Vända baslådor bak o fram?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A

Vända baslådor bak o fram?

Inläggav David_A » 2004-04-27 17:20

Sitter och pular lite med designen på mina subblådor som ska stå nere i mitt nya lyssningsrum.
Lådorna kommer att bestå av 3*INO W104 per kanal, och bli uppskattningsvis 150 liter styck.
Inledningsvis hade jag stora problem med hur dessa skulle se ut för att inte dominera rummet på ett alltför dåligt sätt rent estetiskt. Dessutom ville jag att dom skulle macha mina Revel Ultima GEM utseendemässigt.
Efter vissa turer fram och tillbaka så har jag kommit på att pianolackade lådor ala Revel blir mycket skrymmande rent visuellt och jäkligt svåra att bygga. Därför har jag istället gått över på en ide om att utforma dom som två par höga och smala pidestaler.
Utformningen blir en vanlig rektangulär låda med antingen puts eller vitt tegel som finish.
För att detta ska se någorlunda troligt ut, så skulle jag därför vilja ha elementen och portarna vända bakåt mot väggen. Jag har även sett att LTS tillämpar detta på sina högtalare.
Finns det någon direkt nackdel att göra på detta sätt?? Och hur långt från bakvägg bör dom stå isåfall?
Delningen kommer att ligga på 150hz, och basarna kommer också att kunna kompenseras eller eq:as via en Tact 2.2x.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Vända baslådor bak o fram?

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-04-27 18:14

Förslag: Gör som Ingvar rekommenderar. (ofta vill man inte ha en enda kavitet för alla elementen, samt att den inre storleken inte får vara för stor då vågutbredning inne i lådan kan påverka frekvensresponsen om man har valt olyckliga mått. Speciellt känsligt om nu basarna ska lira rätt så högt i frekvens)

Mitt förslag: Gör en låda per element, så blir det mer hanterbara lådor, samt att du kan enklare variera placeringen av dem för bästa möjliga integration* i rummet.

* D.v.s ljudmässigt

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2004-04-27 19:17

Johan:
tack för tipset. Det går väl att göra en låda med tre kammare? Det var iallafall tanken.
Flera lådor blir krångligare att placera ut... blir dom tre per kanal blir det mycket krångligt. Nästan omöjligt för mig med mycket saker därframme. Gör jag däremot en låda på typ 130cm höjd, med tre kammare blir det ganska bra i rummet.
Dessutom vill jag inte att det ska synas att det är baslådor, därav designen. Största frågan kvarstår alltjämt: Hur fungerar det att vända portar och element mot bakväggen? Nackdelar?

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2004-04-27 19:24

ps.... Johan, du som har INOs bakkanaler. Vad händer om man placerar dessa på samma höjd? Blir det bara kattskit av hela konceptet eller?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-04-29 15:31

Om du ska ha såpass hög delningsfrekvens så rekommenderar jag inte att vända elementen in mot väggen. Man kan säkert fixa och trixa om man har tillgång till kvalificerad mätutrusning och få till det, men för en lekman så vågar jag inte rekommendera det.

I vissa fall kan man använda basarna in mot väggen. Men bara om man använder lägre delningsfrekvens. Basreflexrörern brukar kunna vändas in mot vägg, men man måste se till så att det finns utrymme bakom så att luften kan flöda fritt.

Jag själv kör med basarna mot väggen på mina bakre basmoduler (80 Hz delningsfrekvens), men det är av skälet att jag vill uppnå samma eller längre akustiskt avstånd som de främre basmodulerna.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2004-04-29 15:43

Hmm..... LTS-3v-f4 har en delning på 170hz och antagligen inte alls lika brant som jag. Hur ha dom tänkt där då? Är det något speciellt med designen?

Med denna placering av elementen kan man utnyttja bakre vägg och golv för stöd i basen, samtidigt som mellanregister och diskant kommer längre från väggar och golv, vilket minskar störande reflexer. Även delningen mellan dessa register är gjord på ett sätt som minskar den störande bakväggsreflexen i övre bas-nedre mellanregister. Detta gör att utsläckningen av toner i detta register blir betydligt mindre än för en vanlig högtalare som står någon meter ut från bakvägg.

Detta tagit från LTS hemsida. Personligen vet jag inte alls, men för mig vore det ju väldigt bra att kunna göra såhär. Ska prova lite med mina mindre baslådor för att se om det låter skumt.
Det är bara det att jag brinner för att starta bygget NU, innan rummet har hunnit bli klart. Vill helst att lådorna ska vara klädda och klara den dagen då heltäckningsmattan kommer.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-04-29 16:32

David_A skrev:Hmm..... LTS-3v-f4 har en delning på 170hz och antagligen inte alls lika brant som jag. Hur ha dom tänkt där då? Är det något speciellt med designen?

Du får tänka på att den konstruktionen är ganska smal och placeras inte nära hörn. Basljud och luft kan alltså med lätthet passera ut i rummet. Om man däremot bygger en ganska stor låda med stora element och portar vända mot väggen kan den instängda luften mellan element och vägg förändra högtalarens funktion. Porten kan t.ex. få en virtuell förlängning som ger en annan avstämningsfrekvens. (Detta utnyttja ibland till sin fördel inuti basreflexlådor.) Det samma kan säkert även gälla själva membranet om än i mindre utsträckning. Lägg till detta möjliga resonanser, distortion och missljud beroende på avstånd till väggen. I detta fall skulle nog jag kontakta konstruktören med de krav du har på icke-akustiska hänsyn (alltså krav, inte bara "önskemål") för att få ett förslag. Öhman jobbar ju extremt mycket med att optimerade de ljudande egenskaperna hos sina produkter och det är väl därför de flesta köper dem. Att då installera dem på ett sätt som just går ut över dessa egenskaper är nog att slänga ut babyn med badvattnet. Tror jag. Talesätt är inte min starka sida. :)

Tycker,

Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Återgå till Generellt om hifi