Jo, å sen låter alla U2-plattor jag hört minst sagt taffligt.
Självklart är det inte bara frekvensgång som räknas, utan även distorsion med mera. Avseende dist. kan knappast SM58 tävla med förstklassiga kondensatormikrofoner. Jag har en extremt fin inspelning som gjorts med endast två Eartworks QSC-1 (kan minnas fel ang. modellbeteckningen). Det är en AB-upptagning, där signalen från mikrofonförsteget (Eartworks) driver AD'n utan kompressor, EQ, de-esser eller någon annan typ av apparat.
Det enda man gjort är att lägga på ett svagt reverb eftersom inspelningslokalen har tämligen kort efterklang. Varje gång jag lyssnar på denna skiva inser jag hur bra det kan bli, samtidigt som majoriteten av mina fonogram inte är närheten inspelningstekniskt. Denna mikrofon har utöver spikrakt frekvenssvar, även superlåg distorsion och är därmed synnerligen lämad för mätapplikationer. Tyvärr kostar dom avsevärt mer en SM58. Vill minnas att dom kostar cirka 15 ggr mer
En annan favvo-skiva jag har är 'cantate domino' med Oscars Motettkör. Även den är en AB-upptagning. Bertil Alving använde två Pearl TC4 (kondensatormikrofon med rektangulära membran) samt en Revox A77

för denna inspelning, som jag menar är extremt lyckad. En annan fin inspelning är "Peer Gynt" från Telarc (1979). Man har använt två Schoeps "Colette Series" vid inspelningen. Vilken modell ur Colette-serien det är fråga om har jag ingen aning om.