Moderator: Redaktörer
kris10an skrev:Funderar över några olika påståenden inom hifi som dyker upp här och där. T ex det här med att ha rätt fas när man ansluter i vägguttaget. Spelar det verkligen någon roll för ljudkvalitén?
paa skrev:kris10an skrev:Funderar över några olika påståenden inom hifi som dyker upp här och där. T ex det här med att ha rätt fas när man ansluter i vägguttaget. Spelar det verkligen någon roll för ljudkvalitén?
Re: myter, placebo, verklighet?
Kunde du inte komma på något mer som skulle kunna få plats i tråden?
För övrigt kan jag svara ja på följdfrågen, med reservationen; ibland.
Och det har naturligtvis diskuterats här förut.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=576448
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=600106
kris10an skrev:Funderar över några olika påståenden inom hifi som dyker upp här och där. T ex det här med att ha rätt fas när man ansluter i vägguttaget. Spelar det verkligen någon roll för ljudkvalitén?
matså skrev:RogerGustavsson skrev:NAD 208 har MOSFET!
Ja och då är självklart MOSFET bäst, eftersom Nad 208 har det. aooo![]()
Så har jag också upplevt det med de mos-fet stärkare jag ägt, därför har jag aldrig riktigt kommit överens med det ljudet då jag upplevt det färgat. Om det sedan är tillfälligheter av annan orsak eller har berott just på mos-fet transistorerna skall jag låta vara osagt, känns dock som att det ligger viss sanning i det trots allt.Helmut skrev:När jag byggde mina första förstärkare efter ritningar i Allt om elektronik kunde man läsa att Mosen skulle ge ett mjukare ljud som skulle uppskattas av rör älskare.
dimitri skrev:matså skrev:RogerGustavsson skrev:NAD 208 har MOSFET!
Jag får vikariera en stund för IÖ:
Inget är bäst i sig. Det hänger på vilken applikation som avses och hur duktig konstruktören är. Men det är klart, man kan inte göra en bra förstärkare och med sellerikomponenter.
Goldfinger skrev:Så har jag också upplevt det med de mos-fet stärkare jag ägt, därför har jag aldrig riktigt kommit överens med det ljudet då jag upplevt det färgat. Om det sedan är tillfälligheter av annan orsak eller har berott just på mos-fet transistorerna skall jag låta vara osagt, känns dock som att det ligger viss sanning i det trots allt.Helmut skrev:När jag byggde mina första förstärkare efter ritningar i Allt om elektronik kunde man läsa att Mosen skulle ge ett mjukare ljud som skulle uppskattas av rör älskare.
paa skrev:En del har kritiserat ljudet från NAD 208, men aldrig att jag sett att någon tyckt att den har "mjukare ljud som skulle uppskattas av rör älskare"!
Nattlorden skrev:paa skrev:En del har kritiserat ljudet från NAD 208, men aldrig att jag sett att någon tyckt att den har "mjukare ljud som skulle uppskattas av rör älskare"!
![]()
![]()
matså skrev:RogerGustavsson skrev:NAD 208 har MOSFET!
jannemannen skrev:Jag har vänt på stickproppar här hemma. Och jag hör ingen förbättring i något läge ! Kanske en liten förändring i ljudet, men jag kan inte säga om det vart bättre eller sämre...
Mvh/Janne
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster