Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Att göra en högtalare är inte svårt
att göra den bra är däremot inte så lätt, jobbet är hårt
Visst finns mera kräm idag
men en högtalare som kräver kärnkraftverk ger inget välbehag
Modellerna skall ut så fort, kunderna finns inte i labbet
man fixar en snygg låda, packar det väl och säljer klabbet!

celef skrev:det är inte bara fabrikanterna som har eld i arslet, kolla bara in några av alla populära diy-sajter, många formligen sprutar ut nya byggmodeller med snygg onaxistonkurva och snajdiga lådor, jag kan inte annat än undra hur illa många av dessa måste låta
ljudet tycks vara sekundärt, nyhet och utseendet är viktigast
celef skrev:ljudet tycks vara sekundärt, nyhet och utseendet är viktigast
Kraniet skrev:problemet är att om alla byggde på "rätt" sätt så skulle alla högtalare i princip låta likadant.
MikaelEriksson skrev:<snip>
... Tex att impedansen inte skall variera med mer än 20%, etc,etc. Tittar man i dag i vilken hifi-tidning som helst som testar högtalare, kan man direkt konstatera att branchen inte alls bryr sig om hur kurvorna ser ut, förutom ljudkurvan. Impedans och faskurvkorna ser oftast ut som rena berg o dalbanor. Nu till min fråga: Har inte detta någon större betydelse idag?
Varför tror du det? För att de har snygga kurvor?
MikaelEriksson skrev:Jag anser nu att tråden är avslutad, efter 11 svar. Min bedömning av svaren jag fått i tråden är att de flesta håller med mig. Jag har fått en del synpunkter som jag inte ens tänkt på själv. Men det är ju det som är så bra med ett sådant här forum. Doch har jag väl kanske inte fått något riktigt bra svar på grundfrågan, nämligen om dagens förstäkare överlag är så bra att man kan strunta i i fas och impedansfrågan. Det svar Svante gav svarar bara på en del av grundfrågan. Att impedansen stiger har ingen avgörande betydelse som impedans betraktat, detta vet jag också. Men problemet är att den tar vanligtvis med sig även fasläget, som i och med detta också blir sämre. Hur ser du på detta Svante? Jag vill gärna konstruera mina talare efter dagens rådande förstärkarteknik. Där jag anser att utgångspunkten måste vara att de flesta i dag har någon form av hemmabioförstärkare, hur dessa är beskaffade vet jag tyvär inte så mycket om. Men det troliga är väl att ju fler högtalare man hänger på en sådan, ju nogrannare borde det ju vara med att högtalaren i sig har bra värden. Det vore trevligt om någon riktig förstärkarexpert ville utala sig i frågan.
Mike
Svante skrev:Det här hamnade visst i fel tråd...MikaelEriksson skrev:Jag anser nu att tråden är avslutad, efter 11 svar. Min bedömning av svaren jag fått i tråden är att de flesta håller med mig. Jag har fått en del synpunkter som jag inte ens tänkt på själv. Men det är ju det som är så bra med ett sådant här forum. Doch har jag väl kanske inte fått något riktigt bra svar på grundfrågan, nämligen om dagens förstäkare överlag är så bra att man kan strunta i i fas och impedansfrågan. Det svar Svante gav svarar bara på en del av grundfrågan. Att impedansen stiger har ingen avgörande betydelse som impedans betraktat, detta vet jag också. Men problemet är att den tar vanligtvis med sig även fasläget, som i och med detta också blir sämre. Hur ser du på detta Svante? Jag vill gärna konstruera mina talare efter dagens rådande förstärkarteknik. Där jag anser att utgångspunkten måste vara att de flesta i dag har någon form av hemmabioförstärkare, hur dessa är beskaffade vet jag tyvär inte så mycket om. Men det troliga är väl att ju fler högtalare man hänger på en sådan, ju nogrannare borde det ju vara med att högtalaren i sig har bra värden. Det vore trevligt om någon riktig förstärkarexpert ville utala sig i frågan.
Mike
Frågan är alltså "ok att impedansens amplitud stiger är ok, men är det också ok att fasläget är skilt från noll, sett ur förstärkarens synvinkel?" ?
Svaret på frågan är nog ja i de flesta fall. Det är definitivt ja om man tänker sig ett enda element utan delningsfilter. Impedanskurvan för ett sådant ser ju ut ungefär så här (här monterat i en basreflexlåda):
Man kan se att impedansen aldrig understiger talspoleresistansen som i detta fall ligger på dryga 6 ohm. Vid alla frekvenser där impedansen är högre kommer strömmen som dras ur förstärkaren att vara lägre än i det rent resistiva fallet. Visserligen är lasten reaktiv, dvs en del av effekten som förstärkaren levererar till lasten under en del av cykeln, kommer tillbaka in och måste ätas upp av förstärkaren. Den totala förlusteffekten i förstärkaren minskar trots detta eftersom den totala levererade effekten minskar med mer än det som kommer tillbaka.
Detta har att göra med att ekvivalenta impedansen för ett högtalarelement är talspoleresistansen i serie med en massa saker. De där "en massa sakerna" kan bara göra det lättare för förstärkaren just eftersom de sitter i serie med talspoleresistansen.
Hade man i stället lagt till reaktivt effektuttag genom att parallellkoppla talspoleresistansen med reaktanser så hade situationen varit annorlunda. Då hade den reaktiva lasten försvårat för förstärkaren.
Hur blir det med delningsfilter då? Nja, de är ju oftast en kombination av serie- och parallellkoppling och därmed går det att göra delningsfilter som försvårar för förstärkaren. Då kan man se låg impedans samtidigt med hög fasvinkel. Jag vill mena att det är fel att göra så och man ser det endast i undantagsfall. Samtidigt gör det förstås att det i de undantagsfallen behövs en förstärkare som klarar reaktiva, lågohmiga laster. Det gör också att olika förstärkare kan låta olika just när de utsätts för den sortens, i min mening felkonstruerade laster.
MikaelEriksson skrev:Hej på eder alla forumsläsare.
Har under många år konstruerat högtalare på hobbybasis. På den tiden man slukade all littratur som gick att få tag på angående högtalarmätningar fick man lära sig att de kurvor man fick fram skulle hålla sig inom vissa normer. Tex att impedansen inte skall variera med mer än 20%, etc,etc. Tittar man i dag i vilken hifi-tidning som helst som testar högtalare, kan man direkt konstatera att branchen inte alls bryr sig om hur kurvorna ser ut, förutom ljudkurvan. Impedans och faskurvkorna ser oftast ut som rena berg o dalbanor. Nu till min fråga: Har inte detta någon större betydelse idag? Har förstärkarna blivit så avsevärt mycket bättre att man inte längre behöver lägga så stor energi för att få allt att se någorlunda hyggligt ut.
Best Regards: Mikael
Kaffekoppen skrev:Tjena Mike!
Vad menar du med hifinormen?
Jag tror inte man strävar efter något annat än man gjort förut. Skillnaden är att analys och utvecklingsmöjligheterna är större idag, åtminstonde för de som behärskar dem. Det är ett sätt att snabba upp processen, och man kommer mycket långt - det är ingen "grovsortering" - men det krävs ju alltid lyssningar och justeringar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster