Hej!
Tack för uppdateringen! Bra att det inte var steget. Grattis! Högtalarna är nog precis som du säger lättare (och billigare) att fixa till. Det är väl inte så att du skjutit bägge diskanterna hoppas jag?
Angående tunga högtalare så är Linns högtalare inte så enkla laster heller. Några exempel på veritabla kortslutningar är Tukan, Katan, Sara, Isobarik, Trikan, Keilidh, den hiskeliga Kelitik och säkert fler ändå.
Jag tror konstruktionsvalen delvis förklarar varför de är så "tunga", Isobarikprincipen, slutna lådor, små och stenhårda baselement, rätt oeffektiva diskanter och en kubikmeter tät vadd i lådorna.
Linnsystem blir ofta dyra just för att de kräver så sanslöst med effekt. Vill man ha både "Linnsoundet", om det nu finns något sådant och "öööössset" så
tycker jag man måste lägga minst 40 000 kr på slutsteg och delningsfilter.
Just att deras högtalare är så tunga tror jag är en bidragande orsak att Linn faktiskt har rätt starka slutsteg. För egen del bytte jag en gång ett STORT Nadsteg mot en rätt mesig Intek, just för att
jag upplevde att den lilla Linnen drev mina högtalare med större pondus och exakthet. Det innebar en "nedgradering" från 2x200 w till kanske 2x40w och jag har aldrig ångrat mig.
Redan LK280 Spark var en indikation på Linn strävade efter att göra kraftiga förstärkare. Klout var en annan och idag finns 5125, 2250 och Klimax som inte är direkt orkeslösa, om man har tillräckligt med ström i vägguttaget det vill säga.
De gånger jag hört LK140 har jag alltid blivit imponerad över hur pass högt och stadigt den spelar. Man kan driva de flesta Linnhögtalare med en enda LK140, och det med ganska gott resultat. Hoppas det även gäller andra högtalare, det tror jag i alla fall. LK140 är ett bra slutsteg.
Eller, det är lite klent och rackligt om du vill sälja det till mig, billigt förståss