Vibrationer och förstärkare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Style

Vibrationer och förstärkare

Inläggav Style » 2004-04-15 21:07

Kan nån svara på om vibrationer påverkar ljudet?

Självklart kan väldigt kraftiga vibrationer skaka sönder maskinen och vissa frekvenser kan säkert ge upphov till mekaniskt skrammel eller självsvägning men om vi bortser från det.

Presterar helt en elektronikkretsarna sämre om de utsätts för "mindre" vibrationer?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-15 21:20

Alla icke-blinda tester jag varit med om på denna frågan (flera olika bänktyper och lite olika form av tester) säger entydigt ja på den frågan.

Trodde själv inte att en liten integrerad skulle påverkas så mycket som det visade sig... hade bara förväntat mig effekt på CD-spelare, men även en stärkare degarderas "ordentligt" visst.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-04-15 21:26

Rörsörstärkare kan vara känsliga för vibrationer.

Halvledarlektronik bör i princip vara helt okänslig för vibrationer av den typ som normalt uppstår vid spelning av musik, även vid höga ljudnivåer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-15 21:44

skulle inte tro det är halvledarkomponenterna som påverkas heller. min halvoutbildade gissning är kondensatorerna.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-04-16 00:54

Nattlorden, hur och vad testade ni? Vilka vibrationsnivåer pratar vi om för att få "ordentlig degradering"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-16 06:59

Skilfing demade på Arken för någon gång sedan. Tror det var en liten Arcam-integrerad som användes. Inga monster till högtalare (skulle vilja minnas att det var stativare?), men där var iofs en hemmabio nåt rum bort som säkert skickade en del vibrationer. När hyllan sänktes så den hade kontakt med benställningen så "förstördes" sångregistret klart märkbart. Det är den tydligaste demon jag varit med om gällande detta.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-16 12:46

Nattlorden skrev:Skilfing demade på Arken för någon gång sedan. Tror det var en liten Arcam-integrerad som användes. Inga monster till högtalare (skulle vilja minnas att det var stativare?), men där var iofs en hemmabio nåt rum bort som säkert skickade en del vibrationer. När hyllan sänktes så den hade kontakt med benställningen så "förstördes" sångregistret klart märkbart. Det är den tydligaste demon jag varit med om gällande detta.

Får man föreslå en alternativ förklaring; när hyllan flyttades ändrades rumsakustiken en gnutta. Kanske var det hörbart?

Ytterligare en; om hyllan vibrerade kanske den sände ut ljud själv? Hörbart?

Och den tredje har förstås att göra med att testet inte var blint, men den förklaringen tror jag alla var medvetna om, f'låt. ;)

Jag skulle tro att enda sättet att få definitiva svar vore att mäta (med instrument eller öron och blint) med förstärkaren i ett annat rum.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-16 14:06

Svante - på A & B svarar jag att förändringen var av större magnitud och av annan karaktär än dessa två skulle kunna orsaka.

På C svarar jag att då var det många som inbillade sig samma typ av förändring samtidigt utan att det sagts något om hur förändringen skulle låta. :wink:

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-04-16 16:30

Hmmm......

Nær det tjoas høgljutt om att vibrationer har stor och lætt hørbar påverkan på vælljudet nær det handlar om førstærkare och andra apparater utan rørliga aktiva delar i ljudkedjan, så kommer jag osøkt att tænka på okultism........

Om det faktiskt skulle ha så stor påverkan som vissa vill påstå, så kan man ju med lite logiskt tænkande børja fundera på varfør man inte før en massa år sedan helt enkelt gått øver till att ha bara en smarrig fjærr och display inne i lyssnings rummet, och resten av den så "vældigt" vibrations kænsliga apparaturen i ett væl dæmpat rum bredvid lyssningsrummet....

Nja, nu har vi ju inte sett någon tydlig trend på detta, utan man skall ju helst ha sina "kænsliga" stærkare mm, væl synligt från gottefåtøljen, alldeles bredvid de maffiga høgtalarna som ruskar runt hela rummet. Mærkligt va.....?

Men naturligtvis vill vissa krænga klatschiga sterobænkar, och menar att vibrationer ær ett otyg, køp vår bænk så minsann blir det finemang.

Men hur ær det nu? Æven om vi så stæller en stærkare i en høg med høgabsorberande hæstskit, så lær ju inte det bli vibrationsfritt før det!! Vibrationerna kommer ju liksom inte bara till apparaten via golv och hyllor, utan rætt genom luften med ljudvågorna. Poppar man rejælt nog så kommer apparaten att vibrera i takt med musiken rætt ordentligt, vilket lætt kan kænnas i prinsip på allt som finns i lyssningsrummet oavsett hur odæmpat eller vældæmpat det æn ær.

Så kan alltså, enligt min mening, inte vibrationer påverka en førstærkares ljud?? Jo sjælvklart kan det gøra det, men knappast ens mætbart och ænnu mindre hørbart, av de futtiga vibbar vi kan finna i våra lyssningsrum. Eller hur många sina stærkare mm monterade i en færgskak.......?

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-16 16:42

Dr Tinnitus - det vore ju kanon att ha sakerna i ett annat rum som inte rör på sig. Lite dumt att inte höra volymen när man skall justera den, men det hade man kanske lärt sig. (försteg utan fjärr)

Demon jag nämnde skiljde det i alla fall som mellan en frisk högtalare och en med någon defekt i. Oskärpa/burrighet på sången. Om sedan Tyrannosaurus Rex via Sunfire subwoofers i rummet sidanom räknas som färgskak, det är ju en tolkningsfråga.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-04-16 17:55

Bæste herr Nattlord.

Jag anar att du ev har nattmøsan på :D , før jag trodde ju att du naturligtvis skulle begripa att man skulle ha høgtalarna kvar i lyssningsrummet men flytta ut de andra så "vibrationskænsliga" appraterna i nåt dæmpat rum bredvid...... 8)

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-16 18:12

Dr Tinnitus... Nädå, det var solklart! Du missförstod nog vad jag skrev...

När jag då går till nästa rum för att reglera volymen så är jag ju inte längre i lyssningsrummet (med högtalarna) och kan avgöra hur mycket jag skall reglera. :roll:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-04-16 18:28

Nattlorden: Du tror inte att det är möjligt att anordna en infraröd överföring till rummet bredvid? :roll:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-16 18:29

dawen - utan fjärrkontroll?

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-04-16 18:31

Då ær vi tillbaka till fotspår uno...

Om nu stærkare o dyl. skull vara så tydligt påverkbara ljudmæssigt før vibrationer, så skulle væl fjærren sedan længe vara en mycket mer utbredd och påkostad manick?

Behøver jag skriva att jag ær duktigt skeptiskt till att påverkan under normala førhållanden ær ens hørbar, i korrekta blindtester naturligtvis......

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-16 18:35

Dr Tinnitus, du får vara skeptisk... även till saker som en enörad hund med öroninflammation och fetvadd skulle klara i blindtest. :wink: :lol:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-04-16 19:41

Nattlorden,

du vet väl att HiFi världen är full av sådana här historier? Om bara någon demonstratör kunde göra detta blint någon gång eftersom effekten är så pass uppenbar att den kan höras på en snabb demonstration...alltså inget långtidstest är nödvändigt...

Det har skett iofs, men ingen pratar om det.

T

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-16 19:59

Thomas_A.... visst finns det historier om mycket... och det finns de som måste misstro allt också.

Sen kan ju olika utrustningar säkert vara olika känsliga och olika tydliga i demo.

Mina öron sade mig dock att det var inga "kabelplaceboskillnader" det var frågan om... inte heller skillnaden mellan oinspelad och inspelad högtalare... utan bra mycket större/tydligare.

Var går gränsen när man kan sluta gasta "blindtest!" ?

Kan man säga man hör skillnader mellan Dali 909 och Wilson Watt/puppy utan att krävas på blindtestande? :?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-04-16 20:19

Nattlorden,

Finns det någon gräns för att gasta om skillnader i öppna test? Tja, högtalare har klart bevisats ha skillnader i blinda test, så jag gastar inte om detta.

Dock så lyser blindtester med sin frånvaro både i HiFi tidskrifter och vid demonstrationer och av HiFi företag. Undantag finns dock.

T

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-16 20:29

Thomas_A - H&M gjorde en lysant icke-blind test av olika underlag för några år sedan... bland annat ett IKEA lackbord... 8O :lol: :D

Tycker nog att det är upp till blindtestningsmaffian att bevisa att blindtest är nödvändigt... i övriga fall klara vi oss bättre på enklare förfaranden. Att tro saker är betydligt sämre än att ha hört dem. :wink:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-04-16 20:50

Nattlorden,

att bevisa att blindtest är nödvändigt för att få otvetydiga resultat har ju bevisats otaliga gånger.

T

matson

Inläggav matson » 2004-04-16 20:54

Antingen så får man ju godta öppna tester eller kräva blindtester rakt igenom. Vad är det som säger att inte det finns placebo med när det skiftas mellan olika högtalare?

Att avfärda allt som det inte finns dokumenterade blindtester "online" på, känns ju.....aptrist?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-16 20:57

Thomas_A skrev:att bevisa att blindtest är nödvändigt för att få otvetydiga resultat har ju bevisats otaliga gånger.

Men om man blundar för alla dom gångerna så är det ju inget som visar att blindtest skulle vara nödvändigt!..

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-16 21:03

För att jag själv skall kunna tro på ett resultat när det gäller att höra skillnad på saker måste det till ett blindtest (jag tror alltså inte på att det med normala förstärkare går att höra stora skillnader beroende på underlägg förrän det blindtestats).

Dock kan ju debatten om blindtest och att man skall kräva det jämt bli lite överdriven. Själv blindtestar jag inte alls ofta och jag tror inte att många andra som förespråkar blindtest gör det heller. Audio är ju inte livsviktigt så det gör ju egentligen inget om man skulle inbilla sig saker som inte finns lite då och då... :)

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-04-16 22:04

Jag tror att en mer relevant debatt än blindtest vara eller icke vafra i det här fallet borde handla om hur riggade så kallade demos är. Áv erfarenhet från annan bransch än hifi vet jag att om man ska dema för kund så ser man till scenario A och B som ska jämföras skiljer sig rejält så att den skillnad man vill visa verkligen upptäcks. Man kan mycket väl tänka sig att en vibrationsdemo jämför "det fantastiska racket" med en medvetet mycket orealistiskt hög vibrationsnivå. Detta kan säker relativt enkelt ordnas. På så sätt kan man säkert provocera fram tillräckliga skillnader för att de ska höras även blint förutsatt att det finns nån substans i påståendet.

Sålunda tror jag att man ska vara mycket skeptisk mot demos (blinda eller öppna) där försäljaren sätter upp miljön.

matson

Inläggav matson » 2004-04-16 22:58

Klart man skall vara skeptisk när någon som har ekonomiskt intresse i prylen är inne och petar.

Det är ju lätt fixat genom att prova hemma, vilket några har gjort(däribland jag).

Att inte ens bry sig(förutom tyckande i forumtrådar) pga avsaknad av länk till dokumenterat DBT är ju, enligt mig, något annat än allmän skepsis.

Mvh/Mats

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-04-17 10:52

"Tycker nog att det är upp till blindtestningsmaffian att bevisa att blindtest är nödvändigt"

Det har blindtestmaffian redan gjort upprepade gånger. Det är ett välkänt faktum att öppna tester kan ge i stort sett vilka resultat som helst, inte bara på hifi-området utan även inom andra områden. Det faktum att just hifi är ett av de områden där blindtest inte används/förespråkas fullt ut beror väl mest på det som Norman var inne på: hifi är inte så viktigt. Det gör inget om man råkar inbilla sig ett eller annat, i värsta fall slänger man ut lite pengar på kablar eller något annat. Inom t.ex. medicinen är situationen en helt annan. Själv blindtestar jag nästan aldrig, däremot gillar jag att läsa om andras blindtester, särskilt om de är seriösa med väldokumenterat testförfarande o.s.v.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-17 11:04

Magnuz - så om jag har en klockradio och en full LTS-anläggning så kan jag inte uttala mig innan jag blindtestat om vilket som låter på vilket sätt?

Det jag försöker säga är att gränsen mellan där det inte längre går att testa öppet är en bevisningsfråga. Så länge det går att testa öppet är det en fördel. (Dvs. när blindtest och öppet test ger samma resultat).

Behöver frågan "Gör subwoofer en förbättring för stativare, eller är det bara placebo för att vi ser en stor klumpeduns i rummet?" blindtestas?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-04-17 11:15

Man kan ju fråga sig om det är rimligt att en produkt har stor inverkan på ljudet. Om det verkar rimligt så minskar ju behovet av blindtest som jag ser det.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-04-17 11:19

Jo, jag fattar vad du menar. Men, vet du vad som krävs för att man ska kunna avgöra att "blindtest och öppet test ger samma resultat" ? Jo, att man blindtestar. :D

Nästa

Återgå till Generellt om hifi