Society of Sound (Music club by B&W) 1:a släppet, åsikte

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slagverket

Society of Sound (Music club by B&W) 1:a släppet, åsikte

Inläggav Slagverket » 2008-06-03 10:56

Så... då har B&W släppt sitt "nya" koncept "Music Club" under deras avdelning "Society of Sound" ihop med Peter G. Kolla in siten och tanka ned första EP:n gratis (första 3 releaserna skall vara kostnadfria om man anmäler sig)... Intressant idé hur som helst. Tanken är att vi skall få alla deras skivsläpp "direkt från mixerbordet" helt okomprimerat. Får se vart konceptet tar vägen framöver.

Nedan saxat citat från Herr PG himself.

'A lot of what we hear on iPods and so on is super-compressed and people have got used to this. For those of us who have really worked hard to get things to sound good and full and rich and build landscapes out of sound, it's very frustrating, so I'm very happy that these Music Club releases are going to be without compression and of superb quality.' - Peter Gabriel

Målsättningen är ju i alla fall på pappret lovvärd och något man hoppas fler bolag följer framöver. Vad tycker ni? Bra eller anu...?

Tycker första EP:n från "Little Axe" var lite so/so rent musikaliskt. Inget fel men inte riktigt min kopp te (läs, för mycket recycling). Skall bränna och lyssna i min anläggning i afton. Kan inte bedöma ljudkvalitén här på jobbet + att jag bara lyssnat en sabbis ännu. Kan växa framåt aftonen :wink:

http://www.bowers-wilkins.com/display.aspx?infid=777

EDIT: Flyttade tråden från "Musikstugan" då jag tyckte den platsar bättre här... "ny" idé från stor aktör + förhoppning om fler välljudande alster och att andra bolag får upp ögonen för att det är SLUTKOMPRIMERAT?? EDIT: särskrivning
We are born naked, wet & hungry; then things get worse... (i28, Ys-2, piP, CR80s)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-06-03 11:05

Trevligt, men musiken måste ju vara bra också. Jag vill ha tysk punk/rock med allsångsrefräng. Tror du dom släpper något sådant? Det tror inte jag.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-06-03 11:56

Trevliga nyheter för en hifidiot!

Ska kolla upp detta.

/Peter

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-06-03 14:22

Jag köpte direkt och tycker första plattan är mer än värd de SEK 25 den kostar i lossless.

Det var nog därför jag startade de förra tråden om det:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=23766 :wink:

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2008-06-03 14:34

O jag som sökte innan jag postade... :oops: Men här kan vi ju diskutera själva upplägget (ur teknisk, bransch m.m. vinkel) vilket jag tycker är intressantare än 1:a skivsläppet 8)

EDIT: Förtydligande
We are born naked, wet & hungry; then things get worse... (i28, Ys-2, piP, CR80s)

Återgå till Generellt om hifi