Jag gick ju och köpte mig en mp3-spelare, en iPod 40 GB, för någon månad sedan. Har därefter rotat runt lite efter bättre lurar till denna tingest, så jag tänkte här delge er mina våndor och upplevelser, som egentligen är en fortsättning på denna tråd http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=1851
Nåväl, iPod’en hade kommit i min hand, med de lite bättre "pluggarna" som fanns att få som tillval från Apple.
De som följde med var ungefär så ynkliga som det brukar vara med medföljande lurar. De kändes inte bra rent fysiskt i mina kålblad, fast de lät mycket realistiskt, Ja faktiskt. De lät nämligen mycket likt ljudet från en plåttunna om man dristar sig att köra ner huvudet i en dylik och poppa musik......
De lite mer påkostade tillbehörslurarna för 395 kr extra, lät klart bättre. Mer balanserat, bättre bas, jämnare i hela registret, skönare i örat mm m.m. Men att säga att de var bra, är väl att ta i tycker jag. Fortfarande lite väl "essigt" ljud, men för tunn bas mestadels, liksom att de gärna ville trilla ur öronen då och då.
Polaren har även han en iPod, och han köpte sig ett par KOSS "the plug" och rapporterade om klart godkänt ljud för investeringen. Så då jag gick och drog benen efter mig på Gardemoen i väntan på de skulle veva upp mitt plan, så råkade jag plötsligt stå där med ett par nya "the plug" i näven a 395 kr. Impulsköp ja!! (Fast det blev ju i alla fall billigare än en ynklig bit pizza och en öl.....)
Hur lät då dessa Koss'ar?? Ja, de är nog bland det prisvärdaste i denna klass. Klart mer drag i basen, mer balans över lag, skönare i örat, och de sitter rätt hyfsat bara man får in dem riktigt.
Att det är klar skillnad mellan Apple's båda lurar och Koss-pluggarna är tydligt. Med Apple's så hade jag antingen loudness på eller körde "flat" beroende på musik och inspelningskvalitet mm. Helst vill jag ju köra "flat" om det går.
Med Koss så var basen så bastant att loudness var omöjligt att använda. Ja det enda som egentligen funkade var att köra "treble boost" Då fick man vettigast balans i ljudet. Men även då så var basen allt som oftast väl svullen och påverkade mellanbas och mellanregister negativt. Diskanten blev med höjningen hyfsad, men hade många gånger tendenser till att bli väl "frisk" om man säger så.
Så trots att jag tycker att Koss-pluggarna är både bra och riktigt prisvärda, så var jag inte nöjd. Inte minst för att de för lätt släppte igenom för mycket miljöljud utifrån. Det är bra i vissa fall, om t ex. cyklar och behöver ha lite koll på om det kommer en tradare mullrande i nacken eller så. Men andra gånger, då man vill ha det helt tyst, så blir det ju galet. Detta märkte jag både på tåg och bussar, för att inte tala om när man flyger. Då kan det ju väsnas rätt rejält om jetmotorerna så att man hör dem hur mycket man än drar på volymen, och det blir ju inte så bra för lilla trumhinnan då.
Dessutom hade dessa Koss'ar en finess som jag inte riktig kom överens med, nämligen självknytande sladd!!! Hade man andakt försiktigt lindat upp kabeln i handen, så räckte de bara att man blinkade två gånger så hade det blivit 28 kärringknutar åtta aviga och tre räta på snöret.......... Man kände sig allt som oftast som man var lekledare på skogsmulle den dan då de hade fiske........
Efter lite tips och research på nätet, läsning av tester och recensioner mm, så blev jag allvarligt nyfiken på dessa Etymotic ER-4P. Tyvärr är de ju dyra som attan, med ett listpris på $ 330. Men ju mer jag läste om dem, ju torsk var jag på dem.
Efter lite letande så hade jag hittat dem för $ 219, och fick dessutom hem dem utan frakt tull och moms mm. Bra med polare som har firmor......
Så vilket intryck ger då dessa dyrgripar??
Ja, till att börja med så är ju hela paketet klart mer insmickrande. Istället för en genomskinlig plastbubbla till förpackning som i Koss-fallet, så kommer pluggarna från Etymotic i en trevlig plastlåda med fodrat och formskuret innandöme. Det medföljer även ett litet praktiskt och trevligt mjukt etui med dragkedja, och med flera fack att förvara pluggar och sladd mm i.
Det medföljer en hel drös med extra silicon-pluggar och skum-pluggar att byta med, liksom ett gäng nya filter och verktyg för byten av dessa. Samt skjortclips och en adapter till stor plugg om man vill lyssna på hemmastereon.
Själva kabeln var av en tvinnad tvåledartyp, som i reklamen sades vara av en mjukare variant än på deras andra modeller. Men även denna verkar rätt hård och "plastig" i känslan. Det kan bli knutar på den, men inte alls lika lätt som på Koss. Kabeln är dessutom ca 300 mm längre än på Koss, vilket kan vara guld värt i vissa fall, och ett elände i andra.
Så i med skiten och lyssna då för fan.......
Yes, men först tog jag mig en kvart med Koss'arna, för att ha dem i färskt minne, sen i med de nya ER-4P. Min första reaktion var "fan är de paj?? var är basen....??" Jag hade ju kört Koss'arna på "treble boost" och testade ER-4P på "flat".
Det lät tunt, väldigt tunt. Jag rotade runt bland låtarna och hittade vad jag sökte, en låt jag visste hade redig "smock" i basen. Och se där, bas fanns det, fast i jämförelse med de basfeta Koss, en klart slankare och på ett sätt mer detaljerad bas.
Jag lyssnade en stund och testade lite olika inställningar på iPod'ens EQ-funktion. Det som lät bäst i mitt tycke var "bass Boost". Efter ett tag så började basen falla på plats, och jag insåg att min första reaktion på för tunn bas, berodde på att jag vant mig vid den för feta basen från Koss'arna. Jag hade börjat tro att det var så det skulle låta kan man säga.
Efter någon timmes lyssnande har dessa ER-4P börjat kännas mer rätt. De har oerhört mycket bättre mellanregister och diskant, aningen åt det lite spröda ljusare hållet, men det låter mycket realistiskt och nära med alla röster och sånt. Mycket bättre rumskänsla trots att det är pluggar vi talar om. Luftiga skira och utan "essighet" på röster och annat med ljus klangkarraktär. Cymbaler pianon och akustiska gitarrer låter mycket behagligt och realistiska i dessa lurar.
Basen låter mycket fast och välartikulerad, och har hyfsad pondus, ja riktig skaplig om musikmaterialet har det, men jag saknar ändå lite driv i basen. Det kunde gärna ha varit ett snäpp med tryck. Men ändå känns denna lite slankare renare bas mycket bättre i mina öron, än den ofta väl överjästa, och på bekostnad av mellanregistret, basen ur Koss. Jag skulle nog nu, om jag tog en tur med Koss'arna, tycka att de hade en olidligt bufflig och fet bas och dovt och murrigt mellanregister och diskant mm.
ER-4P är ruggigt bar pluggar, fast dyra, och en smula slanka i basen. Är allt bara bra då, förutom den slanka basen? Nja, en sak retar mig en smula. Den kabeln som sades vara av mjukare kvalisort än på deras andra pluggar, är väl hård ändå. Det hörs ofta väldigt tydligt att kabeln duttar i kläderna eller raspar mot en dragkedja eller så. Där var Koss överlägset bättre.
När det gäller att stänga ute miljöljud, så är dessa ER-4P helt överlägsna. Jag har hittills bara testat med de vita siliconpropparna som dämpar miljöljud med 22 dB, och det blir näst in till dödstyst i skallen!! Med Koss'arna i när man åkte bil, så hörde vägbrus mm rätt tydligt vid låg volym eller mellan låtarna. Med dessa ER-4P i samma bil, så är det knappt man hör bilen eller vägljud över huvud taget, ens utan musik!! Mycket bra, och det ska bli spännande att se hur det funkar på flyget. Jag gissar att det blir överlägset bättre än med Koss, som släppte in allt för mycket motorljud. Skulle nu inte dessa silicon'are som dämpar 22 dB räcka, så har jag ju de grå skumpluggarna att testa, de skall dämpa ännu mer, hela 32 dB!!!
Det blev mycket skrivande om ett par sketna pluggar, så jag skall ta och avsluta med att säga att dessa ER-4P sitter mycket bra och behagligt i örat, så bra att det nästan är lite halvsvårt att få ut den, då man får vrida och bända lite för att få den att vilja komma ut. Men det är ju bara bra oftast.
Är då dessa ER-4P bäst då?? Ja antagligen så ljuger inte reklamen eller recensionerna när de säger att Etymotic gör de bäst ljudande pluggarna i världen. Men jag kan ändå inte riktigt säga att jag tycker de är prisvärda, då de är så mycket dyrare än andra pluggar. Bland de mest prisvärda torde nog Koss "the plug" vara, trots sina brister.
Så bra som attan låter dessa ER-4P, och dyra som fan är de, men va fan, jag har ju råd, jag röker ju inte........
Synpunkter mm är välkomna.
Dr Tinnitus