Moderator: Redaktörer
Baronen skrev:Jag har länge funderat på vad db-mätaren på denon 2105, finns säkert på massor av recievers iofs, betyder och hur den fungerar? Vad är -10 decibel tex? 10 decibel under vad? 1watt, max upmätta effekt utan hörbar dist eller något annat? Kan man enkelt räkna ut hur mkt watt man pumpar ut vid en viss decibelinställning?
Baronen skrev:Jag har länge funderat på vad db-mätaren på denon 2105, finns säkert på massor av recievers iofs, betyder och hur den fungerar? Vad är -10 decibel tex? 10 decibel under vad? 1watt, max upmätta effekt utan hörbar dist eller något annat? Kan man enkelt räkna ut hur mkt watt man pumpar ut vid en viss decibelinställning?
Lust skrev:Baronen skrev:Jag har länge funderat på vad db-mätaren på denon 2105, finns säkert på massor av recievers iofs, betyder och hur den fungerar? Vad är -10 decibel tex? 10 decibel under vad? 1watt, max upmätta effekt utan hörbar dist eller något annat? Kan man enkelt räkna ut hur mkt watt man pumpar ut vid en viss decibelinställning?
Det är i praktiken egentligen inget annat än än en siffergradering på volymkontrollens läge.
I teorin borde dock 0 dB motsvara max uteffekt om insignalens styrka överensstämmer med den specade.
Blev det lite klarare?
Lust skrev:Borde tyda på att utsignalen från din dator är rätt svag.
Sedan beror det även på hur starkt utstyrt programmaterialet (gissningsvis musik) du spelar är.
Därför är hörseln ett mycket bättre verktyg än en volymkontrollsgradering om man är ute efter att spela så högt som möjligt innan förstärkaren börjar uppvisa klippningstendenser.
Lust skrev:Baronen skrev:Jag har länge funderat på vad db-mätaren på denon 2105, finns säkert på massor av recievers iofs, betyder och hur den fungerar? Vad är -10 decibel tex? 10 decibel under vad? 1watt, max upmätta effekt utan hörbar dist eller något annat? Kan man enkelt räkna ut hur mkt watt man pumpar ut vid en viss decibelinställning?
Det är i praktiken egentligen inget annat än än en siffergradering på volymkontrollens läge.
I teorin borde dock 0 dB motsvara max uteffekt om insignalens styrka överensstämmer med den specade.
Blev det lite klarare?
Harryup skrev:Har också Denon men har ingen aning om dom visar något speciellt alls utan att man bara skall hitta tillbaka till en nivå som man ungefär använder.
Harryup skrev:Normalt så är det flera problem med sånna däringa mätare.
Högtalarna har inte rak impedans men mätaren är gjord för 8 Ohm.
Harryup skrev:Signalnivån in kan variera kraftigt vilket gör att om ma tar en lågt inspelad CD så får dra på så mycket mera för att nå samma nivå att det går inte att jämföra.
Almen skrev:På min Denon 2306 ger 0 dB ungefär 1.7 V ut ur pre-out, vilket händelsevis ger max utstyrning av mitt slutsteg.
Jag har antagit att 0 dB är max uteffekt.
IngOehman skrev:2105 är en hemmabio-receiver, och sådana (de flesta) har den egenskapen att den kan spela upp film på den nivå som den är tänkt! Ljudspåret på DVDer är (om allt vill sig väl, vilket är vanligare ju mera hollywood-inriktad man är i sitt filmtittande) gjort således att det är absolutnivåkodat.
LypsylateX skrev:IngOehman skrev:2105 är en hemmabio-receiver, och sådana (de flesta) har den egenskapen att den kan spela upp film på den nivå som den är tänkt! Ljudspåret på DVDer är (om allt vill sig väl, vilket är vanligare ju mera hollywood-inriktad man är i sitt filmtittande) gjort således att det är absolutnivåkodat.
Följdfråga:
Jag gör en hel del överföringar från VHS till DVD, och normalt är ljudspåret mono LPCM, i förekommande fall stereo. Dessa ljudfiler brukar jag normalisera till toppnivå -1.6dB.*
Kan jag på något vis använda mig av RMS-värdet för ljudfilen och så få fram hur jag ska normalisera för att det ska "stämma" med absolutnivåstandarden?
LypsylateX skrev:Att jag individuellt mellan mina egna överföringar kan göra det här är inte så konstigt, men hur ska jag göra för att komma nära standard?
* = Eller 93% om man så vill.
LypsylateX skrev:Någon har sagt mig att det finns (tidiga?) DVD-spelare som inte gillar maximalt utstyrda ljudfiler. Dessutom har Adobe Audition, och en del andra program, markeringar just på -1.6dB som uppenbarligen måste betyda någonting...
2-ch skrev:Jag hade ingen aning om att det fanns någon slags absolutnivå. Det vore mumma om det fanns på cd-formatet.
RogerGustavsson skrev:2-ch skrev:Jag hade ingen aning om att det fanns någon slags absolutnivå. Det vore mumma om det fanns på cd-formatet.
CD-formatet har väl en normnivå på 2 V ut vid full ustyrning (0dBFS)? Eller är den normen förbigången numera?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster