Är en subs ljudkvalitet till stor del beroende på receivern?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MrUncool

Är en subs ljudkvalitet till stor del beroende på receivern?

Inläggav MrUncool » 2008-05-10 06:28

Läste något som jag uppfattar som skumt i en tråd på Mhb. Vid skifte mellan receivers upplevde en kille att subben blev minst sagt tydligt bättre. "tänkte bara tillägga att min sub låter 100ggr bättre med marantzen än med yamahan.....som en helt ny sub!!! Kan man ju ha i åtankte när folk skriver att de är missnöjda med en viss modell av sub. Kanske har en skitförstärkare"

Ligger det verkligen något i att ljudkvaliteten på en aktiv sub kan bli så mycket bättre beroende på receivers?
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=195709&st=30

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-10 06:35

Din förstärkare agerar i princip som försteg när du kopplar till en aktiv sub. Och visst kan försteg låta olika. Subben förstärker ju "bara" det som den matas med. Som i andra sammanhang, "skit in - skit ut" :-)

/ B

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-05-10 10:05

Sourcefirstteorin känner jag till men kan det verkligen vara så stor märkbar skillnad när det endast gäller LF (i detta fall mellan två receivers i budgetklassen).

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2008-05-10 21:15

Det skulle kunna bero på olika tidsfördröjning/högtalaravstånd och fas inställt i förstärkaren eller någon bug i mjukvaran som gör att det strular med den typen av inställningar. Även hur den haterar basen i huvudhögtalarna. Så som large, small, plus, dual, och allt vad det kallas.
Skillnaden skulle även kunna ligga i nivån mellan sub och nuvudhögtalare, är tveksam till att det går att lita på förstärkarens display när det gäller faktisk nivåskillnad mellan kanalerna.

Han skulle naturligtvis kunna ha rätt, men jag tror att andra fakrorer spelar större roll än den skillnad som själva försteget bidrar med.
Blood, urin stool? Doc. here just take my underware.

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-05-10 21:37

Challe skrev:Han skulle naturligtvis kunna ha rätt, men jag tror att andra fakrorer spelar större roll än den skillnad som själva försteget bidrar med.

Låter logiskt. Lätt att man går i fällan och misstar högre ljud för bättre. Kanske det som skedde där.

Återgå till Generellt om hifi