Moderator: Redaktörer
Ren spekulation, men silikonoljor sänker ytspänningen väsentligt och är vattenavstötande (silikon är rena "döden" i lackeringsanläggningar). Vissa gummisorter, tex svindyr viton, tar upp vätet som finns i vatten / fuktig luft => kolvätebindningarna "pajar" och och gummit krackelerar. Andra gummisorter "mår illa" av solljus eller av kvicksilverlampor/strålkastare som avger energirikt ljus vilket också kan få gummit att krackelera / torka ut.
Falkis skrev:hmm. är inte tigerbalsam mer en salva?länka gärna till den sort du använder. tack.
/A
Jocke skrev:Falkis skrev:hmm. är inte tigerbalsam mer en salva?länka gärna till den sort du använder. tack.
/A
På mitt förra jobb servade vi skrivare och kopiatorer genom att smörja upp alla gummirullar med Tigerbalsam. Behövde aldrig upprepa det, de bara funkade och funkade. Enkel åtgärd för ett problem som annars gör att folk slänger sina skrivare!
/Jocke
Falkis skrev:Jocke skrev:Falkis skrev:hmm. är inte tigerbalsam mer en salva?länka gärna till den sort du använder. tack.
/A
På mitt förra jobb servade vi skrivare och kopiatorer genom att smörja upp alla gummirullar med Tigerbalsam. Behövde aldrig upprepa det, de bara funkade och funkade. Enkel åtgärd för ett problem som annars gör att folk slänger sina skrivare!
/Jocke
Tacktack för info. Kan jag sålunda använda den här?
Jocke skrev:Ja du, det förekom en del märkligheter där. Har ett svagt minne av det där med slipning av nålen men kommer inte exakt ihåg hur det förhöll sig med det.
Fast i grund och botten borde det väl inte gå att skada en diamant (världens hårdaste material?) med slippapper? Jag är över huvudtaget lite fundersam till det här med att nålar slits. Skivorna är betydligt mycket mjukare än nålen.
Det fanns ju en del ansatser att rengöra nålen från fastbränd plast eller vad det nu blir för något. Det fanns kemiska grejer som luktade ammoniak och någon slags vibrator (jag tror inte att det funkar med vilken vibrator som helst) med ultraljud (?). Har en sån där grunka från AT (tror jag) som jag aldrig använt - det kanske är dags nu?
/Jocke
PS. Spekulerar lite mer om gummit: Jag tror att mellanhjul och sådana detaljer med fördel kan "smörjas" för att ge bra grepp. Har funderat lite på drivremmar sedan du startade tråden. Undrar om inte motorn utsätts för stor belastning om remmen är "fet" och har "riktigt bra grepp", särskilt då med tunga skivtallrikar. Med lätta tallrikar borde det inte vara något problem men jag vill minnas att det gick åt några remmar när jag hade besökt HighFidelity. De töjdes och blev för stora.
Apelsinolja. Används till gummihjulen som torkat/hårdnat på skrivare. Har egenskapen att ge just gummi tillbaka sina eftersträvsamma egenskaper.Falkis skrev:Svalander skriver på hemsidan att proffsen använder balsamterpentin. Ej syntetisk.
Jag undrar vart man får tag på detta och om det finns något annat som man kan använda till bandspelares gummihjul osv..
Kaffekoppen skrev:Apelsinolja. Används till gummihjulen som torkat/hårdnat på skrivare. Har egenskapen att ge just gummi tillbaka sina eftersträvsamma egenskaper.Falkis skrev:Svalander skriver på hemsidan att proffsen använder balsamterpentin. Ej syntetisk.
Jag undrar vart man får tag på detta och om det finns något annat som man kan använda till bandspelares gummihjul osv..
Case closed.
Falkis skrev:Jocke skrev:Falkis skrev:hmm. är inte tigerbalsam mer en salva?länka gärna till den sort du använder. tack.
/A
/Jocke
Tacktack för info. Kan jag sålunda använda den här?
Piotr skrev:Märkligt att tråden fortfarande är on topic!!![]()
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster