Länk!
T
Ändrade länken till en länk så att man slipper sidoscrolla så mycket.
/ae
Moderator: Redaktörer
Man snurrar till det så mycket som möjligt antagligen bara för att det ska bli så svårt som möjligt. Man kan undra varför så många kommit in i denna förnekelse fas. Först är det ingen hörbar skillnad mellan kablar, sen kom cdspelarna de kunde man inte heller höra skillnad på och nu är det förstärkarenorman skrev:Hmm men LTS (och kanske fler?) har väl f/e testat förstärkare och kommit fram till att de flesta går att höra skillnad på? Då borde ju medföra att man också kan skillja dem åt i ett abx test..?..
(själv har jag aldrig blindtestat förstärkare...)
Rydberg skrev:Va fan ska detta sluta kan man ju undra, hur långt kan man inte höra skillnad pga övertygelse att det inte går...
Dahlqvist> Menar jag det så skriver jag väl det, nu har jag ju inte nämt LTS alltså hoppades du rätt. Däremot verkar det gå någonslags objektivitetstävling/sjuka bland ett antal hifinissar här och var. Den som kan höra skillnad på minst antal prylar vinner....Dahlqvist skrev:Jag hoppas att du inte menar att LTS håller sig med denna åsikt.
.Rydberg skrev: Menar jag det så skriver jag väl det, nu har jag ju inte nämt LTS alltså hoppades du rätt.
Rydberg skrev: Parallellt snackar vissa om att spela in guldplättering........
Style skrev:värre än så, vissa snackar om att rodium, guld och silverplättering har olika lång inspelningstid
Ja det kan man ju undra...Man kan undra varför så många kommit in i denna förnekelse fas.
Martin skrev:Ja det kan man ju undra...Man kan undra varför så många kommit in i denna förnekelse fas.Vi som inte har guldöron kanske har svårt att höra skillnad i alla lägen helt enkelt. Jag har inte hört någon Gryphon eller pass labs men jag har jämfört olika förstärkare en del lite dyrare, andra billigare och dragit mina egna slutsatser. För mig är det inte tillräckligt stor skillnad för att det ska vara lönt att lägga ytterligare en massa energi på sånt (fina förstärkare/apparater) helt enkelt. Kalla det förnekelse eller vad du vill. Vi kanske bara inbillar oss saker allihop som håller på med hifi.
Tyvärr räcker det inte att ett par, tre parametrar mäter bra för att en förstärkare skulle prestera bra. Och ja, man kan få en bra mycket bättre förstärkare för 100kkr än för 10kkr om konstuktören tagit de extra medlen så att han kan prioritera bättre.Max_Headroom skrev:Det handlar inte om förnekelse. Ta försträkare som exempel. En välbyggdförstärkare har snörrät frekvensgång, klarar kapacitiva och induktiva laster bra, hör hög slew rate och låg dist. Det finns helt enkelt inte utrymme för stora skillnader mellan olika förstärkare.
Även om frekvensgången avviker 1 dB så upplever i alla fall inte jag det som stor färgning när jag hör ljudet. Klart hörbart, visst, men inte stor sklillnad. Stor skillnad kan man få om man byter högtalare. Det handlar nog lite om vad man definierar som "stor skillnad"...
Att sedan pris och prestanda bara undantagsvis hänger ihop gör inte saken bättre. Varför betala 100kkr för ett slutsteg när jag kan få ett lika bra (men inte lika snyggt) för 10kkr?
Hela HiFi-svängen är i mitt tycke utom rim och reson. Man diskuterar inspelningstid på kablar men ignorerar mer eller mindre helt det som påverkar mest (rummet). Hur stor inverkan saker och ting rimligen kan ha, det talar t.ex. HiFi-pressen tyst om. Markanden och intressent runt nya produkter måste ju hållas igång.
Max_Headroom skrev:Hela HiFi-svängen är i mitt tycke utom rim och reson.
Tyvärr räcker det inte att ett par, tre parametrar mäter bra för att en förstärkare skulle prestera bra. Och ja, man kan få en bra mycket bättre förstärkare för 100kkr än för 10kkr om konstuktören tagit de extra medlen så att han kan prioritera bättre.
Rydberg skrev:Tyvärr räcker det inte att ett par, tre parametrar mäter bra för att en förstärkare skulle prestera bra. Och ja, man kan få en bra mycket bättre förstärkare för 100kkr än för 10kkr om konstuktören tagit de extra medlen så att han kan prioritera bättre.
Ta ditt eget slutsteg och kom ner till Linköping vetja så får lyssna på en "snygg" förstärkare
Max_Headroom skrev:Vill man ha sitt eget lilla fräsiga ljud kan ju det lätt ordnas, men då brukar det vara si och så med det tekniska. Det finns ju folk som tycker att single end 300B-förstärkare är det bästa som finns, trots deras tekniska brister. Så det är ju lite en smaksak vad man gillar. Själv talar jag ju i egen sak, förståss.
Nä, man behöver bara höja volymen pyttelite på den ena så blir det plötsligt en enorm skillnad.Man behöver inte ha guldöron för att hörs skillnad på ett kompetent slutsteg och en hyffsad integrerad förstärkare
Ja, vad sägs om ca ett år vardera i min egen anläggning? Eller i butik bredvid varandra. Jag menar, hörs det ingen som helst skillnad då så orkar jag inte lyssna mer. Känns inte meningsfullt.Om du nu har jämfört förstärkare så kan man ju undra hur? Var det i ditt eget system, var det under en längre period? Hur kom du fram till din slutsats!?
Ja då kan man inte säga mycket, annat rum, andra kablar etc etc, finns massor av parametrar som är helt olika. Går du från en butik till en annan utan att höra skillnad bör du uppsöka en öronläkare! - VAAAAA! jo en öronläkareEller i butik bredvid varandra
Jag har kollat min hörsel nu och då och den är väldigt bra. Jag måste alltså vara inbillningssjuk eftersom jag inte hör någon skillnad mellan olika förstärkare med hyffsad kvalitet, eller hur?Går du från en butik till en annan utan att höra skillnad bör du uppsöka en öronläkare!
Vad snackar du om? Allting är ju samma utom förstärkarna som skiftas: (bredvid varandra i butik).Ja då kan man inte säga mycket, annat rum, andra kablar etc etc, finns massor av parametrar som är helt olika.
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 19 gäster