SACD, HDCD - dagsländor eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

SACD, HDCD - dagsländor eller?

Inläggav Nefilim » 2008-07-31 18:17

För några år sedan var ju formatet SACD i ropet ordentligt, och skulle enligt många hifi-blaskor revolutionera CD-avlyssningar.. Men vad hände??

Inte så mycket enligt min erfarenhet. Blev det en jätteflopp av det hela?

Eller var det Sony och Philips som försökte göra mynt av detta s.k "revolutionerande" format? (Eller var det Sony ensam?)

För gemene man så förstod jag redan då att detta inte skulle slå igenom alls, eftersom medel-Svensson, eller medelmusiklyssnaren inte alls skulle bry sig öht vid normala slölyssningar.. Alltså inget revolutionerande... (Mycket revolutionerande nu :) )

Likaså var det väl med HDCD, som även jag själv inte upplevt något bättre med. Tycker bara att de sistnämnda låter lite vassa i diskantområdet dessutom. Handlade bara HDCD-formatet om att Pacific Microsonic var ute efter att tjäna en massa stålar på licenser, -liksom kanske SACD-formatet?

Jag känner till en del hifi-freaks som hyllar dessa ovan nämnda till skyarna, men jag förstår inte vad de snackar om alls...

Hur är det egentligen? Vad tycker du som är teknikkunnig och har goda öron om dessa format?

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-07-31 18:37

SACD är grymt överskattat, oftast gör allt annat större skillnad än om det är CD eller Superljudsdiskar som snurrar...
Denon DCD-500AE
Denon PMA-700AE
Audio Pro Avanti A.90
--------------------
Pioneer DV-400V
Panasonic 42PX70E

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-07-31 18:59

Jag har för mig att det blev krig mellan dvd-a och sacd om vilket format som skulle bli det "officiella superljudsformatet"

Båda krigade, och det var väldigt jämnt och det gjorde typ att ingen vann, utan det blev två format, och det verkar inte släppas så mycket skivor på något av formaten... :?

Så har jag förstått att det var...
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-07-31 19:10

DVD-A med sin MLP losslesskomprimering, är i grunden samma sak som Dolby True HD.

När Blurayspelare hamnar i allt fler hem, så blir de gamla "superformaten" mer och mer
meningslösa.

Både TrueHD och DTS Master är lossless, och har stöd för r 24/96 i 8 kanaler (7.1).
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2008-07-31 21:30

SACD och DVD-Audio föll (faller) på att det stora flertalet lyssnare inte premierar mer upplösning på ett ljudformat utan smidighet, bärbarhet och masslagring (i praktiken mp3-filer o.dyl.). Även om bägge HD-formaten visserligen gav möjlighet till flerkanalsmaterial så fanns & finns ingen efterfrågan på nåt som är "bättre" än CD.

Och jag håller med - CD är så pass bra att ingen "normal" anläggning ens kommer i närheten av avspelningssystems begränsning. Flerkanaligt material hanteras f.n. bäst av filmljud-formaten DTS & Dolby Digital. De nya DTS & Dolby-formaten kommer väl med "på köpet" i samband med bluray så de har säkert framtiden mer för sig.

HDCD är ju i praktiken bara horsecrap och den ger i sina bästa stunder ingen försämring jämfört med vad en icke-HDCD-kodad CD-skiva förmår. En ren bluffprodukt som tack och lov håller på att ebba ut vad jag förstår.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-07-31 21:40

Hehe, min cdspelare är hdcd-kompatibel 8)
Men det gör den inte sämre vid uppspelning av vanlig cd va?
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-07-31 21:56

Mjukvaran till SACD eller DVD-Audio var helt enkelt för dyra för konsumenten för att dessa skulle accepteras som varandes ett alternativ till att byta ut sitt befintliga CD-system mot.

Om SACD eller DVD-Audio från början hade varit billigare än CD så hade det varit ett helt annat ljud i skällan. Samma pris hade kanske räckt men jag är inte säker på det eftersom det finns en inneboende tröghet mot nya system.

Vad jag däremot kanske upplever som lite förvånande, dock inte som konstigt, är att multikanals musikåtergivning misslyckats kapitalt och har hittills alltid gjort så. Vad är orsaken till det? Antagligen är det för svårt för tillverkare, distributörer och butiker att demonstrera detta. Det kräver mycket kunskap och denna kunskap finns inte spridd ännu för att det skall kunna få ett fotfäste på marknaden och då blir det inget genombrott hos konsumenterna heller.

Just nu är det brytningstider och hur framtiden ser ut kan man bara spekulera i.

Väl mött
PS

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-31 23:16

Överspelade format.

Ligger nog mycket i det Peter skriver, fast varför mjukvaran skulle vara dyrare är mig oförståeligt när man vill ha ut ett nytt format. Lika tokigt som att Xbox inte hade HD-DVD avspelare som standard...

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-07-31 23:44

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-31 21:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-07-31 23:58

Mjukvaran var/är för dyr.

Ljudförbättringen (om någon alls) var oväsentligt i budgetmaskiner i vanliga hemmaanläggningar hos familjen Svenson.
Fanns mer att vinna på en bättre CD spelare för de flesta om man nu skulle ge sig på den delen av riggen.

Surroundbiten var väl det riktigt intressanta kanske men det hade krävts (som Peter nämnde) samma eller lägre pris som/än vanliga CD.

Dessutom så skulle de nog krävts en rejäl satsing på vettiga demos vilket sällan var fallet.

Sedan i slutändan är det ju så att de flesta vanliga dödliga inte ens möblerar vettigt för tvåkanalsåtergivning.. Tänk då att möblera vettigt för surround.

Ytterligare en faktor är priset för kvalitetshögtalare där det kanske mejkar mer sense i många fall att lägga hela potten på två bra burkar i stället för fem sisådära!!

/Peter

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-08-01 00:32

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-31 21:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-08-01 01:59

johanrohm skrev:Själv så tror jag att risken är stor att flerkanalssystemet inte kommer upp igen, den dag familjen Svensson tapetserar om. Om hemmabion inte redan har åkt ut på grund av alla "sladdar".

Hälsningar
JR

Jag tror inte att hemmabiosurround åker all världens väg. Det ser ungarna till :) Häftighetsfaktorn är för stor och formatet är gratis d v s det ligger redan i DVD-skivorna. Kablar är ett hellsefyr, medges, men inte tillräckligt för att påverka familjen att slänga ut apparaterna. Min uppfattning är att tjejer faktiskt gillar häftighetsfaktorn i bioljudet. Det blir ju roligare så häftighetsfaktorn = rolighetsfaktorn.

Det är vad jag tror :)

MvH
PS

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-01 10:40

petersteindl skrev:Om SACD eller DVD-Audio från början hade varit billigare än CD så hade det varit ett helt annat ljud i skällan.

Priset var nog inte det stora problemet. Det Stora Problemet var/är snarare att det finns 2 system. Så, som konsument, vilket ska man satsa på, vilken spelare ska man köpa? Eller ska man vänta och se vem som går segrande ur striden? Ja, det senare verkar ju ha varit valet för dom flesta.

petersteindl skrev:Vad jag däremot kanske upplever som lite förvånande, dock inte som konstigt, är att multikanals musikåtergivning misslyckats kapitalt och har hittills alltid gjort så. Vad är orsaken till det?

Man måste ha 5 högtalare istället för 2. Det är det som är problemet. Antalet personer i Sverige som har egna, speciella lyssningsrum är sannolikt färre än 1000. Vi andra måste ha stereon i vardagsrummet och det är ofta svårt att få in 3* högtalare till med en vettig placering.

*) Egentligen ska man ju flera högtalare till bakkanalerna. Då blir det ännu värre.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-08-01 10:51

Klart prisert var ett problem. 250kr för en skiva när de flesta tycker 120kr är i överkant för en vanlig CD.

Dessutom kan ju CD's ofta köpas på rea för 50-100kr och där köper många sina skivor.

Finns inte en enda i min bekantskapskrets utanför hifisvängen som skulle pröjsa 250kr för en SACD/DVD-A.

Dom laddar ner eller köper för 69kr på Åhlens rea.

/Peter

Användarvisningsbild
Alikzus

Inläggav Alikzus » 2008-08-01 11:13

johanrohm skrev:Själv så tror jag att risken är stor att flerkanalssystemet inte kommer upp igen, den dag familjen Svensson tapetserar om.

Fejl ;P

Mamma & pappa fick faktiskt upp högtalarna till ett surround-system när de hade målat om i sitt vardagsrum.

Det är dock ett sådant med bara en DVD-receiver och små satelliter och baslåda. Så vanlig musiklyssning görs via ett stereo-system. Där givetvis högtalarna står helt galet placerade :P

Men... Mamma har blivit sugen på ett par piP (både jag och min lillebror har var sitt par), så om något år kan man förhoppningsvis få det "problemet" löst också 8)

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-08-01 14:09

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-31 21:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inredning för välljud...

Inläggav Greensleeves » 2008-08-02 03:35

johanrohm skrev:... Ett klart lyft vore i fall alla dessa inredningsprogram i tv började inreda med lite mer fokus på hemmabio och hifi. Det vore intressant! :D

Ja, det vore minsann intressant..!

johanrohm skrev:... Nu är det Blu-ray som gäller! Kanske tack vare att Svenssons inte hoppade på vare sig HDCD, SACD eller DVD-Audio så har vi ett nytt spännande format redan nu. Svenssons DVD-spelare börjar ju bli gammal nu så Blu-ray kom precis lagom…

Det sambandet har jag inte hört nämnas tidigare, du kanske har satt fokus på något väsentligt; även om teknik för ett nytt medium finns färdig, väntar man en viss, kalkyrerad, period innan nästa medium presenteras... det görs vid en tidpunkt när en nog stor kritisk massa potentiella kunder står inför uppgraderingar... hm... skrämmande rationellt och cyniskt... eller blir jag för känslosam och överreagerar en smula, månntro..?
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-08-02 08:51

johanrohm skrev:Jo, jag kör hemmabio. I två kanaler med riktiga högtalare. :)

Jag med! :-)
Denon DCD-500AE
Denon PMA-700AE
Audio Pro Avanti A.90
--------------------
Pioneer DV-400V
Panasonic 42PX70E

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-08-02 13:44

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-31 21:19, redigerad totalt 1 gång.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-08-02 14:36

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-31 21:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-08-02 16:38

Svensson har aldrig hört talas om SACD eller DVD-Audio utom möjligen under 15 sekunder då säljaren talade om det då man köpte DVD-spelaren.
Sen har man aldrig kommit ihåg det när man kommit till skivaffären för att köpa skivor. Dessutom har ju inte affärerna haft dom hemma heller.
Nu blir det däremot lite lättare att hitta dom då man slipper lokala skivbutiker och SACD och DVD-A finns under egna flikar i internetbutiken.

mvh/Harry

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-08-02 17:09

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-31 21:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Mode, tofflor, sandaler och allas vår egen Farbror Melker...

Inläggav Greensleeves » 2008-08-02 17:34

johanrohm skrev:... Jo, jag är grymt cynisk. :lol:

Det vill jag väl ändå inte tro... :)

johanrohm skrev:... Nej, allvarligt talat så lever marknaden och teknikutvecklingen i en slags symbios... Till stor del beror det på hur vårt samhälle och vår omvärld fungerar. Är det högkonjunktur eller lågkonjunktur, finns det en efterfrågan på ingenjörer osv...

Vad beträffar något slags samband mellan samhällstrender och marknadstendenser (om det är rimligt att uttrycka det så..?) - ex rörande tendenser inom hemelektronikområdet - väljer jag att passa. Här har vi - som jag ser det ser det samband, och möjligen symbioser, som är ytterst svåra att mäta. Möjligen kan initierade samhällsanalytiker för mer eller mindre kvalificerade resonemang rörande dessa företeelser, men att distinkt uttala sig... nej, jag avstår.

johanrohm skrev:... En annan faktor är modet. Exempel. Idag går alla omkring med ”foppatofflor” (utom jag. :) ). Ingen använder gamla hederliga träskor med sulor av trä idag (Vem skulle komma på tanken att sätta på sig sådana? 8O ).

Hm... tänk... få se... finns det någon i min närhet som..? Ja! Nu vet jag! Jag! Jag går f n omkring i ett par svarta, gammaldags träskor, med träsula, och trivs finemang med det..! 8)
Dessutom kan jag avslöja, så här mellan skål och vägg, att jag njuter av att ha sparat en par mellanbruna lädersandaler modell Farbror Melker (i tv-serien Saltkråkan, ni vet..!)... fina, gammaldags skoprodukter, som dessutom har innersulor av trä! :wink: :)

johanrohm skrev:... Vem som styr modet vill jag låta vara osagt...

Jo, och för att uttala sig om detta, måste vi ge oss ut på tämligen osäker, tankemässig mark... Någon kan här framhålla att det är de stora företagens marknadsavdelningar som styr mode och marknadstrender, men vem styr dessa marknadsavdelningar..?
Tja, företagsledningarna, förslagsvis, lär ett käckt svar kunna blir. Men vem styr då dessa ledningar..?
Hm... sannolikt ägarna, dvs aktieägarna, i de fall det handlar om aktiebolag - vilket det ju ofta tycks handla om när det gäller stora, multinationella företag - vill nog någon genmäla.
Då säger jag följande. Efter många års aktiesparande, är mitt bestämda intryck att det är ytterst sällsynt att aktieägare pratar sig nog mycket samman för att reellt kunna påverka inför en årsstämma/bolagsstämma; där de långsiktiga strategiska besluten tas rörande aktiebolagens framtid. Därmed kan inte heller ägarna sägas påverka den väg bolagen ska gå beträffande produktdesign etc, dvs inte heller de styr trender.

Alltså... egentligen... vem, och kanske vad, styr marknadstrender och mode..? :?
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Mode, tofflor, sandaler och allas vår egen Farbror Melke

Inläggav petersteindl » 2008-08-02 21:03

Greensleeves skrev:Alltså... egentligen... vem, och kanske vad, styr marknadstrender och mode..? :?

Hmm, :idea: Kanske det beryktade bananskalet :D

PS

Användarvisningsbild
Greensleeves

Bananskal som plausibel förklaringsgrund...

Inläggav Greensleeves » 2008-08-02 21:11

petersteindl skrev:
Greensleeves skrev:Alltså... egentligen... vem, och kanske vad, styr marknadstrender och mode..? :?

Hmm, :idea: Kanske det beryktade bananskalet :D

Bananskalet..?
Är detta perhaps ett smeknamn för en av världens mäktigaste och hemligaste makthavare, långt mäktigare än någonsin USAs och Rysslands presidenter tillsammans..? :? :D
Eller är månne bananskalet en för många, utom mig :), välbekant metafor för slumpens makt här i världen..? :? :D

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-08-03 07:43

petersteindl skrev:Vad jag däremot kanske upplever som lite förvånande, dock inte som konstigt, är att multikanals musikåtergivning misslyckats kapitalt och har hittills alltid gjort så. Vad är orsaken till det?

Därför att den övervägande majoriteten gör sin "finlyssning" i lurar. I övrigt är det fråga om bakgrundslyssning - "skvallyssning" - för dessa konsumenter. Att ha flera kanaler än två skulle bara vara ett problem. Inget man skulle betala för - dessutom skulle man behöva byta hårdvara. Kom också ihåg att den mesta musiklyssningen idag har passerat en dator och vad jag vet är det "dåligt stöd" för rippning i de sk. superformaten.

Personligen ansluter jag mej till dessa som skulle betala kraftigt mycket mindre för en flerkanalsmix än för en - dito - tvåkanal. Nä. Just nu är det nog en större sannolikhet att något lyckas lansera ett monoformat än ett nytt flerkanalsformat.

PS. Jag har flera kompisar som slänger ut sina "hemmabioanläggngar" till förmån för tvåkanal även vid filmtittande - flerkanal är för bökigt och ger inte så mycket mer än två bra kanaler.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-03 13:16

Näru Koffe... jag tror inte majoriteten gör finlyssningen i lurar. Jag tror inte majoriteten gör finlyssning alls ;)

Däremot ger flerkanalsåtergivning vid film definitivt ett mervärde över 2-kanalsåtergivning. Iallafall kommer ingen kunna övertyga mig om motsatsen.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Filmanläggningsdon efter person...

Inläggav Greensleeves » 2008-08-04 00:24

En tanke jag just fick, är denna. Människor som lyssnar på filmer som ej bygger på action, utan mer handlar om familjeliv, relationer, existentiella frågor osv, behöver kanske inte en flerkanalsanläggning dedikerad för att mäktigt kunna återge allsköns ljudbangar etc. Denna filmtittande grupp, kanske klarar sig med två kanaler, alternativt tre kanaler där en centerhögtalare kompletterar anläggningens två front-/fullregisterhögtalare för en ljudförbättring av filmens dialog..?

De som sedan är håriga nog att - likt tuffingen Kaffekoppen m fl - våga titta på filmer där man faktiskt har ihjäl varandra, behöver säkert fler kanaler än 2-3 stycken. Där handlar det ju s.a.s. om att få uppleva dräpandet fullt ut..! På alla cylindrar, liksom... 8O

(Förlåt min raljanta ton, Kaffekoppen..! :oops: :D)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-08-04 10:32

Haha jo så är det nog Gröna Sleven! :)

/Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Re: Filmanläggningsdon efter person...

Inläggav KarlXII » 2008-08-04 10:39

Greensleeves skrev:En tanke jag just fick, är denna. Människor som lyssnar på filmer som ej bygger på action, utan mer handlar om familjeliv, relationer, existentiella frågor osv, behöver kanske inte en flerkanalsanläggning dedikerad för att mäktigt kunna återge allsköns ljudbangar etc. Denna filmtittande grupp, kanske klarar sig med två kanaler, alternativt tre kanaler där en centerhögtalare kompletterar anläggningens två front-/fullregisterhögtalare för en ljudförbättring av filmens dialog..?

De som sedan är håriga nog att - likt tuffingen Kaffekoppen m fl - våga titta på filmer där man faktiskt har ihjäl varandra, behöver säkert fler kanaler än 2-3 stycken. Där handlar det ju s.a.s. om att få uppleva dräpandet fullt ut..! På alla cylindrar, liksom... 8O

(Förlåt min raljanta ton, Kaffekoppen..! :oops: :D)

Nu ska jag, helt oväntat, komma med en filmrekommendation. 8O

Igår såg vi en film som heter August Rush. Knappast en actionfilm, snarare ett drama om en pojke som genom musiken försöker hitta sina föräldrar. En otroligt vackert filmad historia, med mängder av riktigt bra musik från olika genrer - allt serverat med ett ljud som kommer att få både dig och din flerkanalsanläggning att slå frivolter av lycka.

Se den, och helst där det finns tillgång till bra ljud. I flerkanal. :D

Nästa

Återgå till Generellt om hifi