lite NOOLOM-tonkontroll med bl.a. sänkning av det register som du nämner. Vanliga tonkontroller är det ju inte mycket nytta med och det är ju inte ett problem som har så mycket med placering av högtalaren att göra. Problemet med skrikiga inspelningar blir ju dessutom inte mindre om man (som jag) har en tonkurverak högtalare utan någon öronvänlig svacka vid 2-3 kHz.

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-03-16 16:34

majjen04 skrev:Han köpte faktiskt ML centern pga handlaren rekomenderade den till hans övriga "prylar". Handlaren menade på att centern skulle lyfta mellanregistret, och därmed balancera hans utrustning.
Säljaren arbetar på en av stockholms bättre hifibutiker så han borde väl veta vad som passsar eller hur? :D
Hans fru tycker inte heller om "ljudmattan" som cirkulerar i rummet.
Det bästa man kan säga om anläggningen är att den levererar ett högt tryck, själv kommer jag ej upp i grannens nivå.
Mvh
Kenth

Det är lite sorgligt att höra tycker jag. Ett rimligt råd till honom vore väl att riva ut hela klabbet och börja om från början eller åtminstone visa på alternativ så han kunde bedöma själv. Det finns ju andra kvaliteter än att spela starkt som kan vara intressanta. ;)

Nattlorden skrev:Fourties har jag inte provsmakat, så just den kan jag inte säga något om. Likaså Sipe har jag ingen kunskap om heller.

Men det har jag! Tro mig! Smaken på The Macallan Fourties är IDENTISK med ljudet från en Sipe diskant. Tro mig! Snälla...

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-03-16 17:20

Hej!

Hissat övre-mellanregister i gissningsvis 4-6kHz regionen... A*j i örat vid de höga
ljudvolymer man (ej pojke, ;)) egentligen ville lyssna till!

Mvh A*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-03-16 17:31

Instämmer.

När jag är på konserter där teknikern mosar på runt 4kHz blir jag sur...
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-03-16 17:37

Hej d!

Visst är det skumt? Om man (medels eq) sänker vid typ 4kHz kan man höja volymen
och det ljuda ändå mindre högt än innan "4kHz-sänkningen"!

Mvh A*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-03-16 17:46

HejA*! 8)

Skumt var ordet. Om man med systemeq:n puttar fram en fin dipp vid 4kHz så är det enklare att spela högre utan att det känns starkt ja!

Så, på konserter tar vi med oss pekpinnar killar, så vi kan peta till bättre ljud än teknikern, när han tittar bort! :wink:

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-03-16 17:53

Tror att Bis använder eller har använt preemphasis på diskanten. Varför det låter anka när man korrigerar för jämn tonkurva med eq.
Let forever be

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-03-16 17:56

Ehm, va? :? En gång till, på svenska :wink:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi