Bortsett från pris, ev ormoljedebatt undrar jag lite om det är någon som har några bra insikter ej åsikter ang underlag till vinylspelare.
I många fall är en vägghylla bäst, så långt är jag med. Men om man nu inte av vissa skäl vill sätta upp en sådan utan ha spelaren på en bänk. Jag har inga problem med setupen idag men vet ju att vinylavspelning går att förbättra i princip hur långt som helst.
Jag har läst massor av gamla trådar på flera forum i ämnet, så helt ovetande är jag inte. Vinylriggen är av fast/stum typ, ej flytande konstruktion (en Kuzma stabiS/stogiS) många ggr har jag hört/läst att sådana (fasta) kontruktioner mår bra av att kopplas till massa. Idag står den på en hylla som väger 35kilo som är mekaniskt avkopplad med små silikonkuddar.
Sen har jag provat en DIY-hylla, MDF-bly-MDF-bly-MDF och toppad med granit, som i sin tur varit frikopplad med SD-fötter internt. med kuddarna upplevde jag en slags svajjighet, utan kuddar för dött ljud. Hittils fungerar det bäst på S&S hyllan (35-kilos massiv glas med silikondämpning)
Nu funderar jag på om en platta med låg massa och hög dämpfaktor kanske skulle vara bättre. BDR tillverkar en hylla som kallas The shelf, av kolfiber och akryl. Denna en cm tjocka platta ska ha samma Q-värde som 25 cm granit om jag minns rätt. Dock utan den stora massan, stor massa kan ju ge upphov till självsvängning mm. Nå! Någon som har lite sunda insikter?