h&m nr.6/08

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

h&m nr.6/08

Inläggav celef » 2008-06-26 14:14

många läser ju inte h&m och missar därför en hel del kul läsning, som:

-bladelius tyr utses till bästa förstärkarköp före storheter som roksan och unison
-test av klipsch palladium
-reportage från hi-end mässan i munchen
-test av shanling, toppmatad cd-spelare
-uppföljning av audiovector stativhögtalare
-test av diverse tråkiga mediaspelare och musikservrar
-ljudförbättringstips från bl.a stephan wänqvist som oxå ska återkomma i ämnet helmholtzabsorbenter
-diverse skivtips och nyheter, visste ni föresten att det inte finns några genvägar? eller att schweiziska soulution tillverkar biffiga slutsteg med sjusiffrig prislapp? eller att wilson-benesch använder formel-1-lösningar i sina produkter? eller att pioneer pdx-z9 är sober och mångsidig?

i nästa nummer, som utkommer 15/7 så dyker en forummedlem upp i tidningen, nämligen bb! jättekul! och inte minst, ett förhoppningsvis stort reportage om mats/morgan band!!! :D
Bikinitider

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-06-26 14:48

Jodå det fanns allt en del läsvärt. Men gällande vad som var mest kul så tycker jag allt att det utan konkurrens var den lilla nyhetsartikeln "Inga Genvägar" som betar av signalkabeln Furutech Ag-12 (säljs av Svalander - fd H&M medarbetare). Den beskrivs med följande:

"Delarna är i rodiumpläterad koppar och fosforbrons. Ledare i silverpläterad my-OFC-tråd med skärmning i fyra lager. Ett ytterhölje av EMI-absorberande material som ytterligare skärm. Alll metalldelar och ledare kryogenetiskt* nedkylda och avmagnetiserade så sammantaget låter priset 3 250 kr för 1,2 meter rätt billigt".
Det var kul och bra att H&M tar ställning så att man inte förleds till att tro att det handlar om ett överpris för 1,2 m kabel här.

*Fast det heter väl kryogeniskt. H&M har nog fått uppfattningen av att det är genetik inblandat (kanske därför de tycker den är prisvärd).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-26 15:56

Ja, ibland så funderar jag att köpa hifi & mystik, bara för att se vad som står i tidningen. 50 kr är ju inte så mycket men så tänker jag på att med dom 50 kr så sponsrar jag dom att fortsätta med det dom gör, och ger mitt "okej" när jag köper den. Så jag väljer att skippa det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-06-26 16:17

många läser ju inte h&m och missar därför en hel del kul läsning, som:

Och ännu roligare blir det om man spar och läser om dem om 30 år, eller så. Jag har mina kvar från sjuttiotalet, mycket trevlig hängmatteläsning!

JohanR

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-06-26 17:13

subjektivisten skrev:Ja, ibland så funderar jag att köpa hifi & mystik, bara för att se vad som står i tidningen. 50 kr är ju inte så mycket men så tänker jag på att med dom 50 kr så sponsrar jag dom att fortsätta med det dom gör, och ger mitt "okej" när jag köper den. Så jag väljer att skippa det.

Den finns på bibblan i Karlstad. Spar dina pengar!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-06-26 17:24

Jag började prenumerera vid 10års ålder eller något liknande och det var som en bibel för mig i många år. Så ibland läser man ett nytt nummer av nostalgiska skäl. Men man blir så himla besviken varje gång. Slängde alla mina gamla tidningar för nått år sen.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-06-26 18:53

Jag anser fortfarande att H&M är en synnerligen läsvärd tidsskrift trots deras alltför godsinta inställning till ormolja.

Innehållsmässigt finns det en hel del substans även om man bortser från ormoljan. Dessa sidor går ju dessutom att bläddra förbi utan att läsa. I alla fall finns det starka rykten som säger att det är möjligt.
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-06-26 19:43

Jag prenumererade på blaskan många år och har betalt in varje år med samma tanke: kan vara kul att ha nått att bläddra i. Nu har jag däremot precis avslutat min prenumeration för blaskans kvalitet är under all kritik och man blir i princip förbannade vaje gång man läser skiten, maken till okunnigt pladder får man leta efter.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2008-06-26 20:14

Hmmmm, jag är böjd att hålla med! Jag har inte läst den i så många år, men jag tycker att den faktiskt blir sämre och sämre. Denna mängd reklam är ju bara FÖÖR jobbig!

Jag förstår att det bl.a är den de lever på, men nästan varannan sida är för mycket. 54 spänn eller vad den kostar tycker jag är lite för mycket för ett "stort" förstärkartest..... Blir nog bara väl utvalda nummer framöver, tyvär, för egentligen borde man ju stödja tidningen.

//Micke

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-06-26 21:30

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-25 12:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-06-27 10:29

Hifi & Musik, jag läser den. Men man får solla, jag retar däremot inte upp mig på deras påståenden. Låt dom hålla på tänker jag.
Jag har ingen möjlighet att åka på hifi mässor när och fjärran.
Så där har i alla fall jag en behållning att få ett och annat repotage ifrån.
Hemma hos avdelningen brukar också vara intressant läsning.
Reklamen kan jag välja att bläddra förbi, i vetskap om att tidningen inte skulle kostat en 50 lapp annars.

För den delen, vilken blaska kan man inte plocka fram som har 30 år på nacken och le en smula åt?
Och nej... jag jobbar inte åt tidningen.

Men kom gärna med en rekomendation på en ennan tidning som kritiskt granskar, jämför och inte gör dold reklam för ormolja.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-06-27 10:34

2-ch skrev:Hifi & Musik, jag läser den. Men man får solla, jag retar däremot inte upp mig på deras påståenden. Låt dom hålla på tänker jag.
Jag har ingen möjlighet att åka på hifi mässor när och fjärran.
Så där har i alla fall jag en behållning att få ett och annat repotage ifrån.
Hemma hos avdelningen brukar också vara intressant läsning.
Reklamen kan jag välja att bläddra förbi, i vetskap om att tidningen inte skulle kostat en 50 lapp annars.

För den delen, vilken blaska kan man inte plocka fram som har 30 år på nacken och le en smula åt?
Och nej... jag jobbar inte åt tidningen.

Men kom gärna med en rekomendation på en ennan tidning som kritiskt granskar, jämför och inte gör dold reklam för ormolja.

Det förslag man förmodligen får här på faktiskt blir väl MoLt....

Edit: :wink: :D :lol: :) :wink: Lade till några smileys som jag först glömde, allt för att undvika påhopp.
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-27 11:16

Nej, det förslaget får man inte.

Det är en medlemstidning och utgivningstakten är ju rätt måttlig. Fast läsvärd hoppas jag att den är för medlemmarna.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-06-27 11:34

Det händer fortfarande att jag köper något nummer, men varje gång lovar jag mig själv att aldrig köpa den igen. Den finns ju på biblioteket och dit ska jag gå för att läsa det nya numret i fortsättningen. Nyheterna tycker jag kan vara kul och likaså titta på vad som testas. Börjar jag läsa mer noggrant blir det mest jobbigt.
2021 maj på Spotify

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-06-27 12:03

Jag är såå glad att jag inte köpt ett enda nummer av denna tidning sedan 2002! :D
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-06-27 12:03

Jag vill vara anonym & så här gör jag:

Köper både hifi m. & hemmabio, betalar snabbt å diskret, rusar hem & stänger in mig på toan så man får bläddra n stund ifred.
Senare under kvällen lägger jag mig tidigare än frugan (händer 2xggr i månaden) & smyger jag fram den för lite kvälls lektyr inför dom kommande våta drömmarna 8)

//Anonym
ps. man får ta reklamen & underliga tester med en nypa salt, en del snygga bilder räcker & lyckan är gjord.
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-06-27 12:12

Affald skrev:Jag vill vara anonym & så här gör jag:

Köper både hifi m. & hemmabio, betalar snabbt å diskret, rusar hem & stänger in mig på toan så man får bläddra n stund ifred.
Senare under kvällen lägger jag mig tidigare än frugan (händer 2xggr i månaden) & smyger jag fram den för lite kvälls lektyr inför dom kommande våta drömmarna 8)

//Anonym
ps. man får ta reklamen & underliga tester med en nypa salt, en del snygga bilder räcker & lyckan är gjord.

Ungefär som när man var yngre och köpte porrtidningar då! :)

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-06-27 12:44

Men kom gärna med en rekomendation på en ennan tidning som kritiskt granskar, jämför och inte gör dold reklam för ormolja.[/

Om man begränsar sig till Skandinaviska tidningar kan ju Norska Fidelity eller Danska High-Fidelity vara heta alternativ.

Hälsningar
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-06-27 12:46

Norska Fidelity gillar jag.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-06-27 12:50

MrUncool skrev:Jodå det fanns allt en del läsvärt. Men gällande vad som var mest kul så tycker jag allt att det utan konkurrens var den lilla nyhetsartikeln "Inga Genvägar" som betar av signalkabeln Furutech Ag-12 (säljs av Svalander - fd H&M medarbetare). Den beskrivs med följande:

"Delarna är i rodiumpläterad koppar och fosforbrons. Ledare i silverpläterad my-OFC-tråd med skärmning i fyra lager. Ett ytterhölje av EMI-absorberande material som ytterligare skärm. Alll metalldelar och ledare kryogenetiskt* nedkylda och avmagnetiserade så sammantaget låter priset 3 250 kr för 1,2 meter rätt billigt".
Det var kul och bra att H&M tar ställning så att man inte förleds till att tro att det handlar om ett överpris för 1,2 m kabel här.

*Fast det heter väl kryogeniskt. H&M har nog fått uppfattningen av att det är genetik inblandat (kanske därför de tycker den är prisvärd).

Det kanske är kabeln man kan ta med sig när man dör. Sedan när man tinas upp i framtiden så har man en kabel, färdig att användas direkt.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-06-27 12:51

Jag har inte direkt samma uppfattning om saker och ting, som de som skriver i tidningnen, men man kan ju alltid titta på bilderna :D
Den metoden kör jag när jag läser H&M på bibblan :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-06-27 13:04

MrUncool skrev:"...rodiumpläterad koppar och fosforbrons.]".

Sådana där ord känns som ett grabbigt försäljningsknep, ungefär som många X:s Y:n Z:n på elektronikprodukter. Det låter onekligen häftigt, så då måste det nog vara häftigt också, imponerande. Det går ju inte att argumentera mot det. Det är alltid löjeväckande när en tidning apar efter copytexten som om de hade en aning om vad som menas. Betydligt snyggare att referera till copyn, vilket skulle visa viss distans.
2021 maj på Spotify

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-06-27 13:10

Vee-Eight skrev:Norska Fidelity gillar jag.

Samma här.

Och kanske även Lyd & Bilde..

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-06-27 21:37

Jag köper både Hemmabio och H&M vid nästan varje tillfälle. Arbetar på samma gata som Balance i Jönköping så det är smidigt att glida in och köpa båda exen för 60:-.

Tycker att dessa tidningar varit bättre men ger dock en stunds njutning av nyheter och fina bilder på produkter som kan vara intressanta. Ett och annat hemma hos reportage blir det också.
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-06-27 23:14

H&M är lite som Kalle Anka. En meningslös tidning men ändå läser man den ibland.

Köpte alla nummer ett tag, mest pga mätkuber osv som kan vara intressant. Deras tester av kablar,
hifimöss, stenar osv är hifi-humor på hög nivå. Svalander var ju dessutom delaktig i tidningen i många
år, om han inte är det fortfarande.

De hade iaf ett reportage om honom för ett par år sen, med bilder på hans anläggning eller vad man
ska kalla det :lol:
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2008-06-27 23:58

Sådana där ord känns som ett grabbigt försäljningsknep, ungefär som många X:s Y:n Z:n på elektronikprodukter. Det låter onekligen häftigt, så då måste det nog vara häftigt också, imponerande. Det går ju inte att argumentera mot det. Det är alltid löjeväckande när en tidning apar efter copytexten som om de hade en aning om vad som menas. Betydligt snyggare att referera till copyn, vilket skulle visa viss distans.[/quote]

Hahaha, välkommen till Media Markt eller valfri OnOff!

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-06-28 00:22

Hahaha, välkommen till Media Markt eller valfri OnOff!

Eller Siba ;)
http://www.youtube.com/watch?v=ELMmPmj0jp0
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-06-28 01:00

shifts skrev:
MrUncool skrev:"...rodiumpläterad koppar och fosforbrons.]".

Sådana där ord känns som ett grabbigt försäljningsknep, ungefär som många X:s Y:n Z:n på elektronikprodukter. Det låter onekligen häftigt, så då måste det nog vara häftigt också, imponerande. Det går ju inte att argumentera mot det. Det är alltid löjeväckande när en tidning apar efter copytexten som om de hade en aning om vad som menas. Betydligt snyggare att referera till copyn, vilket skulle visa viss distans.

Tycker det är ok om de klipper in tillverkarens / försäljarens reklamtext i en avdelning som tex "Nyheter" såvida det tydligt framgår att det är tex ett produktblad. Att som i ovan exempel avsluta med en egen värdering av att kabelns alla tekniska attribut skulle göra den prisvärd* tycker jag, en betalande prenumerant, är uppenbart missledande och menar att de då inte månar om läsarna.

Jag tycker faktiskt H&M delvis påminner om Häntextra och de andra skvallertidningarna. Hade jag haft intresse av att köpa de tidningarna så hade jag inte uppskattat deras fotomontage och oärliga, överdrivna och missvisande rubriker. Hade kännts fördummande och det är lite så jag känner när jag läser en del saker i H&M. Att en av tidningens medarbetare (småplocksexperten Per Sundell) dessutom deklarerar att det inte är så noga om deras upplevelser av testade produkter bygger på placebo, är fullt tillräckligt för att jag inte kommer att förnya min prenumeration, trots en hel del annat läsbart.

*H&M tycks inte bry sig om tex frågan huruvida rodiumpläterat är hörbart bättre än guldpläterat, endast att den metallen är dyrare.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-06-28 10:44

MrUncool skrev:Tycker det är ok om de klipper in tillverkarens / försäljarens reklamtext i en avdelning som tex "Nyheter" såvida det tydligt framgår att det är tex ett produktblad. Att som i ovan exempel avsluta med en egen värdering av att kabelns alla tekniska attribut skulle göra den prisvärd* tycker jag, en betalande prenumerant, är uppenbart missledande och menar att de då inte månar om läsarna.

Jag håller med dig helt och fullt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-28 10:53

johanrohm skrev:celef, jobbar du med tidskriften? :)

Hälsningar
JR

I så fall borde det ju framgå i undertexten till inläggen, ja hur är det, Celef?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi