High Fidelity-anspråk hos PA-förstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
storyboard

High Fidelity-anspråk hos PA-förstärkare?

Inläggav storyboard » 2004-03-20 10:37

Om vi bortser från vilka förstärkare som är bra på att driva svåra laster och bara ser det ur ljudkvalitetsperspektiv och distorsion när det gäller mellan- och diskantregister. Vad har ni för bra eller dåliga erfarenheter av specifika PA-steg?

Går det att säga att vissa tillverkare alltid gör bra respektive dåliga produkter eller varierar det väsentligt mellan deras olika modeller? Vore kul om ni kunde delge era erfarenheter om t ex QSC, LAB etc.

Användarvisningsbild
neriks

Re: High Fidelity-anspråk hos PA-förstärkare?

Inläggav neriks » 2004-03-20 10:50

storyboard,

Jag har testat PA-steg från ett flertal tillverkare. Bland några av de märken som jag testat återfinns bl a Dynamic Precision, Crown och LabGruppen. Min erferenhet är att de allra flesta PA-steg fungerar alldeles utmärkt till hifi om man använder dem som subbas-slutsteg. När det gäller högre register så kan det dock varienera en hel del i kvalitét. Både DP och Crown har dock slutsteg som kan låta mycket bra även till "fullrange" ... :)

Användarvisningsbild
storyboard

Inläggav storyboard » 2004-03-20 10:53

neriks: Kan du ge exempel på specifika steg och deras "egenskaper"?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-03-20 14:06

Crown K1 / K2 har jag hört mycket gott om.,
http://www.crownaudio.com/pdf/amps/136713.pdf
Bild

Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-03-21 18:38

Positiva erfarenheter: Alla QSCmodeller jag testat. Framför allt PowerLite och PLX. RMX och USA går bra de också. Crown har jag "bara" kommit i kontakt med MacroTech, men sen så är det ju världens mest sålda turnésteg också :) Crest's Provarianter fungerar också väldigt bra.

Negativa erfarenheter: C-Audio, vissa billigare Crest.

Sen så är ju LabGruppen väldigt vanligt, men inte speciellt bra enligt mig. Dioderna på stegen blinkar mycket, men det händer inte speciellt mycket alls... Inte speciellt övertygande.

Men, de flesta av de här stegen är ju fläktkylda, så om de ska användas till hifi så får man helt enkelt ta ett överdimensionerat steg och sen koppla ur fläkteriet.

Sedan har t.ex. Crown några studiosteg, som är fläktlösa och antagligen låter mumma.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
neriks

Inläggav neriks » 2004-03-21 20:19

storyboard skrev:neriks: Kan du ge exempel på specifika steg och deras "egenskaper"?

storyboard,

Uj, det var ju ett tag sedan jag testade dessa steg så jag minns faktiskt inte vilken modell av DP jag testade :roll: Vad jag minns är att jag tyckte DP lät hyffsat bra. När det gäller Crown så testade jag K2 vilket i mina öron lät övertygande i hela frekvensområdet. Anledningen till mitt intyresse för K2 var att steget saknar fläkt vilket kan vara bra om man tänkte använda det i hemmet. När det gäller LabGruppen så har jag ägt ett antal olika modeller under årens lopp ... bl a Lab 1000 och Lab 1400. Ingen av dessa modeller är väl något som jag skulle välja att köra i ett hifi-system ... om det inte var frågan om att använda steget för enbart subbas. Nu var de ett tag sedan jag ägde något Lab-steg och utvecklingen går som samgt framåt. Jag misstänker att de modeller som LagGruppen tillverkar idag låter betydligt bättre än de slutsteg som jag ägt av detta märke ... :)

Återgå till Generellt om hifi