Riktigt tunn absorbent (-matrial) ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Riktigt tunn absorbent (-matrial) ?

Inläggav Bamsefar » 2008-05-09 00:48

Jag behöver justera en sak i mitt lyssningsrum, och pga vissa okontrollerbara orsaker (läs: WAF) så har jag typ 1-2 cm i djup att gå på - och i runda slängar 105*195 cm i yta. En tanke var en riktigt tunn skumgummiskiva limad mot en marinplaywood skiva med limmad profilerade (toppig?) skumskiva aka Ino Accu men mycket tunnare alltså.

Men finns det något bättre förslag ?

Det hela kommer sedan att kläs in i något lämpligt tyg för WAF....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-05-09 09:34

Jag tror att ett veckat draperi har bättre dämpning, än två cm av värdens bästa absorbent.
Men om jag inte hade mer plats och ville experimentera lite så skulle jag prova en hemmagjord BAD-panel, även om den ger en kombination av diffusion och absorbtion och inte bara absorbtion.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-05-10 18:14

15 mm ecophon? kan det va nåt, om du kan pendla ut den ca 10 mm bör det ju göra en del iaf...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Riktigt tunn absorbent (-matrial) ?

Inläggav petersteindl » 2008-05-10 18:39

Bamsefar skrev:Jag behöver justera en sak i mitt lyssningsrum, och pga vissa okontrollerbara orsaker (läs: WAF) så har jag typ 1-2 cm i djup att gå på - och i runda slängar 105*195 cm i yta. En tanke var en riktigt tunn skumgummiskiva limad mot en marinplaywood skiva med limmad profilerade (toppig?) skumskiva aka Ino Accu men mycket tunnare alltså.

Men finns det något bättre förslag ?

Det hela kommer sedan att kläs in i något lämpligt tyg för WAF....

Exakt vad behövs justeras? Fladderekon? Basresonanser eller efterklangstid i mellanregister eller efterklangstid i diskanten? Första reflex från vägg? Listan kan göras lång.

PS

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-05-10 20:05

Detta utgör en skiva om 105*195 cm, placerad BAKOM lyssningspositionen på en i övrigt helt slät, hård, vägg.... Långt ifrån optimalt således....

Helst skulle jag vilja ha en diffursor, men den kräver större utrymme än såhär, så det måste bli något som är bättre än en kal hård vägg.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-10 21:05

Bamsefar, jag förstår fortfarande inte vad du vill uppnå. Du anser vad jag förstår att reflexer från bakre vägg är skadligt för ljudupplevelsen. I vilket frekvensområde vill du absorbera reflexer? 20 Hz - 20 kHz? 2 kHz - 20 kHz?

Jag experimenterade med sådan typ av absorption på 70-talet och fann att all absorbtion bakom huvudet, då man satt vid vägg, var hämmande för ljudupplevelsen. Det är således inget som jag eftersträvar. Min erfarenhet var att det blev en mindre live upplevelse och skapade en onaturlig lyssningssituation. Jag tog snabbt bort absorbenten bakom huvudet.

Det är därför jag frågar vad du vill uppnå.

Väl mött :)
Peter Steindl

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-05-10 21:10

Aha !

Jag missförstod nog din fråga, ety jag har exakta motsatsen till din erfarenhet. Dvs jag föredrar dead end bakom huvudet - beroende på att rummet i sig är mycket litet...

Igentligen handlar det hela om mängden absoberande matrial totalt i rummet, och det är inte direkt mycket. Jag har en sambo med smak för kala rum, och det tillsammans med mitt musikintresse har visat sig vara en grymt svår nöt att knäcka - således har jag fått ett knappt medgivande om denna skiva såsom en möjlighet att påverka i alla fall lite...

Om det blir bra vet jag dessvärre först när jag provat - but hey, someone got to try this och det kan lika gärna vara jag. Jag brukar ju testa allt det som alla andra av olika skäl inte gillar alt. påstår att det inte fungerar. Jag gillar lite stuket att testa och sedan hitta / finna skälet till att något verkligen inte fungerar såsom upphovspersonen påstår....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-10 21:11

Helst skulle jag vilja ha en diffursor, men den kräver större utrymme än såhär, så det måste bli något som är bättre än en kal hård vägg.

då ska du satsa på en bad-panel som paa föreslog, bad-panelen borde passa dig som handsken
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-10 21:28

Bamsefar, jag frågar vad du vill uppnå så att jag kan svara efter bästa förmåga eftersom jag tycker att din frågeställning är intressant men jag vill veta lite mer exakt vilka frekvensområden du vill absorbera. Det enda jag önskar är ju att du experimenterar själv och sedan avger rapport :)

Jag undrar, hur mycket dead end vill du ha? Är det optimala att inte ha någon vägg bakom sig? D v s ett rum med 3 väggar. Då blir det ju reflektionsfritt bakifrån. i de flesta fall är det inte realiserbart men frågeställningen består, är det teoretiskt så att bakre reflexer skall vara absolut noll för ökad livekänsla i den återgivna musiken?

Samtidigt säger du att en diffusor vore bästa alternativet. I så fall, i vilket frekvensområde vill du uppnå diffusitet?

D v s, jag är intresserad av att veta i vilket frekvensområde som du vill uppnå förändring.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-10 23:48

En snygg matta, kan man väll hänga upp på bakväggen. Borde inte ge allt för mycket absorption men endel diffusion.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-05-11 00:03

Jag kan för närvarande inte uppge vilket exakt frekvensområde det gäller - jag behöver testa mera... Men jag skulle kunna drista mig till rösten ;)

I vilket fall, jag skall kolla in paa:s förslag om BAD-panel, det kanske kan fungera.

En ryamatta skulle såklart ge en hel del effekt - dock inte kombinerbart med resten. Dvs det finns en detalj som jag idag inte tänker avslöja, utan som ni får leva med att inte känna till...

Således, det jag behöver är tips om tunna matrial som kan fungera vid absorbtion - frekvensområde i sig inte viktigt, för fungerar den för säg 1kHz, så fungerar den för resten...

Det vore iofs kul om den fixade 53 Hz, men det finns ingen idag känd konstruktion som fixar det vid den dimension jag letar.

Sorry om jag gör det svårare än uppenbart, men något kul skall jag få ha för mig själv tills experimentet är klart :)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-05-11 00:12

Jag var kanske lite osäker om det skulle vara bra med BAD i mitt första inlägg eftersom jag trodde du skulle ha dom i närheten av högtalarna, men i bakre delen av rummet tror jag säkert att det är helrätt med BAD!

Tråd på faktiskt om olika varianter av BAD-paneler:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=320715

Och på hififorum har det byggts en hel del BAD-paneler.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-11 09:52

Bamsefar skrev:
Igentligen handlar det hela om mängden absoberande matrial totalt i rummet, och det är inte direkt mycket. Jag har en sambo med smak för kala rum, och det tillsammans med mitt musikintresse har visat sig vara en grymt svår nöt att knäcka - således har jag fått ett knappt medgivande om denna skiva såsom en möjlighet att påverka i alla fall lite...

Jag tänker såhär. Smak för kala rum behöver inte stå i absolut motsatsförhållande till god (eller viss) dämpning.

Det jag då syftar på är att kala rum och god dämpning är två helt olika storheter. Du kan mycket väl sätta dämpskivor i ett helt rum och fortfarande få det att se kalt och vitt ut.

Kalheten är väl i första hand en utseendefråga, jag antar då att din sambo inte har strikta krav på det material som är bakom färglagret på väggen?

Fast kalhet kan ju vara en känsla också, kanske i värsta fall en som har med akustiska egenskaper att göra, dvs, det måste höras/kännas kalt (ekigt) för att upplevelsen av kalhet skall vara bra nog. Då är det nog svårare förstås. :)

Hursomhelst, för att tänka positivt, kalheten är bara ett färgskikt som hänger vertikalt i rummet, det kallar vi för vägg. Bakom kalheten/färgskiktet bygger du då de dämpegenskaper som du behöver. Praktiskt kan man kanske realisera det med mjuka material med det lämpliga färgskiktet på.

Ecophonskivor är ju enkelt, det finns fardiga i vitt/kalt utseende. Här är Wall, men vissa av takskivorna har ett slätare utseende, och finns i mindre tjocklek.
Bild

Annars kanske en porös boardskiva (treetex) kan göra någon nytta, målas vit/kal då. Snabb och billig lösning, storlek 122 x 244 plus lite vit färg för några hundringar. Skivan är 12mm så du kan montera den med en luftspalt för att öka dämpningen nedåt i frekvens. Tunna remsor av samma skiva bakom till exempel, blir 24mm då och inom specen. :)

Kanske till och med porösa boardskivor på samtliga väggar. Det har jag i vardagsrummet, porös board i stället för gips, tapet som vanligt utanpå.

Här är ett annat förslag på enkel lösning som är färdig-kal och vit. Ytan är rätt hård, hela skivan är uppbyggd i fyra lager och rätt stadig. Fyra skivor á 50 x 100cm, något vågig yta som kanske också diffuserar lite.

Hur dämpningen är vet jag inte, men bättre än betong lär det ju bli hursomhelst, och väldigt enkelt att prova. Ser klart kalt ut, jag tittade på den igår.

.Bild

Äh, några förslag att prova i vart fall. Borde vara ganska WAF-säkra. :)

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-05-11 23:07

Undvik att måla på absorbenter.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-05-12 02:26

BAD-panelen kan göras av av en ram med tjocklek 15 mm, lägg på oljehärdad masonite 3,2 mm tjocklek, lägg i 15 mm tjock Ecophone, måla eller spänn över ett godtagbart tyg, så är du hemma vad gäller tjockleken. Komplettera med en distans, gummifötter eller något, så du får en luftspalt mot väggen. Av "det lilla" du avslöjar om dina önskemål, så ser du att du kommer nära det du är ute efter om du går in på länken Paa hänvisade till och dyker vídare ned i RPGs tekniska specar.

Jag har ett excelprogram som är behändigt för att skräddarsy BAD-panelen till önskade yttermått och hålbilden. Kan maila det om du vill.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2008-05-12 10:00

Jag fixade till en billig lösning, 2 ramar 120cm x 100cm nästan 2cm tjocka. Sen på med 2 lager vitt scendraperityg från jam.

Det dödade väggstudsen bakom högtalarna rätt bra upplevde jag.

Återgå till Generellt om hifi