Distande LK 140

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker

Distande LK 140

Inläggav Belker » 2004-03-20 19:51

Hej Linnies,

Vet någon här om LK 140 brukar gå sönder på så sätt att ljudet distar kraftigt redan vid 35-40 på en 100-stegs Kolektor (högt utstyrd CD, tydligast på piano/kvinnoröster, ex Tori Amos senaste spår 1 hörs det mycket tydligt)???

Kan ett fel i elektroniken smyga fram på detta sätt? Tycker det borde antingen funka helt eller inte alls.

linntok

Inläggav linntok » 2004-03-22 00:16

Hej Belker!

Har aldrig tidigare hört talas om något liknande faktiskt.

En formulering i ditt inlägg gör mig lite fundersam...Vad menar du med högt utstyrd cd? Menar du att cd:n har någon typ av justerbar gain? Isåfall, vad händer om du sänker denna? Det är inte så att det egentligen är Kolektorn som distar på grund av för hög insignal?

Finns missljudet i bägge kanaler?

Finns missljudet kvar även om du byter signalkälla?

Är kablarna mellan försteg/slutsteg, cd/försteg hela och inte oxiderade i anslutningarna?

Är diskantelementen hela?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-03-22 08:28

linntok skrev:Hej Belker!

Har aldrig tidigare hört talas om något liknande faktiskt.

En formulering i ditt inlägg gör mig lite fundersam...Vad menar du med högt utstyrd cd? Menar du att cd:n har någon typ av justerbar gain? Isåfall, vad händer om du sänker denna? Det är inte så att det egentligen är Kolektorn som distar på grund av för hög insignal?

Finns missljudet i bägge kanaler?

Finns missljudet kvar även om du byter signalkälla?

Är kablarna mellan försteg/slutsteg, cd/försteg hela och inte oxiderade i anslutningarna?

Är diskantelementen hela?

Hej,

Med högt utstyrd menar jag hög nivå på inspelningen. Jag skrev det för att ange någon sorts referens till 35-40 på Kolektorn.

Ur hörlursutgången på Kolektorn låter det bra.

Båda kanalerna är drabbade.

Både bas och diskant distar.

Disten finns även med vinyl, men på högre värde på Kolektorn (60-70) pga lägre gain på phono.

Jag tror jag går till handlarn och kollar/jämför. Kanske är steget helt enkelt för klent för min smak och mina högtalare.

linntok

Inläggav linntok » 2004-03-22 10:57

Belker: Intressant, berätta gärna vad du och handlaren kommer fram till. Att LK 140 skulle vara så svag att den distar vid halv volym betvivlar jag. Den klarar ju ändå nästan 100 watt per kanal. Jag har alltid varit väldigt nöjd med Linns slutsteg, de är kraftfulla och transparenta.

Det låter faktiskt som att det är något fel på slutsteget.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-03-22 11:34

Ja, det är nästan så jag hoppas på att det är trasigt, det blir billigare att laga än att köpa nytt :cry:

100w per kanal är vid 8 ohm och snäll last. Effektkuben för kl 140 har jag inte sett, men lk85s sluttar ordentligt mot fallande impedans och mariga laster. Kanske mina nya högtalare är stygga mot den stackars nätdelen...fast mätningarna ser inte allt för svåra ut.

High Fidelity är stängt idag så jag får ta det i slutet av veckan. Tills dess ska jag testa en annan förstärkare eller två som jag har liggande.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-03-29 22:38

Ingen skugga på Linn! Jag tror det är högtalarna som är boven. Testade med en annan förstärkare och disten finns kvar. Ska luska vidare i veckan. Har en känsla av att det snart blir en DIY tråd i ämnet... :oops:

linntok

Inläggav linntok » 2004-03-29 23:54

Hej!

Tack för uppdateringen! Bra att det inte var steget. Grattis! Högtalarna är nog precis som du säger lättare (och billigare) att fixa till. Det är väl inte så att du skjutit bägge diskanterna hoppas jag?

Angående tunga högtalare så är Linns högtalare inte så enkla laster heller. Några exempel på veritabla kortslutningar är Tukan, Katan, Sara, Isobarik, Trikan, Keilidh, den hiskeliga Kelitik och säkert fler ändå. Jag tror konstruktionsvalen delvis förklarar varför de är så "tunga", Isobarikprincipen, slutna lådor, små och stenhårda baselement, rätt oeffektiva diskanter och en kubikmeter tät vadd i lådorna.

Linnsystem blir ofta dyra just för att de kräver så sanslöst med effekt. Vill man ha både "Linnsoundet", om det nu finns något sådant och "öööössset" så tycker jag man måste lägga minst 40 000 kr på slutsteg och delningsfilter.

Just att deras högtalare är så tunga tror jag är en bidragande orsak att Linn faktiskt har rätt starka slutsteg. För egen del bytte jag en gång ett STORT Nadsteg mot en rätt mesig Intek, just för att jag upplevde att den lilla Linnen drev mina högtalare med större pondus och exakthet. Det innebar en "nedgradering" från 2x200 w till kanske 2x40w och jag har aldrig ångrat mig.

Redan LK280 Spark var en indikation på Linn strävade efter att göra kraftiga förstärkare. Klout var en annan och idag finns 5125, 2250 och Klimax som inte är direkt orkeslösa, om man har tillräckligt med ström i vägguttaget det vill säga.

De gånger jag hört LK140 har jag alltid blivit imponerad över hur pass högt och stadigt den spelar. Man kan driva de flesta Linnhögtalare med en enda LK140, och det med ganska gott resultat. Hoppas det även gäller andra högtalare, det tror jag i alla fall. LK140 är ett bra slutsteg.

Eller, det är lite klent och rackligt om du vill sälja det till mig, billigt förståss :D

Återgå till Generellt om hifi