Få ordning på sitt gummi

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Få ordning på sitt gummi

Inläggav Falkis » 2008-05-08 20:29

Svalander skriver på hemsidan att proffsen använder balsamterpentin. Ej syntetisk.

Jag undrar vart man får tag på detta och om det finns något annat som man kan använda till bandspelares gummihjul osv..

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-05-08 20:49

Närmaste färgaffär.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-05-08 21:09

Ja, används tydligen för att späda linoljefärger. Googla!

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-05-08 21:24

åh, har hittat! men hur går man till väga då? Penslar man bara på det eller?

:)

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-05-08 21:41

Det verkar inte finnas äkta balsamterpentin som går att beställa. :cry: undra om färgbutiken i Luleå har det.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2008-05-08 21:44

Topps/bommullspinnar borde funka både att lägga på och tvätta med och säkert att torka av överflödet med...

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2008-05-08 21:47

Falkis skrev: undra om färgbutiken i Luleå har det.

Garanterat!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-08 22:09

Gummidetaljer sköter man med fördel genom att smörja in dem med Tigerbalsam! Ja, faktiskt. Det funkar utmärkt.

/Jocke

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-05-09 18:41

hmm. är inte tigerbalsam mer en salva? :? länka gärna till den sort du använder. tack.

/A

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-05-09 21:08

Vill bara mana till viss försiktighet användningen av "bomullstops", dessa har små boullsfibrer som gärna släpper och sedan fastnar och trasslar in sig i lager etc. Jag använder sämskskinn som jag klipper i små bitar som fuktas och sedan appliceras mot gummidelen.
Balsamterpentin finns i små flaskor i "artistbutiker" som säljer oljefärg och liknande för konstnärsbruk. Vi är med andra den typiska kundgruppen ... :roll: :wink:
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-09 21:25

Jag vill minnas att dykare smörjer in t.ex. fenor och annat gummi med nån slags silikonolja (minn inte riktigt, men det var nån mjölkaktig vätska som man sprayade på. No pun intended. Inte nåt med starka lösningsmedel iaf.)

Edit: hittade detta svar som Adhoc skrivit när jag tagit upp detta i gammal tråd:

Ren spekulation, men silikonoljor sänker ytspänningen väsentligt och är vattenavstötande (silikon är rena "döden" i lackeringsanläggningar). Vissa gummisorter, tex svindyr viton, tar upp vätet som finns i vatten / fuktig luft => kolvätebindningarna "pajar" och och gummit krackelerar. Andra gummisorter "mår illa" av solljus eller av kvicksilverlampor/strålkastare som avger energirikt ljus vilket också kan få gummit att krackelera / torka ut.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-09 21:35

Falkis skrev:hmm. är inte tigerbalsam mer en salva? :? länka gärna till den sort du använder. tack.

/A

På mitt förra jobb servade vi skrivare och kopiatorer genom att smörja upp alla gummirullar med Tigerbalsam. Behövde aldrig upprepa det, de bara funkade och funkade. Enkel åtgärd för ett problem som annars gör att folk slänger sina skrivare!

/Jocke

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-05-09 22:16

Jocke skrev:
Falkis skrev:hmm. är inte tigerbalsam mer en salva? :? länka gärna till den sort du använder. tack.

/A

På mitt förra jobb servade vi skrivare och kopiatorer genom att smörja upp alla gummirullar med Tigerbalsam. Behövde aldrig upprepa det, de bara funkade och funkade. Enkel åtgärd för ett problem som annars gör att folk slänger sina skrivare!

/Jocke

Tacktack för info. Kan jag sålunda använda den här?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-05-09 22:23

Tja, namnet är ju i alla fall rätt ! ? :D

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-09 23:37

Falkis skrev:
Jocke skrev:

/A

/Jocke

Den ser bekant ut! :)

Kom att tänka på ett besök hos Göran Ruding på High Fidelity. Undrar om den firman finns kvar? Jo, jag var där och stampade takten en gång på 80-talet! :) Det är ingen tvekan om att det lät bra och engagerande men det fanns ju fler prylar som lirade än de som han sålde!

Till saken. Linn rekommenderade att gummiremmen till LP12 behandlades med möbelpolish. Fast jag kan tänka så här om skivspelarremmar att det kanske blir problem om de har för bra grepp, eller?

/Jocke

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-05-10 10:04

Jocke: var det inte Linn som rekommenderade att man ska slipa nålen med nåt slags papper, för att rengöra den? Jag tror inte det är så bra... :D

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-10 10:20

Ja du, det förekom en del märkligheter där. Har ett svagt minne av det där med slipning av nålen men kommer inte exakt ihåg hur det förhöll sig med det.

Fast i grund och botten borde det väl inte gå att skada en diamant (världens hårdaste material?) med slippapper? Jag är över huvudtaget lite fundersam till det här med att nålar slits. Skivorna är betydligt mycket mjukare än nålen.

Det fanns ju en del ansatser att rengöra nålen från fastbränd plast eller vad det nu blir för något. Det fanns kemiska grejer som luktade ammoniak och någon slags vibrator (jag tror inte att det funkar med vilken vibrator som helst) med ultraljud (?). Har en sån där grunka från AT (tror jag) som jag aldrig använt - det kanske är dags nu?

/Jocke

PS. Spekulerar lite mer om gummit: Jag tror att mellanhjul och sådana detaljer med fördel kan "smörjas" för att ge bra grepp. Har funderat lite på drivremmar sedan du startade tråden. Undrar om inte motorn utsätts för stor belastning om remmen är "fet" och har "riktigt bra grepp", särskilt då med tunga skivtallrikar. Med lätta tallrikar borde det inte vara något problem men jag vill minnas att det gick åt några remmar när jag hade besökt HighFidelity. De töjdes och blev för stora.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-05-10 11:40

Jocke skrev:Ja du, det förekom en del märkligheter där. Har ett svagt minne av det där med slipning av nålen men kommer inte exakt ihåg hur det förhöll sig med det.

Fast i grund och botten borde det väl inte gå att skada en diamant (världens hårdaste material?) med slippapper? Jag är över huvudtaget lite fundersam till det här med att nålar slits. Skivorna är betydligt mycket mjukare än nålen.

Det fanns ju en del ansatser att rengöra nålen från fastbränd plast eller vad det nu blir för något. Det fanns kemiska grejer som luktade ammoniak och någon slags vibrator (jag tror inte att det funkar med vilken vibrator som helst) med ultraljud (?). Har en sån där grunka från AT (tror jag) som jag aldrig använt - det kanske är dags nu?

/Jocke

PS. Spekulerar lite mer om gummit: Jag tror att mellanhjul och sådana detaljer med fördel kan "smörjas" för att ge bra grepp. Har funderat lite på drivremmar sedan du startade tråden. Undrar om inte motorn utsätts för stor belastning om remmen är "fet" och har "riktigt bra grepp", särskilt då med tunga skivtallrikar. Med lätta tallrikar borde det inte vara något problem men jag vill minnas att det gick åt några remmar när jag hade besökt HighFidelity. De töjdes och blev för stora.

Angående drivremmar, så är jag lite av den åsikten att de fungerar, eller inte fungerar. Men däremot en bandspelare som har torkade gummihjul där bandet ska passera - låter inte sådär jättebra, om de nu låter alls.

Jag tror att gummiupphängningen kring nålspetsen kan skadas om man "sandpapprar" nålen. Det skulle kunna vara så.

Svalander säljer förresten såna där "nålvibratorer" men jag vet inte. Varför skulle man rengöra nålen? Iallafall, i mitt fall så blev min nål krokig och lät inte särskilt bra så att rengöra den vore slöseri. Men de som har svindyra nålar kanske kan tjäna något, hur många nålar som nu kostar särdeles mycket över 700-1000 kr vet jag inte, men jag tror en såndär vibrator kostar däromkring. :P

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-10 11:50

MC-pickup kan ju vara en bra anledninga att en vibrator! :wink:

/Jocke

Kaffekoppen
Inaktiverad

Re: Få ordning på sitt gummi

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-10 12:09

Falkis skrev:Svalander skriver på hemsidan att proffsen använder balsamterpentin. Ej syntetisk.

Jag undrar vart man får tag på detta och om det finns något annat som man kan använda till bandspelares gummihjul osv..
Apelsinolja. Används till gummihjulen som torkat/hårdnat på skrivare. Har egenskapen att ge just gummi tillbaka sina eftersträvsamma egenskaper.

Case closed.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: Få ordning på sitt gummi

Inläggav phloam » 2008-05-10 12:19

Kaffekoppen skrev:
Falkis skrev:Svalander skriver på hemsidan att proffsen använder balsamterpentin. Ej syntetisk.

Apelsinolja. Används till gummihjulen som torkat/hårdnat på skrivare. Har egenskapen att ge just gummi tillbaka sina eftersträvsamma egenskaper.

Case closed.

Bra tips - var köper man det!? Body Shop? :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-10 12:27

Man tar det från skrivarteknikerna ;)

Seriöst, jag kan kolla upp det på måndag.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-05-10 16:52

Det är inte en sådan?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-10 18:01

Nix.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-13 13:05

Nu har jag kollat upp gummismörjningen, även om ingen verkade vara intresserad ;)

Medlet tillverkas av http://www.disko.com och heter R10, burken är också märkt med siffran 1668.

"Rengör och renoverar gummivalsar".

Ren pressad apelsinolja.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-05-13 14:13

Falkis skrev:
Jocke skrev:

/A

/Jocke

det är bättre drag i den röda en sådan skall jag köpa, trode dom hade slutatm ed den har bara sett den vita i butikerna, jag skall dock ha min till baksidan på mitt högra lår :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-13 15:27

Märkligt att tråden fortfarande är on topic!! 8O

/Peter

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-05-13 17:09

Piotr skrev:Märkligt att tråden fortfarande är on topic!! 8O

/Peter

Tills du kom ;-)

Fråga nr. 2 angående gummi. Jag skaffade en begagnad (NOS) gummimatta till min Akai skivspelare. Den är mkt fin MEN den luktar lite för mkt gummi tycker jag. Således blir frågan, hur får jag bort gummidoften på bästa vis?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-13 20:12

Bilrekonditionerare brukar "gasa" kupen med ozon för att de ska lukta nya, fast det blir kanske tvärtom?

/Jocke

Återgå till Generellt om hifi