Frågor kring installationsförstärkare/linjehögtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lust

Frågor kring installationsförstärkare/linjehögtalare

Inläggav Lust » 2008-04-28 14:55

En vän har en butik med ett ljudsystem han vill få igång.

Saken är den att det var uppkopplat via satellit och matades tydligen på det sättet med såväl musik som diverse reklaminslag. Detta har dock upphört och nu vill han spela bakgrundsmusik från en CD-växlare kopplat till detta system.

Har varit där och tittat lite och ser att högtalarna är kopplade till 50V-utgången på förstärkaren. Har inte tittat på själva högtalarna då de sitter lite högt och svåråtkomligt.

Problemet ligger i att vi inte lyckas få den befintliga förstärkaren att välja den ingången vi vill. Förmodligen måste den få någon "satellitsignal" för att välja/hålla kvar den.

Tanken är därför att ersätta den befintliga med en annan förstärkare.
Att man bör göra det med en linjeförstärkare förstår vi, men kan man även göra det med en vanlig förstärkare?

Själva frågeställningen är därför följande:

1. Vad kan hända med en normal förstärkare om man kopplar den till de befintliga högtalarna?

2. Vad kan hända med de befintliga högtalarna om man kopplar in en normal förstärkare till dom?

M a o - Har någon en bra riskbedömning innan vi ett försök?

En antydning till att det skulle kunna gå är följande text jag hittat i manualen till ett slutsteg:

MONAURAL OPERATION
The P-2200 may be converted to a monaural "superamplifier"
by inserting two matched transformers ahead of the inputs,
feeding the same signal to both, and reversing the POLARITY
switch on one input. This creates a transformerless balanced
output, the speaker load "bridged" across the "hot" terminals
of both channels.
In this mode, the P-2200 is suitable for driving almost any load,
including highly reactive 70-volt commercial speaker lines. With
a full 400 watts into 16 ohms, the P-2200 in mono mode
eliminates the need for several smaller 70-volt amplifiers.

.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-05-02 19:49

Det sitter säkert en linjetrafo uppe i/vid högtalarna. Kopplar man bort dem är det nog vilka slaskiga 4- eller 8ohmshögtalare som helst.
Jag grubblade om man kunde hitta en trafo 4/8-ohm till 100V som man skulle kunna köra på ny "riktig" stärkare. :idea:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-02 21:22

Hmm, sitter det kanske en trafo på utgången i den gamla förstärkaren som man kan pilla ut och använda? Annars är det ingen fara att prova att koppla in en ny "vanlig" förstärkare, de ser ju en hög impedans och det är ofarligt. Gör man tvärt om och tar bort trafon i högtalaränden så kan det tänkas att de befintliga högtalarkablarna blir för klena.

Nu har jag inte så stor erfarenhet av såna här system, men vad jag förstår så måste det vara så.

...eller. Är det så att det sitter många högtalare i lokalen? Då kan det ju vara så att transformatorerna impedansanpassar på ett sätt som man inte kan göra utan dem.

Det behövs nog ett litet schema för att begripa vad man bör göra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-05-02 22:24

Tack för all input.

Ja, det sitter flera högtalare i lokalen, tror det är sex eller åtta st.

Bytte ut linjeförstärkaren mot en vanlig förstärkare idag. Mitt val föll på en Proton D540 som körs i bryggat läge. Och den gör jobbet utan problem. Åtminstone vid de aktuella bakgrundsvolymerna.

Förväntade mig att högtaleriet skulle vara mer trögdrivet än vad det var.

Rapporterar om det uppstår problem.

Återgå till Generellt om hifi