Hur kommer jag runt detta problem, och vad beror det på?
Hoppas det är någon här som vet och gitter svara!

/B
Moderator: Redaktörer
Belker skrev:Så går det när man fular sig med hembio![]()
Axel skrev:Prova att sätta ett par små kondingar i serie med antennsladden så försvinner det. 2 kondingar a 100 nF kostar bara 1 krona istället för 325 kr.
Aleph skrev:PS. För mig som är total idiot på elektronik så var detta ett jätteproblem![]()
Aleph skrev:Axel skrev:Prova att sätta ett par små kondingar i serie med antennsladden så försvinner det. 2 kondingar a 100 nF kostar bara 1 krona istället för 325 kr.
hmmm....jag hade gärna satt några kondingar, vad nu det är för nått, men som jag sa
Aleph skrev:PS. För mig som är total idiot på elektronik så var detta ett jätteproblem![]()
Johan_Lindroos skrev:Ok, då ska vi se vad detta kostar att bygga själv!
Jag räknar med lite timkostnad och annat som man kan tänka sig vara någorlunda rimligt. Dessutom förutsätter jag att Aleph har ungefär de förkunskaper han har angett.
Åka till Elfa:
Boende i Stockholm:
Säg 3 mil avståsnd ger 30 kr bensinkostnad, totalkostnad för bil brukar räknas som 30 kr/mil.
==> 90 kr
+
tiden!
Man måste ju åka tidigare från jobbet för att hinna dit innan de stänger. Jag räknar 2,5 timmar totalt med restid i bilkö och kötid på Elfa. Säg en månadslön på 15 000 i lönekuvertet, då motsvarar 2,5 timmar ca 230 kr i förlorad arbetsinkomst.
Man är dum som åker dit, beställa på posten blir egentligen billigare.
==> Totalt 230 kr + 90 kr = 320 kr för qatt åka och hämta på Elfa.
Boende utanför Stockholm (eller smart Stockholmare, vilket man ju inte är tyvärr):
Beställa billigaste möjliga varubrev från Elfa kostar 16:- + moms för porto och 30 kr i postförskottsavgift. Det blir alltså totalt 50 kr i frakt att beställa två kondensatorer.
Montagearbete:
För enkelhetens skull räknar jag med att Aleph också måste ta lite ledigt från jobbet för att hinna med att bygga denna konstruktion. Säg att det tar en timme att hitta verktyg å sånt. Dessutom måste Aleph tillfråga sin gamle elektonikkunnige polare per telefon för att bena ut hur man gör och varför, det tar en timme frö Aleph att prata och en timme för El-Kalle. Aleph kommer på att han inte har någon lödkolv, därför springer han till Clas Ohlson och köper en för en hundring, vi skiter i arbetstidsförlusten eftersom Clas Ohlson har öppet till kl 7. Sedan antar vi att det tar en timme att slutföra arbetet inklusive inkoppling och test.
Totalt blev alltså arbetskostnaden 4 timmar á 94 kr + 100 kr= 475 kr.
Total summa (dum Stockholmare):
Komponenter: 2 kr
Inköpsomkostnader: 320 kr
Arbetskostnad: 475 kr
Summa: 797 kr
Total summa (utomstockholmare eller smart Stockholmare):
Komponenter: 2 kr
Inköpsomkostnader: 50 kr
Arbetskostnad: 475 kr
Summa: 527 kr
Oj, det blev viss 26350 till 39850% dyrare än 2 kr*!(eller 162 till 245 procent dyrare jämfört med Ljudmakarns manick som kostar 325 kronor)
*Kondensatorer som egentligen är hela 76% dyrare än angivet ovan (1 kr/styck), de kostar hela 1,76 kr inklusive moms per styck! Ajaj, det blev en dyr affär på kondingarna!
Jag skulle gjort som du Aleph, och köpt en färdig manick på Ljudmakarn istället!! Så slipper man sitta och löda och greja.
(Fast det har jag redan gjort, dock inte på Ljudmakarn.)
Exemplet är förstås lite fejkat eftersom man normalt inte betraktar tid som pengar när det gäller hobbygrejer, men det kan vara bra att tänka lite så ibland så får man sig en funderare!
/Johan
1: Keramisk kondensator storlek 1206, styckvis Y
2: Keramisk kondensator storlek 0805, styckvis Y
3: Keramisk skivkondensator, multilayer
4: Keramisk skivkondensator, multilayer
5: Keramisk skivkondensator, RM 2,54/5,08
6: XC 6201
7: Keramisk skivkondensator, RM 2,5/5 mm
8: Keramisk skivkondensator, multilayer
9: XC 6204
10: Tantalkondensator, låg ESR, transienttålig Y
11: Polypropylen/metallfoliekondensator