Erfarenheter av Windows Media Edition 2004?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
americantabloid

Erfarenheter av Windows Media Edition 2004?

Inläggav americantabloid » 2004-03-19 11:00

Hej!!!

Microsoft har släppt en special version av Windows XP. Den skall utgöra grunden för att bygga PC som är speciellt anpassade till att fungera som Media centers, dvs enkel åtkomst till dvd, tv, musik etc.

Som jag förstår det måste det finnas en viss typ av hårdvara för att kunna bygga en dator baserad på Media Edition,som hårdvara för video capture, grafikort med tv ut etc.

För mer information läs följande länk

http://www.microsoft.com/windowsxp/medi ... on/faq.asp

Iden tilltalar mig väldigt mycket...att kunna kombinera datorprogram med musikserver etc, och att allt är tillgängligt med hjälp av en fjärrkontroll.

Är det någon som har praktisk erfarenhet av någon sådan PC?

Eller andra tankar kring det hela?

mvh
at

Användarvisningsbild
Alexi

Re: Erfarenheter av Windows Media Edition 2004?

Inläggav Alexi » 2004-03-19 11:03

americantabloid skrev:Som jag förstår det måste det finnas en viss typ av hårdvara för att kunna bygga en dator baserad på Media Edition

Låter som MS är påväg att bli stämda av hårdvarubranchen nu också.
Borde inte denna tråd ligga i övrigt?

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2004-03-19 11:10

Tänkt väl mest att se på det hela ur ett hifiperspektiv...dvs hur många är inte intresserade att kunna komma åt allt från en burk...det finns digitala utgångar för att skicka vidare till förstärkare resp dacar etc.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-03-19 11:21

Allt det som Windows Media Edition kommer att kunna göra kan redan göras idag. Men det kräver lite mer jobb av användaren, det hela är inte lika integrerat. Jag har planer på att skaffa en dylik maskin, men då med någon Linux-distro som OS. Ideéen är väldigt bra, men ska det slå bland "vanligt folk" så måste det vara lättskött, vilket microsofts grejor inte alltid är, särskilt inte om man kör på defaultinställningar. Deras program brukar också vara mycket resurskrävande och krachbenägna. En vanlig video eller DVD-spelar ballar i princip aldrig ur, likaså med en CD-spelare eller radio. Ska det bli något stort av detta måste det fungera på ett bra sätt. Det går att få windows stabilt (jag har dock aldrig lyckats med XP, men w2k och NT4 gick att få bra och XP är ju baserat på dom så med lite jobb ska det nog gå att få ordning på), men man måste ju inte ha M$ mediaspelare och hårddiskinspelare.

Helt klart tycker jag detta är en intresant utveckling. Jag tror knappast japanerna kommer att sitta och rulla tummarna och låta M$ ta hela marknaden. Sonys PS2 är väl redan en bit på väg?

In med ett riktigt bra ljudkort så kan det vara en lösning även för audiofilen, tror jag.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-03-19 11:57

Microsofts Xbox funkar rätt hyffsat att ha musik på och nästa uppdate på den lär koppla ihop den med MSN... så det kanske finns planer att konvergera teknologierna i sinom tid. Och den passar ju lite bättre i vardagsrummet än en reguljär PC.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2004-03-19 12:00

Hej Max_Headromm!!!

Håller med att det mesta går att göra idag...och att det tyvärr kräver lite för mycket. En kamrat har en chippad xbox med större hårddisk och redan med den inser man hur smart iden är.

Finns det Linux lösningar för att styra flera program med en och samma fjärrkontroll? Är inte så insatt i Linuxvärlden.

Det jag skulle vilja ha är en burk som kan styra allt från dvdfilmer, tv och tvinspelning till att kunna komma åt alla cd skivor plus surfning, epost etc.

Och att allt skall ha ett användarvänligt gränssnitt.

Och den skall helst starta direkt när man slår på den...

Kan väl erkänna att jag är en fjärrkontrollsmänniska...att gå fram och ändra volumen är inget för mig :wink:

Sedan kan man fortfarande ha specika audiodelar för själva reproduktionen, men grunden är ett media center som skall kunna skicka en felfri signal till audioutrustning för omvandling och förstärkning.

Har för mig att Linn har en lösning för audiodelen, några andra alternativ?

För att återgå till huvudfrågan om Windows Media Center 2004, någon som har testat någon sådan apparat?

mvh
at

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2004-03-19 12:07

Man har ju kört Xbox som mediacentral ett tag nu, med följande skin
http://www.gruposid.com/dell/ScreenShots/XBMC/index.htm

men att göra annat msn etc via en mediacentral /TV tror jag inte på ...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-03-19 12:34

Finns det Linux lösningar för att styra flera program med en och samma fjärrkontroll?

Så vitt jag vet så blir det till att köra med trådlöst tangentbord. Men det finns ju små och smidiga att köpa, med inbyggd touchpad.

För min del är detta framtiden med en burk (kanske inte CD, men resten) för DVD, surfning, internetradio, TV, rubbet! Och bilden med projektor och duk. Det kommer att bli så, det är bara en fråga om när. Några hempulare har redan haft det i flera år, fler och fler bygger lösningar just nu. För svensson är det här nästa "stora grej" efter DVDn, gissningsvis om ca 5 år.

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2004-03-19 13:19

Jag har inte orkat prova Windows XP MC än men har väl tänkt göra det så småningom.
Just nu kör jag istället en vanlig XP Pro installation med myHTPC som front end, vilket funkar väldigt bra. Tar lite tid att få ordning på allt men det är det värt.

myHTPC är gratis och finns att ladda ner här: http://myhtpc.net

Kör man hellre Linux så finns Freevo: http://freevo.sourceforge.net
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Ypsilon

Inläggav Ypsilon » 2004-03-19 22:58

Hur styr du datorn då? Via tangentbord och mus eller någon fjärrkontroll?

//Magnus

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-03-20 11:53

Det finns massor med olika lösningar för att ta emot IR på datorn. Sen använder man makroprogram som t ex Girder för att styra olika mediaspelare etc.

En sån lösning är väldigt smidg då man enkelt kan programmera den att funka med vilken fjär som helst och hur som helst.

Kolla på t ex www.lintronic.dk de har de man behöver för att verkligen integrera PC med allehanda maskiner

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2004-03-20 13:34

Jag använder en trådlös mus, duger rätt så bra tycker jag.
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2004-03-21 11:51

Tackar för länken fonzeka...skall kolla in den.

Användarvisningsbild
Ypsilon

Inläggav Ypsilon » 2004-03-21 12:42

Hittade denna länk på ett annat forum:
http://www.zux.nu/stolux/pim/enkel.asp

Det kanske kan vara något..

Återgå till Generellt om hifi