pickuplyssning (slitagelyssning)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

pickuplyssning (slitagelyssning)

Inläggav Ranefjord » 2004-03-31 11:05

Jag har tre stycken Nottingham Analogue Tracer2 nålar hemma. Två stycken som är rätt rejält använda och en är så gott som splitter ny. Nu gör jag ju konstverket att blanda ihop dessa (typiskt mig). Jämförde nålarna under en lupp, men ack så svårt det är. Det är skillnader, men vilken är vilken. *snyft* Det enda rätta var att lyssna sig fram till vilken som var fräsch.

Inte lätt!
Efter en hel del A/B'ande inser man hur svårt detta är. Vi lyckades iallafall till slut med en Opus3 skiva. Det var klart hörbart. och efter att vi prickat rätt tyckte vi inte att det var något snack om saken längre.

lärdom: Rätt musikval/inspelning är A och O när man utvärderar. Det är svårt att veta vad man ska lyssna efter. När man vet vad man ska lyssna efter är det enklare. När man prickat 'rätt' är det lättare att höra skillnader. 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-03-31 11:20

Lupp är lönlöst...du behöver ett mikroskop för att se slitaget. Det ser ut på ett mkt speciellt sätt.

Att lyssna sig fram går bra om man lyssnar till en skiva med mycket s-ljud. Cowboy Junkies Sweet Jane tex.

T

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-03-31 11:25

Vi hörde skillnaden på dynamik och instruments klang o kropp. Bra tips med S-ljuden. När vi kontrolltestade lät den nya klart 'lugnare'. Men det var svårt att A/Ba det. Det var inte uppenbart som sagt. Intressant lyssning var det iallafall.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-03-31 12:35

Ofrivilligt blindtest? :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-03-31 13:07

Blindtest med lupp...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-03-31 14:10

Har en AKG vdH II puppa liggandes, har ingen aning om slitaget, men hur sliten den än må vara så är den bättre än den som sitter i spelaren nu, en ortofon OM10. Svalander har ju en såndär plastpryttel från AKG som skall hjälpa en att montera puppor... hur bra är den? Är den enkel att använda för en lekman med stora fingrar?

Sedan; har en MM-puppa en livslängd? Blir den "sämre" om den får ligga? AKG-puppan kanske är trött av ålder... vem vet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-03-31 19:27

Thomas, hur låter s-ljuden från en sliten pickup? Kan en sliten pickup vara orsaken till att s-ljud - i synnerhet på vissa skivor - låter "sje-iga", ungefär som hård mp3-komprimering?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-03-31 19:48

Magnuz,

s-ljud låter med "sh" när den blir sliten. S-ljud kan också få mycket sämre kanalseparation när PUn är sliten. Alltså om s-ljudet befinner sig i vänster kanal kan det bli överskjutet till höger och i värsta fall låta som mono. Nåltyp får liknande effekt - ju bättre nålslipning och styvare/lättare nålarm ju bättre s-ljud.

Skivan kan också vara sliten; då låter s-ljud som sh. Det som orsakar det är främst sliten nål, som river sönder vinylen vid högre frekvens. Ofta är det dock så att om man byter nåltyp så kan det genast låta renare - nålen når andra tidigare orörda delar. Tror Linn Arkiv är en sådan nål som spårar lite längre ner, men med en nackdel; på vissa fåtal skivor kan den "bottna". Shure-nålen jag har låter också extremt rent, i förhållande vad jag testat förr, men dess spårning tror jag är på relativt normal nivå.

T

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-03-31 21:40

Jens,
Jag tvivlar inte att du hörde skillnad. Men:
är du säker att du prickade rätt den nyaste och den "inbrända"?
Dimitri

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-03-31 22:18

Dimitri: Jag är helt säker. :) Tack för omtanken ;)

Återgå till Generellt om hifi