Moderator: Redaktörer

paa skrev:En dansk högtalarelementtillverkare som var ganska känd hade baselement med så högt Q-värde att man måste dämpa bort basenergin med såna här:
MikaelEriksson skrev:Hej Karl X11.
Det var roligt att du uppskattade min tråd. Jag är själv förvånad över att den inte fått någon respons. Det är ingen svårighet att få en bra bas med höga Q-värden, om man med bra bas menar hög bas, som överröstar allt annat. Problemet är alltså att den blir alldeles för bra. Q-värdet är ett mått på elementets dämpning. Låga Q-värden passar bäst till basreflexlådor, medan höga Q hör hemma i slutna lådor. Vill man göra en finstämd högtalare som passar bra till akustisk musik, där man samtidigt eftersträvar god dynamik och en låg undre gränsfrekvens. Med andra ord vad musiken kräver, då är det naturliga valet basreflex. För att motverka rummets förstärkande egenskaper gör man bäst i att sänka ljudkurvan från kanske 200 hz och nedåt till en lägre nivå.
MvH: Mikael
KarlXII skrev:MikaelEriksson skrev:Hej Karl X11.
Det var roligt att du uppskattade min tråd. Jag är själv förvånad över att den inte fått någon respons. Det är ingen svårighet att få en bra bas med höga Q-värden, om man med bra bas menar hög bas, som överröstar allt annat. Problemet är alltså att den blir alldeles för bra. Q-värdet är ett mått på elementets dämpning. Låga Q-värden passar bäst till basreflexlådor, medan höga Q hör hemma i slutna lådor. Vill man göra en finstämd högtalare som passar bra till akustisk musik, där man samtidigt eftersträvar god dynamik och en låg undre gränsfrekvens. Med andra ord vad musiken kräver, då är det naturliga valet basreflex. För att motverka rummets förstärkande egenskaper gör man bäst i att sänka ljudkurvan från kanske 200 hz och nedåt till en lägre nivå.
Du siktar alltså på att bygga en högtalare med lite lägra bas, då du räkna med att rummet hjälper till med resten? Har jag förstått rätt?
I vilket spann skulle du vilja ha värdenna för Q och VAS - om du fick
välja?
MikaelEriksson skrev:KarlXII skrev:MikaelEriksson skrev:Hej Karl X11.
Du siktar alltså på att bygga en högtalare med lite lägra bas, då du räkna med att rummet hjälper till med resten? Har jag förstått rätt?
I vilket spann skulle du vilja ha värdenna för Q och VAS - om du fick
välja?
Ja, du har förstått rätt. Ang spannen på värderna: Så är min erfarenhet att, om vi talar om 6,5 tums element, och att det är basreflex vi pratar om, då är det lättast att få till det med vas mellan 25-30. Samt Q på 0,25-0,30, för att få till en djup och dynamisk bas för lådor med lite större mått. Men det här måste naturligvis uppfattas som rent generella aspekter.
Falkis skrev:vad fan är q-värden?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster