Lyssningstest; "Grace" med Jeff Buckley

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Lyssningstest; "Grace" med Jeff Buckley

Inläggav Mr_Ekan » 2008-07-02 23:19

Vet inte var denna tråd hör hemma, så jag slänger in den här i brist på annat...

Om du äger ovan skiva, prova att dra på spår 6 (Halleluja) på lite nivå. Lyssna på Jeffs sång efter en sisådär 6 min, när han klämmer i lite. Besvara sedan...

1) Hur låter det?
2) Varför tror du att det låter som det låter?

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-02 23:39

klipp gärna ut avsnittet för oss som inte har skivan, att lägga ut ett yttepyttelitet avsnitt kan väl inte vara en brottslig handling, fast det är det nog, men skit i det, att leva lite på kanten gör livet lite mer spännande
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-07-02 23:39

1) Det låter som om han tar i....
2) Därför att han tar i....

Men, ljudvolymen ökar inte nämvärt utan det är mer hans röst som låter som om han tar i. Det kallas också för komprimering. Sådan kan ske elektriskt men också genom att sångaren helt enkelt ökar avståndet till mikrofonen när denne klämmer i...

/ B

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-07-03 00:10

Bill50x, när han tar i - vill du sitta kvar och lyssna eller gå därifrån? Låter det behagligt? Olika högtalare återger episoden i fråga olika bra, har jag kommit fram till...

celef, kanske senare.
11010000

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-07-03 00:27

Mr_Ekan skrev:Bill50x, när han tar i - vill du sitta kvar och lyssna eller gå därifrån? Låter det behagligt? Olika högtalare återger episoden i fråga olika bra, har jag kommit fram till...

Jag har inga problem att sitta kvar... Men det är inget som griper tag i mig, att det verkligen låter högre när han klämmer i. Men illa, så att jag vill lämna scenen, nä så illa låter det inte.

Tittar man på filen i Audition tex, så ser man ingen högre nivå just där än vad det är tidigare. Däremot så låter hans röst mer pressad och ljusare, men det brukar röster göra när man sjunger högre, nära sin förmåga.

/ B

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-03 00:49

Jag har precis avnjutit den på skamlöst hög nivå (frugan har gått och lagt sig) och fick lite gåshud faktiskt.
Vad är problemet?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-07-03 01:00

Mr_Ekan skrev:Bill50x, när han tar i - vill du sitta kvar och lyssna eller gå därifrån? Låter det behagligt? Olika högtalare återger episoden i fråga olika bra, har jag kommit fram till...

celef, kanske senare.

Låter väldigt behagligt och ger rysningar längs ryggraden för att det är så vackert...

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-07-03 02:11

celef skrev:klipp gärna ut avsnittet för oss som inte har skivan, att lägga ut ett yttepyttelitet avsnitt kan väl inte vara en brottslig handling, fast det är det nog, men skit i det, att leva lite på kanten gör livet lite mer spännande

Den ligger redan uppe som flac på piratbukten. ;)
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-07-03 08:34

KarlXII skrev:Jag har precis avnjutit den på skamlöst hög nivå (frugan har gått och lagt sig) och fick lite gåshud faktiskt.
Vad är problemet?

För att göra en lång historia kort kan man säga att piP klarar av den åsyftade sångpassagen bra. Mina DIY-burkar gör inte det (man vill inte sitta kvar i soffan alltså).

Vid mätningar av piP har jag noterat att mellanregistret ligger ca -3 dB i förhållande till utnivån vid ca 200 Hz samt över 10 kHz. Man skulle kunna få för sig att man behöver den typen av "dämpning" för att ge spelrum åt den stigande amplituden.

Det finns säkert femtielva saker man borde utreda för att förstå vari skillnaden ligger, men jag skulle iaf vilja komma lite närmare insikten vad som gör mina högtalare odugliga i detta sammanhang. Fas, dist, kantreflexer,...

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-07-03 10:10

Det funka med mina pi60.
Ganska hårt ljud totalt sätt, men lyssningsbart.

//Johan
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-03 17:57

Mr_Ekan skrev:
KarlXII skrev:Jag har precis avnjutit den på skamlöst hög nivå (frugan har gått och lagt sig) och fick lite gåshud faktiskt.
Vad är problemet?

För att göra en lång historia kort kan man säga att piP klarar av den åsyftade sångpassagen bra. Mina DIY-burkar gör inte det (man vill inte sitta kvar i soffan alltså).

Vid mätningar av piP har jag noterat att mellanregistret ligger ca -3 dB i förhållande till utnivån vid ca 200 Hz samt över 10 kHz. Man skulle kunna få för sig att man behöver den typen av "dämpning" för att ge spelrum åt den stigande amplituden.

Det finns säkert femtielva saker man borde utreda för att förstå vari skillnaden ligger, men jag skulle iaf vilja komma lite närmare insikten vad som gör mina högtalare odugliga i detta sammanhang. Fas, dist, kantreflexer,...

//Ekan

Spontant låter det ju som det är någon form av dist som ställer till det. :?
Spelar du lika starkt, i dB räknat, med piP?

Jag tror inte det handlar om någon dämpning iallafall....

Jag spelade den igen nu, riktigt jävla högt men det är fullt njutbart. Däremot höll jag på att skita ner mig när han tog i sista gången för jag var tvungen att pausa för telefonsamtal.
Tack för tipset förresten - jag visste inte att det var han som gjort den. :oops:

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-07-03 18:07

KarlXII skrev:Tack för tipset förresten - jag visste inte att det var han som gjort den. :oops:

Det är Leonard Cohen som skrivit den, men Jeff som gjort den bästa versionen jag hört.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-03 18:08

Lust skrev:
KarlXII skrev:Tack för tipset förresten - jag visste inte att det var han som gjort den. :oops:

Det är Leonard Cohen som skrivit den, men Jeff som gjort den bästa versionen jag hört.

Aha. Jag trodde det var tvärtom för Leonards version är ingen höjdare.
Då var faktiskt Amanda på Idoltävlingen riktigt bra i jämförelse. :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-07-03 18:12

KarlXII skrev:
Lust skrev:

Aha. Jag trodde det var tvärtom för Leonards version är ingen höjdare.
Då var faktiskt Amanda på Idoltävlingen riktigt bra i jämförelse. :)

Har ytterligare två versioner av låten med John Cale resp Bono från Cohen-tributeplattor och ingen kommer upp i Buckley-klass.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-07-03 18:53

tycker det låter rätt bra i mina lurar. det är som sagt lite hårt ljud och "in your face" men fortfarande inte obehagligt.

tycker dock bäst om Cohens version som han sjunger på skivan Live det är en helt annan känsla i den versionen tycker jag.

edit: hmm lyssnade på den igen och det är lite "skrap" i hans första utbrott precis vid 6 min. så kanske lite överstyrning ändå då.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-07-03 23:18

Efter att separerat lågpass- och högpassdelen ikväll förefaller problemet sitta i den senare. Där river det till rejält vid 6 min lyssning. Återkommer med mer om det senare...

Hursomhelst ett avslöjande spår för den som vill leta brister i hifiapparatur.
11010000

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2008-07-04 15:39

Tycker den skivan låter så jävla bra, just för att den inte är "hifi-bögig" på ett Patricia-Barber-sätt. Men jag gillar sistnämda ändå.
Hifi Is Great Everyday

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-07-05 08:25

inser just att Leonard Cohens Halleluja på Live skivan är en helt annan låt. Kanske därför Buckleys låt känts så annorlunda.. :oops: *

Men jag måste hålla med om att det är en bra skiva. Har inget emot ljudstilen de fixat heller. Tycker det låter rätt bra.

edit: * ja elelr så är det bara en jävligt annorlunda version. delar av texten är ju samma.. förvirrande..
Mvh
Magnus

Återgå till Generellt om hifi