av lfm » 2008-07-09 01:13
Tack för hjälpen.
Den finns oftast pcm stereo med också, men när jag tar in det i Sonar så blir det default-formatet som kommer in, det första den träffar på. Med ett extra konverteringssteg med ett program där jag kan välja vilket av ljudformaten går det att välja, men det blir ett extra steg.
Annars var sista inlägget jättebra tips, om det skiter sig och det enda som finns är surround så var det precis vad jag behövde veta. Tack kalejdokom för det.
Så jag behöver inte lämna digitala domänen alls vad det verkar.
1. Kör in det med import till Nero(Nerovision), som skapar en mpg på disk. Det enda jag nyttjar Nero för.
Är disken copyskyddad startar man gratisprogrammet dvd43 som i realtid fixar ev. sådant.
2. Med Sonar kan jag öppna mpg och importera endast audio om jag vill och sedan exportera det. Väljer wave för att kunna köra cd till bilen också.
3. Sedan konvertera med LAME till mp3 för mp3-spelaren.
Om surroundformatet ligger först måste jag använda ett program mellan punkt 1 o 2. AVS Video converter där man kan välja vilket ljudformat man vill ha med i konverteringen.
p.s. Fullt lagligt köpta musikdvder som jag vill ta vara på ljudet till andra media när man så vill. Man skall ju inte behöva köpa samma musik flera ggr. Så ovanstående är tips för likasinnade. Fildelning har jag aldrig ens använt.