Med 1/4 bas inställt låter det hyffsat.
Är det något som dom gör med flit

Moderator: Redaktörer
tascam skrev:Varför är det så mycket bas i utsändningarna på radio & tv ?
Med 1/4 bas inställt låter det hyffsat.
Är det något som dom gör med flit
Nagrania skrev:Dom borde alla få skämmas. Att lyssna på en sådan station ger i alla fall mig yrsell och illamående.![]()
Nagrania skrev:Jag har ibland kollat TV ljudet hemma över min stereo och man kan kontsatera att det blir stora förluster i överföringen från SVT. Det är främst briljansen som blir lidande....inte så att diskante faller utan det blir en mer matt diskant. Nicam medger en övrefrekvens på mellan 16-17 KHz alltså något bättre en FM stereo eller som en DVD-film.
Johan_Lindroos skrev:Ovan antyder du att det skulle vara transmissionen som är undermålig. Sedan beskriver du jobbet som görs av ljudteknikern. Det är det som gör det så förvirrande och oklart. När då andra läsare som Tascam och andra tror på det du skriver så medför det att du indirekt antyder att Teracom inte vet vad de pysslar med (jag jobbar med ljudkvalitet på Teracom så du vet). Det är därför bättre att du skriver om sådana saker som du verkligen vet vad det handlar om.
Dessutom vill jag diskutera varför höjer diskanten på material som redan filtrerats bort av antivikningsfiltret. Du har ju själv skrivit ovan att "Det är främst briljansen som blir lidande....inte så att diskante faller utan det blir en mer matt diskant." Om du ändrar frekvensgången med en parametrisk tonkontroll, så gör du ju det på ljud i det frekvensområde som med NICAM-algoritmen överförs i det närmaste förlustfritt. Men du kan ju inte öka diskantenergin på frekvenser som redan filtrerats bort mycket brant. Det kan förstås bli en subjektivt trevlig upplevelse medelst din tonkontroll att höja frekvenser strax under antivikningsfiltret, men det KAN inte vara så att den inställningen är den korrekta för varenda TV-program, TV-kanal, eller hur? Det kan ju inträffa att ett TV-program sänds med subjektivt "korrekt" tonala balans. Om du tycker att din EQ-inställning är subjektivt korrekt för dig för varje TV-program så är det ju teoretiskt tänkbart att det beror på att din NICAMdekoder kanske har vissa prestandaproblem. Jag tolkar det som slutsats som så att du medelst en liten tonkontrolljustering gör så att det blir ett ljud som subjektivt gillar bäst, och du egentligen inte påstår att det är "stora förluster" i transmissionen. Visst kan ett reducerat frekvensomfång upp till 15 kHz hos Nicam innebära att de högsta hörbara frekvenserna saknas, men det är inget man kan trolla tillbaka bara genom att eq:a lite, dock kan man göra till ett "subjektivt trevligt ljud" med lite EQ, men då börjar man blanda in tycke och smak...
Ett sätt för dig att få fullt frekvensomfång nästan upp till 24 kHz är att använda digital-TV. Då används algoritmen MPEG-1 Layer II, men då kan andra artefakter inträda om bithastigheten inte är tillräckligt hög. Många boxar har nu även digital ut, så du kan använda en extern D/A-omvandlare av mycket högre kvalitet. De D/A-steg som sitter o boxarna brukar inte vara de allra bästa tyvärr.
americantabloid skrev:
3. Är det skillnad på den digitala ljudet som sänds till parabolmottagare resp marksända mottagare(alltså digitala i båda fallen??
dawen skrev:Morello, du fattar väl att det är rör-eq från Behringer för 2000 som gäller?![]()
Nagrania skrev:Johann_Lindroos skriver: " så medför det att du indirekt antyder att Teracom inte vet vad de pysslar med (jag jobbar med ljudkvalitet på Teracom så du vet)."
Jo jag vet att du jobbar på Teracom och jag har aldrig tänkt tanken att du och dina kollegor inte vet vad ni pysslar med. Och att ni skulle medvetet försämra ljudet i TV och radio. Det skulle faktiskt kunna vara så att det är överföringen från kabeloperatören som är den svaga länken.
Och en annan sak...jag vet mycket väl vad som händer när jag gör på mitt sätt eftersom jag har fullständig kontroll i det jag gör. Vad jag sade i mitt inlägg var att ljudteknikerna på SVT eller någon annan TV vanligtvis knappast lägger ner så mycket jobb på filtreringar. Du förstår jag jobbar nämligen också med ljudkvalitet fast kanske på ett annat sätt som du. Jag har lärt mig och jag vet att man med dom rätta verktygen så kan man få ett fantastiskt bra ljud. Jag vet också att man inte kan återkalla frekvenser som inte finns...jag tänker då på det du skriver att man i Nicam inte har någonting över 15KHz(15.7KHz jag har just kollat). Men man kan försköna det ljudspectrum som står till buds. Till sist Teracom´s uppgift är väl att förmedla det ljudet som kommer via fiber från DC eller hur.
Nagrania skrev:Jo jag vet och jag skojade också men faktum är ju att det har ju varit mycket skit om oss som har jobbat och jobbar i branschen. By the way vad heter den däringa skivan med Sophie Zelmani som var söndermixad enligt några....Jag har nu hittat ett antal skivor med henne men jag orkar inte lyssna på alla.
norman skrev:Det verkar som om det blivit en standard att man måste processa signalen. Man kan misstänka att man knappt lyssnar på sångupptagningen innan man lagt på exciter, de-esser kompression m.m.
Man kanske helt enkelt struntar i att försöka göra en bra upptagning då man lika gärna kan fixa till det med alla nya fina burkar i studion...
Användare som besöker denna kategori: Frippland och 30 gäster