slutsteg, livslängd?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SS_Martha

slutsteg, livslängd?

Inläggav SS_Martha » 2008-06-30 20:21

Hur länge håller ett slutsteg, egentligen? Slits dem, och i så fall hur?
Torkar elektrolyten ut som på gamla moderkort?

/

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-06-30 22:08

Har ett par Quad-slutsteg som gått i 25 år och nu har ett par av utgångstransistorerna lagt av. Kommer att uppgradera dessa en del och kanske blir de trogna ett tag till. Jag hoppas i varje fall på ett litet lyft till mera välljud i och med uppgraderingen (helt nydesignade kretskort med en del av Quads lösningar ändrade). Glättningskondensatorerna är ännu hela och nättransformatorerna är brumfria.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-07-01 07:47

Har en Pioneer reciever och en Sansui förstärkare som båda är 30+. Inget bytt i dessa och dom fungerar utmärkt. En del säger att dom skulle tjäna på att byta kondensatorer, men det gör jag den dag dom börjar bråka med mig.
Har även ett par Sentec monoblock som efter 20+ års trogen tjänst börjat bråka. Alltså dags att se över kondingarna.
Hur som helst verkar förstärkare (rätt skötta) vara väldigt hållbara saker.

Själva transistorernas livslängd har jag hört är i princip obegränsad. Det sker alltså inget slitage på dessa? Att dom går sönder först vid överbelastning på grund av klantighet, eller andra komponenters förfall.
Nu får gärna den som kan något om transistorer förtydliga.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2008-07-01 10:42

Det finns lite olika begrepp som används för att beskriva en elektronisk apparats driftssäkerhet:

1. "Barnsjukdomar" (eng "Infant mortalities" (som visst låter lite grymt..?)), beskriver en apparats tidiga fel. I princip alla elektroniska komponener och system uppvisar en förhöjd felintensitet i början av sin livsltid. Det är här vi ser effekten av felaktiga komponentval, kretslösningar och processer samt oförutsedda händelser kopplade till driftsmiljön.

2. Sedan följer vanligtvis en period av en relativt stabilt låg felintensitet där apparaterna i princip fungerar som avsett. Men även här kommer en viss del av populationen att falera av olika anledningar. Felintensiteten i detta område brukar kunna beskrivas som ett MTBF (Mean Time between Failures).

3. I slutet på apparatens (eller en komponents) livslängd har vi sedan återigen ett område med förhöjd felintensitet där allt större andelar av populationen falerar och orsakar driftstörningar. Detta område brukar kallas "Wear out".

I princip kan ju vad som helst i en förstärlkare fallera (och gör även så statistiskt sett), men visst är vissa felorsaker överrepresenterade. Elektrolyter är en komponent som har en begränsad livslängd precis som tantaler. Här spelar driftsmiljön (framförallt värmen och belastningsnivån) en avgörande roll för hur länge de håller. Fel på kontakter och lödförbindningar är också saker som inte sällan leder till avbrott. Felaktigheter på mönsterkortet är något som "kommer starkt" i.o.m. högre packningstäthet och mer avancerade kortlösningar.

En transistor som inte belastas onödigt hårt i en för tuff miljö har en väldigt hög driftsäkerhet, men för det inte oändlig livslängd. Materialen på kiselbrickan åldras och därmed försämras också deras funktion med tiden.

Men som svar på huvudfrågan "Hur länge håller ett slutsteg?" blir svaret "Det beror ju på". Jämför med frågan "Hur länge lever en människa?" - även vi har en "felintensitetskurva" som i stort följer den för en elektronisk komponent, med en ökad dödlighet i början av livet, en period av relativt låg dödlighet i ungdom och medelålder för att sedan se en högre och högre dödlighet framåt 70, 80 och 90 år. Det är större statistisk risk att en 70-åring inte lever till 71 än att en 25-åring inte blir 26.

Som det beskrivs kan 25- 30 år gamla slutsteg fungera aldeles utmärkt. Men i denna härad kan man nog förvänta sig att en normalt konstruerad apparat börjar gå in i sitt "Wear out"-område, men en förväntat högre risk för driftstörningar. Hoppas detta var lite svar på din fråga, men du får gärna precisera dig ytterligare om nåt är oklart.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-01 12:49

Mitt steg är +20 år och har fått nya kondingar.

Mitt tips: Stirra inte blint på ålder!

Användarvisningsbild
SS_Martha

Inläggav SS_Martha » 2008-07-01 16:39

Tack för svar.

Så upp till 20 år, borde ett kvalitétssteg hålla...
Ville bara kolla så att man inte råkar lägga en massa pengar, på ett beg-steg som antagligen lägger av pga "ålderdom".

/

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-01 16:59

Det torde hålla mycket längre än så

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-07-01 17:23

SS_Martha skrev:Tack för svar.

Så upp till 20 år, borde ett kvalitétssteg hålla...
Ville bara kolla så att man inte råkar lägga en massa pengar, på ett beg-steg som antagligen lägger av pga "ålderdom".

/

Bryston tex kör väl med 20års garanti eller är det livstid? :)

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2008-07-01 20:45

Har själv en 30 år gammal förstärkare som fungerar mer än väl. Enda problemet är lite oxidskikt i kontakter som gör sig gällande då och då, men detta fixas ganska lätt. Mest hållbart är nog sent 70-tal - tidigt 80-tal, tror nog de kommer hålla längre än många som görs idag. Tror nog företagen idag är mer vinstinriktade, vilket gör att man som kund nog fick mer för pengarna förr när det gäller hifi. Generellt så brukar hållbarhet ganska ofta vara kopplat till priset. Betalar man mer så låter det bättre, men håller också längre. Bättre med en äldre och dyrare förstärkare, än något nytt i samma prisklass.

Tekko

Inläggav Tekko » 2008-07-01 21:50

det finns ju nära på 100år gammla rörapparater i helorginal utan ens en droppe lödtenn bytt som än idag tuffar på som nya.

Utöver raspande potar brukar ju ingångsväljaren kunna lägga av, det har iaf hänt på min runt 10-15år gammla yamma, får var om vartannat gå å rucka på ratten vid radiolyssning/xbox-spelning.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-07-01 23:48

En förstärkare torde hålla minst 50år utan vidare. Visst kan de gå sönder. Men småsaker som kodingar är ju utbytbara. Tittar man på en konding så som jag fattar saken har de begränsad livdtid och mätt i timmar beroende på värmeförhållande. Kanske 5000-10000h Men under perfekta förhållanden kanske betyligt mer. Kan ha fel men detta har jag hört. Kanske något för HIFIMYTER. :lol:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
TrasselFrasse

Inläggav TrasselFrasse » 2008-07-05 22:37

Den elektronikkomponent som alltid är den svagaste länken är kondensatorn, och framförallt elektrolytkondensatorer. I slutstegens nätdel är det oftast uppbyggt så, att DC-spänningen till slutsteget är uppdelat i en plus-spänning (kanske +40 volt) och en minus-spänning (exakt samma spänning men negativ) och däremellan jord (noll volt). För glättning, och för att förbättra slutstegets energiresurser sitter 2 (eller fler par) av större elektrolytkondensatorer, oftast från 10.000uF eller mycket större. Dessa kondingar börjar ofta åldras redan inom 10 år och har inte längre samma kapacitans som när de var nya. I regel sker denna åldring svårberäkneligt olika och mer på vissa exemplar än andra, vilket kan förorsaka stor obalans i spänningstillförseln till slutsteget i de tillfällen när det belastas hårt, alltså när man utsätter det för höga effektutag, eller - inte minst - när man kopplar på strömmen till slutsteget efter att det stått i vila. Denna obalans kan göra att den positiva eller negativa sidan av effekttransistorer ibland under korta tidsförlopp är i stark "otakt" med den motsatta sidan, vilket lätt kan ge nådastöten för dessa transistorer.
Men i och kring slutsteget finns det också många andra elektrolytkondensatorer som genom olika stort åldrande kan förorsaka andra balansproblem för DC-spänningarna i slutsteget.

Effekttransistorerna är oftast med skruv fastspända mot kylflänsar. Alltför sällan har man använt fjäderbrickor vid monteringen, vilket gör att anspänningen mekaniskt kan bli slappare med åren, vilket gör att kylningen av transistorerna kan bli ganska dålig för vissa av dom och de får ofta gå mycket överhettade.

Det är sant att halvledare har praktiskt taget evigt liv, men när slutsteget pajar är det ju oftast så att någon eller några transistorer "har brunnit". Men i de flesta fall är transistorfelet egentligen något sekundärt i händelseförloppet, orsakat av något helt annat.

Frasse

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-07-05 23:17

Kaffekoppen skrev:Mitt tips: Stirra inte blint på ålder!

Den var ju lite rolig
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2008-07-08 12:48

Läste för några år sedan enligt Mcintosh så var fortfarande ca;80 % av alla deras förstärkare i bruk dvs. även de tillverkade på 50-talet. Vissa förstärkare verkar hålla i evigheter, men även så är det nog också så att en del slänger man bara inte. Detta trots att andrahands priset många gånger kan ligga förhållandevis lågt.

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2008-07-08 14:32

Lödningar åldras.
Komponenter åldras, f.f.a. kondingar, men ....
kontaktytor åldras mycket snabbare (t.o.m. än en Ford) i synnerhet icke guldpålagda så det kan vara en bra vana att motionera även kontakter i sina apparater någon gång ibland. Man kan förundras över hur stor skillnad det fkatiskt kan göra.

OBS! Ovanst. innehåller inte bara fakta utan även en del tvivelaktig humor. OBS!

Användarvisningsbild
music4ever

Re: slutsteg, livslängd?

Inläggav music4ever » 2014-11-12 11:53

Hur ligger det till, rent generellt? När kan man tro att ett slutsteg blir mätmässigt och/eller hörbart sämre och kan vara i behov av översyn? Runt 20 år?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-11-12 12:16

music4ever skrev:Hur ligger det till, rent generellt? När kan man tro att ett slutsteg blir mätmässigt och/eller hörbart sämre och kan vara i behov av översyn? Runt 20 år?

20 år? Det är ju bara från -94! 8O

Jag har nog inget slutsteg som är yngre än så, och de verkar funka som de ska...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-11-12 12:18

music4ever skrev:Hur ligger det till, rent generellt? När kan man tro att ett slutsteg blir mätmässigt och/eller hörbart sämre och kan vara i behov av översyn? Runt 20 år?

Går inte att säga. Men ett slutsteg har bättre förutsättningar än en förstärkare att leva länge.
Då det senare är en konstruktion med betydligt fler felkällor.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2014-11-12 14:20

Mina jättegamlaste steg var från 18 mars 1953 och de funkade kalas efter elektrolytbyten år 1999 om jag minns rätt. Två enkalare från Klangfilm. Rackmonterade och hammarlack. Från Röda Kvarn Helsingborg tror jag. Nostalgi :)
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-12 14:35

Jag har en rörradio från mitten av 50-talet. Inget bytt så vitt jag vet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Återgå till Generellt om hifi