Tivoli Audio

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hotspur

Tivoli Audio

Inläggav Hotspur » 2003-09-13 13:56

Någon här som har (provlyssnat) Tivoli Audio Radio Combo?
Bild
PS: Systemet kostar 6200:- på Ljudmakarn...
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-09-13 14:16

Har själv model 1 :)

Används som radio och PC-högtalare :)

Den där superkombin har jag inte hört.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

tivoli-cd!

Inläggav Vee-Eight » 2003-09-13 18:02

Jodå, jag har allt lyssnat på cd-kombon på bilden. Det var som väntat mycket trevligt. Dock så stod den på hylla på Ljudcenter i Halmstad, men den ingav ett stort vill-ha i mitt sinne. :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2003-09-13 21:57

Hehe, nu har jag just köpt en Tivoli Model One. Tack till Hifimagasinet (igen)! :)
Bild

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2003-09-18 14:50

Herrejävlar vilken härlig hifipryl! Sitter just och lyssnar till min nya Model One och är smått förstummad: Vilket ljud! Vilken suverän mottagning!! Kan rekommenderas till vem som helst... :D

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-09-18 15:30

Jag vet :) Den är kanonfin :) Jag har den vita-varianten.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-09-27 23:17

Vad kostar prylarna ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-09-27 23:27

Tror att modell one kostar 1600:- nu.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2003-09-28 08:44

..och lite billigare i Norge, om man nu har vägarna förbi. Har man tur kan man hitta en begegnad, jag fick min för 1000:- (inkl. frakt) tack vare en köpannons på fenomenala Hifimagasinet.se!

PS: Jag fick ett tips av Janne Hedlund på Hyllteknik (han som importerar de fina Magnankablarna) som gick ut på att man bör tejpa igen 2/3 av basreflexporten (som sitter i botten på Model One) med flera lager tejp! Jag har ännu inte orkat testa detta tweak...

Användarvisningsbild
hellstens

Tivoli Model One

Inläggav hellstens » 2004-06-05 19:31

Hej Alla! jag är nykomling på detta fina forum :lol:

Jag kan medela att jag har en svart model one till salu
för 1000:- +frakt om nån vill ha.

MVH
Tommy

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2004-06-07 04:31

:D Min fru nhar hela kitet inklusive cd och baslåda, det låter förvånansvärt bra. Baslådan känns kanske inte riktigt nödvändig även om ljudet marginellt blir lite bättre.
Dessutom ser den ju trevlig ut i förhållande till all plast och plåt.
Bravo

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2005-12-27 23:35

Jag hittade lite diss om Model One på Cnet bland de mestadels positiva recensionerna:

Inte så bra mottagning som utlovat?
Impressive audio. Somewhat muddy and bassy depending on placement. AM section is poor--it's insensitive, yet produces several strong images of local AM stations. Cannot tune stations at high end of AM band (above 1650 KHz). FM is very noisy between stations with multiple images of local FMs while using an external antenna. Peak tuning is imprecise for distant FM--peak LED does not indicate best tuning. Tuning mechanism slips at several points through the radio's tuning range.

Brum från transformatorn?
None of the product reviews I've read mention the audible and annoying 60 cycle hum that the internal transformer within the Tivoli Model One radio produces when powered from the AC power line. When asked, the Tivoli telephone help line person stated that this hum was normal, that it was due to the AC transformer being located too close to the volume control, and that this was the way that Henry Kloss had designed the radio. What BS, Henry would roll over in his grave if he knew. The hum is caused by the use of an inferior power supply and internal transformer. The suggested workaround is to purchase, at the owner's expense, a separate external 12 volt wall wart AC to DC transformer. This does solve the problem with the hum.

Inbyggd EQ eller är det högtalaren? Vad händer om man kör line out?
RF performance so-so at best despite product claims, non-defeatable AFC, built-in EQ makes EQ'd male voices (=Nearly all) sound tubby, not quiteworth price IMHO

Någon som kan kommentera dessa klagomål?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-12-28 01:31

AM-mottagning och 60Hz brum lär knappast drabba oss i Sverige i alla fall. Morsans Model 1 låter fint. Att ljudet är färgat ser inte jag som ett problem i sammanhanget.

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2005-12-28 08:59

Nej, vi får 50Hz-brum istället :)

Och AM-radio kan man förstås lyssna på även här, även om det inte är vanligt.
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2005-12-28 11:33

Färgat ljud blir ett problem om man som jag funderar på att låta den dubblera som tuner till huvudanläggningen. Se min köprådstråd.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-06 23:58

Jag lyfter den här tråden nu när Ingvar har recenserat Model One i MoLT 1/2007.

Det jag fortfarande undrar är hur den låter som radiodel inkopplad i en ordinarie anläggning.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-07 00:13

Köpte 1:an för några år sedan. Blev imponerad av ljudet, faktiskt. Provade att köra burken som centerhögtalare i min anläggning (DQ10 högtalare) och det fungerade mycket bra!

Önskade dock stereo på jobbet och sålde därför ettan och köpte en 2:a istället. Vet inte varför, men det lät väldigt instängd och burkig och den såldes snabbt.

För en dryg vecka sedan lyssnade jag på en komplett Tivoli med CD-spelare och baslåda. Det lät helt enkelt fördj-igt.

Jag gissar att rumsegenskaper och placering är A och O för att få Tivoli att fungera bra. Men när omgivningen fungerar, då låter det extremt bra med tanke på pris och storlek på grejorna. Dessutom är de skitsnygga, enligt min mening.

/ B

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-07-07 00:56

Jag tycker den är ok. Bra ljud som man säger. Men nån super mottagning har jag inte märkt att den besitter. Snygg är den ju också.

:)

Användarvisningsbild
Kent_n

Inläggav Kent_n » 2007-07-07 08:24

Jag har radiodelen, kopplat in den på prov till stereon. Som ensam radio spelar den mono, men kopplar man in den med kabel spelar den stereo. Låter riktigt bra, rekomenderas..

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-07 08:48

Vad tyckte IØ om den?

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-07 10:41

Bashöjning strax över 100 Hz, en enorm diskantresonans och lite andra hyss. Trots detta bra ljud relativt andra köksradioapparater, om än lite väl fett/fylligt/bumligt. Radiodelen var enligt IÖ superb (för mono, han verkar inte ha kopplat in den i en stereoanläggning).

(Ur minnet - jag läste MoLT på biblioteket igår.)
...perspektiv...

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-07-07 14:59

Någon som har ett tips på antenn att koppla till Tivolin?? Den där tråden som följer med är inget vidare. Tänkte att det kanske går att vässa mottagningen med en bättre antenn.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-07 15:05

Grismannen skrev:Någon som har ett tips på antenn att koppla till Tivolin?? Den där tråden som följer med är inget vidare. Tänkte att det kanske går att vässa mottagningen med en bättre antenn.

En bra antenn är alltid nödvändigt. Oavsett vilken apparat du har. Det allra bästa är förstås en egen antenn (till skillnad mot att använda uttaget i centralanläggningen) och ha denna riktad med fri sikt mot sändarmasten.

/ B

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-07-08 04:04

Bill50x skrev:
Grismannen skrev:Någon som har ett tips på antenn att koppla till Tivolin?? Den där tråden som följer med är inget vidare. Tänkte att det kanske går att vässa mottagningen med en bättre antenn.

En bra antenn är alltid nödvändigt. Oavsett vilken apparat du har. Det allra bästa är förstås en egen antenn (till skillnad mot att använda uttaget i centralanläggningen) och ha denna riktad med fri sikt mot sändarmasten.

/ B

Har inte antennuttag i alla rum.
Såg att det fanns nån slags "superantenn" på Svalander. Någon som vet nått om den?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-08 04:52

Grismannen skrev:Har inte antennuttag i alla rum.
Såg att det fanns nån slags "superantenn" på Svalander. Någon som vet nått om den?

Du behöver bara antennuttag i rummet där Tivoli står :-)

De flesta inomhusantenner suger, de är dyra och dåliga.

Hur bor du, lägenhet, villa?

/ B

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-08 10:05

Nu börjar vi glida utanför ämnet - tråddelning?

Första steget är väl en billig bandantenn, andra en DIY-dipol som klarar vertikalt och horisontellt polariserade radiovågor:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... C_ID=46691
...perspektiv...

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-07-08 15:09

Jag bor i villa. Tack för svaren. Ska kika på HF-länken guldfisken.

Edit: Förtydligande
Du behöver bara antennuttag i rummet där Tivoli står

Och det har jag tråkigt nog inte så det måste bli någon slags innomhusantenn.
Senast redigerad av Grismannen 2007-07-08 16:29, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-08 15:31

Tycker nog att Tivoliradion är en väldigt bra "transistorradio", men på gund av de trots allt rätt stora färgningarna (som nog är ovanligt medvetna och ditsatta av Henry Kloss på helt subjektiva grunder) är det samtidigt en apparat som man bör lyssna ordentligt på innan man bestämmer sig. Gärna placerad på lita olika sätt dessutom.

"Basregsitret" i synnerhet (läs röstområdets grundtoner) är rätt betonat, och antingen uppfattar man apparaten som "påtagligt fyllig och fin i klangen", eller också tycker man att i synnerhet mansröster blir "bumliga, resonanta och jobbiga att lyssna till".

Resonanstoppen i diskantområdet tycks de flesta vara mindre känsliga för, och eventuellt är det så att den framförallt finns där om man lyssnar på något annat är radio.

Under 100 Hz finns just ingenting kan tilläggas, så den nedre delen av basområdet får man vara utan. De betyder dock att den återger frekvenser åtminstone 1-2 oktaver djupare än de flesta transistorradioapparater.

För den som vill veta mera om hur den i detaj beter sig, vill jag hänvisa till senaste numret av MoLt där den testas skapligt ingående. För ingående enligt en engagerad LTS-kritiker. :?

Gwidon skrev:Men tekniksidorna, Moltens erkända höjdpunkt... Tivoli radion, denna bagatell, en trevlig pryl men inte billig, är den verkligen värd all den tid och energi som artikeln har krävt? Samtidigt som den ägnas åt att bekräfta det som man ju själv hör. Och, undrar jag, är detta verkligen något som LTS medlemmar förväntar sig av sin tekniksektion? En sådan artikel är helt OK om man har 10 nummer av tidskriften om året, men när man endast får 4 nummer, så borde man utnyttja det snäva utrymmet på bästa möjliga sätt, som plats för det värdefulla eller viktiga för en medlems orientering i audiovärlden.

Detta bryr sig tekniksektionen tydligen inte mycket om. Artikeln bekräftar också den gången den starka känslan att tekniksektionen lever i sin egen verklighet och att tekniksidorna huvudsakligen utnyttjas av teknikredaktören för sina egna egotrippar, att det som medlemmar vill eller önskar sig har bara en sekundär betydelse, om överhuvudtaget....

Förresten, har tekniksektionen någonsin frågat medlemmarna vad de egentligen vill ha?

Det sista kan jag kommentera: Ja, i nästan varje nummer av MoLt gör vi det.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-08 15:36, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-08 15:34

IngOehman skrev:"Basregsitret" i synnerhet (läs röstområdets grundtoner) är rätt betonat, och antingen uppfattar man apparaten som "påtagligt fyllig och fin i klangen", eller också tycker man att i synnerhet mansröster blir "bumliga, resonanta och jobbiga att lyssna till".

Jag tycker så gott som alltid att "i synnerhet mansröster blir "bumliga, resonanta och jobbiga att lyssna till" i radio oavsett anläggning. Har jag bara hört dåliga anläggningar (har inte radio i min egen), eller kan man misstänka att den färgningen ofta förekommer redan i utsändningen?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-08 15:43

Jag pratar uteslutade om hur inspelningar som INTE har dylika karakteristika låter.

När du upplever det du beskriver blir jag dock nyfiken på sammanhanget. Förvisso är det inte ovanligt att SR-pratarna pratar i njurmikrofon och på sådant avstånd att frånvaro av proximityeffekt (baslyft) inte kan uteslutas. Men graden av problem med "mellanbashöjning" redan i utsändningarna är i mina öron ändå marginellt om man jämför med vad Tivoli adderar.

Jag undrar om det kan vara så att du har ett rums- eller ett möbleringingsproblem därhemma? Sådant kan ju ge liknande effekter.

Vh, iö

- - - - -

PS. Eller... du pratar väl inte om reklamradioutsändningarna? De är ofta väldigt röstbumliga med både extrem proximity och kompressor på det. :(
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-08 16:40, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nästa

Återgå till Generellt om hifi