Acoustic System resonators

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Acoustic System resonators

Inläggav JanBanan » 2008-08-29 22:00

Nån som har förstahandserfarenhet av dessa:

http://www.fastaudio.com/INT/acsys000.html

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-08-29 22:08

When routine bites hard

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-29 23:02

jag tycker det är fantastiskt när små ting kan förändra stora ting
Bikinitider

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-08-29 23:13

Franck Tchang skrev:[...] even though the direct results are satisfying, it takes up to 48 hours before the resonators have settled in.

De levereras kanske nedkylda?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-08-30 15:45

Man får ändå säga att det finns vissa människor med fantasi och mod. Att kunna hitta på nåt så dumt och sen lyckas övertyga en enda människa om att det fungerar är inte illa.

"The couch shook our delicate bottoms, our stomachs could easily feel the pounding bass yet we did not hear the low frequencies"

Vilken otrolig slump dessutom att den bästa resonatorn är gjord av dyrast och svåråtkomligast material...

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-08-30 18:33

UrSv skrev:Man får ändå säga att det finns vissa människor med fantasi och mod. Att kunna hitta på nåt så dumt och sen lyckas övertyga en enda människa om att det fungerar är inte illa.

Fast han har ju, enligt SixMoons, fått patent på detta i Frankrike. Det lär man ju inte få om man inte kan visa att ens ide fungerar, eller?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-08-30 19:10

Behöver bara uppvisa teknisk höjd, inte funktion, vad jag vet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-30 21:20

MP skrev:
UrSv skrev:Man får ändå säga att det finns vissa människor med fantasi och mod. Att kunna hitta på nåt så dumt och sen lyckas övertyga en enda människa om att det fungerar är inte illa.

Fast han har ju, enligt SixMoons, fått patent på detta i Frankrike. Det lär man ju inte få om man inte kan visa att ens ide fungerar, eller?

Det räcker med att ingen annan har tagit pantet på det innan. Det där med verkshöjd och sånt gäller inte längre i praktiken.
Fungera behöver det inte heller göra. det sker lite nu och då att folk fortfarande får pantet på överbalanserade hjul som "evighetsmaskiner".

Det där med patent har helt spelat ut sin roll som seriöst skydd för nya uppfinnar, utan har blivit buissnies som allt annat.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-08-30 23:18

Äsch, ni är bara bittra över kliandet från allt gullfiber när ni istället kunde köpt dessa prylar!

...har man inte testat kan man inte säga nåt.. o.s.v....

:)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-31 09:00

Vilka är dessa 6moons? Det förefaller som om alla som funderar på udda hifi-prylar hänvisar till deras tester.

Om resonatorn är jag så förvånad att det är så fruktansvärt dålig finish. Och hur ska denna lilla guldkopp kunna veta vilka toner och klanger som fattas eller ligger fel och justera. Det är ju som om det fanns en "CRC-signal" i musiken vilken en liten metallpotta kunde avkoda och justera musiken i efterhand - märkligt säger jag.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-08-31 10:15

Här kommer en flersidesuppföljning :)

http://www.6moons.com/audioreviews/fran ... ators.html

Dom finns ju i olika modeller och det är inte bara i HiFi-sammanhang som dom kan användas.

Bild

Bild

Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-08-31 10:26

Små och behändiga grejer det där.
Man kanske kan tejpa fast en på pungen också - vid sexuellt umgänge- så inte grejerna kommer i oönskad självsvängning....? Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-31 10:29

KarlXII skrev:Små och behändiga grejer det där.
Man kanske kan tejpa fast en på pungen också - vid sexuellt umgänge- så inte grejerna kommer i oönskad självsvängning....? Bild

Det är väl då grejjerna ska självsvänga för att skona muskulaturen!!! Man kan ju trä en sådan där skål på "toppen" av grejjen så man inte gör någon gravid kanske. Hur stora skålar finns det???
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-08-31 11:21

Dom är rätt snygga... :-)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-31 11:22

Vad ska man säga? 8O :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-31 13:51

Vad är det som driver dessa entreprenörer?
Jag har en teori. Det är en kombination av pengar, fåfänga och bristande kompetens. Alla vill göra sig en hacka samtidigt som man vill sätta sitt namn på HiFi-kartan. jag misstänker att där inte finns kompetens (eller kapacitet) att ta fram en förstärkar- eller högtalarserie som blir en ny milstolpe, alltså får man ta och pilla ihop något man klarar av att pilla ihop och som förhoppningsvis fyller på bankkonton lite.
Det förefaller som om det finns forum lite varstans där det är lättare att marknadsföra sina banbrytande upptäckter, varav detta 6moons verkar vara ganska okritiskt.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-08-31 14:26

tycker nog att damen vid bilen ser liiite skeptisk ut :D

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-31 14:48

Och vad gör den där guldskålen i kylskåpet? Får flaskorna med Opera att smaka som en Bollinger från 1937???

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-08-31 14:57

soundbrigade skrev:Och vad gör den där guldskålen i kylskåpet? Får flaskorna med Opera att smaka som en Bollinger från 1937???

But the strangest -- and for the likes of James Randi & Co. most nonsensical -- places to put a resonator was still to come. Franck asked where the refrigerator was. He placed a resonator inside on the bottom ledge. [I see you've got all the important food groups covered - Tamari and bubbly. Most excellent. - Ed.] It took a few minutes and then the sound of the refrigerator was gone. No more buzzing. But another effect of the little resonator inside the closed fridge kicked in later. Thinking about air as the medium we breathe and listen to. The air inside a fridge is cold and thus has a different pressure potential. Cold air sinks to the bottom because it's heavier and denser. It appears that we notice the extra pressure emanating from the fridge. Call us crazy, all you naysayers, but until you experience it, keep your comments to yourselves.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-31 16:23

Det finns en intressant mänsklig aspekt av det här också tycker jag.

Tror uppfinnaren själv på att det funkar, eller luras han medvetet?

Alltså är han uppriktigt häpen över de stora skillnader han upplever utan att förstå att det är placebo, eller känner han sig som en oerhört smart affärsman?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-31 16:33

dom är väldigt flotta, vem är svenska importören?
Bikinitider

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-08-31 16:36

Svante skrev:Det finns en intressant mänsklig aspekt av det här också tycker jag.

Tror uppfinnaren själv på att det funkar, eller luras han medvetet?

Alltså är han uppriktigt häpen över de stora skillnader han upplever utan att förstå att det är placebo, eller känner han sig som en oerhört smart affärsman?

Jag gissar på att de flesta tror på det själva.

(Det är ju inte direkt brist på idéer ute i stugorna, vet en som skulle fokusera ljuset från en ficklampa till en så liten punkt att det skulle bli så varmt att han kunde värma en hel ångpanna och på så sätt få ut massor av energi......)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-31 17:42

celef skrev:dom är väldigt flotta, vem är svenska importören?

Har för mig Jorma skulle ta in dom.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2008-08-31 18:03

Gruppköp på faktiskt? ;)

När man ser dem här grejerna blir man hänförd. Hur sjutton lyckas han göra ett övertygande demo för åskådarna/åhörarna? Joe Labero?
100% Digital

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-31 19:14

crion skrev:Hur sjutton lyckas han göra ett övertygande demo för åskådarna/åhörarna?

Det är bara att förse lyssnarna med information om när de står där och när de inte står där. Krydda sedan med en beskrivning hur skillnaden låter. Det räcker säkert för att en tillräckligt stor andel ska "höra" dem.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-08-31 19:30

8O Tror ni verkligen på att dom däringa grunkorna funkar :lol:

Ni är ju helt otroliga. Det finns ju ingen möjlighet att dom där kan funka. Dom e ju inte beltade :mrgreen:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-31 19:44

Svante skrev:
crion skrev:Hur sjutton lyckas han göra ett övertygande demo för åskådarna/åhörarna?

Det är bara att förse lyssnarna med information om när de står där och när de inte står där. Krydda sedan med en beskrivning hur skillnaden låter. Det räcker säkert för att en tillräckligt stor andel ska "höra" dem.
Absolut!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-31 20:23

soundbrigade skrev:Vad är det som driver dessa entreprenörer?
Jag har en teori. Det är en kombination av pengar, fåfänga och bristande kompetens.

Jag tror inte på det där med kristande kompetens. Den tekniska kompetensen ja. Men den är dom nog medvetna om. Kompetens vad gäller marknadsföring och HiFi-nötters psykologi är dock på topp!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-31 20:48

Jag avsåg mer kompetensen att sno ihop en stärkare eller ett par högtalare eller något sådant.
Det finns nog snubbar som skådar sin navel så noga att de kan komma på vad som helst. Den intellektuella kompetesen är på topp men de är kanske för teoretiska.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-31 21:39

En annan produkt som ger väldigt hörbara skilnader "Oj, här kan man snacka om skilnader" MM maj 08. Är ett strålningsskärmande bandage som i likhet med denna produkten även kan placeras fritt det behöver alltså inte sitt på kabeln, man kan bara lägga den brevid kontakten.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi