HiFi+ Issue 30

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

HiFi+ Issue 30

Inläggav Hetsporren » 2004-04-06 12:55

Ett värdelöst (i stort sätt) nummer som får illustreras av följande citat:

Putting £2000-worth of interconnect and mains leads (Nordost Valkyrja, min anm.) on my ten year old £300 CD player made it sound better in my system than several new £1000 CD players I've heard...

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-04-06 13:23

Det där kan ju stämma...

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-04-06 13:24

Oavsätt vad man tycker om kablar, så om en kabel för £2000 + CD £300 = summa £2300, så har man ändå gjort en stor fölust mot en CD för £1000 som skulle låta lika bra.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-04-06 13:33

Och vad säger en komentar som denna: "it sound better in my system than several new £1000 CD players I've heard..."

Den säger inte bätre en alla CD för £1000.
Jag tolkar det som att vissa CD spelare han lånat hem för £1000 var usla och att något låter bätre en dom säger ingenting...

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-04-06 17:00

Jag tolkar det som att Nordost gör en duktigt bra kabel.
Avaktivera gif-smilare i alla poster. Alltid.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-06 17:04

Jag tolkar det som om att författaren är fullkomligt omdömmeslös.
Alternativt kan det tolkas som ett "bevis" för hur höggradigt infekterad branschen har blivit på grund av metafysiker, inbillnigssjuka skribenter och en del andra idioter :x
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-04-06 17:18

Han beskriver ju bara sina egna intryck. Det säger ju absolut ingenting om kabeln och dess egenskaper.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-06 17:24

Skulle vara intressant att koppla in en 200000kr kabel till en bärbar mp3-spelare, det kanske blir som en sjysst dvd-audiospelare för 50000kr... :)

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-04-06 22:20

Även i High Fidelity fick nordost Valhalla lysande kritik. Där var det också liknande ord i stil med att "hellre 20 000krs elektronik med Valhalla än 200 000krs elektronik med kablar för 20 000".

Så något gör dom nog rätt, de gamla ostarna. I alla fall enligt dom som faktiskt lyssnar på grejorna.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-06 22:30

-lindvall- skrev:I alla fall enligt dom som faktiskt lyssnar på grejorna.

Synd att dom inte vågar lyssna på riktigt* bara utan måste se grejerna för att höra den fantastiska skillnaden...

*antar jag bara sådär.. :wink:

Edit: vid närmare eftertanke så spelar det ju ingen roll hur, eller om, man lyssnar bara man är nöjd (fast en sann "audiofil" blir väl aldrig nöjd förståss.. :wink: )

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-06 23:30

-lindvall- skrev:Även i High Fidelity fick nordost Valhalla lysande kritik. Där var det också liknande ord i stil med att "hellre 20 000krs elektronik med Valhalla än 200 000krs elektronik med kablar för 20 000".

Så något gör dom nog rätt, de gamla ostarna. I alla fall enligt dom som faktiskt lyssnar på grejorna.

Då tycker jag du ska köpa Nordost Vhalla. Helt oanvändbara, oskärmade kablar för bortåt 100 lax måste ju vara ett klipp 8)
Samtidigt kan man ju köpa en flaska av deras egen ormolja (ECO 3) och sedan smörja in alltsammans med 8O

Eller varför inte köpa en den ganska höginduktiva högtalarkabeln ur samma serie och sedan, som lax på löken, byta ut nätkablarna mot tämligen konventionella dito ur Valhalla-serien :lol:

Apropå blindtest som Norrman tar upp: För länge sedan utlyste jag en belöning(en jazz-platta från Telarc) till den som under kontrollerade former kunde skilja på en godtycklig medhavd signalkabel och en av mig utvald kabel. Jag höjer denna belöning till 500 kr+Telarc-plattan 8O Finns intresse redovisar jag gärna reglerna för testet 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-04-06 23:45

Jag testar gärna
Sa du att jag fick ta med kabeln själv... får den vara hur usel som helst? :twisted:

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-06 23:47

Alexi skrev:Sa du att jag fick ta med kabeln själv... får den vara hur usel som helst? :twisted:

Kanske kan gömma en diod i serie nånstans i kabeln... då borde man höra skillnad... :wink: (fast vem vill ha en jazzplatta? :wink: :wink: )

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-06 23:47

Alexi skrev:Jag testar gärna
Sa du att jag fick ta med kabeln själv... får den vara hur usel som helst? :twisted:

Nej, uppenbart "modifierade" och/eller trasiga kablar godtas ej. Det duger alltså inte med att montera in en diod i RCA-hylsan.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-04-06 23:47

ajdå... :oops:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-06 23:48

:mrgreen: Rätt lustigt att Norrman och jag, helt oberoende, tog dioden som ett extremt exempel. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-04-07 14:08

Morello, Nordosts Valhalla lågnivåkablage är skärmat. Om du vill klaga på något företag av någon anledning, bör du ha mer välunderbyggda fakta. Hade inte du t.o.m. korresponderat med Nordost tidigare? Således borde du ju åtminstone ha läst om dem på deras hemsida och studerat deras konstruktion.

Kolla exempelvis nedanstående bild på Valhalla:
Bild
Jag ser bara en exponerad skärm, inte flera exponerade ledare. Då jag sett dessa kablar i verkligheten är höljet av genomskinlig plast och man ser att det är någon form av folieskärm.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-07 14:45

Då kan vi ta denna som exempel:

Bild

Förut stod det att Valhallan var teflon-skärmad, vilket jag påpekade i ett mail. Fick dock aldrig svar ( 8O ), men nu ser det ut som dom justerat texten. I så fall är det andra gången dom justerar hemsidan efter att jag påpekat uppenbara konstigheter :lol: Kan någon bekräfta om Valhalla-inteconnect har funnits i flera versioner. Jag vill nämligen minnas att sladd berättade för mig att nordost aldrig gjort skärmad kabel.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-04-07 14:57

Det där är inte Valhalla.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-07 15:01

Just det, det är en SPM ref. 8) Ett exempel på en oskärmad, extremt dyr kabel från samma tillverkare.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-04-07 15:13

Ja den där är ju naturligtvis helt vansinnigt konstruerad. Det ser mer ut som om det är en kabel för andra ändamål som man satt ett par RCA-kontakter på.

Vad jag har hört av han dansken som brukar dema deras kablar är att Valhalla och Valykja är skärmade för att kunna anslutas mellan skivspelare och grammofonsteg. Han betonade dock att de helst gör kablarna oskärmade egentligen.
Min kommentar:
Anledningen var förstås att det inkommer alla möjliga störningar om kablarna är oskärmade. Det är förstås detsamma om de används som lågnivivåkablar, dock kanske inte lika uppenbart om man har någorlunda tur med störfälten i hemmet. Jag ställer mig lite tvekande till deras uppfattning om oskärmade kablar. Skulle jag köpa någon av deras kablar skulle det isåfall vara Valhalla eller Valkyrja lågnivåkablage.

Att jag anmärkte tidigare berodde på att du kallade Valhalla för oskärmad vilket är felaktigt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-07 15:22

Jo, det verkar ju vara så att den är skärmad. Det var naturligtvis dumt av mig att lita på vad som tidigare stod på hemsidan 8O

Att den där dansken (har inte träffat honom) förespråkar oskärmade signalkablar är ju minst sagt förvånande 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-04-07 15:33

Nja, han sade väl mest liknande detta: Nordost gör helst oskämade kablar för att .......

..... = typ sedvanliga ljudtermer som har med känslor att göra och inget tekniskt

Nå´t i den stilen, men jag gillar egentligen inte att skriva saker som någon annan sagt av flera orsaker:
* Det blir ofta fel eftersom man minns fel
* Folk inklusive mig själv säger så mycket konstiga saker som man kanske inte menar egentligen.
* Åhörare tolkar saker någon annan sagt på olika vis av olika orsaker, t.ex. är det svårt att berätta för en skara tekniker en sak när det samtidigt är 90% av ickekunniga audiofiler i rummet.

Därför kommer det inget ytterligare vad han sade.

Man bör ha i åtanke och ha förståelse för att han är en säljare och ingen konstruktör. Jag tycker han är en trevlig prick och en förmodligen en fenomenal säljare. Vi hade jättekul hos honom på Frankfurtmässan.

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-04-07 15:45

Morello skrev:Då tycker jag du ska köpa Nordost Vhalla. Helt oanvändbara, oskärmade kablar för bortåt 100 lax måste ju vara ett klipp 8)
Samtidigt kan man ju köpa en flaska av deras egen ormolja (ECO 3) och sedan smörja in alltsammans med 8O

Är du galen! Lägga ut så mycket pengar på kablar! Min smärtgräns går långt, långt under det! Däremot tror jag fortfarande att kablarna låter bra. Skulle vara kul att vara på en demo där dom körde lite olika högtalarkablar. Jag var bara med på nätkabeldemon i Köpenhamn nu senast.

/MVH lindvall, som just nu kör med RG62 och EKK och lider ofantligt ;-)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-07 15:48

Lindvall,

Jag skoja ju bara :wink: RG62 låter som ett klokt val. Har faktiskt en sådan också (mellan DAC och försteg). Vad jag har mellan tuner och försteg vågar jag inte berätta 8O :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-10 13:47

Utdrag från Passlabs manul till X350, rätt roligt, dessutom tar de upp oskärmade signalkablar:

We have a general recommendation about interconnects, which is that they should cost less than the amplifier. We have tried a lot of products and most of them work well, but as a practical matter we cannot make blanket recommendations. The amplifier is not sensitive to source interconnects. It is also not sensitive to radio frequency pickup, which allows some flexibility in choosing source interconnects without shields. We prefer speaker cables that are thick and short. Silver and copper are the preferred metals. If you find any cable made of gold, please send me a couple hundred feet.
Fortunately the amplifier is not sensitive to the capacitive/inductive character of some of the specialty speaker cables, so feel free to experiment. We have found that about 90 per cent of bad sounding cables are really bad connections, and we recommend that special attention be paid to cleanliness of contact surfaces and tight fit. Speaker cables should be firmly tightened down at the speaker output terminals, but do not use a wrench. They will not withstand 100 foot-lbs of torque. Hand tightening without
excessive force is plenty.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-10 13:55

If you find any cable made of gold, please send me a couple hundred feet.

:lol:

Verkar vara en sund rekommendation där. Just kontakteringens betydelse är ibland väldigt underskattad verkar det som.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-10 13:59

Polskruvarna på X350 steget är riktigt trevliga måste jag säga, en bra kontakt där är nog inte så svårt att få.
Class only looks like arrogance from below.

matson

Inläggav matson » 2004-04-10 17:26

Manualerna från PassLabs är verkligen hur coola som helst!

Ladda hem och läs, även om ni är ointresserade av produkterna.

Återgå till Generellt om hifi