Aff värdera farsans uppsättning.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
swek

Aff värdera farsans uppsättning.

Inläggav swek » 2004-04-04 23:12

Jag har länge undrat hur mycket farsans stereo här hemma(som jag förövrigt använder i mitt rum nuförtiden) egentligen är värd, och om den är någonting att spara på.

Den består av

- NAD 7125 Stereo Receiver
- YAMAHA CD-X5 (trött som tusan, läser inte smått repiga skivor, har även bytt drivremmen till cd-vaggan(eller vad det heter))
- SONY CDP-M34 (hörde inte till från början, eget tillägg)
- NAD Stereo Casette Deck 602
- 2 st. "Luxor Industries" märkta "Motala Sweden" och vad jag tror är ett serie nummer: 14050611. Den enda andra information jag har är 4ohm impedans eftersom etiketten är praktiskt taget inexistent.

Någon som kan ge mig mer info om högtalarna?

Vad kan ett sånt här paket vara värt? Är förstärkaren någonting att hurra för?

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-04-05 00:04

inga som helst idéer?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-05 09:22

Utan att vara förtrogen med alla delar så känns det spontant att högtalarna är minst intressanta. Därmed inte sagt att de är minst värda! :) Dock är det svårt att värdera sådana här prylar som är lagom gamla. Några hundra per komponent kan man få ut om man inte hittar rätt köpare.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-04-05 13:33

men en sån här NAD receiver då? Om jag gick och köpte en förstärkare till mig själv, skulle jag märka ett stort lyft i ljud eller är den här någonting rejält så att säga?

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2004-04-05 13:40

swek skrev:men en sån här NAD receiver då? Om jag gick och köpte en förstärkare till mig själv, skulle jag märka ett stort lyft i ljud eller är den här någonting rejält så att säga?

Hej Swek!

Din pappas reciver är kanske värd 500 pix, du lär alldrig hitta något nytt som är bättre för dessa pengar.
En förstärkare är inte samma sak som en reciver då den innehåller en radio också.
Tror dock att en modern reciver i 3- 4000 kr klassen låter bättre än din pappas, den har nog lite mer effekt också.
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-04-05 14:10

tack Kenth! det var precis den sortens info jag letade efter, bara för att veta ungefär var jag ligger till ljudmässigt när jag i höst ska köpa en egen anläggning.

Edit: ny tråd istället.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-05 17:11

swek skrev:En till fråga jag har är om det är DVD-audio ljud på alla DVD-filmer? Det kanske låter som en dum fråga men, jag tänkte att det kanske finns en skillnad mellan t.ex. inspelade konserter och dvd-audio skivor i ljudkvalitet.

Det är inte DVD-audioljud på DVD-filmer. Där används alltid minst Dolby Digital (bitreducerat och lagringskomprimerat format i klass med MP3) och kanske även DTS (även det bitreducerat och lagringskomprimerat men med lite mindre förluster).

För DVD-audioskivor så har man högre informationsmängd än vanligt CD-format. Ca 3ggr till 8ggr mer men man lagrar det i ett förlustfritt format. Dock så brukar det finns ett Dolby Digitalspår på DVD-a skivor så om man spelar det så får man i princip samma möjlig kvalitet som en DVD-v skiva.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-04-05 18:33

Spelas då konserter aldrig in med DVD-a ljud? Ljudet på sådana är alltså samma kvalitet som på vanlig audio cd skiva eller? Om jag t.ex köper en DVD av en konsert och en skiva av samma så finns det alltså ingen skillnad i ljud kvalitet?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-04-05 18:36

Konserter spelas allt som oftast in med så hög ljudkvalitet som möjligt, t.ex. på hårddisk. Sen om man gör DVD-A eller CD av det, det är upp till makaren.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-04-05 19:26

hmmmmm.... fick ingen uppfattning om hur det blir i slutändan ändå.

Gör de dvd-filmerna med bättre ljud än audio-cd skivorna eller inte? Kanske gör som dom vill eller?

Återgå till Generellt om hifi