Hur man sitter när man lyssnar!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
luminous

Hur man sitter när man lyssnar!

Inläggav luminous » 2004-04-17 22:36

Japp, man kan ju hålla på och köpa shakti-stenar och spendera förmögenheter på kablar och så vidare, men jag tror inte att så många verkligen tänker på hur dom sitter när dom lyssnar!

Hur vi uppfattar ljud beror ju till stor del på hur ljudet påverkas av formen på vårat huvud och överkropp, och det beror ju även på vilken vinkel ljudet faller in mot oss. Tänk om man monterade en stor stolsrygg bakom sig när man gick på en koncert, hur skulle upplevelsen påverkas?

Eller om men sitter så att man är lite bakåtlutad, då påverkas ljudet högst signifikant. Lyssningshöjden är ju förstås också väldigt viktig, om ljudet inte kommer precis framifrån så låter det inte heller som att ljudet kommer precis framifrån!

Nu har väl kanske de flesta upptäckt att ljudet påverkas om man har något bakom huvudet när man lyssnar, men det skulle inte förvåna mig om det finns många vars lyssningsposition vida överskrider några förändringar man kan få med kablar osv.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2004-04-17 22:49

Vill du precisera en "sittriktighet vid musiklyssnande" Kan bli intressant. :arrow:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-18 00:11

Själv brukar jag stå på huvet i soffan och junglera med fötterna, funkar för mig!
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-18 00:19

Rydberg skrev:Själv brukar jag stå på huvet i soffan och junglera med fötterna, funkar för mig!

Jösses, hur mycket rödvin har herr Rydberg druckit i afton? 8O :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-18 00:33

Morello skrev:
Rydberg skrev:Själv brukar jag stå på huvet i soffan och junglera med fötterna, funkar för mig!

Tre pers, tre flaskor :D
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-18 00:39

Rydberg skrev:
Morello skrev:

Tre pers, tre flaskor :D

En ganska återhållsam konsumtion alltså. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-04-18 00:47

Jag brukar inte sitta utan dansa runt, gärna sjunga med också :)

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2004-04-18 01:30

nl1970 skrev:Vill du precisera en "sittriktighet vid musiklyssnande" Kan bli intressant. :arrow:

Det borde vara ganska enkelt, man låter bli att ha något för nära huvudet helt enkelt... sedan får man försöka komma på hur konstruktören av högtalarna har avsett att man ska sitta...

Efter att ha analyserat samverkan av den begränsningsyta soffan utgör mot huvudet och komplex interaktion med HRTF i olika vinklar mot huvudet, tillsammans med modulationseffekten från jonglerandet med fötterna (och ökad blodtillförel till huvudet förstås) har jag kommit fram till, att jag omdelbart också måste testa den här positionen. 8O

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-18 08:00

Jag brukar ha huvudet på skaft.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-04-18 20:16

Nja viss musik kan man dansa omkring, men är det tex Typ Genesis, Pink Floyd, Peter Gabriel så vill man sitta ner och njuta.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2004-04-18 20:32

Glöm inte att ta av glasögonen då ni lyssnar seriöst :wink:

/Stefan

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2004-04-18 20:40

Sitter? om man inte e bakom datorn så mekar man väl med bilen eller nått :D . ligga i soffan och läsa funkar oxå bra. Dansa och spela luftgittar sjunga med är oxå bra varianter man sysslar med elelr så kopplar man in elguran i Marshallen och drar på och försöker spela med, fast man har ju inga chakti heller.
Never trust an operating system you don't have sources for.
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a dialog box and lets you press 'OK' first.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-04-20 13:20

En sån här skaffade jag häromdan. Bara att vika ihop och gömma under soffan. Fyra lutningslägen. När man somnar i liggläget låter musiken jättekonstigt och ibland blir jag lite rädd...
Bild

Återgå till Generellt om hifi