Det brummar i högtalarna!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Aleph

Det brummar i högtalarna!

Inläggav Aleph » 2004-04-28 08:07

Jag har precis fått hem min nya förstärkare och när jag kopplar in DVDn så börjar det brumma i högtalarna. Lika dant blir det om jag tar ljudet direkt från TVn. Det visar sig att problemet försvinner om jag drar ut antennsladden från TVn...

Hur kommer jag runt detta problem, och vad beror det på?

Hoppas det är någon här som vet och gitter svara! :)

/B

Användarvisningsbild
BddB

Inläggav BddB » 2004-04-28 08:35

Hej,
Ta, om möjligt, ström från samma grupp (uttag).
Man kan också prova att vända nätkontakterna.
Koppla ur allt, utom stärkaren, först och testa apparat för apparat.
Visst ja, orsaken är förmodligen jordslingor och/eller apparaternas flytande jord.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-04-28 08:51

Så går det när man fular sig med hembio :twisted: :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-28 08:52

Jag blåste en TV en gång för att jag kopplade in den till min dator som inte satt i ett jordat uttag. Det visade sig att nätdelen i datorn hade små kondensatorer från fas till skyddsjord och från nolla till skyddsjord. När skyddsjorden inte var ansluten blev det 110V på datorchassiet. Det killade i fingrarna om man höll i datorn samtidigt som man höll i elementet. När jag kopplade in TVn, som var skyddsjordad via centralantennen gick dessa 110V in bakvägen i nån ljudkrets som poffade. Man kan gissa att det berodde på att RCA-kontakter ansluter signal före jord (idiotiskt!) när man stoppar i dem. Alltså fick TVn 110V på heta ledaren på linje ut. :cry:

I alla fall så beror säkert brummet du har på nåt liknande, dvs att du får jordströmmar genom TV-antennen. Prova att dra ur antennsladden och koppla in en multimeter mellan TVns jord och sladdens jord. Du kan dels mäta spänningen, dels strömmen. Det finns mojänger som man kan sätta på antennsladden som isolerar jorden galvaniskt. Skulle tro att ELFA eller teknikmagasinet eller kanske tom en vanlig radioaffär har såna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Aleph

Inläggav Aleph » 2004-04-28 09:13

Belker skrev:Så går det när man fular sig med hembio :twisted: :wink:

hehe....ja du.... nu är det så att jag endast har 2 kanaler. Jag tycker det e rätt gott o kunna ta ut ljudet ändå när jag ser en film eller så, även om det bara är 2 kanaler.

För övrigt så tackar jag för snabba svar...ska kolla detta! :D

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2004-04-28 09:50

Det absolut enklaste som någon nämnde är att köpa en avstörningstrafo. Det finns för 325:- på Ljudmakaren: Avstörningstransformator TRIS-102A
Om man vill bygga en själv så är det nog ganska enkelt att löda ett par små kondensatorer i serie på antennkabeln. Man ser hur det ska kopplas i länken ovan.

Jag har tänkt fixa detta själv sen en pinsamt lång tid. Jag har centralantenn till tv-n och både dator och tv kopplat till ljudanläggningen vilket leder till rätt rejält med jordloop som stör när tv- eller datorljudet tas ut i högtalarna.

Edit: Hittade även info om problemet och kopplingsschema för lösningen på Kjell & co om jordslinga. Ni får väl köra ett filter i huvet när ni läser där och läsa "hifi-anläggningen" istället för "hemmabioanläggningen". :wink: :lol:

Användarvisningsbild
Aleph

Inläggav Aleph » 2004-04-28 10:03

Jag är en grymt nöjd medlem av faktiskt.se!

Mindre än 2 timmar efter att jag postar mitt problem här så är lösningen presenterad med uppgifter på var man kan hitta prylarna.

Ett telefonsamtal senare så är prytteln beställd för avhämtning i eftermiddag.

Snacka om att forumet funkar!! :D

Tack igen!!

PS. För mig som är total idiot på elektronik så var detta ett jätteproblem :oops:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-04-28 13:26

Meddela gärna sedan om problemet löste sig.

Axel
Semesterfirare

Inläggav Axel » 2004-04-28 15:23

Prova att sätta ett par små kondingar i serie med antennsladden så försvinner det. 2 kondingar a 100 nF kostar bara 1 krona istället för 325 kr.

Användarvisningsbild
Aleph

Inläggav Aleph » 2004-04-28 15:32

Axel skrev:Prova att sätta ett par små kondingar i serie med antennsladden så försvinner det. 2 kondingar a 100 nF kostar bara 1 krona istället för 325 kr.

hmmm....jag hade gärna satt några kondingar, vad nu det är för nått 8O , men som jag sa

Aleph skrev:PS. För mig som är total idiot på elektronik så var detta ett jätteproblem :oops:

:D

Axel
Semesterfirare

Inläggav Axel » 2004-04-28 19:56

Aleph skrev:
Axel skrev:Prova att sätta ett par små kondingar i serie med antennsladden så försvinner det. 2 kondingar a 100 nF kostar bara 1 krona istället för 325 kr.

hmmm....jag hade gärna satt några kondingar, vad nu det är för nått 8O , men som jag sa

Aleph skrev:PS. För mig som är total idiot på elektronik så var detta ett jätteproblem :oops:

:D

Jag menade kondensatorer. De finns att köpa hos elfa eller hos din lokaletv reperatör. Själv använder jag mig av kondensatorer på 100nF.
En in kopplad i serie med ledaren och en med skärmen.
Klipp bara upp antennkablen och sätt in dem med en sockerbit om du inte har någon lödkolv.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-04-29 11:06

Ok, då ska vi se vad detta kostar att bygga själv!

Jag räknar med lite timkostnad och annat som man kan tänka sig vara någorlunda rimligt. Dessutom förutsätter jag att Aleph har ungefär de förkunskaper han har angett :wink: .

Åka till Elfa:
Boende i Stockholm:

Säg 3 mil avståsnd ger 30 kr bensinkostnad, totalkostnad för bil brukar räknas som 30 kr/mil.
==> 90 kr

+

tiden!

Man måste ju åka tidigare från jobbet för att hinna dit innan de stänger. Jag räknar 2,5 timmar totalt med restid i bilkö och kötid på Elfa. Säg en månadslön på 15 000 i lönekuvertet, då motsvarar 2,5 timmar ca 230 kr i förlorad arbetsinkomst.

Man är dum som åker dit, beställa på posten blir egentligen billigare.

==> Totalt 230 kr + 90 kr = 320 kr för qatt åka och hämta på Elfa.

Boende utanför Stockholm (eller smart Stockholmare, vilket man ju inte är tyvärr):

Beställa billigaste möjliga varubrev från Elfa kostar 16:- + moms för porto och 30 kr i postförskottsavgift. Det blir alltså totalt 50 kr i frakt att beställa två kondensatorer.

Montagearbete:

För enkelhetens skull räknar jag med att Aleph också måste ta lite ledigt från jobbet för att hinna med att bygga denna konstruktion. Säg att det tar en timme att hitta verktyg å sånt. Dessutom måste Aleph tillfråga sin gamle elektonikkunnige polare per telefon för att bena ut hur man gör och varför, det tar en timme frö Aleph att prata och en timme för El-Kalle. Aleph kommer på att han inte har någon lödkolv, därför springer han till Clas Ohlson och köper en för en hundring, vi skiter i arbetstidsförlusten eftersom Clas Ohlson har öppet till kl 7. Sedan antar vi att det tar en timme att slutföra arbetet inklusive inkoppling och test.
Totalt blev alltså arbetskostnaden 4 timmar á 94 kr + 100 kr= 475 kr.

Total summa (dum Stockholmare):
Komponenter: 2 kr
Inköpsomkostnader: 320 kr
Arbetskostnad: 475 kr
Summa: 797 kr

Total summa (utomstockholmare eller smart Stockholmare):
Inköpsomkostnader: 50 kr
Summa: 527 kr

Oj, det blev viss 26350 till 39850% dyrare än 2 kr*!(eller 162 till 245 procent dyrare jämfört med Ljudmakarns manick som kostar 325 kronor)

*Kondensatorer som egentligen är hela 76% dyrare än angivet ovan (1 kr/styck), de kostar hela 1,76 kr inklusive moms per styck! Ajaj, det blev en dyr affär på kondingarna!

Jag skulle gjort som du Aleph, och köpt en färdig manick på Ljudmakarn istället!! Så slipper man sitta och löda och greja.
(Fast det har jag redan gjort, dock inte på Ljudmakarn.)

Exemplet är förstås lite fejkat eftersom man normalt inte betraktar tid som pengar när det gäller hobbygrejer, men det kan vara bra att tänka lite så ibland så får man sig en funderare!

/Johan

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-29 11:14

Iofs... skall man hämta ut den på posten så åtgår det kanske arbetstid också... i alla fall i mitt fall då jag ha en "inte riktig post" med dumma öppettider... (vilket dock inte gör uträkningen mindre intressant för det)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-04-29 11:16

Jag tänkte att det utgick för jag är van att hämta paket när jag handlar på Hemköp som har öppet till 9 på kvällen!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-29 12:44

Jag skulle spendera tjugo minuter på att hitta lådan med kondingarna, fem minuter på att vänta på att lödkolven blir varm och samtidigt klippa av kabeln och tvinna skärmen, och till sist fem minuter att löda och tejpa. 1/2 timmes jobb, kondingarna hade jag redan. Men en fördigköpt pryl skulle nog hålla bättre. ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Aleph

Inläggav Aleph » 2004-04-29 18:00

Om jag skulle gjort det själv hade resten av familjen strypt mig när det gick upp för dom att bilden på TVn var förpassad till de sälla jaktmarkerna :D

Nu var det så gutt att prylen inköpt på ELFA funkade helt kanon!!!! :D :D

Och inte nog me att brummet försvann...basen blev både djupare och fastare...mellanregistert e magiskt mycke bättre o diskanten går nog fan 5000 Hz högre.....vi ska inte glömma effektkuben....den blev så bra så den e 5 kantig nu....helt otroligt!! :wink:

Jag e supernöjd....tack för tipsen!!!!

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-04-29 18:13

Jag skulle vänta i en vecka på kondningarna, sedan löda fel och därpå köpa en avstörningstransformator i ilska.

Axel
Semesterfirare

Inläggav Axel » 2004-04-29 20:18

Johan_Lindroos skrev:Ok, då ska vi se vad detta kostar att bygga själv!

Jag räknar med lite timkostnad och annat som man kan tänka sig vara någorlunda rimligt. Dessutom förutsätter jag att Aleph har ungefär de förkunskaper han har angett :wink: .

Åka till Elfa:
Boende i Stockholm:

Säg 3 mil avståsnd ger 30 kr bensinkostnad, totalkostnad för bil brukar räknas som 30 kr/mil.
==> 90 kr

+

tiden!

Man måste ju åka tidigare från jobbet för att hinna dit innan de stänger. Jag räknar 2,5 timmar totalt med restid i bilkö och kötid på Elfa. Säg en månadslön på 15 000 i lönekuvertet, då motsvarar 2,5 timmar ca 230 kr i förlorad arbetsinkomst.

Man är dum som åker dit, beställa på posten blir egentligen billigare.

==> Totalt 230 kr + 90 kr = 320 kr för qatt åka och hämta på Elfa.

Boende utanför Stockholm (eller smart Stockholmare, vilket man ju inte är tyvärr):

Beställa billigaste möjliga varubrev från Elfa kostar 16:- + moms för porto och 30 kr i postförskottsavgift. Det blir alltså totalt 50 kr i frakt att beställa två kondensatorer.

Montagearbete:

För enkelhetens skull räknar jag med att Aleph också måste ta lite ledigt från jobbet för att hinna med att bygga denna konstruktion. Säg att det tar en timme att hitta verktyg å sånt. Dessutom måste Aleph tillfråga sin gamle elektonikkunnige polare per telefon för att bena ut hur man gör och varför, det tar en timme frö Aleph att prata och en timme för El-Kalle. Aleph kommer på att han inte har någon lödkolv, därför springer han till Clas Ohlson och köper en för en hundring, vi skiter i arbetstidsförlusten eftersom Clas Ohlson har öppet till kl 7. Sedan antar vi att det tar en timme att slutföra arbetet inklusive inkoppling och test.
Totalt blev alltså arbetskostnaden 4 timmar á 94 kr + 100 kr= 475 kr.

Total summa (dum Stockholmare):
Inköpsomkostnader: 320 kr
Summa: 797 kr

Total summa (utomstockholmare eller smart Stockholmare):
Inköpsomkostnader: 50 kr
Summa: 527 kr

Oj, det blev viss 26350 till 39850% dyrare än 2 kr*!(eller 162 till 245 procent dyrare jämfört med Ljudmakarns manick som kostar 325 kronor)

*Kondensatorer som egentligen är hela 76% dyrare än angivet ovan (1 kr/styck), de kostar hela 1,76 kr inklusive moms per styck! Ajaj, det blev en dyr affär på kondingarna!

Jag skulle gjort som du Aleph, och köpt en färdig manick på Ljudmakarn istället!! Så slipper man sitta och löda och greja.
(Fast det har jag redan gjort, dock inte på Ljudmakarn.)

Exemplet är förstås lite fejkat eftersom man normalt inte betraktar tid som pengar när det gäller hobbygrejer, men det kan vara bra att tänka lite så ibland så får man sig en funderare!

/Johan

SÅ här gjorde jag. Köpte två kondingar á 50 öre i skolan. Lödningen tar cirka 15 minuter. Kostnaden blir då totalt 1 kr + 3 cm lödtenn. Tim kostanden räknar jag inte.
Det passar min student ekonomi bättre.

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2004-05-04 17:12

Jag sökte lite på Elfa efter komponenter men jag fattar inte riktigt vad det ska vara för kondensatorer exakt. Det finns ju ett otal olika sorter och jag är inte så bevandrad i elektronik.

När jag söker på "kondensator 100µ" så får jag följande träffar:
1: Keramisk kondensator storlek 1206, styckvis Y
2: Keramisk kondensator storlek 0805, styckvis Y
3: Keramisk skivkondensator, multilayer
4: Keramisk skivkondensator, multilayer
5: Keramisk skivkondensator, RM 2,54/5,08
6: XC 6201
7: Keramisk skivkondensator, RM 2,5/5 mm
8: Keramisk skivkondensator, multilayer
9: XC 6204
10: Tantalkondensator, låg ESR, transienttålig Y
11: Polypropylen/metallfoliekondensator
12: Elektrolytkondensator, lågimpedans, 105 °C Y
13: Backup-kondensator Supercap
14: Torr aluminiumelektrolyt, OS-CON
15: Keramisk kondensator Y
16: Metalliserad polykarbonatkondensator MKC
17: Plastfilmskondensator Y
18: Keramisk kondensator storlek 0603, styckvis Y
19: Keramisk skivkondensator, RM 5 mm
20: Metalliserad polypropylenkondensator

Jag har helt enkelt ingen aning om vilka som passar bäst. Kan nån vänlig själ bara klippa in artikelnumret på en kondensator som passar för ändamålet?[/quote]

Återgå till Generellt om hifi