Rösta helt enkelt på det som låter bäst. Förklaring kommer senare.
Klipp 1:
http://ageve.dyndns.org:800/betterintime1.wav
Klipp 2:
http://ageve.dyndns.org:800/betterintime2.wav
edit: Till de som inte har jämfört klippen än: Läs inte resten av tråden
Moderator: Redaktörer
RogerJoensson skrev:Låter amatörmastring. +Dist, Skitfult vässat vid 10KHz och söndertrasslad diskant.
Det är svårt att höra små nyanser i den soppan
paa skrev:1 låter som CD, och 2 som trött vinyl.
RogerJoensson skrev:paa skrev:1 låter som CD, och 2 som trött vinyl.Vad är det, mera specifikt, för skillnader du hör egentligen?
paa skrev:1 låter som CD, och 2 som trött vinyl.

Supernollan skrev:paa skrev:1 låter som CD, och 2 som trött vinyl.
Det var en intressant kommentar![]()
Klipp 1 är konverterat till 8 bit upplösning med noise shaping, och sedan tillbaks till 16 bit igen.
Klipp 2 är direkt från CD, rippat med bitkorrekt läsare.
Vad är då meningen med den här tråden?
Det finns de som klagar på CD-formatets upplösning, och hävdar att det inte räcker till. Samtidigt
mastras musiken allt sämre och ljudkvaliteten är numera så dålig att den inte ens är i närheten av
att utnyttja CD-formatet fullt ut.
Visst är det skillnad mellan klippen. Det första är brusigare och plattare men många hade nog
inte märkt någon tydlig skillnad, eftersom kvaliteten redan är så dålig.
Och det finns som sagt mycket sämre mastringar...
Ja det undrar jag med, vad hörde du själv för skillnader Subjektivisten? Kul också att man kan dra de rätta slutsatserna även utan blindtest.Laila skrev:subjektivisten skrev:Alltid kul att läsa folk som hör sååå stora skillnader EFTER man gett facit.
Förlåt att jag frågar, men vem/vilka menar du "hör sååå stora skillnader EFTER man gett facit." ?
Goldfinger skrev:Ja det undrar jag med, vad hörde du själv för skillnader Subjektivisten? Kul också att man kan dra de rätta slutsatserna även utan blindtest.Laila skrev:subjektivisten skrev:Alltid kul att läsa folk som hör sååå stora skillnader EFTER man gett facit.
Förlåt att jag frågar, men vem/vilka menar du "hör sååå stora skillnader EFTER man gett facit." ?
Supernollan skrev:När vi ändå är inne på dålig mastring...
Spelade upp en låt med Kelly Clarkson, från albumet "Breakaway". Filmade med digitalkameran och
lade till ljudet i efterhand.
Ljudet är rippat från CD och sedan komprimerat till 320kbit mp3 (ja, det låter lika dåligt på CDn).
http://ageve.dyndns.org:800/breakaway1.avi
Bongo skrev:Goldfinger skrev:Ja det undrar jag med, vad hörde du själv för skillnader Subjektivisten? Kul också att man kan dra de rätta slutsatserna även utan blindtest.Laila skrev:subjektivisten skrev:Alltid kul att läsa folk som hör sååå stora skillnader EFTER man gett facit.
Subjektivisten är bara lite stingslig för att han gissade fel trots sina avslöjande högtalare![]()
Skämt åsido...jag hoppas verkligen ingen hörde några stora skillnader för det var det inte, men man kunde ana några småsaker som jag tyckte var lättast att höra första gången man lyssnade. Andra gången försvann dom nästan helt när man ansträngde sig för att höra dom.
Supernollan skrev:paa skrev:1 låter som CD, och 2 som trött vinyl.
Det var en intressant kommentar![]()
Klipp 1 är konverterat till 8 bit upplösning med noise shaping, och sedan tillbaks till 16 bit igen.
Klipp 2 är direkt från CD, rippat med bitkorrekt läsare.
Vad är då meningen med den här tråden?
Det finns de som klagar på CD-formatets upplösning, och hävdar att det inte räcker till. Samtidigt
mastras musiken allt sämre och ljudkvaliteten är numera så dålig att den inte ens är i närheten av
att utnyttja CD-formatet fullt ut.
Visst är det skillnad mellan klippen. Det första är brusigare och plattare men många hade nog
inte märkt någon tydlig skillnad, eftersom kvaliteten redan är så dålig.
Och det finns som sagt mycket sämre mastringar...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 19 gäster