johanrohm skrev:... Jo, jag är grymt cynisk.
Det vill jag väl ändå inte tro...

johanrohm skrev:... Nej, allvarligt talat så lever marknaden och teknikutvecklingen i en slags symbios... Till stor del beror det på hur vårt samhälle och vår omvärld fungerar. Är det högkonjunktur eller lågkonjunktur, finns det en efterfrågan på ingenjörer osv...
Vad beträffar något slags samband mellan samhällstrender och marknadstendenser (om det är rimligt att uttrycka det så..?) - ex rörande tendenser inom hemelektronikområdet - väljer jag att passa. Här har vi - som jag ser det ser det samband, och möjligen symbioser, som är ytterst svåra att mäta. Möjligen kan initierade samhällsanalytiker för mer eller mindre kvalificerade resonemang rörande dessa företeelser, men att distinkt uttala sig... nej, jag avstår.
johanrohm skrev:... En annan faktor är modet. Exempel. Idag går alla omkring med ”foppatofflor” (utom jag.

). Ingen använder gamla hederliga träskor med sulor av trä idag (Vem skulle komma på tanken att sätta på sig sådana?

).
Hm... tänk... få se... finns det någon i min närhet som..? Ja! Nu vet jag!
Jag! Jag går f n omkring i ett par svarta, gammaldags träskor, med träsula, och trivs finemang med det..!

Dessutom kan jag avslöja, så här mellan skål och vägg, att jag njuter av att ha sparat en par mellanbruna
lädersandaler modell
Farbror Melker (i tv-serien
Saltkråkan, ni vet..!)... fina, gammaldags skoprodukter, som dessutom har innersulor av trä!

johanrohm skrev:... Vem som styr modet vill jag låta vara osagt...
Jo, och för att uttala sig om detta, måste vi ge oss ut på tämligen osäker, tankemässig mark... Någon kan här framhålla att det är de stora företagens
marknadsavdelningar som styr mode och marknadstrender, men vem styr dessa marknadsavdelningar..?
Tja,
företagsledningarna, förslagsvis, lär ett käckt svar kunna blir. Men vem styr då dessa ledningar..?
Hm... sannolikt ägarna, dvs
aktieägarna, i de fall det handlar om aktiebolag - vilket det ju ofta tycks handla om när det gäller stora, multinationella företag - vill nog någon genmäla.
Då säger jag följande. Efter många års aktiesparande, är mitt bestämda intryck att det är ytterst sällsynt att aktieägare pratar sig nog mycket samman för att reellt kunna påverka inför en årsstämma/bolagsstämma; där de långsiktiga strategiska besluten tas rörande aktiebolagens framtid. Därmed kan inte heller ägarna sägas påverka den väg bolagen ska gå beträffande produktdesign etc, dvs inte heller de styr trender.
Alltså... egentligen...
vem, och kanske vad, styr marknadstrender och mode..?