
Moderator: Redaktörer
högklassig, rundtagande kondensatormikrofon
hifirocker skrev:högklassig, rundtagande kondensatormikrofon
Morello:
Det var förbannat tjat om kondensatormickar....![]()
![]()
Kunde inte låta bli...
hifirocker skrev:Men som du skrev tidigare i en annan tråd tycker jag det verkar eller borde vara vettigt att micka upp en bit från förstärkaren när man spelar in för att få en mer naturlig upptagning av gitarrförstärkarens ljud.
hifirocker skrev:Ljudet hade en viss burkig karaktär från mixningen vilket cutting room lyckades förändra så att det upplevdes som att ljudet släppte lite bättre från högtalarna och kom ut mer i rummet.
Samtidigt önskar man att man kan göra en så pass bra mixning att man slipper mastra (eller det kanske inte går när man spelar rock?).
Nagrania skrev:Finns det några tillfällen då mastring faktiskt kan tillföra något positivt utan att man "tar bort musik" (dvs komprimerar, limiterar osv)??
Morello skrev:
Å sen undrar jag vad kommentaren om att skivbolag stys av ekonomer har med detta att göra.
Morello skrev:Max,
Tror du att det är ledningsgruppen (helt oaktat om denna består av ekonomer, jurister och/eller ingenjörer) som bestämmer om en produktion skall skickas till mastering eller ej?Sett ur ett ekonomiskt perspektiv är ju mastering helt vansinngt, då en känd mastering-studio debiterar hutlösa belopp
Vill minnas att Bob Ludvig (som för övrigt förstört Dire S 'brother in arms' med flera) debiterar cirka 1 000 USD /timme
![]()
Nagrania skrev:Det är kunden som bestämmer och inte teknikern. Om kunden inte vill ha någon mastring så är det ju faktiskt ingen som tvingar honom eller hur. Skjut inte på teknikern. När det gäller dom kommersiella radiokanalerna så är det nog så att man vill höras...även i bullriga bilar.