Mina första dygn med Etymotic ER-4P (hörlurar...)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Dr_Tinnitus

Mina första dygn med Etymotic ER-4P (hörlurar...)

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-04-24 10:25

Hejs...

Jag gick ju och köpte mig en mp3-spelare, en iPod 40 GB, för någon månad sedan. Har därefter rotat runt lite efter bättre lurar till denna tingest, så jag tänkte här delge er mina våndor och upplevelser, som egentligen är en fortsättning på denna tråd http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=1851

Nåväl, iPod’en hade kommit i min hand, med de lite bättre "pluggarna" som fanns att få som tillval från Apple.

De som följde med var ungefär så ynkliga som det brukar vara med medföljande lurar. De kändes inte bra rent fysiskt i mina kålblad, fast de lät mycket realistiskt, Ja faktiskt. De lät nämligen mycket likt ljudet från en plåttunna om man dristar sig att köra ner huvudet i en dylik och poppa musik......

De lite mer påkostade tillbehörslurarna för 395 kr extra, lät klart bättre. Mer balanserat, bättre bas, jämnare i hela registret, skönare i örat mm m.m. Men att säga att de var bra, är väl att ta i tycker jag. Fortfarande lite väl "essigt" ljud, men för tunn bas mestadels, liksom att de gärna ville trilla ur öronen då och då.

Polaren har även han en iPod, och han köpte sig ett par KOSS "the plug" och rapporterade om klart godkänt ljud för investeringen. Så då jag gick och drog benen efter mig på Gardemoen i väntan på de skulle veva upp mitt plan, så råkade jag plötsligt stå där med ett par nya "the plug" i näven a 395 kr. Impulsköp ja!! (Fast det blev ju i alla fall billigare än en ynklig bit pizza och en öl.....)

Hur lät då dessa Koss'ar?? Ja, de är nog bland det prisvärdaste i denna klass. Klart mer drag i basen, mer balans över lag, skönare i örat, och de sitter rätt hyfsat bara man får in dem riktigt.

Att det är klar skillnad mellan Apple's båda lurar och Koss-pluggarna är tydligt. Med Apple's så hade jag antingen loudness på eller körde "flat" beroende på musik och inspelningskvalitet mm. Helst vill jag ju köra "flat" om det går.

Med Koss så var basen så bastant att loudness var omöjligt att använda. Ja det enda som egentligen funkade var att köra "treble boost" Då fick man vettigast balans i ljudet. Men även då så var basen allt som oftast väl svullen och påverkade mellanbas och mellanregister negativt. Diskanten blev med höjningen hyfsad, men hade många gånger tendenser till att bli väl "frisk" om man säger så.

Så trots att jag tycker att Koss-pluggarna är både bra och riktigt prisvärda, så var jag inte nöjd. Inte minst för att de för lätt släppte igenom för mycket miljöljud utifrån. Det är bra i vissa fall, om t ex. cyklar och behöver ha lite koll på om det kommer en tradare mullrande i nacken eller så. Men andra gånger, då man vill ha det helt tyst, så blir det ju galet. Detta märkte jag både på tåg och bussar, för att inte tala om när man flyger. Då kan det ju väsnas rätt rejält om jetmotorerna så att man hör dem hur mycket man än drar på volymen, och det blir ju inte så bra för lilla trumhinnan då.

Dessutom hade dessa Koss'ar en finess som jag inte riktig kom överens med, nämligen självknytande sladd!!! Hade man andakt försiktigt lindat upp kabeln i handen, så räckte de bara att man blinkade två gånger så hade det blivit 28 kärringknutar åtta aviga och tre räta på snöret.......... Man kände sig allt som oftast som man var lekledare på skogsmulle den dan då de hade fiske........

Efter lite tips och research på nätet, läsning av tester och recensioner mm, så blev jag allvarligt nyfiken på dessa Etymotic ER-4P. Tyvärr är de ju dyra som attan, med ett listpris på $ 330. Men ju mer jag läste om dem, ju torsk var jag på dem.

Efter lite letande så hade jag hittat dem för $ 219, och fick dessutom hem dem utan frakt tull och moms mm. Bra med polare som har firmor......

Så vilket intryck ger då dessa dyrgripar??

Ja, till att börja med så är ju hela paketet klart mer insmickrande. Istället för en genomskinlig plastbubbla till förpackning som i Koss-fallet, så kommer pluggarna från Etymotic i en trevlig plastlåda med fodrat och formskuret innandöme. Det medföljer även ett litet praktiskt och trevligt mjukt etui med dragkedja, och med flera fack att förvara pluggar och sladd mm i.

Det medföljer en hel drös med extra silicon-pluggar och skum-pluggar att byta med, liksom ett gäng nya filter och verktyg för byten av dessa. Samt skjortclips och en adapter till stor plugg om man vill lyssna på hemmastereon.

Själva kabeln var av en tvinnad tvåledartyp, som i reklamen sades vara av en mjukare variant än på deras andra modeller. Men även denna verkar rätt hård och "plastig" i känslan. Det kan bli knutar på den, men inte alls lika lätt som på Koss. Kabeln är dessutom ca 300 mm längre än på Koss, vilket kan vara guld värt i vissa fall, och ett elände i andra.

Så i med skiten och lyssna då för fan.......

Yes, men först tog jag mig en kvart med Koss'arna, för att ha dem i färskt minne, sen i med de nya ER-4P. Min första reaktion var "fan är de paj?? var är basen....??" Jag hade ju kört Koss'arna på "treble boost" och testade ER-4P på "flat".

Det lät tunt, väldigt tunt. Jag rotade runt bland låtarna och hittade vad jag sökte, en låt jag visste hade redig "smock" i basen. Och se där, bas fanns det, fast i jämförelse med de basfeta Koss, en klart slankare och på ett sätt mer detaljerad bas.

Jag lyssnade en stund och testade lite olika inställningar på iPod'ens EQ-funktion. Det som lät bäst i mitt tycke var "bass Boost". Efter ett tag så började basen falla på plats, och jag insåg att min första reaktion på för tunn bas, berodde på att jag vant mig vid den för feta basen från Koss'arna. Jag hade börjat tro att det var så det skulle låta kan man säga.

Efter någon timmes lyssnande har dessa ER-4P börjat kännas mer rätt. De har oerhört mycket bättre mellanregister och diskant, aningen åt det lite spröda ljusare hållet, men det låter mycket realistiskt och nära med alla röster och sånt. Mycket bättre rumskänsla trots att det är pluggar vi talar om. Luftiga skira och utan "essighet" på röster och annat med ljus klangkarraktär. Cymbaler pianon och akustiska gitarrer låter mycket behagligt och realistiska i dessa lurar.

Basen låter mycket fast och välartikulerad, och har hyfsad pondus, ja riktig skaplig om musikmaterialet har det, men jag saknar ändå lite driv i basen. Det kunde gärna ha varit ett snäpp med tryck. Men ändå känns denna lite slankare renare bas mycket bättre i mina öron, än den ofta väl överjästa, och på bekostnad av mellanregistret, basen ur Koss. Jag skulle nog nu, om jag tog en tur med Koss'arna, tycka att de hade en olidligt bufflig och fet bas och dovt och murrigt mellanregister och diskant mm.

ER-4P är ruggigt bar pluggar, fast dyra, och en smula slanka i basen. Är allt bara bra då, förutom den slanka basen? Nja, en sak retar mig en smula. Den kabeln som sades vara av mjukare kvalisort än på deras andra pluggar, är väl hård ändå. Det hörs ofta väldigt tydligt att kabeln duttar i kläderna eller raspar mot en dragkedja eller så. Där var Koss överlägset bättre.

När det gäller att stänga ute miljöljud, så är dessa ER-4P helt överlägsna. Jag har hittills bara testat med de vita siliconpropparna som dämpar miljöljud med 22 dB, och det blir näst in till dödstyst i skallen!! Med Koss'arna i när man åkte bil, så hörde vägbrus mm rätt tydligt vid låg volym eller mellan låtarna. Med dessa ER-4P i samma bil, så är det knappt man hör bilen eller vägljud över huvud taget, ens utan musik!! Mycket bra, och det ska bli spännande att se hur det funkar på flyget. Jag gissar att det blir överlägset bättre än med Koss, som släppte in allt för mycket motorljud. Skulle nu inte dessa silicon'are som dämpar 22 dB räcka, så har jag ju de grå skumpluggarna att testa, de skall dämpa ännu mer, hela 32 dB!!!

Det blev mycket skrivande om ett par sketna pluggar, så jag skall ta och avsluta med att säga att dessa ER-4P sitter mycket bra och behagligt i örat, så bra att det nästan är lite halvsvårt att få ut den, då man får vrida och bända lite för att få den att vilja komma ut. Men det är ju bara bra oftast.

Är då dessa ER-4P bäst då?? Ja antagligen så ljuger inte reklamen eller recensionerna när de säger att Etymotic gör de bäst ljudande pluggarna i världen. Men jag kan ändå inte riktigt säga att jag tycker de är prisvärda, då de är så mycket dyrare än andra pluggar. Bland de mest prisvärda torde nog Koss "the plug" vara, trots sina brister.

Så bra som attan låter dessa ER-4P, och dyra som fan är de, men va fan, jag har ju råd, jag röker ju inte........ 8)

Synpunkter mm är välkomna.

Dr Tinnitus

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-04-24 13:34

Jo du det låter ju bra det där med så hög dämpning av yttre störande ljud. Om man nu köper sådana proppar så lär man väl höra sin tinnitus ännu bättre än vanligt...eller vad säger doktorn? :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-24 13:51

Min första reaktion var "fan är de paj?? var är basen....??"
Jag sa nästan på pricken samma sak som du när jag fick mina Sennheiser HD600, jag var grymt besviken och letade också igenom skivor tills jag hittade en med maffig bas. Ett halvår av normalt användande senare så var det däremot annat ljud i lurarna, vilken skillnad mot ett par nya lurar!! :P Det kanske kan vara samma problem med dina nya pluggar! Låt dem ligga och spela nån vecka så kommer det säkerligen att hända saker, det är min gissning iallafall! :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-04-24 14:57

När jag var med på LTS hörlursstestet som bör komma när som helst lyssnade jag på de billigare ER 6-P tror jag.

Fick aldrig dessa att funka, tunn tunn bas, ljust, outhärdligt. Rent skräp IMO.

ER 4-P, den dyrare varianten, bör vara bättre i basen, men på ditt intryck låter de som de ändå skulle vara lite tunna.

T

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-04-24 15:14

Rydberg,

HD600 är ju en anings "feta" i basen...i jämförelse med ER-6P skulle HD600 vara värsta basdundret.

Nu är ju ER-4P en annan lur och är ju rätt så mycket dyrare, men ändå verkar de lite tunna.

T

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-24 15:22

HD600 aningen feta? :) Jag skulle vilja påstå att vanliga Cerwin-lådor får skämmas i jämförelse! :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-24 15:23

Thomas_A skrev:Rydberg,

HD600 är ju en anings "feta" i basen...i jämförelse med ER-6P skulle HD600 vara värsta basdundret.

Nu är ju ER-4P en annan lur och är ju rätt så mycket dyrare, men ändå verkar de lite tunna.

T
Jo nu ja men det dröjde lång tid innan de började spela bas, direkt ur låda lät de anorektiskt 8O

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-24 15:24

Naqref skrev:HD600 aningen feta? :) Jag skulle vilja påstå att vanliga Cerwin-lådor får skämmas i jämförelse! :wink:
Du ska inte ha loudnessknappen intryckt när du spelar med HD600 lurarna Nagref, hur många gånger ska jag behöva säga till dig.... :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-24 15:26

Rydberg skrev:Jo nu ja men det dröjde lång tid innan de började spela bas, direkt ur låda lät de anorektiskt 8O

Hmmm jag har lyssnat på sådana direkt ur lådan och jag skulle vilja påstå att de var allt annat än anorektiska. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-24 15:29

Rydberg skrev:Du ska inte ha loudnessknappen intryckt när du spelar med HD600 lurarna Nagref, hur många gånger ska jag behöva säga till dig.... :wink:

Aha! Det var det som var felet! :)
....men nu kommer jag ju ihåg! Min lurstärkare har ju ingen loudness! Hmmm? Skumt!

:wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-24 15:30

Naqref skrev:
Rydberg skrev:Jo nu ja men det dröjde lång tid innan de började spela bas, direkt ur låda lät de anorektiskt 8O

Hmmm jag har lyssnat på sådana direkt ur lådan och jag skulle vilja påstå att de var allt annat än anorektiska. :)
Det är kanske lite beroende på vilken hörlursförstärkare man har. Med vanligt jack så lät de väldigt tunna i början i jämförelse med mina gamla Sennheiser. Gör du samma jämförelse idag med ett standardjack så får man inte det utfallet. Tycker mina HD600 lät bra först efter ett halvårs inspelning (normal användning) :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-24 15:32

Naqref skrev: Min lurstärkare har ju ingen loudness! Hmmm? Skumt! :wink:
Skaffa en transparent förstärkare utan inbyggd loudness då 8) :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-24 15:33

1000 inlägg, hi hi!! :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-24 15:40

Rydberg skrev:Skaffa en transparent förstärkare utan inbyggd loudness då 8) :wink:

Tyvärr är frekvensgången i den snörrät upp till en halv MHz så jag tror inte riktigt att det är det som är felet! :wink:

Men om vi ska vara lite mer konstruktiva. Lät HD600 bara basfattiga i jämföresle med dina tidigare (vilka?) lurar eller i jämförelse med det ljud du lyssnar på via dina B&W?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-24 15:50

Dr_T: Mycket intressant och bra recension! Just en sådan sak att sladdarna var lite för styva och leder in ljud för bra är en sådan synpunkt man oftast inte kan läsa om från någon som inte har verkligt levt med en produkt ordentligt.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-04-24 15:59

Nagref,

aningens feta relaterar kanske till min egen preferens. Gillar när det finns lite extra stöd i botten. :)

T

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-24 16:27

Naqref skrev:
Rydberg skrev:Skaffa en transparent förstärkare utan inbyggd loudness då 8) :wink:

Tyvärr är frekvensgången i den snörrät upp till en halv MHz så jag tror inte riktigt att det är det som är felet! :wink:

Men om vi ska vara lite mer konstruktiva. Lät HD600 bara basfattiga i jämföresle med dina tidigare (vilka?) lurar eller i jämförelse med det ljud du lyssnar på via dina B&W?

Jo nu kan vi vara lite konstruktiva :)

Det var i direkt jämförelse med mina gamla Sennheiser, modellen heter 400 nått har jag för mig. Min korridorspolare lyssnade också när de var helt nya och han tyckte inte heller de lät bra. Han lyssnade dock ett par månader senare han tyckte då att det hänt väldigt mycket med lurarna.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-24 19:20

Måste tyvärr säga att av de 30 lurar jag testade för en tid sedan var ER4 kanske den absolut sämsta. Fakutm är att luren har en bandbredd på cirka 8 kHz komibinerat med otäcka resonanser ruint 2-3 kHz. 8O HD 600 är av en helt annan dignitet, även om klangen är fet 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-04-24 19:47

Morello,

var inte det den billigare luren som testades, ER-6P???

T

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-24 19:50

Thomas_A skrev:Morello,

var inte det den billigare luren som testades, ER-6P???

T

Stämmer bra. :oops: :oops: :oops:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-04-24 21:32

Hej igen.

Jo dessa ER-4P är lite åt det tunnare hållet i basen. Men även om jag gillar bra tryck i basen, så har ja lättare att leva med den typen av bas som ER-4P presterar, då den ändå är mer "korrekt" i de flesta lägen. Jag gissar att vi alla är aningens drabbade av basnarkomani, alltså att vi så ofta dagligen lyssnar på musik som antingen redan mixats fett vid produktionen, eller vid utsändning, eller via basinsmickrande anläggningar mm. En smula miljöförstörda kanske?!

När man då får höra en i nivå mer naturlig och stramare bas, så är det lätt att bli besviken och tycka det är väl tunt.

Jag skall vara ärlig, jag är en smula besviken på dessa ER-4P just vad gäller nivån på basen. I övrigt gillar jag dem skarp, förutom det höga priset och de hårda sladdana som lätt leder in ljud vid beröring. Men jag skulle ändå inte vilja ha basen som Koss-pluggarna har, den är för grötig för mig.

Fast, man kanske föredrar olika bas vid olika tillfällen?

Jag tippar att Koss'arna skulle sitta som en fläskläpp om man gästar byns aerobic- eller step- spinning-lokaler, iförd cerisa terylenepantalonger med ytterst liten radie i grenen...... och en glittrig topp frasandes över det håriga bröstet...... lyssnandes till nånförbannadMOVEYOURBODYremix..... (huga...)

Å andra sidan passar nog ER-4P klart bättre när man vill softa lite i finfotöljen med en skvätt Braastad i kupan, lysnandes på en smula mer "seriös" musik.

Förresten så gissar jag att den slanka basen inte endast beror på ER-4P, utan vad de är kopplade till. På min ipod så finns tyvärr ingen ren EQ med ett antal justerbara band, utan bara färdiga EQ-miljörer med div. namn som t. ex. Lounge eller Theatre mm. Man har då lite svårt att själv påverka frekvenskurvan. Jag testade idag att köra dem på mitt försteg i hemmaanläggningen, ett Denon 2500A, ett försteg som på sin tid var rätt påkostat och bra, men som i dag kanske är lite "Hedenhös"? Hur som helst, med lite trimmande på tonkontrollerna så fick de på iPod'en lite slanka ER-4P nytt liv i basen, och presterade faktiskt riktigt bra enligt mig. Ingen fet insmickrande hip hop bas, utan en mer korrekt stram torr men ändå djup och kraftfull bas. Klart bättre än kopplade till iPod'en, men det skulle ändå kunna vara en liten smula mer drag, men nu var det alltså inte långt ifrån vad jag önskade i basväg.

Nu påminde de lite om de KOSS "fyra A" lurar jag hade en gång, de som var mycket populära i studios tillsammans med Beyer Dynamics lur. De var aningens analytiskt kyliga och torra i basen, men hade som helhet ett mycket bra ljud.

Det bästa i hörlursväg jag haft och hört, för vettiga slantar, är de Koss tripple A jag en gång ägde, bruna rackare. De hade mycket trevlig värme och fett drag i basen utan att de var överjästa där eller att det påverkade övriga register. Sen hade jag ett tag ett par mycket välljudande Stax SR-4 som hade utsökt mellanregister ocg diskant, ocg rejäl stram torr kraftfull bas, bara en smula svalare än i tripple A.

Nu är det ju antagligen svårare att få till bra och stöddig bas i pluggar då "membranytan" inte kan bli nåt att hurra över. Men jag väljer ju dessa pluggar för att de stänger ute oljud från omgivningen samtidigt som jag inte stör någon med mitt poppande, ssamt att de är små och diskreta att ha med sig.

Jag skulle både få problem med packningen och nog se ut som ett spån på flyget om jag krängde på mig ett par Jeklin Float.

Men ser man helt frankt på vad dessa ER-4P presterar till det höga priset, så är de inte prisvärda enligt min mening. Bra men för dyra kontra prestationen.

Dr Tinnitus

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-04-26 09:39

Hej igen.

Har nu lyssnat ett gäng fler timmar på iPod'en med mina nya pluggar, Etymotic ER-4P.

Jag klagade ju tidigare en smula på basen, att den var lite vek mm. Men nu tycker jag, efter kvällens lyssningar, att den inte alls är så tokig.

Jag vet inte om jag vant mig mer och mer vid denna sannolikt klart mer "korrekta" bas, och avvänjt mig från den klart svullnare insmickrande basen ur KOSS "the plug", eller om mina ER-4P "mjuknat" lite med några timmars spelning, eller om det är en kombination!?

Jag vet faktiskt inte riktigt hur ljudet alstras i sådana här pluttiga pluggar, men det känns i alla fall med vanliga högtalares membran att de kan vara klart stela vid ex. kyla eller då de är nya, och därmed kanske inte kan prestera sitt bästa förrens de fått upp värmen och mjuknat lite.

Basen ur ER-4P känns nu klart trevlig, även om den fortfarande är lägre i nivå än ur Kossarna. Men basen är väldigt torr och välartikulerad, och gräver rätt djupt. Lyssnade t ex. (skratta inte nu...) på Elektric Banana Band och "Zwampen" som har en duktigt fet basgång, och det lät helt OK, stadig tydlig basgång men inte överdrivet fetsvullen som ur KOSS'arna. Jag antar att det helt enkelt handlar om en "korrekt" basnivå, då frekvensgången är mycket jämn hela vägen på dessa ER-4P, vilket gör att de kanske låter en smula blekare inledningsvis än de flesta andra lurar som ofta kan ha rätt mycket "hängmatta" på sina kurvor, just för att försöka tvinga fram en bas som t ex. ungdomar gillar.

Mellanregistret och diskanten känns även de bättre och bättre dag för dag, och de var ju kalas redan från dag ett. Lite lite åt det ljusare hållet. Men mycket naturligt luftigt öppet och lent med mycket trevlig närvarokänsla mm. Där är de totalt överlägsna Koss'arna.

ER4-P är mycket behagliga att lyssna länge på, då man inte blir det minsta trött i öron eller knopp, vare sig av ljudet i sig eller den rent mekaniska ergonomiska biten.

Mitt första missnöje verkar tona bort mer och mer, och jag tror nog att jag kommer att tycka mycket om dessa små dyrgripar.

Jag skall ta en tur med KOSS'arna idag, bara för att känna på skillnaden, jag gissar att de nu kommer att låta horribelt överjästa och grötiga i basen och "kvävda" i mellan och diskanten....

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr_Tinnitus 2004-04-26 12:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-26 10:04

Dr_Tinnitus skrev:Jag vet inte om jag vant mig mer och mer vid denna sannolikt klart mer "korrekta" bas, och avvänjt mig från den klart svullnare insmickrande basen ur KOSS "the plug", eller om mina ER-4P "mjuknat" lite med några timmars spelning, eller om det är en kombination!?
Sa ju det, du ska lita på farbror Rydberg 8)

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2004-04-29 16:11

Dr_Tinnitus skrev:Hej igen.
Mitt första missnöje verkar tona bort mer och mer, och jag tror nog att jag kommer att tycka mycket om dessa små dyrgripar.

Med förstärkare så presterar mina ER-4S (den "neutrala" varianten) sjukt djup och ren bas och ett mellanregister som är nästan overkligt bra. De låter absolut inte tunnt i basen.

Etymotic's ER-4 serie är en brutal lur som ger fullstora lurar en rejäl match (mina HD600 ligger oftast kvar i sin låda nuförtiden). Enda nackdelen är att de är svåra att driva för en bärbar spelare. Ett tips är därför att prövköra din P-variant med en hygglig lurförstärkare.

Jag driver mina med en liten bärbar förstärkare. Utan förstärkaren så låter de platta, tunna och beslöjade. Jag har haft dem sedan 1999 och trots att de varit med mig i princip varje dag sedan dess funkar de fortfarande klockrent. Välkommen till klubben!

Henrik

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-04-29 20:40

hevi.

Nja, jag är lite tveksam att skaffa ännu en grunka att försöka få plats med i fickorna, som dessutom säkert är rätt dyr den med och käkar batterier som en hysterisk massagestav....

Jag testade ju som du kanske läste ovan, att köra mina 4P på hemmastereons lurutgångar. Både på mitt hyfsat påkostade Denon-försteg samt på CD-snurran. Det blev en smula mer drag i det hela, det var inga tvivel om det. Men jag tycker nog att det låter så pass rejält ur dem via iPoden, att jag inbillar mig att de drivs rätt ok av denna lilla mp3-spelare. Troligen just för att det är den mer lättdrivna 4P-modellen. Fast det hade ju varit intressant att testa med en sån lurstärkare du har.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Etymotic ER-4P

Inläggav RogerGustavsson » 2004-05-03 11:13

När det gäller Etymotic ER-4 så finns en del intressant information på Siegfried Linkwitz hemsida www.linkwitzlab.com.

Roger Gustavsson

Återgå till Generellt om hifi