myter, placebo, verklighet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kris10an

myter, placebo, verklighet?

Inläggav kris10an » 2008-11-03 11:58

Funderar över några olika påståenden inom hifi som dyker upp här och där. T ex det här med att ha rätt fas när man ansluter i vägguttaget. Spelar det verkligen någon roll för ljudkvalitén?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: myter, placebo, verklighet?

Inläggav paa » 2008-11-03 12:02

kris10an skrev:Funderar över några olika påståenden inom hifi som dyker upp här och där. T ex det här med att ha rätt fas när man ansluter i vägguttaget. Spelar det verkligen någon roll för ljudkvalitén?

Kunde du inte komma på något mer som skulle kunna få plats i tråden?

För övrigt kan jag svara ja på följdfrågen, med reservationen; ibland.
Och det har naturligtvis diskuterats här förut.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=576448

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=600106
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-11-03 12:15

Jag tänkte skriva "Det har diskuterats i flertalet trådar tidigare, sök eller vänta på paa" :lol:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-11-03 14:01

paa skrev:
kris10an skrev:Funderar över några olika påståenden inom hifi som dyker upp här och där. T ex det här med att ha rätt fas när man ansluter i vägguttaget. Spelar det verkligen någon roll för ljudkvalitén?

Kunde du inte komma på något mer som skulle kunna få plats i tråden?

För övrigt kan jag svara ja på följdfrågen, med reservationen; ibland.
Och det har naturligtvis diskuterats här förut.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=576448

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=600106

Tackar för svar och ber om ursäkt för den kanske missvisande rubriken, tänkte fylla på med fler frågor här sen vartefter jag kommer på dem, så slipper jag starta en ny tråd för varje fråga :wink:

Linnar

Inläggav Linnar » 2008-11-03 15:54

Det där med rätt fas kan vara verkligt. Under vissa förhållande så hjälper det att vända på kontakte (eller så blir det sämre).
Tyvärr har den verkliga betydelsen av detta dragit ut till att bli ormolja åxå.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-03 19:06

Tja ... på din 1:a fråga: Eftersom en av stiften i nätkontakten sitter "närmre" noll, jord eller vad ni vill, kan det säkert bli lite mindre störningar som förmedlas via transformatorer, chassin och så vidare om vissa delar är mer "jordade" än andra.
Ett snarlikt exempel är att försöka få det yttersta varvet metallfolie på en kondensator att kretsmässigt hamna närmare "jord". På så sätt skulle denna folie ha en viss skärmande effekt också.
Men, som hjärntrusten diskuterade ute på Orust i helgen; snacket om att vissa tweaks river väggar, sliter bort yllefilter från ljudåtergivarna är i 107% överdrifter. Ofta kanske det handlar om att bli av med brum, brus, knäppar och annat. Varken mer eller mindre.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-11-03 20:15

Om du vill att det ska spela roll, så låt det göra det. ;)

Kom bara ihåg att inte påstå att det gäller för nån annan än dig själv :)

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-11-20 23:58

Kom på ett annat påstående jag hört, nämligen att bipolära transistorer är bättre på basåtergivning än mosfet dito. Stämmer detta, eller är det bara en fråga om hur man konstruerar? Jag tror att både Nad 208, Rotel RB-1090 och Bryston xxx (kommer ej ihåg beteckningen) som väl anses vara bra förstärkare, använder bipolära transistorer. Medans t ex Gamut, Pass Labs använder mosfet. Finns det en verklig och faktiskt urskiljbar "karaktär" mellan dessa båda typer av transistorer (då de används i förstärkarens utgångssteg)?

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2008-11-21 00:10

När jag byggde mina första förstärkare efter ritningar i Allt om elektronik kunde man läsa att Mosen skulle ge ett mjukare ljud som skulle uppskattas av rör älskare.
För ca 20 år sedan tyckte jag att den teorin stämde eller var det så att vanlika trissor lät lite skrikiga?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-11-21 08:31

NAD 208 har MOSFET!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-21 10:14

soundbrigade skrev:... Ofta kanske det handlar om att bli av med brum, brus, knäppar och annat. Varken mer eller mindre.

Det är väl inte så illa det?

/ B

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-11-21 12:20

RogerGustavsson skrev:NAD 208 har MOSFET!

Ja och då är självklart MOSFET bäst, eftersom Nad 208 har det. aooo :wink: :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-11-21 12:30

matså skrev:

Ja och då är självklart MOSFET bäst, eftersom Nad 208 har det. aooo :wink: :lol:

Jag får vikariera en stund för IÖ:
Inget är bäst i sig. Det hänger på vilken applikation som avses och hur duktig konstruktören är. Men det är klart, man kan inte göra en bra förstärkare och med sellerikomponenter.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2008-11-21 12:37

Helmut skrev:När jag byggde mina första förstärkare efter ritningar i Allt om elektronik kunde man läsa att Mosen skulle ge ett mjukare ljud som skulle uppskattas av rör älskare.
Så har jag också upplevt det med de mos-fet stärkare jag ägt, därför har jag aldrig riktigt kommit överens med det ljudet då jag upplevt det färgat. Om det sedan är tillfälligheter av annan orsak eller har berott just på mos-fet transistorerna skall jag låta vara osagt, känns dock som att det ligger viss sanning i det trots allt.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-11-21 13:46

dimitri skrev:
matså skrev:

Jag får vikariera en stund för IÖ:
Inget är bäst i sig. Det hänger på vilken applikation som avses och hur duktig konstruktören är. Men det är klart, man kan inte göra en bra förstärkare och med sellerikomponenter.

Sellerikomponenter? Är det såna som diskuteras på http://forum.selleri.de/? :lol:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-21 13:57

Goldfinger skrev:
Helmut skrev:När jag byggde mina första förstärkare efter ritningar i Allt om elektronik kunde man läsa att Mosen skulle ge ett mjukare ljud som skulle uppskattas av rör älskare.
Så har jag också upplevt det med de mos-fet stärkare jag ägt, därför har jag aldrig riktigt kommit överens med det ljudet då jag upplevt det färgat. Om det sedan är tillfälligheter av annan orsak eller har berott just på mos-fet transistorerna skall jag låta vara osagt, känns dock som att det ligger viss sanning i det trots allt.

En del har kritiserat ljudet från NAD 208, men aldrig att jag sett att någon tyckt att den har "mjukare ljud som skulle uppskattas av rör älskare"!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-21 14:08

paa skrev:En del har kritiserat ljudet från NAD 208, men aldrig att jag sett att någon tyckt att den har "mjukare ljud som skulle uppskattas av rör älskare"!

:lol: :lol: :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-11-21 16:45

Nattlorden skrev:
paa skrev:En del har kritiserat ljudet från NAD 208, men aldrig att jag sett att någon tyckt att den har "mjukare ljud som skulle uppskattas av rör älskare"!

:lol: :lol: :lol:

Så Nad 208 har gjort sitt hos dig, Nattis?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-21 18:40

matså skrev:

:mrgreen:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2008-11-21 18:51

Jag har vänt på stickproppar här hemma. Och jag hör ingen förbättring i något läge ! Kanske en liten förändring i ljudet, men jag kan inte säga om det vart bättre eller sämre...

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-11-21 18:59

OMG jag testade just att vända stickproppen hemma och då roterade hela fucking universum ett halvt varv kring proppen, helt sjukt asså.... 8O

Användarvisningsbild
orpheus

Inläggav orpheus » 2008-11-21 19:00

Det bästa sättet att få rätt fas är att köpe en billig "penna" som visar om det finns spänning i apparaten.
Och sedan prövar man genom att koppla bort högtalar och signalkablar(VIKTIGT) och slå på apparaten och sedan föra pennan långsamt mot chassiet och det stickproppsläget som ger det kortaste avståndet innan pennan ger utslag är "rätt"fas.
Det är inte alltid det hörs men då vet man ju iallafall att fasen är korekt och kan släppa den biten

hajen1

Inläggav hajen1 » 2008-11-21 19:01

jannemannen skrev:Jag har vänt på stickproppar här hemma. Och jag hör ingen förbättring i något läge ! Kanske en liten förändring i ljudet, men jag kan inte säga om det vart bättre eller sämre...

Mvh/Janne

Jag utförde en mer radikal lösning. Jag tog bort propparna helt och hållet och fick samma utfall som om jag vänt dem. Hörde inte ett skit :?
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-21 19:08

Om man har problem med surr och brum så är det ju bra att felsöka, bl.a störströmmar mellan apparatchassin. Men om det inte är något fel så är det ju onödigt att laga, eller hur?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-21 19:25

Jag tycker det är ibland hörbart (kan vara inbillning) :lol: men edast på apparater som är lite suspekta i jordning. Aldrig något på japanska pylar. Inte vad jag upplev iaf. Jag brukar mäta på apparaterna mellan chassi och jord. På en Arcam var värde skyhögt i felfas. Verkade lite suspekt.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-11-21 22:08

Det kan bli mindre störningar med rätt vändning av stickproppen*. Det krävs dock att alla inkopplade apparater har propparna rätt vända. Störningarna sprids nämligen lika lätt genom jordförbindelsen i signalkablarna mellan apparaterna, om en apparat är felvänd.

( Står att läsa om i MOLT -99 )

* Om nätdelen är mindre optimalt konstruerad.
Odogmatisk sekt- granskare

Återgå till Generellt om hifi