Moderator: Redaktörer
Nu har jag inte hört skivan, men som det beskrivs låter det som en tragisk idé och ytterligare ett exempel på missuppfattningen att dålig teknik skulle kunna förstärka en musikalisk känsla. Dålig teknik står alltid i vägen för det musikaliska uttrycket, även om det finns massor av musik som är så bra att den går att höra även under bristfälliga förutsättningar.
celef skrev:Nu har jag inte hört skivan, men som det beskrivs låter det som en tragisk idé och ytterligare ett exempel på missuppfattningen att dålig teknik skulle kunna förstärka en musikalisk känsla. Dålig teknik står alltid i vägen för det musikaliska uttrycket, även om det finns massor av musik som är så bra att den går att höra även under bristfälliga förutsättningar.
så kan man väl inte säga, om artisten är fullt tillfreds med sin produkt vem kan då säga att han har gjort fel??politiker agerar på samma sätt vad gäller konst som berör
PekkaJohansson skrev:Nu har jag inte hört skivan, men som det beskrivs låter det som en tragisk idé och ytterligare ett exempel på missuppfattningen att dålig teknik skulle kunna förstärka en musikalisk känsla. Dålig teknik står alltid i vägen för det musikaliska uttrycket, även om det finns massor av musik som är så bra att den går att höra även under bristfälliga förutsättningar.
På ett sätt kan man säga att artisten har gjort fel eller åtminstone misslyckats, och det är att förmedla den känsla av närhet/råhet/enkelhet, då resultatet bara upplevs som taffligt.
Artistens / konstnärens intentioner går ju förlorade i bristande tekniskt kunnande. Och då är något galet.
subjektivisten skrev:Visst ska alla artister välja själva hur det ska låta, men jag behöver ju inte gilla valet, samma som jag ogillar att Lucas använder original Star Wars som lekstuga.
celef skrev:
det är ju som att säga att en tavla är målad i fel färgskala, eller inte föreställande nog eller nåt annat dravell
Bongo skrev:celef skrev:
det är ju som att säga att en tavla är målad i fel färgskala, eller inte föreställande nog eller nåt annat dravell
Eller att artisten satt på ett alldeles för tjockt glas framför tavlan så att bilden inte riktigt syns men artisten märker inte detta för han förstår inte bättre
Ja, så är det för mig. Jag gillar inte dist på mikrofoningången.shifts skrev:Varför tror ni att det stör er snarare än främjar det han vill framföra?
Jag misstänker ju att ingen här är emot effekter av olika slag. Är det för att sättet han nyttjat dem på ligger för nära "dålig inspelningsteknik" snarare än "effekt"...
Nej, jag får upprepa att jag gillar Gonzales. Jag har hört honom live, och det är något helt annat. Om nämnda "effekt" hade varit nödvändig för hans musikaliska uttryck så hade han ju lagt på den live också, eller hur?...eller är det för att musiken i sig bygger upp en förväntning om något annat än det ni hör?
Almen skrev:shifts skrev:Nej, jag får upprepa att jag gillar Gonzales. Jag har hört honom live, och det är något helt annat. Om nämnda "effekt" hade varit nödvändig för hans musikaliska uttryck så hade han ju lagt på den live också, eller hur?...eller är det för att musiken i sig bygger upp en förväntning om något annat än det ni hör?
subjektivisten skrev:Frågan är ju om Artisten vet hur det låter? Om han spelar in med usla saker och lyssnar på inspelningarna via kassa datahögtalare, så betyder ju inte det att han vet hur det låter.
Sen har ju inte artisten alltid rätt, vilket är tur, för hur många junklåtar skulle vi inte fått med extra då?
Användare som besöker denna kategori: Daad och 30 gäster