Bas hos grannen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Defiant

Bas hos grannen

Inläggav Defiant » 2008-05-17 16:51

Efter mycket experimenterande har jag fått en grym bottenbas i mina produkter - hos grannen. Visst, det finns bas och blir över även i vardagsrummet, men i kringliggande rum är djupbasen imponerande.
Jag bor i ett stenhus, högtalarna är fjäderupphängda och dämpade ner till 4 Hz, är det någon som vet om det bara är naturlagarna som tar ut sitt?
Tillverkar ett gäng möbler med ljud och fler är på kommande. www.defiant.ax

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-05-17 17:00

jag har också den kraftigaste basen i det angränsande rummet vilket är lite frustrerande :?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Bas hos grannen

Inläggav Max_Headroom » 2008-05-17 19:51

Defiant skrev:Efter mycket experimenterande har jag fått en grym bottenbas i mina produkter - hos grannen. Visst, det finns bas och blir över även i vardagsrummet, men i kringliggande rum är djupbasen imponerande.
Jag bor i ett stenhus, högtalarna är fjäderupphängda och dämpade ner till 4 Hz, är det någon som vet om det bara är naturlagarna som tar ut sitt?

Merparten av ljudet som fortplantar sig till omgivningen går väl via luften och inte botten på högtalaren?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-05-17 20:08

Britt-Gunnar skrev:jag har också den kraftigaste basen i det angränsande rummet vilket är lite frustrerande :?

Samma här...
Mitt minne är blott ett minne numera.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-17 20:08

Du har en fin vägg som agerar jättemembran in till grannen! Gemensam fest rekommenderas där ni synkar musiken och har dansgolvet hos grannen.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-05-17 23:44

Kaffekoppen skrev:Du har en fin vägg som agerar jättemembran in till grannen! Gemensam fest rekommenderas där ni synkar musiken och har dansgolvet hos grannen.

Det är inte väggen som agerar som jättemembran. Ljudvågorna penetrerar igenom väggen eftersom de är för tunna för att lyckas absorbera all energi. Fungerar som membran gör de om du lyckas spela dess egenfrekvens 8) :)

Användarvisningsbild
bmwjanne

Inläggav bmwjanne » 2008-05-18 11:49

Bas hos grannen -ja detta blev jag medveten om igår kväll när jag spelade en DTS-testskiva med blandade filmscener.Plötsligt ringde telefonen-det var grannen som sa att hennes tavlor hoppade på väggarna :oops: .
Men jag spelar ju inte så speciellt högt sa jag ,jag vet sa hon det är bara basen som hörs,-du har surroundanläggning va? sa hon,
-ööhh ja sa jag.
-jag ville bara berätta vad som händer inne hos mig när du spelar.
-Jag sänker på direkten.

Mina högtalare består av FinalSound elektrostater och har stöd av 2 subbar av samma märke.

Väggen mot grannen består av lättbetong och tegel.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-18 13:05

Callisto skrev:
Kaffekoppen skrev:Du har en fin vägg som agerar jättemembran in till grannen! Gemensam fest rekommenderas där ni synkar musiken och har dansgolvet hos grannen.

Det är inte väggen som agerar som jättemembran. Ljudvågorna penetrerar igenom väggen eftersom de är för tunna för att lyckas absorbera all energi. Fungerar som membran gör de om du lyckas spela dess egenfrekvens 8) :)
Klart trycket i rummet påverkar väggen.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-18 13:09

Ja ett membran upphör ju inte att vara ett membran bara för att energin som faller på och leds igenom det råkar vara en en periodisk signal med frekvens som ligger en bit bort från egenresonansen. Sen kan ju ett membran ha ett komplext resonansmönster också.. dvs. med fler än en enstaka "egensresonans".

/Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-05-18 15:53

Väggen bromsar väl högre frekvenser och kvar blir bara de låga som lätt slinker igenom nästan vilka väggar som helst.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-05-18 18:32

Kaffekoppen skrev:
Callisto skrev:

Klart att trycket påverkar väggen men det sätter inte väggen i svängning som motsvarar de basljud som hörs på andra sidan väggen.
Det handlar mest om att väggen inte klarar av att absorbera de låga basfekvenserna.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-05-18 18:43

Är det mer bas i angränsade rum/hos grannen eller är det bara frånvaron av högre frekvenser som får det att verka så?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Defiant

Inläggav Defiant » 2008-05-18 18:50

Det har jag också funderat på, för rent teoretiskt kan jag ju inte få mer ljud i rummet bredvid än jag har där högtalaren står, eller?
Å andra sidan har en granne en utsugsfläkt som inte hörs alls men som ger ett besvärande buller i min lägenhet. Fast det är stomljud, förstås.

Men det här problemet fanns inte på 70-talet, då måste jag spela högt för att störa, nu räcker det med bottenbas på låg volym.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-05-18 20:43

guldfisk skrev:Är det mer bas i angränsade rum/hos grannen eller är det bara frånvaron av högre frekvenser som får det att verka så?

Mer energi lär det inte vara, däremot så hörs oftast de lägsta frekvenserna tydligare vilka ibland kanske inte ens kommer fram i det "vanliga rummet" pga små dimensioner på rummet.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-05-18 21:01

Det är väl möjligt att resonanser är starkare i ett angränsande rum, beroende på väggarnas beskaffenhet?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-19 00:17

hej å hå, här spekuleras det vilt :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-19 01:14

Min sub står runt nio meter bort i vardagsrummet och nu hör jag en kraftfull djupbas som helt saknades när den stod bredvid soffan.
Avstånd rockar i vissa fall. 8)

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-05-19 01:53

Callisto skrev:
Kaffekoppen skrev:
Callisto skrev:

Klart att trycket påverkar väggen men det sätter inte väggen i svängning som motsvarar de basljud som hörs på andra sidan väggen.
Det handlar mest om att väggen inte klarar av att absorbera de låga basfekvenserna.

Men om inte väggen i sig själv svänger då måste den släppa genom luft då den "släpper igenom" ljudvågorna. Hur ska vågorna annars fortplantas via väggen?

Mvh
//Johan
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
Defiant

Inläggav Defiant » 2008-05-19 08:08

Klart att rummets storlek har betydelse, nu har jag ett väldigt stort vardagsrum/kök på ca 65 m2 med 15" basar och hör inte nån stor skillnad på placeringen i själva rummet, men basen är märkbart kraftigare i angränsande rum och även i köksdelen som ligger i vinkel.
Det skulle vara intressant att pröva grejerna i en modern betongbyggnad. Jag har bott granne med ett surroundsystem i betonghus och det mullrade på bra hos mig i krigsfilmerna.

Återgå till Generellt om hifi