linntok skrev:Öhman beskriver en sfär, en sfär är tredimensionell.
Det finns en grundläggande sak som du måste förstå, nämligen att våglängderna som sänds ut från en basmodul är mycket långa. Genom att placera elementet maximalt 1/8 av våglängden från en begränsningsyta så blir det en så liten tidskillnad mellan reflex och direktljud att man kan inte får någon förändring av frekvensgången (som en följd av reflexer. När du fjärmar elementet från begränsningytorna (främst från väggen bakom) så kommer reflexen att komma senare och senare. När den summeras med direktljudet blir det förändringar av tonkurvan (du uppfattar INTE reflexen om ett eko utan som en försvagning/förstärkning.) Om elementcentrum befinner sig 30 cm från väggen och 50 cm från golvet är egalt, så länge som avstånden är små och mindre än 1/8 våglängd av den högsta ton som subwooferns skall återge.
linntok skrev:Måste man inte har ett substativ för att kunna placera subbwofern i tre dimensioner?
Jo, det är klart för att placera den FRITT i tre dimensioner. Men det vill man kanske inte.
linntok skrev:Kanska ett höj och sänkbart stativ skulle vara det optimala?
Ja, om man vill experimentera. Men för experiement kan man ju ta lite mer temporarära lösningar som små bord t.ex. Våglängderna vi talar om är ju långa så att det är inte fråga om något finlir som det kan vara för fullregisterhögtalare.
linntok skrev:Poängen är att det för mig verkar inkonsekvent att teoretiskt och matematiskt beräkna och simulera placering i tre dimensioner och sedan nöja sig med att placera objektet tvådimensionellt och hävda att detta är optimalt. Var tycker ni? Öhmans teori har jag stor respekt för, men tillämpningarna som görs av gemene man verkar bara implementera delar av teorin.
Du har nog inte hajat riktigt alla delar är jag rädd. Du kanske skulle läsa den igen (helst på svenska). Öhman simulerar heller inte: han lyssnar och mäter, dvs provar hur det verkligen fungerar. Teori är ju tänkt som en vägledning så att man förstår vad man gör. Det "optimala" lyssnar man sig lättast fram till i basområdet. Rum är ju olika, det vidhåller även Öhman.

Men man måste ju börja någonstans.
linntok skrev:Dahlqvist: Men detta som bakgrund, borde inte ett substativ ge en generell förbättring i alla rum?
Nej, den "bakgrund" du ger tror jag beror på att du inte riktigt förstår hur det hela fungerar. (Återigen: ingen idiotförklaring eller påhopp.)
linntok skrev:Jag ser även fram emot att disskutera coupling/decoupling ...
??? Om det gäller spikesens vara eller inte vara det gäller så finns det nog inget att tillägga som inte finns på forumet.
linntok skrev:Vänligen/linntok
Vänliga hälsningar tillbaka,
Dahlqvist
PS. Jag ser ovan att några av mina kommentarer kan uppfattas som "von oben".

Det är inte min mening utan jag vill bara peka på vad jag uppfattade som missförstånd som kanske skulle kunna rättas till genom att kolla dels på Öhmans artikel, dels på vad som har skrivit som subwoofar här på forumet tidigare. Både Öhman och Isidor har gjort inlägg här och deras åsikter är inte helt kompatibla. Iallafall inte i detaljer.