José Gonzales - konstigt ljud?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2008-04-29 12:10

celef skrev:ja det är helt upp till dig



Ja, finner ingen anledning att svara på din okunskap här. Kan t ex berätta att nya Metallica skivan så påverkar producenten verkligen hur det kommer att låta:

"METALLICA drummer Lars Ulrich told Rolling Stone magazine that Rubin said that he wants to make the group sound "like the METALLICA that made them METALLICA without going backward" — and that he's doing it by challenging old habits.

"He's questioning what key we should play in," Ulrich told Rolling Stone. "We've played in E flat since the beginning of the '90s. Nobody questioned it. All of a sudden, Rick is going, 'Maybe the stuff has more energy and Hetfield's voice sounds better in E.' He's forced us to rethink big-picture stuff, something we haven't done in years." "


8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-04-29 12:15

jösses :roll:
Bikinitider

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 3872
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Inläggav pingvinen » 2008-04-29 13:47

celef skrev:
subjektivisten skrev:Frågan är ju om Artisten vet hur det låter? Om han spelar in med usla saker och lyssnar på inspelningarna via kassa datahögtalare, så betyder ju inte det att han vet hur det låter.

Sen har ju inte artisten alltid rätt, vilket är tur, för hur många junklåtar skulle vi inte fått med extra då? 8)


artisten har alltid rätt, oavsett om denna lyssnar via en "skräpanläggning" eller ej. och det är väl klart att han vet hur det låter, men dessto viktigare vet han hur han vill att det ska låta


Det tog Picasso många år att nå tillräcklig nivå för att rita streckgubbar. På samma sätt tycker jag inte att någon ska mixtra med ljudet och lägga på dist och annat om de inte vet hur det "egentligen ska låta". Annars blir det inte ett konstnärligt uttryck utan bara skräp. Jag inte är en naivist bara för att jag målar som en femåring.

Användarvisningsbild
-distortion-
 
Inlägg: 1419
Blev medlem: 2005-05-22
Ort: Nej

Inläggav -distortion- » 2008-04-29 13:50

Lite sent att komma på det här nu men.. Eventuellt blandade jag ihop det där med att spela in på nån liten bandare (typ) med The Tallest Man On Earth.
En liten tanke som slog mej nu bara. :D
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Inläggav Zzombie » 2008-04-29 13:55

Jag skrev till skivbolaget/producenten och frågade. José gillar digital distorsion.
Så lid ni vidare...

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 3872
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Inläggav pingvinen » 2008-04-29 13:58

Zzombie skrev:Jag skrev till skivbolaget/producenten och frågade. José gillar digital distorsion.
Så lid ni vidare...


Är det för få bitar på skivan?

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Inläggav Zzombie » 2008-04-29 14:14

Vet inte, räkna dom. Jag tog kontakt redan när jag köpte skivan och det var svaret jag fick av producenten. Gör en sökning på hififorum.nu, där finns mer.

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2008-04-29 14:21

Zzombie skrev:Jag skrev till skivbolaget/producenten och frågade. José gillar digital distorsion.
Så lid ni vidare...


Det var tråkigt att höra från en bra artist. Jim Morrisson lär ha gillat överstyrda mikar, det lät inte kul det heller.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-04-29 17:47

pingvinen skrev:
celef skrev:
subjektivisten skrev:Frågan är ju om Artisten vet hur det låter? Om han spelar in med usla saker och lyssnar på inspelningarna via kassa datahögtalare, så betyder ju inte det att han vet hur det låter.

Sen har ju inte artisten alltid rätt, vilket är tur, för hur många junklåtar skulle vi inte fått med extra då? 8)


artisten har alltid rätt, oavsett om denna lyssnar via en "skräpanläggning" eller ej. och det är väl klart att han vet hur det låter, men dessto viktigare vet han hur han vill att det ska låta


Det tog Picasso många år att nå tillräcklig nivå för att rita streckgubbar. På samma sätt tycker jag inte att någon ska mixtra med ljudet och lägga på dist och annat om de inte vet hur det "egentligen ska låta". Annars blir det inte ett konstnärligt uttryck utan bara skräp. Jag inte är en naivist bara för att jag målar som en femåring.


vilket märkligt resonemang! var det publiken eller picasso själv som bestämde när streckgubbarna blev tillräckligt bra?? du vill införa konstnärliga restriktioner och det är ju fullständigt bedrövligt, hua!
Bikinitider

Användarvisningsbild
skarvsladd
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2008-04-28

Inläggav skarvsladd » 2008-04-29 18:32

Att spela in sång och eget komp på gitarr är herburligt svårt. Hur gör man med stereobilden och vad ska man prioritera, sång eller gitarr? Ska man spela in i två vändor och på det sättet prioritera ljudkvalitet i förhållande till äkthet. Singer-songwriter är vana att lira och sjunga samtidigt. Alltså blir det en ny "konstnärlig" situation om man separerar dom. Men ren elektrisk bottning borde man inte acceptera ens som singersongwriter. Jag tror att dom tänker att "äh va då, ingen hör väl sånt".

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Inläggav Zzombie » 2008-04-29 19:33

Ingen som har hört talas om lo-fi?
Klart en trubadur ska spelas in med gitarr. Stereobild? Va? Ställ vänster högt. på golvet och höger 1 m över.

Användarvisningsbild
skarvsladd
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2008-04-28

Inläggav skarvsladd » 2008-04-29 19:44

Zzombie skrev:Ingen som har hört talas om lo-fi?
Klart en trubadur ska spelas in med gitarr. Stereobild? Va? Ställ vänster högt. på golvet och höger 1 m över.

Eller knäck till nacken i 90grader, eller ställ förstärkaren på högkant.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32075
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2008-04-29 20:04

skarvsladd skrev:Hur gör man med stereobilden och vad ska man prioritera, sång eller gitarr?


Förstår inte riktigt frågan. Det är väl bara att ställa ett stereopar-mikrofoner framför sig med lagom avstånd och sedan spela in? Då blir det ju automatiskt rätt stereobild, eller?

/ B

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Inläggav Zzombie » 2008-04-29 20:06

Mono är klart underskattat

Användarvisningsbild
skarvsladd
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2008-04-28

Inläggav skarvsladd » 2008-04-29 20:10

Bill50x skrev:
skarvsladd skrev:Hur gör man med stereobilden och vad ska man prioritera, sång eller gitarr?


Förstår inte riktigt frågan. Det är väl bara att ställa ett stereopar-mikrofoner framför sig med lagom avstånd och sedan spela in? Då blir det ju automatiskt rätt stereobild, eller?

/ B

Man kan tycka det, men i praktiken är det inte så enkelt tyvärr. Det handlar inte om "teoretiskt exakt ljudbild" här utan om vad lyssnaren förväntar sig att höra, dvs. ett invant mönster. En ljudkultur.

Användarvisningsbild
skarvsladd
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2008-04-28

Inläggav skarvsladd » 2008-04-29 21:16

Zzombie skrev:Mono är klart underskattat

Sång och akustisk gitarr är dessvärre lika svårt att rekkorda i mono. Testa själv.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Inläggav Zzombie » 2008-04-29 21:37

Svårt? Med en mick? Jaha...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32075
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2008-04-29 21:45

skarvsladd skrev:
Bill50x skrev:
skarvsladd skrev:Hur gör man med stereobilden och vad ska man prioritera, sång eller gitarr?


Förstår inte riktigt frågan. Det är väl bara att ställa ett stereopar-mikrofoner framför sig med lagom avstånd och sedan spela in? Då blir det ju automatiskt rätt stereobild, eller?

/ B

Man kan tycka det, men i praktiken är det inte så enkelt tyvärr. Det handlar inte om "teoretiskt exakt ljudbild" här utan om vad lyssnaren förväntar sig att höra, dvs. ett invant mönster. En ljudkultur.


Visst är det så. Många tror ju att sönderkomprimerade alster som tävlar i loudness-racet är HiFi...

Men det betyder inte att det är svårare att spela in någon som sjunger och spelar gitarr.

/ B

Användarvisningsbild
skarvsladd
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2008-04-28

Inläggav skarvsladd » 2008-04-29 21:53

Zzombie skrev:Svårt? Med en mick? Jaha...

Ja just det. En mick, svårt. Innan jag spiller mer tid och energi på den här diskussionen vill jag veta om du praktiskt har testat det du pratar om eller om du pratar ur "borde vara" - synvinkel.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Inläggav Zzombie » 2008-04-29 22:42

Exakt lika mycket "borde vara" som när jag levererade fakta om skivan ifråga...i övrigt lägger jag på en skiva jag gillar och lyssnar på musiken...

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2008-04-30 08:35

Det finns massor med inspelningar av singer-songwriters, eller lutsångare, eller bluesartister som är inspelade med en stereomik eller två monomikar i kors eller hur man nu sätter dom med utmärkt ljudmässigt resultat. Har man dem på nån meters avstånd kommer både röst och instrument med. Samt rummet.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2008-04-30 09:30

En A-B uppställning tycker jag ger bäst resultat, men det kräver att det är bra akustiska förhållanden i annat fall ger X-Y bäst resultat, IMHO.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
demo9
 
Inlägg: 590
Blev medlem: 2005-06-08

Inläggav demo9 » 2008-04-30 20:06

Vener är ju skitbra, att Jose spelade in den som han ville att den ska låta ska väl ni inte klaga på. Det är bara skönt att veta att det faktiskt finns artister/konstnärer som bryr sig om att fixa det sound som de vill ha hela vägen till fonogramet.

Skaffa ett par ful-högtalare för hans skivor så löser det sig :)

Har ni stora problem så finns det nog en psykolog i närområdet som ni kan vända er till. Alla argument mot hur fel han har gjort luktar mest främlingsfientlighet, mot soundet menar jag då.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2008-04-30 21:08

Vilket inlägg. Helt otroligt. Såklart man kan klaga på undermålig produkt. Jag betala för vinylen och fick rätt kasst ljud av bra musik. Har all rätt att klaga och som redan tagits upp i tråden, OM han ville ha detta ljudet för det "konstnärliga", varför låter det inte så live då? 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Inläggav Zzombie » 2008-05-01 09:42

Skriv och fråga honom...

Användarvisningsbild
JTarnstrom
 
Inlägg: 3006
Blev medlem: 2006-03-06

Inläggav JTarnstrom » 2008-05-01 10:04

Gonzales får väl göra som han vill men det kan ju inte skada om han får reda på att den digitala disten inte uppskattas. Jag vet inte om det beror på okunskap men jag har träffat en del musiker som lever i villfarelsen att mätarna ska visa rött, för det gjorde det i SUN-studion och gud vet var och då ska det minsann göra det i den moderna studion också om det ska låta bra. De flesta artister brukar ju inte lyssna på sina plattor någon längre tid så de lär ju inte drabbas av den lyssningströtthet som köparna drabbas av.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
johanu
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-05-01
Ort: 08

Inläggav johanu » 2008-05-01 12:06

JTarnstrom skrev:Gonzales får väl göra som han vill men det kan ju inte skada om han får reda på att den digitala disten inte uppskattas. Jag vet inte om det beror på okunskap men jag har träffat en del musiker som lever i villfarelsen att mätarna ska visa rött, för det gjorde det i SUN-studion och gud vet var och då ska det minsann göra det i den moderna studion också om det ska låta bra. De flesta artister brukar ju inte lyssna på sina plattor någon längre tid så de lär ju inte drabbas av den lyssningströtthet som köparna drabbas av.

Tärnström


Bra sagt. :)

//Johan
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-05-01 13:41

det är olyckligt att säga att artisten inte lyssnar på sin produkt då det är få om någon som har lyssnat så intensivt på den som artisten

det skulle vara kul att få lyssna på era egna inspelningar
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2008-05-01 13:47

celef skrev:det är olyckligt att säga att artisten inte lyssnar på sin produkt då det är få om någon som har lyssnat så intensivt på den som artisten

det skulle vara kul att få lyssna på era egna inspelningar


Absolut inte en grundregel och många ggr. precis tvärtom.

Har man dessutom sunkig monitorutrustning så ser man ju inte felen öht.

Klipper man en AD eller mickpre har man inte i en studio att göra.. gäller även köks-studion. 8)

Gå till clipps and snips i musikstugan så finner du lite klipp från faktiskt-folk.

/Peter

Användarvisningsbild
demo9
 
Inlägg: 590
Blev medlem: 2005-06-08

Inläggav demo9 » 2008-05-01 15:42

OBS: nu kommer ett sådant inlägg till i denna tråd som är 3! sidor lång...

Jose vill ha samma ljudkvalite som de skivor som hans förebilder har, end of story. Hur vet jag det? Jo, intervju med aktuell artist i radio.

Subjektivisten: har du klagat till Jose personligen? Har du klagat till skivbolaget? Har du gjort någonting förutom denna tråd? Och ja, jag erkänner din din rätt att klaga på ljudkvaliteten som allsmäktig konsument, gör det!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster